Apple carplay

Hij is aangekondigd. Introductie op 7 juni 2023
Jannes01
Starter

Weet iemand misschien iets meer over wanneer Apple carplay beschikbaar wordt op de EX30?
iHansz
3rd Gear member

[flauw]Met Sint-Juttemis[/flauw]
| Volvo EX30 Ultra 2024| Honda e Advance 2020 | Honda CR-Z 2013 | Honda Civic 1.8 Sport 2009 | Renault Mégane | Renault Twingo Easy | Renault Twingo | Renault Mégane Coupé | Renault Clio RN | Peugeot 205 XR | Fiat Panda 45 | Renault R5 GT Turbo | Renault R5 GTS | Renault R5 SL | Renault R4 TL |
dimitripb
4th Gear member

Is dat serieus een generiek probleem bij de EX30? Dat zou ik toch wel heel slecht vinden als iets triviaals als CarPlay niet zou werken.
puccini
2nd Gear member

Tot op heden wel, maar niet getreurd ;)
EX30 SMER plus Onyx
Edgecrusher
4th Gear member

En niemand die weet wanneer ooit opgelost gaat worden…
2018 V40 D3 GT Business Sport + luxury + scandinavian line [SOLD] & 2018 V40 T4 GT Business Sport + luxury + scandinavian line + styling kit [SOLD]
Nu 2022 Cupra Formentor & 2020 VW Grand California.
Hans Eilander
7th Gear member

Ik heb er zelf niet veel verstand van, maar is het een drama als je in de auto geen Apple Carplay hebt? Het is meen ik, om je telefoon te koppelen aan de auto? Heb ik zelf niet, maar geniet (zonder Apple Carplay) niet minder van het autorijden. Ligt dat bij een EV zoals de EX30 anders dan? Je hebt toch een HK sound installatie? :-/
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
iHansz
3rd Gear member

Hans Eilander schreef: 13.08.2024 - 22:13 Ik heb er zelf niet veel verstand van, maar is het een drama als je in de auto geen Apple Carplay hebt? Het is meen ik, om je telefoon te koppelen aan de auto? Heb ik zelf niet, maar geniet (zonder Apple Carplay) niet minder van het autorijden. Ligt dat bij een EV zoals de EX30 anders dan? Je hebt toch een HK sound installatie? :-/
Uiteraard is het geen drama, maar... het is wel door Volvo al vanaf het begin beloofd. "De EX30 is voorbereid voor Apple CarPlay, een functie die via een over-the-air (OTA) software-update in het voorjaar van 2024 zal worden aangeboden." Nu hebben ze er van gemaakt: "...zal worden aangeboden" dus zonder aan te geven wanneer dan. Voor mensen (zoals ik) die Apple minded zijn, is dit wel een dingetje dat het nog niet werkt. Je kunt via CarPlay Apps gebruiken in de auto z'n infotainment die niet via Android te gebruiken zijn. Je kunt nu niet switchen van muziek via Apple Music en je mist je agenda bij 't plannen van routes via Apple Maps. Etc, etc.

Je kunt wel Apple Music streamen via je iPhone via Bluetooth in de auto, maar dan kun je bv niet een ander nummer/album kiezen (werkt wel via Siri trouwens), maar 't is allemaal een beetje net niet. Het zit trouwens al wel in de software van de auto, want via via kun je het al zien, het lijkt alleen dat het nog moet worden aangezet. Heb me ook laten vertellen, dat het niet iets is tussen Apple en Volvo is, want het is voor Volvo gratis te gebruiken.

Hoe tevreden ik ook over de auto zelf ben, ik had nooit 51-ruggen afgetikt bij de dealer als er geen Apple CarPlay beschikbaar zou zijn (komen) en zou flink balen als dit op de lange baan wordt geschoven of helemaal niet komt.
| Volvo EX30 Ultra 2024| Honda e Advance 2020 | Honda CR-Z 2013 | Honda Civic 1.8 Sport 2009 | Renault Mégane | Renault Twingo Easy | Renault Twingo | Renault Mégane Coupé | Renault Clio RN | Peugeot 205 XR | Fiat Panda 45 | Renault R5 GT Turbo | Renault R5 GTS | Renault R5 SL | Renault R4 TL |
Breezer
2nd Gear member

Iedereen maakt altijd zijn eigen afwegingen bij een koop en die moeten we m.i. met z’n allen van elkaar respecteren en niet per se begrijpen.

Ik heb hier een tip voor een toekomstige aanschaf, maar ik besef dat je er nu niet zoveel aan hebt. Heb je een dealbreaker waarvan niet op voorhand vaststaat dat die zal worden opgelost, laat die dan in het koopcontract opnemen. Dat heb ik ook gedaan, maar gelukkig hoef ik hier geen gebruik van te maken.
Zo’n dealbreaker is een ontbindende voorwaarde op grond waarvan je alsnog af kunt zien van je koop of, als de levering al heeft plaatsgevonden, substantieel een claim kunt indienen.
puccini
2nd Gear member

@Breezer
Je hebt helemaal gelijk, je mag als je iets besteld, of het nu een auto is of iets anders verwachten dat het aan je verwachting voldoet en al de beloofde accessoires en technische snufjes werken.
En niet zoals Volvo de auto de deur uitsturen met gebreken of dingen die nog niet werken, en na 1,5 jaar de software nog niet goed functioneert.
Echt een blamage voor Volvo en hiermee gooien ze m.i. de naam Volvo te grabbel.
Het zal allemaal wel in de kleine lettertjes staan, maar hier zou echt iets aan moeten gebeuren want zo ga je niet met je klanten om.
EX30 SMER plus Onyx
Hans Eilander
7th Gear member

iHansz, bedankt voor je uitleg. Ik heb eens op Google bekeken wat Apple Carplay nu eigenlijk inhoud. Nu ben ik nogal ouderwets ingesteld, dus het zegt mij helemaal niks. Het zou voor mij zelfs "geen dealbreker" zijn, indien Volvo mij op een bestelde auto, een elektrische achterklep beloofd, die ik uiteindelijk met de hand zou moeten openen en sluiten.
Maar... ieder zijn ding.... :)
iHansz
3rd Gear member

Net gedeeld op een Brits EX30-forum van iemand die daar was voor een service beurtje: "I got the information that Volvo will release a new software this or next week, including Carplay."
Hans Eilander
7th Gear member

iHansz schreef: 14.08.2024 - 11:16 Net gedeeld op een Brits EX30-forum "I got the information that Volvo will release a new software this or next week, including Carplay."
Zo zie je maar, hoop doet leven.... ;)
dimitripb
4th Gear member

Hans Eilander schreef: 13.08.2024 - 22:13 maar is het een drama als je in de auto geen Apple Carplay hebt?
Daar gaat het niet om. Je koopt een nieuwe auto met allerlei specificaties en dan horen die gewoon te werken. Je kunt je bij alles wat niet essentieel is wel gaan afvragen of het een drama is als ze niet werken, maar daarvoor koop je geen goed uitgeruste wagen.
Overigens is CarPlay een verademing vergeleken bij het Sensus systeem in “onze” XC40.
Hans Eilander
7th Gear member

Okee Dimitripb, ik ben het met je eens, als je een wagen koopt waar zaken op kunnen zitten, die jij perse wil hebben, dat het ook naar behoren hoort te werken. Maar als het gaat zoals bij het chiptekort, kan de koper ook wat begrip tonen, dat een aantal zaken niet geleverd kunnen worden. Ik heb zelf Sensus, en ik mis dus niks aan de auto. Wat ontbreekt, kan niet gemist worden. ;)
robv
1st Gear member

Je kunt niet deze zaken zomaar aan 'chiptekort' wijten.
M.i. is dit een kwestie van de auto alvast maar op de markt brengen...en die software problemen lossen we later wel op. Gebeurt helaas te vaak en niet alleen in de auto-branche.
puccini
2nd Gear member

Hans Eilander schreef: 14.08.2024 - 22:04 Maar als het gaat zoals bij het chiptekort, kan de koper ook wat begrip tonen
Chiptekort is onzin, het gaat hier om software matige problemen dat ze hun werk niet goed hebben gedaan en de auto gewoon op de markt hebben gegooid ipv alles netjes in orde te maken en niet dat de problemen er na 1,5 nog aanwezig zijn.
En dan is er nog iets n.l. COMMUNICATIE en dat is bij een groot aantal bedrijven, en ook bij Volvo een groot probleem.
EX30 SMER plus Onyx
Hans Eilander
7th Gear member

puccini, over het probleem met dat chiptekort, was maar een voorbeeld, dus beslist geen onzin! Kwestie van goed lezen. Ik lees ook niet altijd even goed.
dimitripb
4th Gear member

Hans Eilander schreef: 14.08.2024 - 22:04 iet geleverd kunnen worden. Ik heb zelf Sensus, en ik mis dus niks aan de auto.
Je hebt de Business Pro, dus heb je ook CarPlay en Android Auto.
Met chiptekorten heeft dit niets te maken, aangezien de chips er gewoon inzitten. Men had de software voor de auto nog niet af maar is wel de auto al op de markt gaan brengen. Dat hoort gewoon niet.
Hans Eilander
7th Gear member

Zoals ik al eerder aangaf, was dat over het chiptekort maar "een voorbeeld" tussendoor. Ik gebruik noch Apple Carplay, noch Android Auto. Heeft voor mij geen toegevoegde waarde.
In het geval van de EX30, was de auto "an sich" wel af, maar alle software was nog niet op orde. Het had mooi geweest, dat de voorbereiding al gemonteerd was, zodat dit later via OTA geïnstalleerd kon worden.

Het schijnt dat voor sommigen, waar DAB+ (of BLIS) ontbreekt, dit later niet geïnstalleerd kan worden. Dat is minder, maar tóch overkomelijk. ;)
puccini
2nd Gear member

Hans Eilander schreef: 15.08.2024 - 22:01 Dat is minder, maar tóch overkomelijk. ;)
Wie bepaald nu wat overkomelijk of onoverkomelijk is, ik neem aan dat je niet voor anderen gaat oordelen?
EX30 SMER plus Onyx
Plaats reactie

Terug naar “EX30”