Hallo. Ik ben al jaren een fan van de vliegende bakstenen van Volvo en het is altijd mijn wens geweest om er zelf een te hebben. Inmiddels ben ik oud en wijs genoeg (en heb ik genoeg centjes) om iets aan te schaffen en daarom ben ik op zoek naar hulp.
Ik ben benieuwd of iemand me in de richting van een betrouwbare dealer/garage te verwijzen in de buurt van Rotterdam en/of Den Haag. (Of is het slimmer om bij een particulier op Marktplaats te kopen?)
Ik ben ook benieuwd of jullie me een paar algemene tips willen geven waar ik op kan/moet letten. Ik weet heel weinig van auto's en ik vind deze auto's vooral tof omdat ze groot en vierkant zijn. De enige eisen die ik heb is dat ik graag een 940 met airco wil hebben en dat hij een beetje veilig moet zijn om een kind in te vervoeren, maar ik verwacht niet dat dat een groot probleem moet zijn. De 240 vind ik net iets mooier, maar voldoen denk ik niet snel aan deze wensen (en zijn vaak ook duurder).
Kunnen jullie me de goede kant op sturen of op een andere manier helpen? Alvast bedankt!!!
Zonder kennis van auto's op zoektocht naar een 940
-
- 1st Gear member
- Contacteer:
Vorige eeuw had ik een paar jaar een 740 Estate. Een week of 6 geleden heb ik een 940 Estate gekocht. Feest van herkenning en ik heb het aankoopproces, waar jij nu voor staat, doorlopen.
Een 940 wordt gezien als een betrouwbare auto. Bedenk wel dat je het risico loopt eentje te kopen met achterstallig onderhoud. Denk daarbij aan kapotte airco, KM teller die het niet doet, versleten schokbrekers en ga zo maar door. Het exemplaar dat ik gekocht heb heeft veel zaken die vervangen zijn en een tamelijk recente APK. En toch, vandaag heb ik er een nieuwe uitlaat onder gelegd, ik kwam maar liefst 4 gaten tegen.
De laatste 940 exemplaren waren voorzien van een 2.3 blok, LPT of HPT. (lage of hoge druk van de turbo). De LPT versie vind ik zelf heel plezierig rijden en is desgewenst om te bouwen tot HPT.
Niet alle 940 Volvo's zijn afgeleverd met een airco. Bedenk dat reparatie duur kan zijn.
Een 940 is typisch een auto om met cruise control te rijden. Het later inbouwen kan maar is duur vanwege mechanisch gaspedaal.
Je zou kunnen overwegen een automaat, past goed bij het type auto. Ik zelf vind handmatig schakelen totaal achterhaald.
Veel 940 exemplaren zijn afgeleverd met Nivomat, combi van achter veren en dempers. Vaak zijn die versleten en wordt de 940 omgebouwd naar normale veren/schokbrekers. Ik vind de Nivomat prima rijden.
Mensen kopen van mensen. Uiteindelijk gaat het om vertrouwen, wat dat betreft maakt het niet uit bedrijf of particulier.
Succes met je aankoop!!
Een 940 wordt gezien als een betrouwbare auto. Bedenk wel dat je het risico loopt eentje te kopen met achterstallig onderhoud. Denk daarbij aan kapotte airco, KM teller die het niet doet, versleten schokbrekers en ga zo maar door. Het exemplaar dat ik gekocht heb heeft veel zaken die vervangen zijn en een tamelijk recente APK. En toch, vandaag heb ik er een nieuwe uitlaat onder gelegd, ik kwam maar liefst 4 gaten tegen.
De laatste 940 exemplaren waren voorzien van een 2.3 blok, LPT of HPT. (lage of hoge druk van de turbo). De LPT versie vind ik zelf heel plezierig rijden en is desgewenst om te bouwen tot HPT.
Niet alle 940 Volvo's zijn afgeleverd met een airco. Bedenk dat reparatie duur kan zijn.
Een 940 is typisch een auto om met cruise control te rijden. Het later inbouwen kan maar is duur vanwege mechanisch gaspedaal.
Je zou kunnen overwegen een automaat, past goed bij het type auto. Ik zelf vind handmatig schakelen totaal achterhaald.
Veel 940 exemplaren zijn afgeleverd met Nivomat, combi van achter veren en dempers. Vaak zijn die versleten en wordt de 940 omgebouwd naar normale veren/schokbrekers. Ik vind de Nivomat prima rijden.
Mensen kopen van mensen. Uiteindelijk gaat het om vertrouwen, wat dat betreft maakt het niet uit bedrijf of particulier.
Succes met je aankoop!!
Volvo 940 Estate LPT, 1996
Fotografie: https://www.annohuidekoper.nl/
Fotografie: https://www.annohuidekoper.nl/