hoe werkt regeneren...

Technische onderwerpen die niet specifiek op een model betrekking hebben vindt je in dit hoofdstuk
Plaats reactie
RBL1966
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 21.09.2023 - 20:41

Vandaag apk keuring gehad. Afgekeurd vanwege teveel roetdeeltjes. Betreft een V70 1.6d welke ik vorig jaar heb gekocht met een nieuwe apk. Tot nu toe heb ik 23k km afgelegd, zonder enige melding van regeneren... betekend dit dat dat de roetfilter software matig uitgeschakeld is? Ik denk er nu over om het roetfilter uit te laten schrijven...
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27335
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Ergens tussen de 500 tot 800 kilometer gaat het filter regenereren.
Hiervan krijg je geen melding, als je je actuele verbruik in beeld hebt zul je zien dat het verbruik tijdelijk omhoog gaat als de auto bezig is.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
pbor
3rd Gear member
Berichten: 321
Lid geworden op: 12.08.2018 - 10:13

De mijne regenereert elke 2000km onder Nederlandse omstandigheden (rustig rijdend, gemiddeld verbruik dan ~5,6 ltr/100km). Regeneratie duurt dan ca 20 min of 30 km, momentaan verbruik gaat dan naar 7,5 à 8 ltr/100km.
Mei '25 - Heden: Jaguar XF 2.2d Sportbrake 2014 - 196k km
Mrt.'24 - Heden: V70 D5 6at 2013 - 250k km
Nov.'18 - Mrt.'24:V70 2.4d 6mt 2006 418k km
'96 - Heden: M900 ‘93
"01 - Heden: 900 SL ‘94
RBL1966
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 21.09.2023 - 20:41

Ik begrijp dat je het dus alleen aan een hoger verbruik kunt waarnemen, verder is er geen melding.
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20763
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Klopt.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Almerev70
4th Gear member
Berichten: 885
Lid geworden op: 26.07.2017 - 13:02
Locatie: Almere

Ligt eraan, ik haf een Ultra Gauge meter en die kon een hoop dingen meten, oa de dpf temperatuur.
https://www.ultra-gauge.com/ultragauge/

Bij regenereren ging die flink omhoog en kon ik even een rondje extra rijden om proces af te maken. Denk dat het zeker beter is voor je dpf.
Volvo V60 T8 Twin Engine AWD Inscription 12-2019, Ice White.
Motortype B4204T34 - Bak TG-81SD. 8-2023 --> 77000km, 7-2025 --> 119.000km

Volvo V70 III D3/D4 2012 Limited Edition, Twilight Bronze Metallic
motortype D5204T3, --> 07/2017 127.000km
05/2018 146.000km --> 07/2023 248.000km
Dennis Slagboom
2nd Gear member
Berichten: 80
Lid geworden op: 21.05.2021 - 09:39

Bij mijn bestelbussen van de laatste jaren had ik wel een lampje die aangaf als het bezig was.
Verder met diverse merken altijd gezeik met roetfilter. Ik tank altijd die cleaner diesel en maak ook lange ritten ermee.
trekdrop
2nd Gear member
Berichten: 139
Lid geworden op: 01.09.2023 - 17:58

Eerst: wat is het. Zeg dat het DPF twee buizen zijn die aan elkaar gelast zijn met er tussen een filter.
buis.png
De lucht moet dus door het filter. Daar blijven de roetdeeltjes achter. Op enig moment zit het filter vol met roet. Dat constateert de auto door de druk bij A te meten en de druk bij B.

Dan gaat hij 'regenereren'. Dit houdt in dat hij het filter warm maakt en zorgt dat er onverbrande diesel in komt. Die dan verbrand, en de roetdeeltjes verbrand. Dat levert weer as op, die ook niet door het filter kan. Dus uiteindelijk (na zeg 150k km) zit de buis bij A helemaal verstopt met onverbrandbare as. Dat is het moment waarop het filter danwel gereinigd of vervangen moet worden.

Je kunt het zelf reinigen, bv. door eerst te spoelen met caustic soda (gootsteenontstopper) en dan een zoutzuurmengsel met een PH van 2-4. Of het laten reinigen.

Dus.. regenereren werkt alleen als het om roetdeeltjes gaat die het filter verstoppen. Je kunt de auto ook gewdongen laten regenereren mbv. een DiCE en VIDA. Er is geen manier om te zien of een auto aan het regenereren is of niet. Theoretisch zou je de temperatuur na het filter kunnen pakken, en als die boven de 500 komt, is hij aan het regenereren. Die waarde kun je uitlezen via de ODBC poort en met bv. VIDA.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Troll. Heeft het forum verlaten daar je hier alleen gesanctioneerde meningen mag hebben van de 'experts'.
Gebruikersavatar
Jers3n
5th Gear member
Berichten: 2384
Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16

Klopt niet helemaal, en voor zover mijn kennis nog reikt, rijd al even geen diesel meer:
Er zijn verschillende soorten regenererende roetfilters. Bij de 2.4D/D5 wekt het zoals hierboven beschreven met (extra) hoge temperatuur (600+ graden) maar die temperatuur ontstaat juist de verbranding van diesel in het uitlaatsysteem door extra dieselinspuiting ‘in de uitgaande slag’. Dus zonder toevoegingen, er blijft dan geen (of nagenoeg geen) as achter, DPF kan zeer lang meegaan.
Bij b.v de 2.0D (V50) vind het regenereren op een lagere temperatuur (ca. 400 graden) plaats maar wordt er eolys ingespoten om de roetdeeltjes toch te verbranden en hierbij blijft er wel as achter in het DPF en zal deze na x-aantal (zeg 150-180K km’s) wel gereinigd of vervangen worden.
En is ‘in principe’, zijn natuurlijk altijd weer uitzonderingen op.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
trekdrop
2nd Gear member
Berichten: 139
Lid geworden op: 01.09.2023 - 17:58

Hoewel het gewoon klopt wat ik schrijf, voor bv. de 1.6D, kan het best zijn dat men in een ander model iets anders inspuit om te verbranden. Veranderd verder niets aan het kloppende verhaal van hoe regenereren wertkt. En ook waarom een DPF na tig km's als 'kapot' wordt gezien.

For the record: TS geeft zelf aan dat het over een 1.6D gaat.
Troll. Heeft het forum verlaten daar je hier alleen gesanctioneerde meningen mag hebben van de 'experts'.
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 3952
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Vwb Eolys: https://www.mijngrossier.nl/roetfilters ... tief-html/

Regenereren bij een lagere temperatuur heeft simpelweg het voordeel dat het regenereren korter duurt en de kans dus groter is dat het proces volledig wordt afgemaakt.
Want hoe vaker er geregenereerd moet worden hoe groter de belasting voor het filter.
As is niet anders dan deeltjes die niet verbrand kunnen worden. Dat houd je altijd. Maar er vindt ook meer asvorming plaats bij een afgebroken regeneratie. Op een gegeven moment zit je filter te vol met as waardoor er te vaak geregenereerd moet worden om het drukverschil te verlagen. Dan is het tijd voor schoonmaken of een nieuw filter.
Je rijpatroon is dus echt van invloed op hoe lang het filter meegaat.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 3952
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Het element in je filter kan ook gebarsten zijn, dan heb je een roetwalm zonder dat je een foutmelding over een te hoog drukverschil krijgt. Simpelweg omdat het roet niet meer in het filter opgeslagen wordt. Dan zal schoonmaken geen zin hebben.
De deeltjestellertest bij de APK is in het leven geroepen om deze gevallen eruit te halen: eigenaren ondervinden geen foutmelding, zien wellicht soms een beetje roet terwijl de auto wel erg vervuilend is.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Plaats reactie

Terug naar “Techniek niet modelgebonden”