Welke XC40

Rubriek voor de XC40, Kijk voor de Full Electric modellen ook in het elektrische board
Plaats reactie
jagraaf
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 10.07.2024 - 07:44

Ik ben om...Ik heb mijn zinnen gezet op een XC40. Mooie auto...

De vraag is nu; wat is de beste keuze; Ik twijfel tussen de volgende modellen:
XC40 2.0 B4 (Mild hybrid) 4 cilinder
XC40 1.5 T3 3 cilinder
XC40 2.0 T4 4 cilinder
Allen met automatische versnellingsbak

Ik heb een paar modellen van bouwjaar 2019 op het oog; hier staan echter ook al aardig wat kilometers op. (gemiddeld 170.000)
Ik wil er zelf zeker nog een jaar of 7 a 8 jaar plezier aan beleven wat betekend dat ik zelf ook nog eens 140.000 a 160.000 km (20.000 km/jaar) op de teller bij wil schrijven.
Is dat reëel of houdt de gemiddelde XC40 benzinemotor geen dikke drie ton vol? Is een 4 cilinder beter dan een 3 cilinder, of maakt dat tegenwoordig niet meer uit.

Zijn er significante verschillen v.w.b. betrouwbaarheid, onderhoudskosten, verbruik etc. tussen deze modellen?
M.a.w.. wat raden jullie aan?

Moet ik met de al vrij hoge kilometerstand van de XC40 bij aanschaf nog ergens rekening mee houden zoals;
distributieriem, (bij hoeveel km moet deze worden vervangen) versnellingsbak (bij hoeveel km heeft deze onderhoud nodig/hoelang gaat deze uberhaubt mee?)
en zijn er misschien nog andere zaken waar ik rekening mee moet houden?

Ik heb ook nog zitten denken aan een diesel (XC40 2.0 D4), maar weet niet of dat nog handig is?

Ik hoop dat jullie me hierin een beetje richting kunnen geven

Alvast bedank
Jeroen
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20661
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

In Nederland is in ieder geval géén diesel geleverd in de XC40. Dus als je die treft is het altijd import.

En hoe goed de 3 cilinders ook zijn. Ik word er niet blij van. Ik zou altijd voor de 4 cilinder uitvoeringen gaan. (Tenzij je de hybride T4 of T5 kiest)
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
BSXC
2nd Gear member
Berichten: 103
Lid geworden op: 07.04.2014 - 13:51

Er zijn wel degelijk XC40’s met dieselmotor in NL geleverd. Eerst de D4, later ook de D3. Even uit mijn hoofd vanaf modeljaar 2021 niet meer.
jagraaf
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 10.07.2024 - 07:44

V480-S60 schreef: 06.08.2024 - 22:21 In Nederland is in ieder geval géén diesel geleverd in de XC40. Dus als je die treft is het altijd import.

En hoe goed de 3 cilinders ook zijn. Ik word er niet blij van. Ik zou altijd voor de 4 cilinder uitvoeringen gaan. (Tenzij je de hybride T4 of T5 kiest)
Ik wil sowieso geen plugin hybride; mogelijk wel de XC40 2.0 B4 (Mild hybrid) 4 cilinder. Is dat wel een goede motor?
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 3911
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

jagraaf schreef: 07.08.2024 - 06:49 Is dat wel een goede motor?
Je vraagt iets, wat niemand nog weet omdat de motoren nog maar een paar jaar rijden.
Wat verwacht men van een motor? Lange levensduur en geen garage-ritten/rekeningen!
Hoe minder er op zit, des te minder er kapot kan gaan, lijkt het.
Dus (in jouw rijtje): de T4 (of neem een D4 omdat die gunstiger geprijsd zullen staan)
Hoge(re) kilometerstanden? Lees mijn topic, link in onderschrift...... (niemand geeft je de garantie op een feilloze auto)
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Gebruikersavatar
S80 Executive
5th Gear member
Berichten: 1294
Lid geworden op: 10.06.2007 - 11:53

De B4 met mild hybride systeem is mogelijk extra storingsgevoelig. Daar kan best wel wat aan kapot, zeker als je zoveel km gaat maken. We hebben zelf een V60 CC B5 (dus ook met mild hybride systeem) en toen we die gekocht hadden zag ik deze video:
Daarin vertelt deze monteur dat de B motor nodeloos ingewikkeld is. Het voordeel qua verbruik weegt niet op tegen de mogelijke onderhoudskosten. Dus in jouw geval, laat de B motoren maar staan.
Gebruikersavatar
Henry82
5th Gear member
Berichten: 2348
Lid geworden op: 07.06.2009 - 22:10

V480-S60 schreef: 06.08.2024 - 22:21 In Nederland is in ieder geval géén diesel geleverd in de XC40. Dus als je die treft is het altijd import.
Denk dat je in de war bent met de S60, die werd als eerste Volvo alleen nog maar met benzinemotor gemaakt.
De XC40 was er in D3 en D4. Ik heb zelf een tijdje met een D4 AWD Polestar getuned gereden, en dat was echt een heerlijke combinatie.

Verder zou ik als TS ook voor een T4 gaan, lekker nog even de 4-cilinder.
Life is what happens while you're busy making other plans
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20661
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Oei My Bad. Ik weet dat er diesels in de XC40 geleverd zijn. Maar had begrepen dat ze niet in Nederland verkocht werden vanwege de hoge "BPM". Blijkbaar dus toch wel een paar origineel in NL verkocht. (De paar die ik af en toe zag rijden waren dan toevallig import.)
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Henry82
5th Gear member
Berichten: 2348
Lid geworden op: 07.06.2009 - 22:10

En die paar die er zijn geleverd zijn grotendeels ook al weer het land uit ;)
Life is what happens while you're busy making other plans
redracer
4th Gear member
Berichten: 765
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

De 2.0 T4 zou ik nemen . Dat is gewoon eigen volvo spul ( dus ook de automaat ) en in de basis allemaal doorontwikkeld van eerdere jaren . Ook is de xc40 een zware jongen van 1500kg+ ( zwaarder dan een V70! ) dus geen overbodige luxe . Nadeel is wel dat je ongeveer 80% van het aanbod wegfiltert .
Neem er eentje met minimaal 12 of zelfs 24 maanden garantie dan kan je ff vooruit
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 3894
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

T4 of T5 zonder enige elektrohulp. Bewezen techniek.
Volgens mij zijn deze voor het tijdperk dat de fabrikanten, ook Volvo, bochten zijn gaan afsnijden vanwege chiptekorten.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
BBQ KING
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 06.08.2023 - 17:16

Gezien de kilometers die je gaat maken is er naar mijn mening maar 1 keuze mogelijk. Namelijk een T4/T5 met nog een echte 2 liter benzinemotor (geen hybride dus.......)
Ik zou zeker bij een tweedehandsauto met een hoge kilometerstand niet kiezen voor zo'n olieslurpende 3 cylinder.
Sowieso stel ik het zo lang mogelijk uit om over te stappen op een EV of hybride.
Als ik electrisch wil rijden ga ik hier op de kermis in Tilburg wel in een botsauto zitten. 😈
Maar goed de meningen zijn daar over verdeeld.
Gebruikersavatar
Rogier64
5th Gear member
Berichten: 1255
Lid geworden op: 10.04.2006 - 21:57
Locatie: Achterhoek

In jou geval ga je voor een T4 Incription of R-Design die ruim onder een ton heeft gelopen. Ik denk wel dat je het budget dan wat hoger moet stellen dan het exemplaar van 2019 met 170k op de teller. Bedenk ook of je per sé bepaalde opties wilt/moet hebben.
2020 Volvo V60 T4 Inscription Polestar Engineered Alderbastend compleet
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
Cris71
2nd Gear member
Berichten: 166
Lid geworden op: 09.06.2024 - 20:46

Ik heb sinds de aanschaf 5000km gereden met mijn T2. Nog steeds staat het oliepeil op het maximum alle ledjes aan.
In mijn eerdere Volvo's 2.0 Diesel heb ik zelfs bij 280000km nog geen olieverbruik gehad. Ik hoop dat dat bij mijn T2 ook niet gaat bebeuren, want ik hou er ook niet van. Ik lees hier op het forum veel negativiteit over de T2 en T3. Ik ben zelf ook iemand die echt van de zwaardere motoren houd, maar als je iets van 30dkm rijd dan maakt het wel degelijk een verschil in benzine verbruik of je een T2 of een T4 of T5 hebt. Dat verschil was mij te gortig. En ik moet zeggen dat ik er tot nog toe geen spijt van heb, waar ik altijd een zwaardere motor voor genomen zou hebben is de geluidproductie als je zo tussen de 100 en 130kmp/u rijd, maar de T2 is juist dan super stil, een stuk stiller zelfs als de S60 2.0 5cil. waar je echt wel wat meer motor gebrom en afrolgeluid van de banden hoorde. De auto is echt vlot genoeg, zelfs in de normale "comfort" stand. Zit je op een invoegstrook even naast een vrachtwagen dan ben je er zo voorlangs als je gas bijgeeft.
Ben er kort geleden mee heen en weer naar Oostenrijk geweest, ik vind het een super fijne auto, heerlijk stil, relaxed, goede zit, goede audio, goede navigatie. Veel gebruik gemaakt van Acc en Pilotassist dat echt relaxed bij die weg opbrekingen in Duitsland. Ik hoop idd niet dat de T2 in de toekomst veel problemen gaat op leveren, ik kan me er nu in iedergeval niks bij voorstellen, het voelt niet zo en het voelt allemaal als kwalitatief zwaar en goed aan. Heb hiervoor korte tijd een Toyota gehad, nou dat voelt echt wel anders dan dit.
Laatst gewijzigd door Cris71 op 11.08.2024 - 17:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo XC40 Momentum pro.T2 bjr.2020, Leder, Harmon Kardon.
Toyota Yaris Dynamic Brons groen bjr.2022.
Volvo S60 D3 5cil.aut.bjr.2012 Momentum.
Volvo C30 Summum 2.0D bjr.2007, Leder, navigatie etc.
Cris71
2nd Gear member
Berichten: 166
Lid geworden op: 09.06.2024 - 20:46

Overigens ben ik wel benieuwd naar als we zeggen dat een T4 of T5 het echte eigen Volvo spul is wat de T2 en T3 dan voor spul is? En de automatische bak?
Ik heb zelf ook altijd gezegd toen ik de S60 D3 2.0 5cil. Autom. had, dat dat nog "de" echte Volvo motoren en bak zijn. Maar wat is de T2 en T3 dan nu?
Volvo XC40 Momentum pro.T2 bjr.2020, Leder, Harmon Kardon.
Toyota Yaris Dynamic Brons groen bjr.2022.
Volvo S60 D3 5cil.aut.bjr.2012 Momentum.
Volvo C30 Summum 2.0D bjr.2007, Leder, navigatie etc.
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 3911
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Cris71
2nd Gear member
Berichten: 166
Lid geworden op: 09.06.2024 - 20:46

Ik zag onderstaande link.
Hierin staat dat de 1.5 3 cil. in eigenhuis gemaakt wordt. Dat betekent nog niet dat er geen problemen mee zijn of dat ze gevoeliger voor storing zijn.
Ik dacht altijd dat de zwaardere motoren van Volvo zelf waren en de lichtere van andere merken als Ford of Peugeot/Opel.

https://www.autoblog.nl/nieuws/officiee ... der-106942
Volvo XC40 Momentum pro.T2 bjr.2020, Leder, Harmon Kardon.
Toyota Yaris Dynamic Brons groen bjr.2022.
Volvo S60 D3 5cil.aut.bjr.2012 Momentum.
Volvo C30 Summum 2.0D bjr.2007, Leder, navigatie etc.
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20661
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Alle huidige motoren van Volvo (ook in de XC40) worden door Volvo zelf gemaakt. En niet ingekocht of samenwerkingen met andere fabrikanten.
Geely en Lynk&Co zijn zustermerken.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Cris71
2nd Gear member
Berichten: 166
Lid geworden op: 09.06.2024 - 20:46

Goed te horen!👍👍
Volvo XC40 Momentum pro.T2 bjr.2020, Leder, Harmon Kardon.
Toyota Yaris Dynamic Brons groen bjr.2022.
Volvo S60 D3 5cil.aut.bjr.2012 Momentum.
Volvo C30 Summum 2.0D bjr.2007, Leder, navigatie etc.
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 6614
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

De tijd zal het leren, (want ik ben niet van plan hem in te ruilen) hoelang de 3 cilinder 1.5 meegaat. Ik heb er alle vertrouwen in, dat Volvo goede motoren ontwikkeld. Wanneer je niet van de T2 vergt, wat een T5 kan, gaat er óok niks kapot, en heb je minimaal olieverbruik. Tussen Max en Min, (oliepeil display) ben ik tussen een jaarbeurt 3-4 streepjes kwijt.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Plaats reactie

Terug naar “XC40”