... kan dit? Wij kochten onze auto bij Auto Smeeing in Soest. Op zichzelf niets mis mee, hij zag er keurig uit en heeft ons sindsien al aardig wat km's vervoerd, we zijn er nog steeds blij/tevreden mee.
Echter, het is overduidelijk wel een schade auto geweest. Hij kwam uit (Franstalig België) en had 72k km op de teller, en op sommige punten kun je zient dat er aan gespoten is.
De prijs was ook iets lager dan gemiddeld, dus ik klaag niet.
Echter, zuiver uit interesse..hoe kan ik achter de Belgische schade komen, geen idee wat het kenteken daar was. Ik heb uiteraard wel het VIN.
Schade uit België achterhalen
- NicoV40
- 4th Gear member
Als het 'eigen schade' was van de toenmalige eigenaar, die dit zelf laten fixen heeft zonder tussenkomst van een verzekeringsfirma zal dit zo goed als onmogelijk te vinden zijn.
Of je moet al iedere schadehersteller in Wallonië gaan aanklampen, en dan nog kan het zijn dat er niks ten boeke staat als er cash betaald is (
)
Mocht die schade het gevolg van een ongeval in recht geweest zijn, en via de verzekering hersteld is, zou je al moeten kunnen uitvissen bij wie die wagen ooit verzekerd was en aan die maatschappij ten rade gaan.
Wie weet kan jouw verzekeraar met je VIN via het Belgische verzekeringsnetwerk aan gegevens raken maar dat betwijfel ik omdat tegenwoordig alles echt goed beschermd is (gegevensverwerking, privacy, GDPR, ...)
Of je moet al iedere schadehersteller in Wallonië gaan aanklampen, en dan nog kan het zijn dat er niks ten boeke staat als er cash betaald is (

Mocht die schade het gevolg van een ongeval in recht geweest zijn, en via de verzekering hersteld is, zou je al moeten kunnen uitvissen bij wie die wagen ooit verzekerd was en aan die maatschappij ten rade gaan.
Wie weet kan jouw verzekeraar met je VIN via het Belgische verzekeringsnetwerk aan gegevens raken maar dat betwijfel ik omdat tegenwoordig alles echt goed beschermd is (gegevensverwerking, privacy, GDPR, ...)
Ex V40 classic rijder, nu P1 rijder
Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie
Volvo V60, MY2017, 2.0D D2 gechipt naar 177pk
Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie)

-
- 2nd Gear member
Nah ja, zo belangrijk is het ook weer niet. Ik dacht als die belgen bv ook iets als een APK site hebben oid, waar je makkelijk wat info kunt vinden..
Troll. Heeft het forum verlaten daar je hier alleen gesanctioneerde meningen mag hebben van de 'experts'.
- NicoV40
- 4th Gear member
Was dat maar waar... Aangezien het kenteken bij de chauffeur blijft, kan je daar al helemaal niks op vinden, enkel wanneer een bepaald kenteken geschrapt is.
Op VIN kan je via een officiële site ook enkel maar de voertuig gegevens raadplegen, tot voor kort stond de keuringsdatum (APK) er ook nog bij maar dat is ondertussen reeds verwijderd, ik vermoed weer het privacy verhaal.
https://mobiforms.mobilit.fgov.be/#/myvehiclemyplate
Op VIN kan je via een officiële site ook enkel maar de voertuig gegevens raadplegen, tot voor kort stond de keuringsdatum (APK) er ook nog bij maar dat is ondertussen reeds verwijderd, ik vermoed weer het privacy verhaal.
https://mobiforms.mobilit.fgov.be/#/myvehiclemyplate
Ex V40 classic rijder, nu P1 rijder

- Fredhead
- Geartronic member
Carvertical.
Daar wordt ik altijd mee plat gespamd en zou je dit mee kunnen achterhalen
Daar wordt ik altijd mee plat gespamd en zou je dit mee kunnen achterhalen
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
-
- 2nd Gear member
Ja ik heb ook youtube en kijk kanalen als Tavarish etc.. dus ja, carvertical ken ik ook 
Kost echter 20 euro voor een rapport waarvan ik niet weet of wat ik wil weten er uberhaupt in staat.

Kost echter 20 euro voor een rapport waarvan ik niet weet of wat ik wil weten er uberhaupt in staat.
Troll. Heeft het forum verlaten daar je hier alleen gesanctioneerde meningen mag hebben van de 'experts'.
-
- 2nd Gear member
Nou.. ik dacht.. fuck ik wil het toch weten. Dus de EUR 20 opgehoest voor CarVertical.
Volstrekt waardeloos. 3x niets. Volgens Carvertical is de auto ingevoerd in NL, van daarvoor hebben ze niets, en heeft ie 11 km gereden in totaal. Zelfs de NL APK's stonden er niet.
Dat was dus eens, maar nooit weer.
Volstrekt waardeloos. 3x niets. Volgens Carvertical is de auto ingevoerd in NL, van daarvoor hebben ze niets, en heeft ie 11 km gereden in totaal. Zelfs de NL APK's stonden er niet.
Dat was dus eens, maar nooit weer.
- Fredhead
- Geartronic member
Na alle reclames die ik erover heb gezien valt me dat echt serieus tegen, het zou internationaal moeten werken zeggen ze dan zo mooi...
-
- 2nd Gear member
- Fredhead
- Geartronic member
Dat is wel erg mager voor het geld inderdaadtrekdrop schreef: ↑28.07.2024 - 22:27 Oordeel zelf..
https://smallpdf.com/result#r=52ebb3e81 ... e-document
-
- 2nd Gear member
Dat vonden ze zelf ook, dus krijg ik uiteindelijk mijn geld terug. Maar heb ik nu wel geleerd dat je in NL geen carvertical hoeft te proberen.
- Almerev70
- 4th Gear member
Zo een auto historie rapport heb ik ook ooit gekocht, pas na betaling staat in het rapport dat alleen aangesloten schadebedrijven uitmaken van de bron.
Oftewel waardeloos. Na klagen heb ik toen ook het geld terug gehad.
Oftewel waardeloos. Na klagen heb ik toen ook het geld terug gehad.
Volvo V60 T8 Twin Engine AWD Inscription 12-2019, Ice White.
Motortype B4204T34 - Bak TG-81SD. 8-2023 --> 77000km, 7-2025 --> 119.000km
Volvo V70 III D3/D4 2012 Limited Edition, Twilight Bronze Metallic
motortype D5204T3, --> 07/2017 127.000km
05/2018 146.000km --> 07/2023 248.000km
Motortype B4204T34 - Bak TG-81SD. 8-2023 --> 77000km, 7-2025 --> 119.000km
Volvo V70 III D3/D4 2012 Limited Edition, Twilight Bronze Metallic
motortype D5204T3, --> 07/2017 127.000km
05/2018 146.000km --> 07/2023 248.000km
-
- 5th Gear member
Voor buitenlandse auto's wat lastiger, maar: Die rapporten moet je nooit kopen. Je hebt meer aan de combinatie RDW voertuigrapport (als auto al in bezit is), kentekencheck.nl, VWE.nl en ovi.rdw.nl. NAP-lijstje kost daar ook altijd geld, echter kan de verkoper je deze altijd leveren, dus daar hoef je ook geen rapport voor te kopen. Schades worden vrijwel nooit in een rapport gemeld. Meer heb je aan controleren van lasnaden, panel gaps, eventuele zichtbare stickers of codes met de datum van productie op onderdelen, kleurverschillen etc.
-
- 2nd Gear member
Ik wilde het juist in de hoop dat daar nog wat Belgische historie te zien zou zijn. Carvertical beweert tegen belgische bronnen te controleren, alsmede tegen Nederlandse.volvo440special schreef: ↑31.07.2024 - 07:02 Voor buitenlandse auto's wat lastiger, maar: Die rapporten moet je nooit kopen. Je hebt meer aan de combinatie RDW voertuigrapport (als auto al in bezit is), kentekencheck.nl, VWE.nl en ovi.rdw.nl. NAP-lijstje kost daar ook altijd geld, echter kan de verkoper je deze altijd leveren, dus daar hoef je ook geen rapport voor te kopen. Schades worden vrijwel nooit in een rapport gemeld. Meer heb je aan controleren van lasnaden, panel gaps, eventuele zichtbare stickers of codes met de datum van productie op onderdelen, kleurverschillen etc.
Beiden is niet waar. Er was niets over België, en nagenoeg niets over NL. Zelfs APK-afkeur redenen waren er niet.
Moet wel eerlijk zeggen; ze pruttelden eerst wat, maar ze zijn vrij snel tot terugbetalen overgegaan en dat geld heb ik inmiddels ook wel.
Dus dat doen ze dan nog wel netjes.
-
- 5th Gear member
Niet perfect spuitwerk zegt op zich nog niet zoveel. Het kan wijzen op minder deftig herstelde schade maar dat hoeft geen ernstige schade te zijn.
Waarom laat je de auto niet beoordelen door een ervaren schadehersteller? Een ervaren vakman is vaak in staat sporen van richten met behulp van trekbalken en of mallen te vinden die wijzen op het soort schadeverleden dat je liever vermijdt.
Wanneer die sporen er niet zijn kun je er van uit gaan dat het spuitwerk niet het gevolg is van ernstige schade.
Nederlandse bedrijven zijn in het algemeen beter in staat schade te herstellen zonder dat daar sporen van zijn terug te vinden. Nederlandse schadeherstellers hebben tientallen jaren ervaring opgedaan met vooral uit Duitsland geïmporteerde schade auto's.
Duitse schade herstellers zijn vaak niet eens in staat binnen schermen fatsoenlijk uit te deuken. Die zetten er dan de zaag in en lassen er een deel binnen scherm aan. Uiteraard is z'n reparatie later goed terug te vinden.
Een ervaren schade hersteller kan vrij snel vaststellen of de auto meer heeft meegemaakt dan op het eerste oog zichtbaar is.
Waarom laat je de auto niet beoordelen door een ervaren schadehersteller? Een ervaren vakman is vaak in staat sporen van richten met behulp van trekbalken en of mallen te vinden die wijzen op het soort schadeverleden dat je liever vermijdt.
Wanneer die sporen er niet zijn kun je er van uit gaan dat het spuitwerk niet het gevolg is van ernstige schade.
Nederlandse bedrijven zijn in het algemeen beter in staat schade te herstellen zonder dat daar sporen van zijn terug te vinden. Nederlandse schadeherstellers hebben tientallen jaren ervaring opgedaan met vooral uit Duitsland geïmporteerde schade auto's.
Duitse schade herstellers zijn vaak niet eens in staat binnen schermen fatsoenlijk uit te deuken. Die zetten er dan de zaag in en lassen er een deel binnen scherm aan. Uiteraard is z'n reparatie later goed terug te vinden.
Een ervaren schade hersteller kan vrij snel vaststellen of de auto meer heeft meegemaakt dan op het eerste oog zichtbaar is.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
-
- 2nd Gear member
Zo belangrijk is het niet. De auto zag er keurig uit toen we hem kochten, en doet dat nog steeds. Het was zuivere interesse.
Ik heb het dan over dit soort dingen:

Waarvan ik er van uitga dat het bewijzen zijn dat de auto op z'n minst deels gespoten is. Ik ga er vanuit dat Volvo niet zulk broddelwerk levert.
Ik heb het dan over dit soort dingen:

Waarvan ik er van uitga dat het bewijzen zijn dat de auto op z'n minst deels gespoten is. Ik ga er vanuit dat Volvo niet zulk broddelwerk levert.