Trekhaak XC60: zijn pin 10 en 11 aangesloten?

De Nieuwe XC60
Gebruikersavatar
T8Kabouter
1st Gear member
Berichten: 43
Lid geworden op: 27.07.2024 - 17:16

Hoi, Zijn bij af-fabriek levering van een trekhaak ook pin 10 en 11 aangesloten? Ik wil een XC60 T8 van 2019 of nieuwer aanschaffen en daarachter de caravan koppelen. Ik vind het fijn dat mijn biertje na aankomst op plaats van bestemming nog heerlijk koel is.
Met andere woorden: krijgt de pinnen aangesloten die zorgen voor stroom en massa voor de koelkast van de caravan?
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 8311
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Jazeker. Pin 10 is contact geschakeld 12 Volt
Pin 11 massa.
Beiden zijn ook 2.5 m² uitgevoerd. Dus geschikt voor de koelkast.
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...

"A man without a vision for his future, always returns to his past"
Gebruikersavatar
T8Kabouter
1st Gear member
Berichten: 43
Lid geworden op: 27.07.2024 - 17:16

Wat goed! Thanks! Er zijn verschillende merken die om bijzondere redenen deze pinnen niet af-fabriek aansluiten. Dan moet je dat tegen meerkosten door de dealer laten doen. Dus Volvo doet niet zo flauw en regelt het meteen. Top!
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20762
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Maar nog beter is om je koelkast tijdens de reis op gas te laten draaien.
Overigens is het alleen "juist" aangesloten als de trekhaak door de dealer is aangebracht. Een trekhaakcentrum wil het wel eens "vergeten" zijn.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 8311
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

V480-S60 schreef: 10.08.2024 - 14:19 Maar nog beter is om je koelkast tijdens de reis op gas te laten draaien.
Deed ik ook altijd. Was een stuk prettiger. Maar is in Scandinavië verboden. Net als in heel veel andere landen.
En, vooral niet vergeten om de gasfles dicht te draaien voordat je een tankstation aandoet...
T8Kabouter schreef: 09.08.2024 - 10:05 Dus Volvo doet niet zo flauw en regelt het meteen. Top!
Is een standaard kabelboompje welk ze aansluiten wanneer een trekhaak gemonteerd wordt. Dan zit 10 en 11 ook op aangesloten.
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...

"A man without a vision for his future, always returns to his past"
Gebruikersavatar
T8Kabouter
1st Gear member
Berichten: 43
Lid geworden op: 27.07.2024 - 17:16

Dank voor de aanvullende tips. Ik zal bij de aanschaf van een auto met trekhaak (laten) controleren of het een originele trekhaak is en of de pinnen zijn aangesloten.

Ik word niet zo enthousiast van het idee om te rijden met een actief gassysteem. Het is niet voor niets verboden in verschillende landen en bij een tankstation. Dus liever via stroom.
marsman
3rd Gear member
Berichten: 272
Lid geworden op: 26.03.2014 - 20:59

Ik heb een 2019 T8 met originele trekhaak die je kunt wegklappen via de knop in de achterbak. Onderweg staat onze koelkast op 12V en het bier is altijd heerlijk koel op plaats van bestemming. Ik heb het nog nooit met gas geprobeerd, ook niet op de camping. Ook als we overdag met warm weer rijden is de koeling op 12V super. Ik heb wel eens begrepen dat de rijwind zorgt dat de absoptiekoelkasten die de meeste caravans hebben prima op 12V koelen. Dit omdat ze hun warmte dan goed kwijt kunnen.
Gebruikersavatar
T8Kabouter
1st Gear member
Berichten: 43
Lid geworden op: 27.07.2024 - 17:16

Dat klinkt goed, Marsman. Dat is precies wat ik wil.
Gebruikersavatar
wikky
2nd Gear member
Berichten: 103
Lid geworden op: 12.05.2010 - 22:47

marsman schreef: 12.08.2024 - 13:23 Ik heb een 2019 T8 met originele trekhaak die je kunt wegklappen via de knop in de achterbak. Onderweg staat onze koelkast op 12V en het bier is altijd heerlijk koel op plaats van bestemming. Ik heb het nog nooit met gas geprobeerd, ook niet op de camping. Ook als we overdag met warm weer rijden is de koeling op 12V super. Ik heb wel eens begrepen dat de rijwind zorgt dat de absoptiekoelkasten die de meeste caravans hebben prima op 12V koelen. Dit omdat ze hun warmte dan goed kwijt kunnen.
Weet je misschien ook hoelang je onderweg kunt stoppen zonder dat de koelkast de accu (te) leeg trekt? Hebben dat lang geleden (en geen volvo) zelf wel eens aan de hand gehad, sindsdien eigenlijk nooit meer de koelkast onderweg aan gehad.
Volvo 440 GLE 87 pk 5v 1990
Volvo V70 D3 163 pk 6v. LIMITED EDITION 2012
Volvo XC60 D4 163 pk 6v. SUMMUM 2013
Volvo XC60 D4 181 pk 8v. SUMMUM 2015
Volvo XC60 D4 190 pk 8v. SUMMUM 2016
Volvo XC60 T5 250 pk 8v. R-Design 2019
!! Leven en laten leven !!
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 3969
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

2 kwartier misschien.
Geen 2 uur.
Maar moderne caravan-koelkasten kunnen niet op caravan-accu 'werken'. Gebruikt alleen die accu voor de koelkastdisplay-stakeltechniek etc.
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
woobke
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 26.09.2011 - 23:23

wikky schreef: 13.08.2024 - 09:53
marsman schreef: 12.08.2024 - 13:23 Ik heb een 2019 T8 met originele trekhaak die je kunt wegklappen via de knop in de achterbak. Onderweg staat onze koelkast op 12V en het bier is altijd heerlijk koel op plaats van bestemming. Ik heb het nog nooit met gas geprobeerd, ook niet op de camping. Ook als we overdag met warm weer rijden is de koeling op 12V super. Ik heb wel eens begrepen dat de rijwind zorgt dat de absoptiekoelkasten die de meeste caravans hebben prima op 12V koelen. Dit omdat ze hun warmte dan goed kwijt kunnen.
Weet je misschien ook hoelang je onderweg kunt stoppen zonder dat de koelkast de accu (te) leeg trekt? Hebben dat lang geleden (en geen volvo) zelf wel eens aan de hand gehad, sindsdien eigenlijk nooit meer de koelkast onderweg aan gehad.
Interessante vraag, ik ben er nog niet helemaal over uit hoe onze XC60 met originele trekhaak dit regelt. Probleem zit ook deels in onze Fendt caravan. Die heeft de continu plus en geschakelde plus nodig om de koelkast te laten werken.
Ik vermoed dat de continue plus daadwerkelijk continue is tot de accu bescherming intreed., dan zal de Volvo deze uitzetten om de accu te beschermen.
De geschakelde plus gaat de ene keer meteen met het afsluiten van de auto af, de andere keer blijft die nog minuten lang aan. Hoe dit precies werkt is me niet duidelijk.

Omdat onze koelkast de geschakelde plus gebruikt voor de stuur elektronica en de continue plus gebruikt voor het daadwerkelijke koelen schakelt de koelkast dus uit als we gaan tanken of een pauze nemen. Niet wenselijk dus ik heb een relais geplaatst in de caravan welke schakelt tussen de geschakelde plus en de caravan huishoud accu.
marsman
3rd Gear member
Berichten: 272
Lid geworden op: 26.03.2014 - 20:59

Ik heb al jaren de gewoonte om de stroomkabel los te halen als we wat gaan eten of drinken. Ik weet echter niet zeker of de koelkast stroom blijft vragen als je de auto uitzet en de kabel laat zitten. De verlichting van onze caravan doet het ook niet als ik de auto uitzet (en de kabel nog aangesloten zit). Kan zo maar zijn dat de koelkast ook uitgeschakeld wordt als je de auto uitzet. Maar ik neem het zekere voor het onzekere en maak altijd de stroomkabel los.

Lees ook dit eens op het Caravanforum: https://caravan-forum.nl/viewtopic.php?t=51138

Hier lees ik dat de koelkast in principe geen stroom vraagt als de motor niet draait. Maar ik lees ook tegenstrijdige berichten en ook de grotere koelkasten werken blijkbaar weer minder op 12V dan de kleine koelkast die wij nu hebben.
Gebruikersavatar
wikky
2nd Gear member
Berichten: 103
Lid geworden op: 12.05.2010 - 22:47

woobke schreef: 13.08.2024 - 10:45
wikky schreef: 13.08.2024 - 09:53
marsman schreef: 12.08.2024 - 13:23 Ik heb een 2019 T8 met originele trekhaak die je kunt wegklappen via de knop in de achterbak. Onderweg staat onze koelkast op 12V en het bier is altijd heerlijk koel op plaats van bestemming. Ik heb het nog nooit met gas geprobeerd, ook niet op de camping. Ook als we overdag met warm weer rijden is de koeling op 12V super. Ik heb wel eens begrepen dat de rijwind zorgt dat de absoptiekoelkasten die de meeste caravans hebben prima op 12V koelen. Dit omdat ze hun warmte dan goed kwijt kunnen.
Weet je misschien ook hoelang je onderweg kunt stoppen zonder dat de koelkast de accu (te) leeg trekt? Hebben dat lang geleden (en geen volvo) zelf wel eens aan de hand gehad, sindsdien eigenlijk nooit meer de koelkast onderweg aan gehad.
Interessante vraag, ik ben er nog niet helemaal over uit hoe onze XC60 met originele trekhaak dit regelt. Probleem zit ook deels in onze Fendt caravan. Die heeft de continu plus en geschakelde plus nodig om de koelkast te laten werken.
Ik vermoed dat de continue plus daadwerkelijk continue is tot de accu bescherming intreed., dan zal de Volvo deze uitzetten om de accu te beschermen.
De geschakelde plus gaat de ene keer meteen met het afsluiten van de auto af, de andere keer blijft die nog minuten lang aan. Hoe dit precies werkt is me niet duidelijk.

Omdat onze koelkast de geschakelde plus gebruikt voor de stuur elektronica en de continue plus gebruikt voor het daadwerkelijke koelen schakelt de koelkast dus uit als we gaan tanken of een pauze nemen. Niet wenselijk dus ik heb een relais geplaatst in de caravan welke schakelt tussen de geschakelde plus en de caravan huishoud accu.
Tijdelijk afschakelen is nou juist een prima oplossing i.m.o.! Ik zou daar prima mee uit de voeten kunnen.
Dat half uurtje pauze onderweg zonder koeling gaat echt niet ten koste van je koelkast temperatuur, die kan daar wel tegen, alleen bij een hele dag zonder koeling in de hitte rijden wil de inhoud redelijk opwarmen.
Volvo 440 GLE 87 pk 5v 1990
Volvo V70 D3 163 pk 6v. LIMITED EDITION 2012
Volvo XC60 D4 163 pk 6v. SUMMUM 2013
Volvo XC60 D4 181 pk 8v. SUMMUM 2015
Volvo XC60 D4 190 pk 8v. SUMMUM 2016
Volvo XC60 T5 250 pk 8v. R-Design 2019
!! Leven en laten leven !!
woobke
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 26.09.2011 - 23:23

wikky schreef: 13.08.2024 - 12:15
woobke schreef: 13.08.2024 - 10:45
wikky schreef: 13.08.2024 - 09:53 Weet je misschien ook hoelang je onderweg kunt stoppen zonder dat de koelkast de accu (te) leeg trekt? Hebben dat lang geleden (en geen volvo) zelf wel eens aan de hand gehad, sindsdien eigenlijk nooit meer de koelkast onderweg aan gehad.
Interessante vraag, ik ben er nog niet helemaal over uit hoe onze XC60 met originele trekhaak dit regelt. Probleem zit ook deels in onze Fendt caravan. Die heeft de continu plus en geschakelde plus nodig om de koelkast te laten werken.
Ik vermoed dat de continue plus daadwerkelijk continue is tot de accu bescherming intreed., dan zal de Volvo deze uitzetten om de accu te beschermen.
De geschakelde plus gaat de ene keer meteen met het afsluiten van de auto af, de andere keer blijft die nog minuten lang aan. Hoe dit precies werkt is me niet duidelijk.

Omdat onze koelkast de geschakelde plus gebruikt voor de stuur elektronica en de continue plus gebruikt voor het daadwerkelijke koelen schakelt de koelkast dus uit als we gaan tanken of een pauze nemen. Niet wenselijk dus ik heb een relais geplaatst in de caravan welke schakelt tussen de geschakelde plus en de caravan huishoud accu.
Tijdelijk afschakelen is nou juist een prima oplossing i.m.o.! Ik zou daar prima mee uit de voeten kunnen.
Dat half uurtje pauze onderweg zonder koeling gaat echt niet ten koste van je koelkast temperatuur, die kan daar wel tegen, alleen bij een hele dag zonder koeling in de hitte rijden wil de inhoud redelijk opwarmen.
Ik vind zelfs een half uurtje niet wenselijk als je het over levensmiddelen hebt, bij een buitentemperatuur van 30 graden. Dat trekt die koelkast echt niet meer recht de rest van de rit. Daarbij sta je met kinderen vaker langer dan een half uurtje stil.
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 3969
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

En daarom: op gas tijdens pauzes.
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
woobke
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 26.09.2011 - 23:23

mees schreef: 13.08.2024 - 16:34 En daarom: op gas tijdens pauzes.
En daar zat mijn probleem. De huidige generatie Dometic koelkasten hebben voor het gasdeel ook 12v nodig.. om dat mooie schermpje en de elektronica aan te sturen...
marsman
3rd Gear member
Berichten: 272
Lid geworden op: 26.03.2014 - 20:59

Haha, bij ons gaat al jaren hooguit een paar biertjes en een flesje wijn mee in de koelkast. Soms een pakje boter en wat kaas of zo. Die bederven niet als de koelkast een uurtje uit is. De rest kopen we op locatie.
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 3969
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

@woobke
De onze van 13 jaar geleden ook, al.
Dus daarom een boord-accu (af fabriek).
Die accu wordt tijdens het rijden geladen door pool 9.
Pool 10 koelt de koelkast tijdens het rijden. Ook echt koud in erg hete gebieden.
Beiden geschakeld.
Heeft Volvo goed geregeld met hun (moderne) trekhaak en bijhorende TRM, software en TSA (aanhangwagenstabilisering).
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Gebruikersavatar
HansV60
2nd Gear member
Berichten: 226
Lid geworden op: 15.11.2013 - 12:44
Locatie: Flevoland

Wij hebben een Volvo XC40 en een Fendt caravan uit 2018. Als wij een dag naar het zuiden hadden gereden was de koelkast niet echt koud meer, terwijl we hem thuis goed gekoeld hadden. Thuis hebben we alles doorgemeten eerst met een lampje, lekker simpel. Alles zou moeten werken en daarna met een multimeter zou ook goed moeten zijn. Daarna naar Broekhuis Harderwijk, ook alles goed volgens hun.
Onder de auto zit een wegklapbare trekhaak af fabriek, daar kan je niets aan wijzigen is geheel gegoten. Waar we achter zijn gekomen is dat de interne bedrading die rechts achter zit, waar ook een elektronische kast zit, de bedrading niet dik genoeg is. Om het kort te houden. We zijn in Zeewolde naar trekhaak.nl gegaan, die natuurlijk ook alles ging doormeten. Zij hebben toen een uitbreidingsset (SP133ZZ hier zit ook een relais bij.) geplaatst tussen de draad van pin 10 van de trekhaak direct naar de startaccu die bij mij onder in de kofferbak zit.
Verleden week een nieuwe Fendt caravan 515 SGE Bianco Active er achter gehad en bij de dealer de koelkast aangezet ( ruim 1 uur gereden). Bij thuiskomst werkte de koelkast goed. Conclusie de interne bedrading in de auto is gewoon te dun. Een vriend van ons had hetzelfde probleem met zijn Citroën en zijn Fendt, ook bij hem was de bedrading de boosdoener.
Volvo XC40 T5 Hybride R-Design 2021.
Volvo V60 Momentum D3 MY 2012
Gebruikersavatar
HansV60
2nd Gear member
Berichten: 226
Lid geworden op: 15.11.2013 - 12:44
Locatie: Flevoland

De nieuwe Fendt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo XC40 T5 Hybride R-Design 2021.
Volvo V60 Momentum D3 MY 2012
Plaats reactie

Terug naar “XC60 vanaf MY 2018”