Hi all,
De v90cc heeft mijn caravan probleemloos naar midden frankrijk getrokken. (mag ook wel met 250pk en een max trekgewicht van 2400 kg, waar de caravan waarschijnlijk de 1200 niet haalt).
Binnenkort door naar Spanje.
Nu heb ik met mijn vorige Hilux veel zwaarder spul de heuvels door getrokken. Echter, dat was een handbak.
Hoe is het verstandig rijden met een caravan en een volvo automaat?
Gewoon in D laten staan? evt in sport mode om iets meer toeren af te dwingen?
of naar manueel en zo boven de 2000 rpm houden?
Caravan door de bergen trekken met automaat
- mees
- 6th Gear member
- Berichten: 3943
- Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
- Locatie: Zuid-Holland
- Contacteer:
Als je persé 'automaat' wil: hou hem in Dynamic. Dan zijn de toeren hoger en heb je betere koeling voor automaatbak en koelwater etc.
Als je (a)cc gebruikt, dan wel in M zetten want in D gaan de toeren dan wél (vanzelf) omlaag.
In M blijft de 'koppeling' in stand en kan je op de motor afremmen.
Schrik niet dat hij soms pas tussen de 4000 en 5500 rpm 'iets doet / houdt', met caravan steile hellingen af.
Hier T5 awd (dacht zelfde motor en automaat als jij hebt) en heb inmiddels veel bergpassen genomen,
zo ongeveer 10 tot 12% en korte tot 25% (met dik 1600kg aan de haak)
80km/u in M5 = 2500 rpm. Keurig, ook in bloedhete gebieden met 40˚C. Zelfs de airco blijft werken!
Toerend door dorpjes en over binnenwegen vraagt amper wat met Dynamic en je komt amper onder de 2000. Schakelt erg goed en bij de les.
En 'vergeet' die All Road niet: dan werkt de down hill desent
Vaak bij kleine camping in stille gebieden, erg slechte steile 'gravel' wegen.
Rust en controle! Kom je boven de 40km/u, wordt de drive mode vanzelf veranderd.
Fijne en mooie toertochten daar......
Als je (a)cc gebruikt, dan wel in M zetten want in D gaan de toeren dan wél (vanzelf) omlaag.
In M blijft de 'koppeling' in stand en kan je op de motor afremmen.
Schrik niet dat hij soms pas tussen de 4000 en 5500 rpm 'iets doet / houdt', met caravan steile hellingen af.
Hier T5 awd (dacht zelfde motor en automaat als jij hebt) en heb inmiddels veel bergpassen genomen,
zo ongeveer 10 tot 12% en korte tot 25% (met dik 1600kg aan de haak)
80km/u in M5 = 2500 rpm. Keurig, ook in bloedhete gebieden met 40˚C. Zelfs de airco blijft werken!
Toerend door dorpjes en over binnenwegen vraagt amper wat met Dynamic en je komt amper onder de 2000. Schakelt erg goed en bij de les.
En 'vergeet' die All Road niet: dan werkt de down hill desent

Vaak bij kleine camping in stille gebieden, erg slechte steile 'gravel' wegen.
Rust en controle! Kom je boven de 40km/u, wordt de drive mode vanzelf veranderd.
Fijne en mooie toertochten daar......
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
-
- 7th Gear member
- Berichten: 8227
- Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53
Lekker handmatig en toerental boven de 2000 rpm.
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...
"A man without a vision for his future, always returns to his past"
"A man without a vision for his future, always returns to his past"
- raspaardje
- 6th Gear member
- Berichten: 3919
- Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
- Locatie: Regio Utrecht
Omhoog altijd met >2500rpm zou ik zeggen.
Lekker manueel doen.
Zonder iets aan de haak hou ik steigend minimaal 2000rpm en dalend 3500rpm aan om op de motor af te remmen. Met flippers maar via de pook zal vast ook prima gaan.
Lekker manueel doen.
Zonder iets aan de haak hou ik steigend minimaal 2000rpm en dalend 3500rpm aan om op de motor af te remmen. Met flippers maar via de pook zal vast ook prima gaan.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
- Hans oet Twent
- 8th Gear member
- Berichten: 10561
- Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
- Locatie: Twente
Hi.... Ik heb ooit een heel betoog geschreven over rijden met caravan en automaat. Maar in welk topic? I don't know..... Wat Mees schrijft klopt. ik zou het volgende willen zeggen;xychix schreef: ↑02.08.2024 - 11:27 Hi all,
De v90cc heeft mijn caravan probleemloos naar midden frankrijk getrokken. (mag ook wel met 250pk en een max trekgewicht van 2400 kg, waar de caravan waarschijnlijk de 1200 niet haalt).
Binnenkort door naar Spanje.
Nu heb ik met mijn vorige Hilux veel zwaarder spul de heuvels door getrokken. Echter, dat was een handbak.
Hoe is het verstandig rijden met een caravan en een volvo automaat?
Gewoon in D laten staan? evt in sport mode om iets meer toeren af te dwingen?
of naar manueel en zo boven de 2000 rpm houden?
- Zoals je met een handbak reed, zo rij je dus ook handmatig met de caravan in de bergen. Ik rij altijd handmatig.. zet hem vast in max 6 of als het vlotjes gaat in 7. Rij je bijv. in 6 op de snelweg en je wil een vrachtwagen die 86 rijdt inhalen dan is het tikkie terug
naar 5 gas d'r bie en je gaat. Kan best zijn dat jij niet eens terug hoeft te schakelen. Maar de combinatie pakt zo alles wel sneller op.
- Bijv. in 2 omhoog, in 2 of 3 naar beneden.
- Vals plat omhoog, dan in 5 vast zetten en eventueel tikkie terug naar 4 indien nodig.
Vast zetten in een versnelling zorgt er voor dat de bak minder slip genereert dus ook minder hitte, dus minder slijtage dus minder...... Vul zelf maar in. Iets hoger in de toeren zorgt er weer voor dat de vloeistoffen sneller door het systeem lopen en dus sneller 'gekoeld' worden. Na een (caravan)rit de motor even laten draaien en tot rust laten komen qua temperatuur..... Ach heel spannend is het dus niet.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 54
- Lid geworden op: 25.01.2023 - 09:34
top top, gaat wel lukken hoor. Was niet direct bang voor brokken maar had wel al gezien hoe ziek laag dit ding in zijn toeren rijdt. Bij de hilux hield ik ook 2000+ aan, anders doet uberhaupt niets... en dat is een diesel.
Heb hier een oude toyota corolla van 20 jaar op de kop getikt, 5 korte versnellingen 3000rpm bij 100 in de vijf. maar die loopt ook t lekkerst tussen de 3000 en 3800 rpm.
De volvo lijkt echter t liefst stationair te draaien in de 8e versnelling op de snelweg.......
Ik weet alleen net niet genoeg van een automaat en torque converter om te snappen hoe dat werkt. Maar in manueel locked ie dus wel gewoon 100% in een versnelling en blijft dan ook gelocked tot je kickdown krijgt of ik zelf iets doe? dus 0 werk voor de torque converter?
Heb hier een oude toyota corolla van 20 jaar op de kop getikt, 5 korte versnellingen 3000rpm bij 100 in de vijf. maar die loopt ook t lekkerst tussen de 3000 en 3800 rpm.
De volvo lijkt echter t liefst stationair te draaien in de 8e versnelling op de snelweg.......

Ik weet alleen net niet genoeg van een automaat en torque converter om te snappen hoe dat werkt. Maar in manueel locked ie dus wel gewoon 100% in een versnelling en blijft dan ook gelocked tot je kickdown krijgt of ik zelf iets doe? dus 0 werk voor de torque converter?
- mees
- 6th Gear member
- Berichten: 3943
- Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
- Locatie: Zuid-Holland
- Contacteer:
Bij jouw auto, met jouw GT8 (motor en zelfde GT als bij mij dacht ik):
Ik voel in D (Eco Comfort en Dynamic) wel die lock-up. Niet zo heftig als met oudere GT5's maar hij is er echt wel.
Als je stil staat in D (of R) werkt die koppelomvormer wel degelijk, uiteraard.
En bij wegtrekken ook, totdat je een constante snelheid hebt: lock-up er in.
Geef je beetje gas erbij, dan blijft de lock-up er in. want je toeren-toename verloopt rustig mee met je snelheidstoename. (en niet eerst toerentoename en dan pas snelheid)
Als je meer/veel gas en gaat hij even terug-schakelen? Dan gaat die lock-up er even (kort) uit.
En ja, ook mijn auto wil het liefst slechts 1400 rpm draaien in Comfort.
Met caravan begin ik daar echt niet aan. Zat afgelopen maanden steeds rond de 2500rpm.
Oh ja: mijn reden M: alles beter onder controle en ik ben beter 'bij de les'.
Vanuit stilstand naar gewenste snelheid (met caravan) gaat heel goed in D Dynamic. Schakelt bij 3500 door naar volgende trap op 2500rpm.
Als ik het slecht of fout omschreven heb,
zullen medeforummers mij hopelijk wel verbeteren......
Ik voel in D (Eco Comfort en Dynamic) wel die lock-up. Niet zo heftig als met oudere GT5's maar hij is er echt wel.
Als je stil staat in D (of R) werkt die koppelomvormer wel degelijk, uiteraard.
En bij wegtrekken ook, totdat je een constante snelheid hebt: lock-up er in.
Geef je beetje gas erbij, dan blijft de lock-up er in. want je toeren-toename verloopt rustig mee met je snelheidstoename. (en niet eerst toerentoename en dan pas snelheid)
Als je meer/veel gas en gaat hij even terug-schakelen? Dan gaat die lock-up er even (kort) uit.
En ja, ook mijn auto wil het liefst slechts 1400 rpm draaien in Comfort.
Met caravan begin ik daar echt niet aan. Zat afgelopen maanden steeds rond de 2500rpm.
Oh ja: mijn reden M: alles beter onder controle en ik ben beter 'bij de les'.
Vanuit stilstand naar gewenste snelheid (met caravan) gaat heel goed in D Dynamic. Schakelt bij 3500 door naar volgende trap op 2500rpm.
Als ik het slecht of fout omschreven heb,
zullen medeforummers mij hopelijk wel verbeteren......
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 400
- Lid geworden op: 09.02.2009 - 01:45
- Locatie: Noordwijk Z-H
Net terug van vakantie Kroatië, dik 3500 km met de caravan (1700kg) voor het eerst achter de V90 T5 Polestar.
Ik had de rijmodus steeds in Polestar staan, dan trekt hij effe lekkerder lang door in de toeren en dat is wel fijn.
Zodra op snelheid zette ik hem op handschakel in de 6, maakte dan 2400 toeren bij 100km/h.
Reed voortreffelijk en ontspannen zo
Ik had de rijmodus steeds in Polestar staan, dan trekt hij effe lekkerder lang door in de toeren en dat is wel fijn.
Zodra op snelheid zette ik hem op handschakel in de 6, maakte dan 2400 toeren bij 100km/h.
Reed voortreffelijk en ontspannen zo
Volvo V90 T5 Polestar Inscription + Intro B&W + Luxury + Winter Line 02-2017.
Volvo 240 GL Grand Luxe 2.3 sedan 04-1984.
Volvo V70 D4 Polestar Nordic+ + Inscription + Luxury + Security Line 02-2015 (2019-2024)
Volvo S80 2.5 T Momentum + Professional + Winter + Climate Line 03-2010 (2014-2019)
Volvo S60 2.5T Momentum + Communication Line 06-2006 (2011-2014)
Volvo S70 2.4 20v Europa Exclusive 12-1999 (2008-2011)
Volvo 240 GL Grand Luxe 2.3 sedan 04-1984.
Volvo V70 D4 Polestar Nordic+ + Inscription + Luxury + Security Line 02-2015 (2019-2024)
Volvo S80 2.5 T Momentum + Professional + Winter + Climate Line 03-2010 (2014-2019)
Volvo S60 2.5T Momentum + Communication Line 06-2006 (2011-2014)
Volvo S70 2.4 20v Europa Exclusive 12-1999 (2008-2011)
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 54
- Lid geworden op: 25.01.2023 - 09:34
Ook langs Millau strak 95km/h in de 5 op vlak, in de 4 bij klimmen en in de 3 op motorrem en dan van de CC af.
Nu weegt t sleurhutje ook slechts ~1200kg...
Drinken doet ie wel nog meer dan zijn baasje. 15L op 100km, RON98
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 400
- Lid geworden op: 09.02.2009 - 01:45
- Locatie: Noordwijk Z-H
Nou fijn dus
, en inderdaad die 1200 kg. is eitje voor zo’n auto
En het verbruik is inderdaad stevig, ik ben halverwege maar gestopt naar dat gemiddelde te kijken.. gewoon tanken als ie leeg is en blik op oneindig
En het verbruik is inderdaad stevig, ik ben halverwege maar gestopt naar dat gemiddelde te kijken.. gewoon tanken als ie leeg is en blik op oneindig
Volvo V90 T5 Polestar Inscription + Intro B&W + Luxury + Winter Line 02-2017.
Volvo 240 GL Grand Luxe 2.3 sedan 04-1984.
Volvo V70 D4 Polestar Nordic+ + Inscription + Luxury + Security Line 02-2015 (2019-2024)
Volvo S80 2.5 T Momentum + Professional + Winter + Climate Line 03-2010 (2014-2019)
Volvo S60 2.5T Momentum + Communication Line 06-2006 (2011-2014)
Volvo S70 2.4 20v Europa Exclusive 12-1999 (2008-2011)
Volvo 240 GL Grand Luxe 2.3 sedan 04-1984.
Volvo V70 D4 Polestar Nordic+ + Inscription + Luxury + Security Line 02-2015 (2019-2024)
Volvo S80 2.5 T Momentum + Professional + Winter + Climate Line 03-2010 (2014-2019)
Volvo S60 2.5T Momentum + Communication Line 06-2006 (2011-2014)
Volvo S70 2.4 20v Europa Exclusive 12-1999 (2008-2011)
-
- Starter
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 04.01.2024 - 20:38
Met onze v90 T4 hele tijd in dynamic gereden naar Kroatië met zo’n 1400kg er aan.
Zonder pijn en moeite. Op een gegeven moment binnen door moeten rijden tussen Oostenrijk en Slovenië omdat de snelweg vol stond, dus bergpasjes gehad 12%15%en u bochtjes. Zonder problemen.
Heb handmatig niet aangeraakt.
Zonder pijn en moeite. Op een gegeven moment binnen door moeten rijden tussen Oostenrijk en Slovenië omdat de snelweg vol stond, dus bergpasjes gehad 12%15%en u bochtjes. Zonder problemen.
Heb handmatig niet aangeraakt.