Ik heb een Volvo XC 60 T 6 bwj 2021 gekocht. Ik zie in de specs dat hij begrenst is op 180 km p u.
Kan iemand mij vertellen waarom ze dat doen ?
begrenst
-
- 7th Gear member
- Berichten: 8298
- Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53
Veiligheid en impact bij een aanrijding beperken
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...
"A man without a vision for his future, always returns to his past"
"A man without a vision for his future, always returns to his past"
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 40969
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Persbericht Volvocar 20 mei 2020
De topsnelheid van alle modellen van Volvo is vanaf nu begrensd tot 180 km/u. Ook levert Volvo elke nieuwe auto voortaan standaard met een Care Key. Beide stappen maken deel uit van Volvo’s visie op veiligheid dat beschrijft hoe Volvo ernaar streeft dat er niemand meer om het leven komt of zwaargewond raakt in een nieuwe Volvo.
Volvo Cars beperkt als toonaangevend automerk op het gebied van veiligheid de topsnelheid van alle modellen om het gevaar van te hard rijden te benadrukken. Als aanvullende stap wordt de Care Key standaard geleverd bij elke nieuwe Volvo. Hiermee kunnen Volvo-eigenaren onder andere de topsnelheid van hun auto beperken voordat zij die uitlenen aan anderen, bijvoorbeeld jonge, onervaren gezinsleden die nog maar kort in het bezit van het rijbewijs zijn.
Verantwoordelijkheid
Met beide stappen geeft Volvo een krachtig signaal over het gevaar van te hard rijden af en het merk illustreert hiermee ook hoe autofabrikanten actief de verantwoordelijkheid kunnen nemen om veiliger rijgedrag te ondersteunen en te streven naar nul verkeersdoden.
“Wij geloven dat een autofabrikant de verantwoordelijkheid heeft om de verkeersveiligheid te helpen verbeteren”, zegt Malin Ekholm, hoofd van het Volvo Cars Safety Center. “Onze snelheidsbeperkende technologie, en de dialoog die ontstaat, past in dat denken. De begrensde topsnelheid en de Care Key helpen bestuurders te reflecteren en te beseffen dat hard rijden gevaarlijk is, terwijl het ook extra gemoedsrust biedt en een veiliger rijgedrag ondersteunt.”
Ophef
De aankondiging van Volvo om de topsnelheid van zijn auto’s te beperken zorgde voor de nodige ophef. Sommige critici trekken de rechten van autofabrikanten in twijfel om dergelijke beperkingen op te leggen.
Toch gelooft Volvo dat het verplicht is zijn traditie voort te zetten als pionier in de discussie over de rechten en plichten van autofabrikanten om actie te ondernemen. Dit kan uiteindelijk levens redden, ook als dit betekent dat er potentiële klanten verloren gaan.
Het probleem met snelheidsovertredingen is dat de aanwezige veiligheidstechnologie in de auto en het slimme ontwerp van de infrastructuur boven bepaalde snelheden niet langer voldoende zijn om ernstig letsel en dodelijke ongevallen bij een ongeluk te voorkomen. Om die reden gelden er in de meeste landen snelheidslimieten. Desondanks blijft te hard rijden een van de meest voorkomende doodsoorzaken in het verkeer. Op jaarbasis krijgen miljoenen mensen nog steeds een boete voor te hard rijden.
Te hoge snelheid
Vorig jaar kwamen in Nederland 661 mensen om door een verkeersongeval, blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Volgens Veilig Verkeer Nederland (VVN) is te hard rijden een belangrijke veroorzaker van veel verkeersongevallen. Naar schatting wordt een derde van de dodelijke ongevallen direct of indirect veroorzaakt door een te hoge snelheid.
Onderzoek toont aan dat mensen de gevaren van te hard rijden gemiddeld niet goed inschatten. Hierdoor rijden ze vaak te hard en passen ze hun snelheid onvoldoende aan de verkeerssituatie aan. Uit verschillende metingen van VVN blijkt dat het merendeel van de automobilisten binnen de bebouwde kom vaak sneller rijdt dan de landelijk gestelde limiet.
De topsnelheid van alle modellen van Volvo is vanaf nu begrensd tot 180 km/u. Ook levert Volvo elke nieuwe auto voortaan standaard met een Care Key. Beide stappen maken deel uit van Volvo’s visie op veiligheid dat beschrijft hoe Volvo ernaar streeft dat er niemand meer om het leven komt of zwaargewond raakt in een nieuwe Volvo.
Volvo Cars beperkt als toonaangevend automerk op het gebied van veiligheid de topsnelheid van alle modellen om het gevaar van te hard rijden te benadrukken. Als aanvullende stap wordt de Care Key standaard geleverd bij elke nieuwe Volvo. Hiermee kunnen Volvo-eigenaren onder andere de topsnelheid van hun auto beperken voordat zij die uitlenen aan anderen, bijvoorbeeld jonge, onervaren gezinsleden die nog maar kort in het bezit van het rijbewijs zijn.
Verantwoordelijkheid
Met beide stappen geeft Volvo een krachtig signaal over het gevaar van te hard rijden af en het merk illustreert hiermee ook hoe autofabrikanten actief de verantwoordelijkheid kunnen nemen om veiliger rijgedrag te ondersteunen en te streven naar nul verkeersdoden.
“Wij geloven dat een autofabrikant de verantwoordelijkheid heeft om de verkeersveiligheid te helpen verbeteren”, zegt Malin Ekholm, hoofd van het Volvo Cars Safety Center. “Onze snelheidsbeperkende technologie, en de dialoog die ontstaat, past in dat denken. De begrensde topsnelheid en de Care Key helpen bestuurders te reflecteren en te beseffen dat hard rijden gevaarlijk is, terwijl het ook extra gemoedsrust biedt en een veiliger rijgedrag ondersteunt.”
Ophef
De aankondiging van Volvo om de topsnelheid van zijn auto’s te beperken zorgde voor de nodige ophef. Sommige critici trekken de rechten van autofabrikanten in twijfel om dergelijke beperkingen op te leggen.
Toch gelooft Volvo dat het verplicht is zijn traditie voort te zetten als pionier in de discussie over de rechten en plichten van autofabrikanten om actie te ondernemen. Dit kan uiteindelijk levens redden, ook als dit betekent dat er potentiële klanten verloren gaan.
Het probleem met snelheidsovertredingen is dat de aanwezige veiligheidstechnologie in de auto en het slimme ontwerp van de infrastructuur boven bepaalde snelheden niet langer voldoende zijn om ernstig letsel en dodelijke ongevallen bij een ongeluk te voorkomen. Om die reden gelden er in de meeste landen snelheidslimieten. Desondanks blijft te hard rijden een van de meest voorkomende doodsoorzaken in het verkeer. Op jaarbasis krijgen miljoenen mensen nog steeds een boete voor te hard rijden.
Te hoge snelheid
Vorig jaar kwamen in Nederland 661 mensen om door een verkeersongeval, blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Volgens Veilig Verkeer Nederland (VVN) is te hard rijden een belangrijke veroorzaker van veel verkeersongevallen. Naar schatting wordt een derde van de dodelijke ongevallen direct of indirect veroorzaakt door een te hoge snelheid.
Onderzoek toont aan dat mensen de gevaren van te hard rijden gemiddeld niet goed inschatten. Hierdoor rijden ze vaak te hard en passen ze hun snelheid onvoldoende aan de verkeerssituatie aan. Uit verschillende metingen van VVN blijkt dat het merendeel van de automobilisten binnen de bebouwde kom vaak sneller rijdt dan de landelijk gestelde limiet.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 168
- Lid geworden op: 12.02.2023 - 11:23
- Locatie: Zaandam
En het heeft ook een technisch dingetje voor de PHEVs. De elektromotor kan hoge snelheden niet aan (of geeft meer kans op storingen).
V60 - T8 awd Plus Bright Onyx Black 2023 in de Care-by-Volvo uitvoering. Dus met panoramadak, intellisafe surround, leer, full-led, trekhaak etc.
V70 - D5 Edition Sport M6 (BJ2006)met Polestar van 2006 tot 2010
V70 - D5 AWD Edition Sport GT6 (BJ2007) met Polestar van 2010 tot 2015
V70 - D5 Edition Sport M6 (BJ2006)met Polestar van 2006 tot 2010
V70 - D5 AWD Edition Sport GT6 (BJ2007) met Polestar van 2010 tot 2015
-
- 1st Gear member
- Berichten: 45
- Lid geworden op: 04.07.2016 - 21:49
De relatie tussen de begrenzing op 180km/u en het verminderen van ernstige ongelukken, die in het persbericht worden aangehaald met CBS cijfers en VVN verklaring, vind ik nogal discutabel. Dat ernstige ongelukken mede door hoge snelheden komen wil ik graag geloven, maar welk percentage wordt veroorzaakt door extreme snelheden boven de 180? De tekst zelf geeft al aan dat vooral op delen waar een lage maximum snelheid geldt (zoals bebouwde kom) te snel wordt gereden. Persoonlijk denk ik dat een begrenzing van 180 niet direct bijdraagt aan de veiligheid, simpelweg omdat de onveiligheid en dus ernstige ongelukken beneden die snelheid plaatsvinden. Dan heeft een begrenzing op 180 dus weinig zin. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk en bekeken vanuit de Nederlandse situatie. Wellicht dat het in Duitsland net even anders is.
Volvo XC60 T8 Twin Engine Inscription ('20)
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 40969
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Die discussie hebben we al uitgebreid gevoerd toen e.e.a. in 2020 werd aangekondigd.
Het voegt weinig toe die discussie nu nogmaals te starten.
Graag ON TOPIC blijven
Het voegt weinig toe die discussie nu nogmaals te starten.
Graag ON TOPIC blijven
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
-
- 1st Gear member
- Berichten: 45
- Lid geworden op: 04.07.2016 - 21:49
Als iemand vraagt WAAROM de begrenzing erop zit dan is een persoonlijke reflectie op die vraag en de daarna gegeven antwoorden toch zo ON TOPIC als het maar zijn kan? Wie heeft het over een discussie? Jij bent vast gezellig op verjaardagen.
Volvo XC60 T8 Twin Engine Inscription ('20)
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 40969
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Jouw feestje
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70