Piepend/snerpend geluid bij starten 850 GLT (automaat)

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
Mfranssen
Starter

Hallo,

Ik heb sinds een jaar een 850 GLT automaat.
Daarmee heb ik het volgende storend probleempje. Bij het starten komt er een enorm piepend/snerpend geluid onder de motorkap vandaan. Het komt van de zijde van de multiriem en lijkt alsof er ijzer langs ijzer schuurt.
Als je een beetje gas bijgeeft is het na een seconde of 15 weg. Maar zodra je dan de airco aanzet, de ventilator op de hoogste stand zet of bijvoorbeeld aan het stuur draait (= extra belasting multiriem) begint het weer.
Nadat je ongeveer een minuutje hebt gereden is het vervolgens helemaal weg en komt ook niet meer terug totdat de auto weer een paar uur heeft stilgestaan.

De multiriem en de spanner zijn vorig jaar beide tegelijk vervangen.
Volgens mijn garage zou het aan een versleten (ingesleten?) krukaspoelie liggen. Deze theorie wordt bij contra expertise echter tegengesproken als zijnde onmogelijk.

De motor loopt er niet minder om maar ik wil eigenlijk wel graag van dat piepend geluid af. Staat zo raar 's ochtends om 6.30 uur.

Indien er mensen zijn die dit herkennen dan graag een reactie, ik vind het niet erg om wat reparatiekosten te moeten betalen, maar dan moet ik er wel van op aan kunnen dat het goede wordt gerepareerd ten slotte.

Maurice
edraket
7th Gear member

Dit probleem komt veel voor bij de 850, en is waarschijnlijk een versleten spanrol van de multiriem of distributie. Wel zaak om deze op te sporen, want het kan grote schade met zich meebrengen (distributie die vastloopt). De rollen moet je vaak demonteren om te kunnen achterhalen of het lager stuk is. Door de keerring in het lager voelt een lager vaak nog erg goed aan, terwijl het inwendig helemaal rot is, en alleen onder belasting geluid maakt.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Mfranssen
Starter

Maar dat is toch vreemd. Ik bedoel de spanrol multi riem is vorig jaar volledig vervangen. Lijkt me sterk dat deze vervolgens weer een probleem vormt.
Spanrol van de distributie, waar kan ik die vinden? Zit die weggebouwd achter de kap?
edraket
7th Gear member

Heb het nog even opgezocht, maar er zit inderdaad alleen de spanrol bij de multiriem (dacht dat er nog een rol zat).
Spuit even wat WD40 op de multiriem en geef een beetje gas. Het piepen moet dan over zijn. Als dat het geval is weet je zeker dat de riem slipt, en geen rol of appendage het piepen veroorzaakt. Dan zou ik de riem en de spanner zelf vervangen. Spanner en riem kosten samen iets van 80 euro, dus niet de hoofdprijs.

Anders kan het een lastige zoektocht worden, maar zou als eerste de rollen van de distibutie controleren.
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Mfranssen
Starter

WD 40 heb ik al meerdere keren op alle mogelijke posities (rollen en riem binnen/buitenkant) geprobeerd. Helaas zonder resultaat.

Voorlopig bevuilt het alleen de binnenkant van de motorkap.
Ik vind het een vreemd probleem, aangezien ik mij er al een beetje in verdiept heb. De multiriem en spanner worden veelvuldig als oorzaak genoemd, maar in mijn geval lijkt dat niets op te leveren. Ook indien ik de spanner 'help' dwz verder aandruk nadat de motor is gestart, blijft het piepen.

Is het logisch dat een lager alleen piept indien het 'koud' is (wat heet, ook bij de zomerse temperaturen in juli + 35°C piepte hij en gevoelsmatig nog meer dan wanneer het buiten vochtig of wat kouder is) en dan alleen nog maar gedurende de eerste minuut of zo?
V70 D5 (automaat) / 850 GLT (automaat) / Ducati 750 SSC (geen volvo maar ook leuk)
edraket
7th Gear member

Dan denk ik dat je het in de distributie moet zoeken.

Een lager kan inderdaad al alleen piepen als het koud is (is meestal zo).

Vertel me er niks over. Heb mij bij een vorige auto eens het "schompes" gezocht naar een piep. Ik had werkelijk alles geprobeerd: alle rollen van multiriem en distributie vervangen, spanner mutiriem, multiriem, stuurpomp, dynamolagers vervangen. Toch bleef het piepen. Ik heb het toen maar opgegeven.

Als het blijft piepen als je de multiriem hebt uitgesloten (en dat lijkt zo) zou ik naar je distributie rollen kijken. Echt doen, want vroeg of laat gaat een lager eruit!

PS: de distri heeft wel twee rollen, een spanrol en nog één.
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Mfranssen
Starter

Ok,

Bedankt voor je info. Zal het meenemen naar m'n garage. Hopenlijk kunnen ze er wat mee.
V70 D5 (automaat) / 850 GLT (automaat) / Ducati 750 SSC (geen volvo maar ook leuk)
Mfranssen
Starter

Heb nog eens even zitten nadenken over je theorie dat het waarschijnlijk om de distributie rollen zou kunnen gaan.

Is dat wel logisch als je bedenkt dat het piepen juist toeneemt als je bijvoorbeeld de airco aanzet of de stuurbekrachtigingspomp aanspreekt? Ik bedoel daar heeft de de distributie riem eigenlijk geen last zou je mogen stellen. Deze hoeft alleen maar de nokkenassen aan te drijven is het niet?

Zou het daarom niet waarschijnlijker zijn dat het toch een van de lagers van de multiriem rollen zou kunnen zijn?
244DL2.0
1st Gear member

Ben ik toch wel benieuwd hoe dit afgelopen is?
244 DL B200K, op zoek ...
855 GLE automaat 1993, 331.000 kms
Mfranssen
Starter

Nou dat kan ik je wel vertellen.
Ik ben bij mijn Volvo dealer langs geweest en daar hebben ze de auto een nachtje gehouden en 's ochtends nog eens gestart.

Op basis daarvan zijn we toch tot de conclusie gekomen dat het met de krukaspoelie te maken moest hebben. Deze fungeert tevens als trillingsdemper. Ik heb besloten de gok te nemen en hem te laten vervangen, kostte ca 165 euro all in. Hierdoor was mijn probleem echter wel verholpen.

Bleek achteraf dat het rubber dat in het poeliehuis zit gewoon versleten of hard geworden was. Weet het niet precies meer moet ik zeggen.

Dus eea heeft goed uitgepakt.

Maurice
244DL2.0
1st Gear member

Bedankt, daar heb ik wat aan. Bij mij is alles wat Edraket hierboven beschrijft ook vervangen in 2005, vanwege 'piepgeluiden' (lager stuurpomp was versleten, net als lagers dynamo). Als er dus weer 'ns wat gaat piepen, kan ik dus ook aan de poelie denken.
244 DL B200K, op zoek ...
855 GLE automaat 1993, 331.000 kms
Alfettasjaan
Starter

Door de vernieuwde samenstelling van het rubber van de aandrijfriemen kan een piepende snaar ook de oorzaak zijn van een verkeerde üitlijning"van de verschillende aangedreven compomenten.Vraag maar eens aan een gates vertegenwoordiger.
PdeVries
1st Gear member

Het piepend/snerpend geluid kan ook, als je een gas installatie hebt, komen door de verdamper die aan de carrosserie is bevestigd. Dit is op te lossen door rubber tussen de carrosserie en de verdamper te plaatsen. Dit is een bekend probleem bij bepaalde verdampers. Dit is mij verteld door een erkende gasinstallateur.
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”