CO-waarde veel te hoog, oorzaak onbekend

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Plaats reactie
KBVOLVO
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 18.07.2024 - 15:43

Hallo Volvo fanaten,

Mijn 240 uit '86 op benzine is onlangs afgekeurd bij de APK keuring omdat de CO-waarde veel te hoog was (boven de 10 en dus buiten de schaal). Het brandstofverbruik is ook aanzienlijk.
Het volgende hebben we al gecontroleerd:
- De lambda-sonde is reeds vervangen en dit gaf geen verschil.
- De katalysator is gecontroleerd en in orde.
- De brandstofdruk is volgens de boekjes.
- De luchtsensor hebben we vervangen en gaf ook geen verschil.
- LMM doorgemeten
- Ontstekingstijd en bougies afgesteld
Na dit alles blijft de motor volle massa en brandstof doorgeven.

Enige wat wij nog kunnen bedenken is de computer die mogelijk niet meer goed werkt..

Zijn er nog andere opties die we over het hoofd hebben gezien? Graag jullie tips!
Volvolof
3rd Gear member
Berichten: 420
Lid geworden op: 16.01.2007 - 22:45
Locatie: Best

Het lijkt erop dat die met het rijke mengsel van een koude motor blijft draaien. Temperatuur sensor?
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 8148
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Lekje in het uitlaatsysteem tussen cilinderkop en eerste lambda kan ook een te hoge meting geven.
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...

"A man without a vision for his future, always returns to his past"
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29088
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Inderdaad defecte koudestart inspuiting.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
KBVOLVO
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 18.07.2024 - 15:43

Temperatuursensor gaf bij koude motor en bij deze buitentemperaturen 1000 ohm aan. Niet een gekke waarde toch?
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21188
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Dat zegt niets. Die informatie is pas nuttig als je weet welke waarde die weerstand moet zijn, bij welke temperatuur. Dan pas kun je bepalen of de tempsensor goed is.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
KBVOLVO
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 18.07.2024 - 15:43

De weerstand van de temperatuursensor klopt met wat deze op de curve zou moeten zijn.

De voorruit van de auto heeft voorheen gelekt en kan mogelijk de ECU hebben beïnvloed. De stekkeraansluiting zag er nog goed uit, maar de printplaat lijkt wel een keer nat te zijn geweest.
Weet iemand hoe ik kan controleren of de juiste ECU in de auto zit? Ik heb gelezen dat het problemen kan geven als je een ECU plaatst met een verkeerde code, maar hoe weet ik welke ik moet hebben?
Hetzelfde geldt voor de chrysler ignition control unit.

Met de huidige codes heb ik nog geen succes gehad om eenzelfde te vinden zodat ik kan testen of dat de oorzaak is.
KBVOLVO
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 18.07.2024 - 15:43

OPGELOST

Ik heb de wagen voor het weekend naar een specialist gebracht, omdat we er zelf niet meer uit kwamen.
Hij belde mij zojuist op dat hij het heeft opgelost en hij inmiddels ook APK gekeurd is!
Blijkbaar zat er een verkeerde LMM op, welke niet bij dit type motor hoort. Het was nog even een puzzel welke dan wel de juiste was.

Ik ben in ieder geval heel blij dat ik weer 2 jaar APK heb en ben benieuwd of de motor nu ook wat lekkerder loopt en minder verbruikt, maar dat zal haast wel.

Bedankt voor het meedenken!
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21188
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Een verkeerde LMM. Dat is nogal een ... aparte ... storing. Bijzonder ...
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”