aankoop advies

J33Bee
5th Gear member

S80 Executive schreef: 09.08.2024 - 08:15 Wij rijden een V60CC B5. Daar zit een 8 traps bak in. Ik vind hem prima schakelen. Het enige dat opvalt in de normale stand is dat je hem duidelijk voelt terugschakelen. In mijn profiel kies ik voor de eco stand qua aandrijflijn. Dan zeilt de auto bij gas los en is het terugschakelen ook minder te voelen. In eco kun je ook iets meer op koppel rijden, is mijn indruk. Snel hoef ik met die auto niet te zijn, daar hebben we de EC40 twin performance voor.
Dat is ook mijn workaround. Individual met Eco stand motor. Lager in koppel, maar dan is de bak alsnog tergend traag. Vooral in de bijna stilstand wijk/rotondes. Dan valt ie gewoon dood na remmen en beetje gas. Alsof ie nog moet uitrekenen in welke versnelling ie wil gaan zitten. Verschrikkelijk irritant.
raspaardje
6th Gear member

Met Polestar is dat weg.

Maar dat is de keuze niet voor topicstarter; denk toch echt dat zijn gevoel de beslissing moet brengen.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
raypandora
Starter

ik lees met veel plezier elke reactie die er geschreven wordt. En ik ben blij dat er zoveel enthousiastelingen zijn over hun Volvo, ook goed te lezen dat er ondanks de dingen die je leest over problemen een grotere hoeveelheid mensen probleemloos rijdt. Dat wordt natuurlijk minder gemeld op de forums daar ligt de focus meer op het vraag van hulp bij problemen.

Ik ben toch meer gerust gesteld als het op het leder van de stoelen en de kunstof van het interieur aankomt op duurzaamheid /levensduur.
De 7- traps met dubbele koppelingen lijkt ook best goed te zijn mits een iets trager reactie tijd bij vertrekken.
De B4 benzine motor met 197 Pk wordt omschreven als vlot genoeg en ik lees nergens over problemen met de motor of de 7 traps automaat.

Moest het de Volvo worden zijn de plannen om er de Heico velgen van 19" onder te plaatsen en de standaard 18" velgen als wintervelgen te houden.
JJG
2nd Gear member

Een Volvo is begrensd op 180km/h en een BMW niet.
raspaardje
6th Gear member

B4 op dit forum is idd nog probleemloos, itt de B3.

Post gerust je vragen, genoeg ervaring hier!

Vwb trillen: ik meende er bij bepaalde snelheden wel last van te hebben maar nu voel ik het niet meer.

Persoonlijk vind ik het geïntegreerde scherm in het V60 dashboard ook veel mooier dan de opplakschermen van tegenwoordig.
raypandora
Starter

JJG schreef: 09.08.2024 - 10:58 Een Volvo is begrensd op 180km/h en een BMW niet.
Dat had ik al gelezen dat er een begrenzing is op 180Km/h
Voor mij is dat nu geen issue, 180 Km/h vindt ik meer dan hard genoeg.
In België en Nederland is dat het einde van je rijbewijs als ze je betrappen. Enkel in Duitsland zou dat kunnen en mogen maar de keren dat ik in Duitsland kom per jaar kan je op 1 hand tellen en de stukken waar je nog onbeperkt mag door gassen worden steeds korter en minder frequent.

De adaptieve cruise controle werkt bij de Bmw ook bij veel hogere snelheden bij de Volvo stopt deze boven de 130 of 139 km/h dacht ik ?
raspaardje
6th Gear member

Klopt, 138 dacht ik.
Geen parkeersensoren en Pilot Assist ook wanneer je de trekhaak gebruikt.
raypandora
Starter

raspaardje schreef: 09.08.2024 - 11:46 Klopt, 138 dacht ik.
Geen trekhaak nodig 😁
raspaardje
6th Gear member

Geen idee of er wel normale cruise control aanwezig is naast ACC. In een V60 met Sensus wel maar weet niet hoe dat met een AAOS V60 zit.
J33Bee
5th Gear member

raspaardje schreef: 09.08.2024 - 11:46 Klopt, 138 dacht ik.
Nee das Pilot Assist (134/135 km/h). ACC gaat zeker tot 160 km/h. Weet niet meer precies wanneer deze eraf sprong.
Henry82
5th Gear member

raspaardje schreef: 08.08.2024 - 16:42 Qua sturen lijkt een B4 met sportchassis me helemaal prima. Denk dat dat beter stuurt dan een klasse grotere XF met dieseltor in het vooronder.
Hier een B4 met sportchassis en 20" eronder. Nog steeds genoeg comfort voor mij, maar stuurt ect helemaal top.
Life is what happens while you're busy making other plans
wasbeer2006
5th Gear member

Ik heb hem vandaag nog even over een Oostenrijkse bergpas gejaagd. Als je hem actief rijd is het bijna een sportieve auto......
Hij rijd zo lekker en duikt zo van de ene in de andere bocht, als je een beetje weet in welk tempo je de dempers en veren op druk moeten zetten gaat ie echt op rails. Jammer dat de begrenzer naast me ingreep.

De pilot assist en acc zijn overigens echt het allerbeste uit de markt, echt beter dan de drie Duitsers.

Voor de gasrespons kan je de heico sportpedal tuning overwegen, die heb ik ook en dan is het samenspel met de 7dct perfect.
Kost iets van 300 euro dus dat is te overzien.
-V60 B4 7dct R design wit
J33Bee
5th Gear member

De pilot assist en acc zijn overigens echt het allerbeste uit de markt, echt beter dan de drie Duitsers.
Meen je dat? Geen idee of AAOS combi anders werkt, maar ik vind het echt geen fijn systeem. Sowieso mis ik de “midden bepaling”, zoals de VAG stal bijvoorbeeld heeft. Ik wil zelf bepalen hoever ik in het midden rijd ipv precies in het midden.

Als het een beetje bochtig wordt op een N weg, zwabbert het alle kanten op vaak. Gewoon onprettig en traag. Het is heerlijk om op rechte stukken te gebruiken verder maar icm ACC die snel ingrijpt (zelfs in de rustige rijdmodussen) en traag begint met optrekken om vervolgens weer vol in de rem te gaan… Dat kan veel beter.
Philken
5th Gear member

ik heb sinds 2 weken een v60 b4 plus dark 2024 diesel en reed daarvoor een 2021 v60 d3 R-design(ingeleverd na 42 maanden met 197300km), ook Belg
qua krassen in het interieur: geen last van, nochtans wordt de auto intensief gebruikt ,is een firmawagen, ik laad regelmatig tot 360 flssen wijn/sterke drank/siroop(laatste ietsje minder wegens het veel zwaardere gewicht) en doe gemiddeld 250 à 300km per werkdag
qua onderhoud: slechts 1x aan de kant gestaan door een vastgelopen achterrem (garantie, 1 weekend met vervangwagen, moest natuurlijk op een vrijdagmorgen gebeuren) en 2x de ruitenwissermotor moeten laten vervangen vooraan(2e keer gratis wegens levenslange garantie op herstelling, niet immobiel wegens max 1 dag moeten wachten voor herstelling(1,5 uurtje werk)) alsook de welbekende pompen van de achterklep zijn vervangen(garantie) maar op de nieuwe zit de verbeterde versie.

vroeger ook BMW 3 series gehad(een stuk of 5) en altijd kunnen vergelijken met even jonge Volvo's (echtgenote reed Volvo) en BMW is ietsje verfijnder afgewerkt maar veel krasgevoeliger en na 200.000km was het interieur meer afgeleefd dan bij de Volvo's en had de BMW ook meer piepjes en kraakjes.
the bad parts of my brain seems to work fine, the fine parts of my brain seems to work bad

you've been beaten by a bRick
raspaardje
6th Gear member

J33Bee schreef: 09.08.2024 - 19:23
Meen je dat? Geen idee of AAOS combi anders werkt, maar ik vind het echt geen fijn systeem. Sowieso mis ik de “midden bepaling”, zoals de VAG stal bijvoorbeeld heeft. Ik wil zelf bepalen hoever ik in het midden rijd ipv precies in het midden.

Als het een beetje bochtig wordt op een N weg, zwabbert het alle kanten op vaak. Gewoon onprettig en traag. Het is heerlijk om op rechte stukken te gebruiken verder maar icm ACC die snel ingrijpt (zelfs in de rustige rijdmodussen) en traag begint met optrekken om vervolgens weer vol in de rem te gaan… Dat kan veel beter.
Volledig mee eens.
Misschien is dat in de loop der jaren toch beter geworden/gemaakt.
Philken
5th Gear member

raspaardje schreef: 10.08.2024 - 22:57
J33Bee schreef: 09.08.2024 - 19:23

Volledig mee eens.
Misschien is dat in de loop der jaren toch beter geworden/gemaakt.
er zijn idd stappen vooruit gezet tussen mj2021 en mj2024 , in mijn vorige gebruikt ik het bijna nooit,enkel bij wegwerkzaamheden nu al veel vaker gebruikt(er zijn dan ook veel meer wegwerkzaamheden in België...) maar ook op stukken met trajectcontrole ben ik het beginne gebruiken en het systeem reageert minder bruut, heeft precies wat meer finesse gekregen
the bad parts of my brain seems to work fine, the fine parts of my brain seems to work bad

you've been beaten by a bRick
J33Bee
5th Gear member

ACC doet het trouwens tot 180 km/h. Straks nog even geprobeerd over de grens.
J33Bee
5th Gear member

Philken schreef: er zijn idd stappen vooruit gezet tussen mj2021 en mj2024 , in mijn vorige gebruikt ik het bijna nooit,enkel bij wegwerkzaamheden nu al veel vaker gebruikt(er zijn dan ook veel meer wegwerkzaamheden in België...) maar ook op stukken met trajectcontrole ben ik het beginne gebruiken en het systeem reageert minder bruut, heeft precies wat meer finesse gekregen
Aah dat klinkt dan toch positief!
wasbeer2006
5th Gear member

De ACC ervaar ik echt als de beste. Hij remt mooi optijd af, niet te hard en te zacht en trekt goed bij.
Bij file rijden geef ik hem een 10. Boven de 100 een 9, dan mag de afstand soms wat korter, maargoed dat zal wettelijk zijn vastgesteld.

Groot voordeel van de Volvo ACC hij pakt de baan, niet de auto. In mijn passat heb ik meerdere keren bijne een motor van de weggekegeld. die kijk alleen voor de auto, dat was echt opletten. Daarnaast remde die regelmatig heel laat en hard. Heb ik de Volvo nooit onnodig op kunnen betrappen.

De PA vind ik prima op de rijksweg, daarbuiten gebruik ik hem nooit. Op een kronkelende N weg vind ik hem ook niet top.

Daarnaast heeft de het Volvo systeem bij mij nog nooit een fout gemaakt. Bij mijn passat heb ik dat toch meerdere keren gehad. Plus dat die niet rechts inhaalde, was ook zo irritant.
-V60 B4 7dct R design wit
Erwin_002
2nd Gear member

J33Bee schreef: 10.08.2024 - 23:49 ACC doet het trouwens tot 180 km/h. Straks nog even geprobeerd over de grens.
Paar maand geleden nog de grens over geweest en de limiter is niet echt puur 180. Als je er tegenaan drukt dan heeft ie wat tollerantie. Bij ongeveer 190 stopte hij bij werkelijk met door-accelereren.

Over schakel gedrag. In Polestar Engineered mode is opschakelen ongekend soepel, maar als je kickdown indrukt en de auto zit bijv ergens rond de 6e versnelling dan is de manier hoe hij terugschakelt wel extreem agressief en komt bijna als een schok. Soms als ik gewoon van 30 naar 80 wil en dan in 2 tellen wil doen met wat oempf en er zit een bijrijder in dan schrikken ze zich rot, omdat de auto dan heel extreem terugschakelt en dan echt als een race-auto wil gaan. Het voelt eerlijk gezegd ook wat rommelig vergeleken met auto's die primair sportief zijn waar ik in gereden heb, omdat die beter de balans vasthouden. Je verneemt bij Volvo echt dat comfort/luxe primair is en zelfs bij performance modellen dat sportiviteit echt secundair blijft. Je kan geen M of AMG speelsheid verwachten bij Volvo performance modellen.
2022 S60, 2012 C30
Plaats reactie

Terug naar “V60/S60 vanaf MY 2019”