Hallo allemaal,
Ik heb twee weken geleden een xc90 inscription twin engine gekocht 12-2016
Ben op vakantie in oostenrijk en kwam erachter dat de motorrem niet echt effectief is.
Was op de grossglockner vandaag,
Met mijn vorige auto kon ik tiptronic toepassen en zelf schakelen met de automaat
Met deze volvo heb ik hem tijdens de daling in stand B gezet maar moest telkens bijremmen om de auto in bedwang te houden,
Gevolg was dat de remmen behoorlijk begonnen te piepen….
Is er iemand die weet of ik iets vergeet of verkeerd doet?
Hoor graag!
Mvgr Derk
motorrem niet echt effectief
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1190
- Lid geworden op: 24.10.2009 - 20:19
Kun je niet handmatig terugschakelen dmv een M stand?
En als je moet bijremmen: ik rem liever 1x flink en dan een poos niet, ipv de hele tijd een beetje bijremmen met slepende rem wat je ook veel ziet (en ruikt).
En als je moet bijremmen: ik rem liever 1x flink en dan een poos niet, ipv de hele tijd een beetje bijremmen met slepende rem wat je ook veel ziet (en ruikt).
V60 B3 Pebble Grey '22
V50 2.0 Electric Silver '10
V40 1.8i Lavasvart Metallic '04
Suzuki Baleno 1.6 ‘00
Suzuki Vitara 1.6 Metal Top ‘90
Honda Integra 1.5 ‘86
V50 2.0 Electric Silver '10
V40 1.8i Lavasvart Metallic '04
Suzuki Baleno 1.6 ‘00
Suzuki Vitara 1.6 Metal Top ‘90
Honda Integra 1.5 ‘86
-
- Starter
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 12.08.2024 - 17:38
Hallo,
Handmatig gaat helaas niet zover ik weet
Handmatig gaat helaas niet zover ik weet
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 40970
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Ik heb de handleiding voor jouw auto er even bijgezocht en zie daar dat je een stand B hebt op de automaatbak.
https://www.volvocars.com/nl/support/ca ... 5132df5d03
Omdat ik niet weet wat die stand B inhoudt heb ik even verder gezocht en vind ik:
https://www.volvocars.com/nl-be/support ... 51044772c8
Wellicht is dat het antwoord op je vraag
https://www.volvocars.com/nl/support/ca ... 5132df5d03
Omdat ik niet weet wat die stand B inhoudt heb ik even verder gezocht en vind ik:
https://www.volvocars.com/nl-be/support ... 51044772c8
Wellicht is dat het antwoord op je vraag
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- Rudyvg
- 4th Gear member
- Berichten: 834
- Lid geworden op: 19.10.2010 - 09:32
- Locatie: Leiden
Volgens mij klopt de instructie die Ben geeft. Automaat in B en dan kan je schakelen door de pook naar links of rechts te bewegen. Werkt bij mij iig wel.
V70 2.0D Momentum MY2008
V70 D3 Dynamic Edition MY2016
XC90 90th Anniversary Edition MY2018
XC90 T8 Inscription Exclusive MY2022
V70 D3 Dynamic Edition MY2016
XC90 90th Anniversary Edition MY2018
XC90 T8 Inscription Exclusive MY2022
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6697
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
De B-stand is geen motorrem even voor de duidelijkheid van de vraagsteller. Zie instructie van Ben hoe je op de motor kunt afremmen door handmatig een lagere versnelling te kiezen. Alternatief gebruik je de power stand, want dan rijdt hij ook (langer) in een lagere versnelling.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
-
- Starter
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 12.08.2024 - 17:38
-
- Starter
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 12.08.2024 - 17:38
ik had deze optie met mijn vorige auto wel, maar met deze auto helaas niet… de pook kan ik niet naar links of rechts bewegen..Ben schreef: ↑13.08.2024 - 10:28 Ik heb de handleiding voor jouw auto er even bijgezocht en zie daar dat je een stand B hebt op de automaatbak.
https://www.volvocars.com/nl/support/ca ... 5132df5d03
Omdat ik niet weet wat die stand B inhoudt heb ik even verder gezocht en vind ik:
https://www.volvocars.com/nl-be/support ... 51044772c8
Wellicht is dat het antwoord op je vraag
-
- Starter
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 12.08.2024 - 17:38
Als ik de pook naar beneden klikt en in de B stand zet kan ik nog een keer klikken en dan komt er bij de P een verticale verlichte streep te staan, iemand toevallig een idee of dat er ook betrekking op heeft?
- Jers3n
- 5th Gear member
- Berichten: 2383
- Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16
Wellicht handig om de topicstarter naar de juiste handleiding te verwijzen ( 2016 XC90 twin engine en niet de handleiding van een 2024 V60):
https://www.volvocars.com/nl-be/support ... %20&page=0
Daarin staat het volgende:
“Stand B is op elk moment tijdens het rijden in te schakelen. In stand B remt de auto bij het terugnemen van gas op de motor af en ondertussen wordt de hybride-accu bijgeladen. Dit biedt meer mogelijkheden tot bijladen van de hybride-accu, omdat er ook wordt bijgeladen wanneer u het rempedaal bedient.
Stand B op het bestuurdersdisplay.
Vanuit stand B kunt u handmatig terugschakelen naar lagere versnellingen. Op het bestuurdersdisplay staat welke versnelling (1-8) er is ingeschakeld.
Duw de keuzehendel eenmaal naar achteren om terug te schakelen naar de eerstvolgende lagere versnelling.
Duw de keuzehendel nogmaals naar achteren om verder terug te schakelen.
Om handmatig op te kunnen schakelen naar een hogere versnelling moet de auto zijn uitgerust met stuurpaddles*.
Duw de keuzehendel naar voren om stand D te hervatten.
Om schokkerig gedrag en afslag van de motor te voorkomen schakelt de versnellingsbak automatisch terug, als de snelheid daalt tot onder de gewenste waarde voor de gekozen versnelling.”
https://www.volvocars.com/nl-be/support ... %20&page=0
Daarin staat het volgende:
“Stand B is op elk moment tijdens het rijden in te schakelen. In stand B remt de auto bij het terugnemen van gas op de motor af en ondertussen wordt de hybride-accu bijgeladen. Dit biedt meer mogelijkheden tot bijladen van de hybride-accu, omdat er ook wordt bijgeladen wanneer u het rempedaal bedient.
Stand B op het bestuurdersdisplay.
Vanuit stand B kunt u handmatig terugschakelen naar lagere versnellingen. Op het bestuurdersdisplay staat welke versnelling (1-8) er is ingeschakeld.
Duw de keuzehendel eenmaal naar achteren om terug te schakelen naar de eerstvolgende lagere versnelling.
Duw de keuzehendel nogmaals naar achteren om verder terug te schakelen.
Om handmatig op te kunnen schakelen naar een hogere versnelling moet de auto zijn uitgerust met stuurpaddles*.
Duw de keuzehendel naar voren om stand D te hervatten.
Om schokkerig gedrag en afslag van de motor te voorkomen schakelt de versnellingsbak automatisch terug, als de snelheid daalt tot onder de gewenste waarde voor de gekozen versnelling.”
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6697
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Je moet dan natuurlijk wel rijden als je dit probeert...... En zie verder de heldere uitleg van Jers3n. Als het zo bij mijn 2016 T8 werkt dan ook bij die van jou.Derk van d schreef: ↑13.08.2024 - 22:32 Als ik de pook naar beneden klikt en in de B stand zet kan ik nog een keer klikken en dan komt er bij de P een verticale verlichte streep te staan, iemand toevallig een idee of dat er ook betrekking op heeft?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- BraboFrits
- 5th Gear member
- Berichten: 1267
- Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
- Locatie: Tilburg
Bij mij ook precies zoals Jers3n beschrijft. In B kan ik alleen maar terugschakelen, wil ik opschakelen dan moet ik eerst weer terug naar D en dan weer naar B om terug te schakelen. Erg omslachtig helaas en erg onhandig als ik de caravan erachter heb hangen. Zonder caravan gebruik ik de B alleen om wat steviger te regenereren als ik op een stoplicht af rij dat op rood staat (dat is dus bijna altijd
) of moet afremmen voor een bocht...

Voorheen FritsieV70
Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
- mees
- 6th Gear member
- Berichten: 3969
- Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
- Locatie: Zuid-Holland
- Contacteer:
Frits,
heb jij geen stuurpaddles?
....uit de link van Jers3n: Indien het antwoord nee is,
wellicht een Sinterklaas-kado'tje?
heb jij geen stuurpaddles?
....uit de link van Jers3n: Indien het antwoord nee is,
wellicht een Sinterklaas-kado'tje?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6697
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Begrijp niet helemaal wat je er precies onhandig aan vindt in combinatie met een caravan Frits?BraboFrits schreef: ↑14.08.2024 - 15:55 Bij mij ook precies zoals Jers3n beschrijft. In B kan ik alleen maar terugschakelen, wil ik opschakelen dan moet ik eerst weer terug naar D en dan weer naar B om terug te schakelen. Erg omslachtig helaas en erg onhandig als ik de caravan erachter heb hangen. Zonder caravan gebruik ik de B alleen om wat steviger te regenereren als ik op een stoplicht af rij dat op rood staat (dat is dus bijna altijd) of moet afremmen voor een bocht...
Immers met caravan wil je berg op en berg af vooral (en naar mijn ervaring berg op eerder dan de automaat zelf) gewoon een tandje terug kunnen schakelen. Waarom zou je handmatig dan willen opschakelen? Gewoon weer in D en de automaat regelt het weer zelf. Of begrijp ik je niet goed?
@Mees: volgens mij zijn de flippers er alleen in de R-design uitvoering. Ik heb ze wel en heb ze verfoeid, maar met de caravan erachter kun je net even iets makkelijker terugschakelen. Nadeel van de flippers is dan weer wel dat als de automaat vind dat er best weer opgeschakeld kan worden, hij dat dan ook weer doet en je dus weer in D rijdt. Schakel je terug met het pookje, dan blijft hij de ingestelde versnelling handhaven totdat je hem zelf weer in D zet.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- Bart
- 8th Gear member
- Berichten: 12895
- Lid geworden op: 07.11.2006 - 12:50
- Locatie: Nijmegen
En als je hem dan in de B zet en schakelt met de flippers, houdt hij hem dan wel vast?Gouwe schreef: ↑14.08.2024 - 16:25 @Mees: volgens mij zijn de flippers er alleen in de R-design uitvoering. Ik heb ze wel en heb ze verfoeid, maar met de caravan erachter kun je net even iets makkelijker terugschakelen. Nadeel van de flippers is dan weer wel dat als de automaat vind dat er best weer opgeschakeld kan worden, hij dat dan ook weer doet en je dus weer in D rijdt. Schakel je terug met het pookje, dan blijft hij de ingestelde versnelling handhaven totdat je hem zelf weer in D zet.
Volvo: V50 | 850 | V40 | V50 | XC70 | S70 | S80 | S60 | 240 | XC90 | V90 | V60 | C70 | V60 | 240
'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0 Turbo Aero - Midnight Blue
"I'll try being nicer if you try being smarter.."
'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0 Turbo Aero - Midnight Blue
"I'll try being nicer if you try being smarter.."
- mees
- 6th Gear member
- Berichten: 3969
- Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
- Locatie: Zuid-Holland
- Contacteer:
Dat vind ik wel 'raar' zeg.......
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
- BraboFrits
- 5th Gear member
- Berichten: 1267
- Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
- Locatie: Tilburg
Ik zal duidelijker proberen te zijnGouwe schreef: ↑14.08.2024 - 16:25Begrijp niet helemaal wat je er precies onhandig aan vindt in combinatie met een caravan Frits?BraboFrits schreef: ↑14.08.2024 - 15:55 Bij mij ook precies zoals Jers3n beschrijft. In B kan ik alleen maar terugschakelen, wil ik opschakelen dan moet ik eerst weer terug naar D en dan weer naar B om terug te schakelen. Erg omslachtig helaas en erg onhandig als ik de caravan erachter heb hangen. Zonder caravan gebruik ik de B alleen om wat steviger te regenereren als ik op een stoplicht af rij dat op rood staat (dat is dus bijna altijd) of moet afremmen voor een bocht...
Immers met caravan wil je berg op en berg af vooral (en naar mijn ervaring berg op eerder dan de automaat zelf) gewoon een tandje terug kunnen schakelen. Waarom zou je handmatig dan willen opschakelen? Gewoon weer in D en de automaat regelt het weer zelf. Of begrijp ik je niet goed?

Als ik bijvoorbeeld op een provinciale weg met meerdere stoplichten moet optrekken doe ik dat in D. Als ik dan op snelheid ben schakelt de automaat gewoon door maar om het toerental te verhogen i.v.m. de koeling van de bak schakel ik dan in B weer terug. Op de snelweg maakt het niet zoveel uit natuurlijk. Als de caravan erachter hangt rij ik altijd op Power, bergop laat ik de automaat zelf schakelen (dan maakt 'ie doorgaans genoeg toeren). Bergafwaarts in B om op de motor te remmen maar dan moet ik toch wel vaak bijremmen door het gewicht van de caravan, ook in een lagere versnelling.
Wat dat betreft zou ik dus wel graag die flippers willen hebben.
Voorheen FritsieV70
Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6697
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
"Maar Mees "Nee dat vinden we niet raar maar gewoon heel bijzonder"
@Bart: geen idee, heb het vast wel geprobeerd, maar durf het niet met zekerheid te zeggen. Zal anders morgen even testen. Dan ga ik nog een lang weekend samen met mijn vrouw op stap (en de caravan gaat mee als onderkomen voor de nacht).
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- mees
- 6th Gear member
- Berichten: 3969
- Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
- Locatie: Zuid-Holland
- Contacteer:
Dan rij je te hard FritsBraboFrits schreef: ↑14.08.2024 - 17:03 Bergafwaarts in B om op de motor te remmen maar dan moet ik toch wel vaak bijremmen door het gewicht van de caravan, ook in een lagere versnelling.





Ik moet om met het dalende verkeer mee te kunnen komen en niet de slak te zijn, ook wel eens 'bijremmen' hoor.
Toeren in M zijn dan ook vaak 4 a 5000 rpm om niet te hoeven bijremmen.
Laatst gewijzigd door mees op 14.08.2024 - 17:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6697
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
@Frits: Ik denk dat ik begrijp wat je zegt, maar met de flipper gaat hij toch weer in D, dus dan moet je alsnog weer terugschakelen. Kortom voor jou misschien niet ideaal, maar beter dan dit gaat het niet worden denk ik.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor