Spontaan rijden

Hij is aangekondigd. Introductie op 7 juni 2023
Plaats reactie
EspressoMarc
1st Gear member

Hebben jullie dat ook:

Wij gebruiken One Pedal Drive. Wanneer je de auto in achteruit zet, rijdt de auto zodra je de rem los laat. Dit is consequent, echter helaas niet wat we van One Pedal Drive verwachten. Wanneer je de auto in voorruit zet, dan gaat de auto niet rijden als je de rem los laat, maar pas wanneer je het gaspedaal indrukt.

Tenminste, meestal.... want in sommige gevallen gaat de auto toch spontaan rijden wanneer je de auto in drive zet en de rem los laat (dus zonder dat je het gaspedaal indrukt).

We zijn er inmiddels achter dat dit gebeurt wanneer je de gordel nog niet vast hebt wanneer je de auto in Drive zet.
Daarmee wordt het in ieder geval weer 'voorspelbaar'.
We hoopten dat we met software versie 1.4 een oplossing zouden hebben, maar dat is helaas niet zo. (We hadden hiervoor 1.2.1)

Het lijkt mij niet 'by design', of heb ik het dan mis? Onze C40 heeft het probleem in ieder geval niet.

Ik ben benieuwd of alle EX30's hier last van hebben...

Verdiepende vraag :) is het niet vreemd dat een sensor in de gordel invloed heeft op het rijgedrag? Net zoals het euvel van remmen dat invloed heeft op de radio... zou er in de software niet een 'harde' scheiding moeten zijn tussen vitale functies?!
Mink30
1st Gear member

Klopt, ik herken dit. Heel vreemd, en ook wel een beetje link, je moet er wel op bedacht zijn.
Ik heb nog niet kunnen vaststellen of het met de gordel te maken heeft. Ik zal daar eens op letten, dan wordt het inderdaad in ieder geval ‘voorspelbaar’.
VolvoRijder81
2nd Gear member

Ook ik herken dit issue. Bijna tegen een auto gebotst tijdens het inparkeren.
V40 | S80 | S90 | XC40 | EX30 (16,0 kWh/100 km)
tedkroon
1st Gear member

Ook random gehad dat hij in D spontaan vooruit ging.
puccini
2nd Gear member

tedkroon schreef: 25.07.2024 - 22:04 Ook random gehad dat hij in D spontaan vooruit ging.
Met 1.4 ?
EX30 SMER plus Onyx
tedkroon
1st Gear member

Ik heb update 1.4
iHansz
3rd Gear member

Dit staat er in de handleiding https://www.volvocars.com/nl/support/ca ... 6870d1a409:

"Je kunt One Pedal Drive uitsluitend gebruiken nadat je veiligheidsgordel is bevestigd en je rijstand D hebt geselecteerd. Anders remt de auto niet af als je het gaspedaal loslaat, ook al is One Pedal Drive in de instellingen ingeschakeld."

En:

"Vergeet het rempedaal niet. De remkracht die bij One Pedal Drive wordt uitgeoefend door het gaspedaal los te laten, is beperkt. Als je hard wilt remmen, moet je het rempedaal gebruiken."

Daarbij niet vergeten dat de auto reageert als een automaat en niet als een schakel auto. Dus niet zoals iemand op Reddit die stapvoets rijdend(!!!) schakelt van D naar R en dan een raar geluid hoort.
| Volvo EX30 Ultra 2024| Honda e Advance 2020 | Honda CR-Z 2013 | Honda Civic 1.8 Sport 2009 | Renault Mégane | Renault Twingo Easy | Renault Twingo | Renault Mégane Coupé | Renault Clio RN | Peugeot 205 XR | Fiat Panda 45 | Renault R5 GT Turbo | Renault R5 GTS | Renault R5 SL | Renault R4 TL |
Hans Eilander
7th Gear member

Dat spontaan rijden, is dat niet een algemene eigenschap van een automaat? Als bij mij voor een stoplicht de automaat in D staat, wil hij óok spontaan gaan kruipen. Zet ik hem in de achteruit, en hou mijn voet niet op de rem, gaat hij er óok vandoor. Daarom zet ik bij stilstand (stoplicht) de automaat altijd even in N, totdat ik weer mag rijden. Dit óok om de automaat te ontlasten. Het is bij mij al jaren een vaste gewoonte. Bij achteruit inparkeren, hoef ik nooit het gas te gebruiken, maar alleen te doseren met het rempedaal.

En wat heel belangrijk is voor de levensduur van je versnellingsbak: Schakel nooit in een andere rijstand, terwijl de auto (nog) niet helemaal stilstaat.
(Met uitzondering tijdens het rijden naar de M+)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Plaats reactie

Terug naar “EX30”