Zíe het meermaals terug komen maar niet echt duidelijk worden;
- welke bak ligt er nu precies in welke S/V60?
De T4 en T5 zoals ik ze ken, hadden nog een bak “met kabel” ten tijden van de proefrit. Daarna kwamen de Mild Hybrids B3, B4 en B5 met een 8 traps elektrische bak, die vervolgens werd vervangen door een 7 traps.
Bij de T6 en T8 praten ze over een Gear Tronic 8 traps bak. Is dat dan dezelfde als de eerste bak op de Mild Hybrids etc.?
Wie kan de verschillen duiden?
Verschillen automaat / bak per aandrijflijn
- Rogier64
- 5th Gear member
- Berichten: 1204
- Lid geworden op: 10.04.2006 - 21:57
- Locatie: Achterhoek
Bij mijn weten zijn er slechts 2 uitvoeringen van de automatische transmissies in de V60. De Japanse Aisin Warner 8 traps GearTronic, een conventionele automaat met koppelomvormer en de Chinese 7 traps DCT de Hycet 7 DCT EVO, feitelijk een gerobotiseerde handbak. De GearTronic schakelpook was er in zowel mechanische en elektronische uitvoering. De DTC uitsluitend in elektronisch. Links de elektronische uitvoering, rechts de mechanische. Voor de B modellen is er een extra stand B (regenerate on Brake) voor de elektronische uitvoering. Zie ook topic viewtopic.php?t=88350
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
2020 Volvo V60 T4 Inscription Polestar Engineered Alderbastend compleet
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
- raspaardje
- 6th Gear member
- Berichten: 3708
- Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
- Locatie: Regio Utrecht
Mooi uitgelegd.
T4 en T5 = 8 bak
B3 en B4 = 8 bak 1 modeljaar (?) en daarna de 7 DCT
B5 benzine, T6 en T8 = 8 bak
Ook te vinden bij de specs in de prijslijsten.
T4 en T5 = 8 bak
B3 en B4 = 8 bak 1 modeljaar (?) en daarna de 7 DCT
B5 benzine, T6 en T8 = 8 bak
Ook te vinden bij de specs in de prijslijsten.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
- Jers3n
- 5th Gear member
- Berichten: 2330
- Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16
In basis ja, en dat is ook dezelfde 8-bak/GT8 als bij andere modellen met 8-bak icm. een 2.0L VEA 4-cyl (zoals onze vorige V70 T5)
Al zal er met de jaren wel wat aan aanpassingen/verbeteringen toegepast zijn (soft- en/of hardwarematig)
Al zal er met de jaren wel wat aan aanpassingen/verbeteringen toegepast zijn (soft- en/of hardwarematig)
Dat is geen extra stand, als in er is geen keus tussen wel of niet regeneratief remmen. In D of M wordt er (in alle rijmodi) bij remmen op de motor en bij bedienen rempedaal altijd tot een bepaalde snelheid regeneratief geremd (te zien aan batterij-oplaad-symbooltje in bestuurdersdisplay, bij onze B5 tenminste). Onder bepaalde snelheid wordt er ‘gewoon geremd’.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
- raspaardje
- 6th Gear member
- Berichten: 3708
- Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
- Locatie: Regio Utrecht
Yep, zie ook de naam van de automaat bij de specs in de prijslijsten.
De automaten in oudere Volvo's hebben iig een andere naam.
Het twijfelen van de 8 bak wordt bij de T6 en T8 deels opgevangen met de elektromotor. De T4 en T5 kennen Polestar tuning hiervoor die de B3 en B4 moeten missen.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
- Rogier64
- 5th Gear member
- Berichten: 1204
- Lid geworden op: 10.04.2006 - 21:57
- Locatie: Achterhoek
Kijk, weer wat geleerd, goede aanvulling en correctie.
2020 Volvo V60 T4 Inscription Polestar Engineered Alderbastend compleet
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
- J33Bee
- 5th Gear member
- Berichten: 2064
- Lid geworden op: 14.08.2020 - 23:20
Ik dacht dat de T6 en T8 echt een andere bak hadden. Het stukje gear tronic heb ik niet scherp, volgens mij nooit terug gezien toentertijd bij de B3. Wel gek dat de B4 en B5 dan beter zouden rijden met die bak.raspaardje schreef: ↑09.08.2024 - 23:35Yep, zie ook de naam van de automaat bij de specs in de prijslijsten.
De automaten in oudere Volvo's hebben iig een andere naam.
Het twijfelen van de 8 bak wordt bij de T6 en T8 deels opgevangen met de elektromotor. De T4 en T5 kennen Polestar tuning hiervoor die de B3 en B4 moeten missen.
Het vergelijk met een T4 en T5 kun je ook niet helemaal maken lijkt me, want die mild hybrids doen het iets anders zonder startmotor elektrische pook enz? Of is dat wel hetzelfde allemaal? Anders was de Polestar tuning er wellicht ook?
- raspaardje
- 6th Gear member
- Berichten: 3708
- Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
- Locatie: Regio Utrecht
Er zijn echt maar 2 bakken geleverd.
En sommigen motoriseringen hebben minder last van het schakelgedrag van de standaard 8-bak dan anderen. Dat is wat ik schrijf.
Ik denk dat een B4 en B5 met standaard 8-bak ook veel beter gaan schakelen met Polestar. Op een B5 kan het wel, op een B4 niet.
En sommigen motoriseringen hebben minder last van het schakelgedrag van de standaard 8-bak dan anderen. Dat is wat ik schrijf.
Ik denk dat een B4 en B5 met standaard 8-bak ook veel beter gaan schakelen met Polestar. Op een B5 kan het wel, op een B4 niet.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
- Jers3n
- 5th Gear member
- Berichten: 2330
- Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16
Polestar is er inderdaad wel voor de B5 en B6 maar dan voor MY22 en jonger.
Niet voor MY21 (= 1e MY met B5/B6) en laat ik die nou net hebben, maar ik eerlijk gezegd mis de polestar-tuning die ik in de V70 T5 wel had in de B5 eigenlijk niet, ook niet in schakelgedrag van de GT8.
Neem daaruit aan dat ook de B3/B4 met GT8 niks significant anders doen, anders was polestar bij de B5/B6 ook vast niet als optie beschikbaar gekomen.
Elektrische pook is echt enkel de bediening, de bakaansturing is m.i. niet anders, daar zat altijd al een electronische component in (sportstand in V70 was klikje naar achteren, pook bleef in zelfde positie. (enkel voor handmatig pook opzij, handmatig schakelen weer met ‘klikjes’ voor- of achteruit)
De 48V startmotor zit tussen motor en versnellingsbak in, die Nm’s en pk’s helpen vooral mee bijna optrekken vanuit stilstand en vangen de schakelmomenten wat op. En zorgt vooral ook voor een veel prettiger (bijna niet merkbaar) start/stop systeem.
Vind het verschil in schakelervaring van de GT8 tussen B3 en B4/B5 opvallend. Wellicht dat de GT8 in een B4/B5 toch wat meer op vermogen kan? Al zijn de verschillen in vermogen (B3 > B4) ook weer niet heel groot.
Niet voor MY21 (= 1e MY met B5/B6) en laat ik die nou net hebben, maar ik eerlijk gezegd mis de polestar-tuning die ik in de V70 T5 wel had in de B5 eigenlijk niet, ook niet in schakelgedrag van de GT8.
Neem daaruit aan dat ook de B3/B4 met GT8 niks significant anders doen, anders was polestar bij de B5/B6 ook vast niet als optie beschikbaar gekomen.
Elektrische pook is echt enkel de bediening, de bakaansturing is m.i. niet anders, daar zat altijd al een electronische component in (sportstand in V70 was klikje naar achteren, pook bleef in zelfde positie. (enkel voor handmatig pook opzij, handmatig schakelen weer met ‘klikjes’ voor- of achteruit)
De 48V startmotor zit tussen motor en versnellingsbak in, die Nm’s en pk’s helpen vooral mee bijna optrekken vanuit stilstand en vangen de schakelmomenten wat op. En zorgt vooral ook voor een veel prettiger (bijna niet merkbaar) start/stop systeem.
Vind het verschil in schakelervaring van de GT8 tussen B3 en B4/B5 opvallend. Wellicht dat de GT8 in een B4/B5 toch wat meer op vermogen kan? Al zijn de verschillen in vermogen (B3 > B4) ook weer niet heel groot.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
- S80 Executive
- 5th Gear member
- Berichten: 1278
- Lid geworden op: 10.06.2007 - 11:53
@Jers3n Goed dat je dat nog even vermeld, voor de MY21 B5 is geen Polestar beschikbaar. Ik had er ook al eens om gevraagd bij de dealer. Wel vreemd, weet iemand de reden? Aan de andere kant, ik mis het ook niet echt. De bak schakelt prima.
- mees
- 6th Gear member
- Berichten: 3721
- Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
- Locatie: Zuid-Holland
- Contacteer:
Mijn T5 ook niet.
Kennelijk al 'aan de top'
Kennelijk al 'aan de top'

Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
- Philken
- 5th Gear member
- Berichten: 2277
- Lid geworden op: 10.05.2005 - 17:02
- Locatie: Leeuwergem(B)
en voor de Belgische vrienden(tot mj 2024):raspaardje schreef: ↑09.08.2024 - 22:26 Mooi uitgelegd.
T4 en T5 = 8 bak
B3 en B4 = 8 bak 1 modeljaar (?) en daarna de 7 DCT
B5 benzine, T6 en T8 = 8 bak
Ook te vinden bij de specs in de prijslijsten.
B4 diesel: 8 bak
the bad parts of my brain seems to work fine, the fine parts of my brain seems to work bad
you've been beaten by a bRick
you've been beaten by a bRick
- XC60silverdawn
- 3rd Gear member
- Berichten: 369
- Lid geworden op: 23.11.2021 - 11:12
Mee eens maar inderdaad maar deels. In hybride stand vind ik het schakelgedrag maar matig.raspaardje schreef: ↑09.08.2024 - 23:35
Het twijfelen van de 8 bak wordt bij de T6 en T8 deels opgevangen met de elektromotor.
In power stand is het een stuk beter. Als je wat sportiever wilt rijden is de power stand veel fijner.
Niet vanwege de “power” want die is er sowieso genoeg maar vanwege het sneller reageren van de 8 bak. Dit bewijst dat het vooral een software ding is.
Met polestar tuning schijnt het nog beter te zijn maar daarmee heb ik geen ervaring.
Overigens kun je in de B stand zelf schakelen door pook naar links of rechts te tikken.
Volvo XC60 T6 MY2022 Silver Dawn
Volvo XC60 D4 MY2017 / Volvo V70 D4 MY2014
Volvo XC60 D4 MY2017 / Volvo V70 D4 MY2014
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1291
- Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45
Dat is met de B4 met 7dct ook. In dynamic is het nagenoeg perfect.
Enige is dat als je hard remt voor een bocht en weer op het gas gaat er nog niet is teruggeschakeld.
Er is dan even geen aandrijving. Nu heb ik nog geen (gewone) personen auto gereden die dat wel had.
Enige is dat als je hard remt voor een bocht en weer op het gas gaat er nog niet is teruggeschakeld.
Er is dan even geen aandrijving. Nu heb ik nog geen (gewone) personen auto gereden die dat wel had.
-V60 B4 7dct R design wit
- raspaardje
- 6th Gear member
- Berichten: 3708
- Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
- Locatie: Regio Utrecht
De 8 bak schakelt in de rijmodus Dynamic idd al veel beter. Maar dat is logisch, immers er kan alleen getwijfeld worden of er niet of 1 versnelling teruggeschakeld wordt. Ipv niet, 1 of 2 versnellingen terug...
Je wil een bak die precies doet wat jij voor ogen hebt. En deze heeft daarbij met meer parameters van doen dan alleen de gaspedaalstand.
Dat heeft de standaard 8 bak dus niet, een 8 bak met Polestar dus al echt veel beter. Die laatste weet wanneer jij van de rotonde komt en dus niet in een te hoge versnelling moet staan.
Toch ben ik blij met mijn flippers waarmee ik heel snel nog een parameter kan inbrengen, nl. handmatig ingrijpen...
Vooral op vals plat omhoog om wat meer te kunnen versnellen in de rijmodus Eco is dat echt fijn, in de echte bergen volstaat de rijmodus Polestar.

Je wil een bak die precies doet wat jij voor ogen hebt. En deze heeft daarbij met meer parameters van doen dan alleen de gaspedaalstand.
Dat heeft de standaard 8 bak dus niet, een 8 bak met Polestar dus al echt veel beter. Die laatste weet wanneer jij van de rotonde komt en dus niet in een te hoge versnelling moet staan.
Toch ben ik blij met mijn flippers waarmee ik heel snel nog een parameter kan inbrengen, nl. handmatig ingrijpen...

2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
- Jers3n
- 5th Gear member
- Berichten: 2330
- Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16
Ik weet het ook niet, maar ook nooit echt nagevraagd. MY21 is een beetje afwijkend, al wel de B4/5/6 motoren, maar ook nog sensus (MY22 is Google-based). En de eerste serie B4/5/6 (wellicht ook B3) schijnt cylinderuitschakeling te hebben (onder voorwaarden), naar ik begrepen (weer het niet zeker) zouden latere B-motoren (benzine) dat niet meer hebben. Schijnbaar zijn er dus toch nog wat onderhuidse technische verschillen tussen de modeljaren? Dus zou zomaar kunnen dat MY21 (bepaalde motoriseringen/modellen) net te veel afwijken en het de inschatting is dat het niet loont om voor die serie (wellicht ook wat beperkter in aantal?) de Polestar tuning aan te passen. Maar dat is speculatie, heb echt geen idee.S80 Executive schreef: ↑10.08.2024 - 11:07 @Jers3n Goed dat je dat nog even vermeld, voor de MY21 B5 is geen Polestar beschikbaar. Ik had er ook al eens om gevraagd bij de dealer. Wel vreemd, weet iemand de reden? Aan de andere kant, ik mis het ook niet echt. De bak schakelt prima.
Zie dat op de Zweedse site dat er wel Polestar is voor een MY21 B4 of B5 diesel. Heeft dus wel specifiek met de benzine varianten te maken.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
- Philken
- 5th Gear member
- Berichten: 2277
- Lid geworden op: 10.05.2005 - 17:02
- Locatie: Leeuwergem(B)
ik moet zeggen dat met de b4 diesel de bak precies doet wat ik er van verwacht, komende uit een D3 waar je de keuze had tussen eco, comfort en dynamic, en de nieuwe dat niet heeft(of ik kijk er weer over...) schakelt deze veel beter(misschien door de kleine electromotor tussen v-bak en motor? heb wel nog maar 3000km op die 2 weken dat ik ze heb, dus mijn mening kan nog ietje wijzigen
the bad parts of my brain seems to work fine, the fine parts of my brain seems to work bad
you've been beaten by a bRick
you've been beaten by a bRick
- Jers3n
- 5th Gear member
- Berichten: 2330
- Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16
Heel benieuwd hoe het kan dat de Polestar-optimalisatie ervoor zorgt dat de auto/bak dan in eens wel weer dat je van een rotonde af komt?raspaardje schreef: ↑10.08.2024 - 22:47 Dat heeft de standaard 8 bak dus niet, een 8 bak met Polestar dus al echt veel beter. Die laatste weet wanneer jij van de rotonde komt en dus niet in een te hoge versnelling moet staan.
Daarbij, de bak/auto kan niet ‘vooruitkijken’/anticiperen zoals de bestuurder wel kan. Die moet het, met of zonder Polestar, doen met de signalen vanuit de auto.
(Buiten dat, hoe kom je van een rotonde af met de automaat nog in een te hoge versnelling?)
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
- J33Bee
- 5th Gear member
- Berichten: 2064
- Lid geworden op: 14.08.2020 - 23:20
De MY21 B3 heeft met de 8 traps in ieder geval een hele vervelende eigenschap bij naderen rotonde en/of van bijna stilstand weer weg willen rijden dat het altijd stilvalt en daarna pas reageert. De bak is dan echt raar aan het doen. Op moment dat je voelt dat er niks gebeurd, druk je vaak de pedaal nog iets meer door omdat je dan snel wil “schakelen” door naderend verkeer bijvoorbeeld waardoor de bak nog een keer gaat nadenken… Niet te doen.