Apps downloaden

Rubriek voor de XC40, Kijk voor de Full Electric modellen ook in het elektrische board
Plaats reactie
Cris71
2nd Gear member

Hoi, ik heb een vraagje, heb mijn XC40 bjr.2020 nu een week of 2, wat een super fijne auto!
Ik heb er een Harman Kardon installatie in zitten, ik vind het fantastisch geluid wat erin zit. Enig wat ik minder fijn vind is de DAB+ radio, de zenders vallen best vaak weg, dan is het even stil en staat er op de display "geen ontvangst". Ik heb de menu instelling aangevinkt dat hij zenders van FM mag gebruiken wanneer DAB te zwak is. Dit heeft niks met de auto te maken want mijn vorige auto deed precies hetzelfde ook op dezelfde punten langs de weg.
Ik heb geen simkaart in de automodem zitten en heb mijn telefoon op hotspot tethering gezet met internet delen.
Ik dacht dus dat ik dan de radio app die ik normaal op mijn telefoon heb ook rechtreeks in de auto kon downloaden. Maar dit krijg ik niet voor elkaar. Als ik naar het betreffende downloadscherm ga dan zie ik wel een rij met mogelijk te downloaden apps, maar ik kan niet meer apps vinden of downloaden dan die enig rij op het scherm. Ik kan dus bijvoorbeeld niet naar "playstore" om meer apps te kunnen zoeken. Doe ik iets fout of begrijp het verkeerd dat dit mogelijk moet zijn? Ik weet dat ik middels android auto de app op mijn telefoon kan afspelen via de auto installatie, maar ik vind dat niet fijn. Dus zou liever diezelfde app rechtstreeks in de auto downloaden en gebruiken via het internet van mijn telefoon.
Volvo XC40 Momentum pro.T2 bjr.2020, Leder, Harmon Kardon.
Toyota Yaris Dynamic Brons groen bjr.2022.
Volvo S60 D3 5cil.aut.bjr.2012 Momentum.
Volvo C30 Summum 2.0D bjr.2007, Leder, navigatie etc.
teebee
7th Gear member

Model 2020 is toch nog niet ‘Google-based’?
Dan heb je ‘slechts’ de keuze uit de getoonde apps.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Rolly40
1st Gear member

Met de tunein app kan je internet radio gebruiken en is te downloaden voor sensus systeem
FLITS34
3rd Gear member

My Tuner is ook een perfecte app voor internetradio. Waarom zou je met de hotspot van je telefoon willen werken om alleen internet radio te gebruiken?
Via de carplay functie wordt je telefoon (draadloos met bijvoorbeeld Carme module) via bluetooth gekoppeld aan het systeem in je auto. Je telefoon maakt dan automatisch verbinding met je scherm in je auto. En je bluetooth verbinding gaat een stuk zuiniger om met je accuverbruik dan de hotspot.
164 GLE > 264 GLE > 240 > 740 GL > S80 V8 > 760 GLE > XC90 V8 > XC40 T4 R design
Cris71
2nd Gear member

Ik weet dat het via de carplay functie kan met de app op je telefoon. Ik weet ook welke apps i fijn vindt daarvoor. Mijn vorige auto (Toyota Yaris 2022) had dit ook. Alleen was het vervelende dat je niet alle functies met de stuurwiel knoppen kon bedienen en dus soms op het display moest doen. Vandaar dat mijn voorkeur nu uit gaat van de gewenste app direct in de auto downloaden. Ipv van via telefoon gebruiken. De is vraag is of dat kan? "Google based" zoals gezegd wordt, geen idee wat ermee wordt bedoelt.? Ik kan apps downloaden als ik internet verbinding heb maar vlgns mij alleen de beperkte lijst die op het scherm staat.
vvmark
3rd Gear member

Je hebt of sensus (volvo navigatie) of aaos met daarop google maps.
Bij de sensus zijn er slechts 5 apps ofzo beschikbaar,: weer, spotify, tune in, wiki en volvo app zo uit mijn hoofd.
Huidig: Volvo v60 momentum pro 2020 denim blue
Hiervoor: Volvo v50 edition 2 my2009 barents blue
Cris71
2nd Gear member

Hoi vvmark, dank je! Ik moet zeggen dat ik mijn huiswerk over de audio en navigatie niet zo goed heb gedaan bij de aanschaf want ik wist niet dat er verschillende systemen hierin zijn. Ik was zo laaiend over de rest van de auto de audio en ook juist de navigatie. Ik heb eerder in de Toyota android auto gehad met op mijn telefoon maps en of waze. Veel mogelijkheden maar ik vond het niet zo fijn. Heb liever de kaarten die ik nu met Sensus heb, ik vind het beter werken maar dat is voor ieder persoonlijk. Dus ik ben hier juist blij mee. Ik had alleen gehoopt dat ik er rechtstreeks een andere app op kon zetten voor de radio, omdat ik dit via de telefoon niet fijn vindt. Ik zie idd Tuneln maar die is er alleen als betaalde app.vlgns mij. Dus ik ga dan toch maar eerst eens proberen om via draadloze bluetooth (die ik nog uit de Toyota heb) en android auto de radio app gebruiken. Wellicht kan Volvo beter met de bediening van de telefoon/app omgaan dan de Toyota. Ik ga het proberen. Anders neem ik de Tuneln rechtstreeks in de auto.
teebee
7th Gear member

Tune In is in de basis gewoon gratis en werkt prima.
Verder tipje: RTFM ;-)
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Cris71
2nd Gear member

👍👍👍
Cris71
2nd Gear member

Nu heb ik vanmiddag een Tunein Pro versie gekocht. Op mijn telefoon geinstalleerd etc. Ik dacht dan installeer ik de app ook in mijn auto, dat gedaan download was klaar. Maar tijdens het wisselen van schermen om te kijken waar ik dan de Tunein app terug kon vinden om op te starten heb ik hem per ongeluk gewist. Ik was geloof ik bij "mijn applicaties" omdat ik hem niet kon vinden. Toen wilde ik uit dat scherm en raakte per ongeluk "verwijderen" aan. Nu dacht ik hem terug te zien op het tabblad "nieuwe applicaties" maar daar staat het niet meer bij. Komt deze wel weer terug er in te staan...?
Rogier64
5th Gear member

Als je TunIn per ongeluk hebt verwijderd (of welke app ook) komt die weer bij de te installeren apps te staan, dat kan soms even duren voordat die zichtbaar is. Wel heb je daarvoor een actieve internetverbinding nodig. Open Download Center en dan nieuwe apps. Als je een TuneIn account hebt aangemaakt kun je een playlist van zenders samenstellen. In de auto log je met hetzelfde account in op TuneIn en je ziet de playlist van zenders verschijnen. Dan zijn er nog een aantal mogelijkheden voor instellen van de kwaliteit. Hoe hoger die (bitrate) is, de meer data je verbruikt maar ook hoe stabieler de internetverbinding moet zijn.
2020 Volvo V60 T4 Inscription Polestar Engineered Alderbastend compleet
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
Cris71
2nd Gear member

Hoi, mooi! Ik ga straks kijken of hij weer in het lijstje met applicaties staat.
Ik heb verbinding met internet gemaakt via mijn telefoon. Tethering internet toegang delen via bluetooth. Bij het eerste keer downloaden van Tunein werkte dat prima. Dank voor de tips!!
Cris71
2nd Gear member

Ik heb nog een vraagje, tijdens heen en terug reis voor Oostenrijk vakantie heb ik continue de Tunein app aan gehad/gebruikt. Hierdoor was mijn tegoed aan MB's verdwenen, naderhand heb ik ook de streamkwaliteit op medium gezet.
Omdat mijn tegoed op was gebruikt wilde in de telefoon van mijn vrouw gebruiken die nog veel MB over heeft. Ik heb op mijn telefoon de bluetooth tethering uitgezet en op de telefoon die van mijn vrouw dit aan gezet. Deze laatste was is vaker verbonden geweest met de auto dus ik kon in het menu op het midden scherm kiezen voor telefoon wisselen. Nu ging ik er vanzelfsprekend vanuit dat de tunein in de auto vanzelf weer zou gaan spelen wanneer de telefoon van mijn vrouw verbonden zou zijn. Maar dit lukt niet. Ik vind het vreemd want de app zit geinstalleerd in de auto, de auto heeft alleen de telefoon nodig om verbinding met internet te maken dacht ik want ik heb in de auto na het installeren van de app (in de auto) inmoeten loggen in mijn Tunein account. Ook na het installeren van de Tunein app en inloggen met mijn account gegevens op de telefoon van mijn vrouw werkte het nog niet. Vreemd ??
dimitripb
4th Gear member

Heb dat ook eens gezien. Het lijkt vooral te maken te hebben met de matige kwaliteit van de software. Goede kans dat hij het op een gegeven moment gewoon wel weer doet. Als je Apple CarPlay of Android Auto hebt, zou ik alles daarmee regelen. Is een stuk moderner en veel beter gebouwd dan die interne apps van Sensus.
FLITS34
3rd Gear member

Sensus is volledig achterhaald en wordt ook nog nauwelijks ondersteund. De navigatie is helemaal bagger, het downloaden van updates van de kaarten is echt een crime!
Ik sluit me volledig aan bij de vorige “spreker”.
De apps van je telefoon via AppleCarplay/Android auto play, al dan niet via een draadloze module functioneren veel beter..
164 GLE > 264 GLE > 240 > 740 GL > S80 V8 > 760 GLE > XC90 V8 > XC40 T4 R design
Cris71
2nd Gear member

Behalve dit puntje betreft de Tunein via de telefoon van mijn vrouw ben ik juist weer blij met de Volvo navigatie en systeem.
Ik heb de kaarten geupdate via het systeem in de auto via internet verbinding van mijn mobiel. Geen probleem. Vind het juist een stabiel systeem.
In mijn eerste Volvo ooit 2007 had ik ook een originele Volvo navigatie die uit het dashboard openklapte, nou ik vond het super fijn en duidelijk nooit problemen mee gehad. Ja alleen eens een nieuwe navi cd erin. Met de S60 bjr 2012 daar zat een achteraf ingebouwd systeem in, wat een bagger ding vrijwel zelden gebruikt. De Toyota bjr.2022 zat een android carplay systeem in. Ik vond het niks. Klopt het werkte en alles up to date.
Maar het werkt zo onlogisch als wat lijkt ook altijd of je telkens iets op een andere volgorde moest doen. En ook sltijd net niet alles via hrt stuurwirl te bedienen. Muziek op een kaartje in de telefoon. Je kon geen mapje met artiest kiezen via stuurwiel maar als je eenmaal in het mapje zat kon je wel scrollen. Het mapje met artiest kon je alleen kiezen via hoofdscherm maar als het iets te lang duurde kreeg je een veiligheids blokkade met de melding dat je op het verkeer moet letten. K.U.T. systeem. Ik ben blij met het Volvo systeem ookal ben ik dan waarschijnlijk de enige😁
Hans Eilander
7th Gear member

Cris71 schreef: 08.08.2024 - 18:10 Het mapje met artiest kon je alleen kiezen via hoofdscherm, maar als het iets te lang duurde kreeg je een veiligheidsblokkade met de melding dat je op het verkeer moet letten. K.U.T. systeem.
Wat heerlijk toch, als je tevreden bent met de normale aangeboden radio zenders via DAB+, en je hebt verder geen gezeik...... :lol: :lol:
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Cris71
2nd Gear member

Idd!👍😄.
Maar heb in de Volvo nog niet via carplay iets gedaan dus misschien werkt het carplay gedeelte in de Volvo wel beter als in de Toyota, want dat hoef ik echt niet meer.
dimitripb
4th Gear member

Het is feitelijk je telefoon die zorgt voor de CarPlay of Android Auto ervaring. Het systeem in de auto geeft eigenlijk alleen maar weer en geeft de commando’s door. Waarschijnlijk zal je dan een andere muziekapp moeten gebruiken, die betere functies heeft voor de indeling van je muziek.
Plaats reactie

Terug naar “XC40”