Winterproblemen benzine versus LPG

De plaats om te praten over de voor- en nadelen van benzine, diesel en gas als brandstof.
"Gas is om op te koken" en "Diesel is voor tractoren"
Maar ook over alle andere noodzakelijke olieën voor de auto. Voor bi-fuelrijders is er een aparte rubriek.
Plaats reactie
TimH
1st Gear member

Beste leden,

Misschien schets ik een situatie die al elders op het forum wordt behandeld, maar ik kon zo even niks gelijkends vinden. Ik heb een technisch probleem met een Volvo 440 1.8I, LPG3-tank, 10 jaar oud.

Normaal gesproken rijd ik over het algemeen op LPG, maar ik probeer bijna altijd de eerste en de laatste paar kilometers van de dag te rijden op benzine. M'n benzinetank zit dan ook altijd redelijk goed vol. In de zomer en de herfst geen problemen, maar nu de winter aanbreekt, krijg ik ineens te maken met minder leuke gevallen...

Laatst was het buiten een graad of 8, en regende het de hele dag. Na een stilstand van een uur of 9, wilde ik de auto starten op benzine. Dat starten ging, maar daarna begon de motor de stotteren en gekke dingen doen, en viel 'ie vervolgens weg. Daarna starten ging amper tot niet, de motor deed alleen maar vreemder, en uiteindelijk kreeg ik 'm pas aan de gang toen ik 'm overschakelde op LPG.

En toen ik vanmiddag, weer bij een graad of 10, startte op benzine, gebeurde er niks vreemds, maar toen ik de woonwijk uitreed op lage snelheid en met een laag toerental, begon de motor weer "moeilijk te doen", dus stotteren, en ik kon nog maar net voorkomen dat 'ie afsloeg door over te schakelen naar LPG.

Overigens moet ik zeggen dat ik de afgelopen week, wanneer de motor al warm was na een hele rit op LPG, hij de laatste paar kilometers perfect op benzine reed. En ook 's ochtends starten en wegrijden met een redelijk toerental zonder al te koud weer ging probleemloos.

Komt dit jullie bekend voor, is het een bekend probleem voor LPG-rijders in het algemeen of voor Volvo-rijders in het bijzonder? Heeft m'n auto een mankement of kan het weinig kwaad. En zijn er tips om dit te voorkomen/ hier zo min mogelijk last van te hebben?

Alvast bedankt voor de hulp!

Groeten,

Tim
V480-S60
Geartronic member

Je auto heeft een mankement.
Komt vaker voor bij LPG rijders. Heb precies hetzelfde ook gehad bij een 440 uit 1995. Was het begin van het eind (oftewel zoeken en eventueel repareren zou teveel kosten ten opzichte van de waarde van de auto). Heb de auto toen bijna direct (2 weken later) ingeruild voor mijn huidige V40.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Ludo
6th Gear member

wanneer heeft de auto nog onderhoud gehad?.
de symptomen duiden op een vervuilde stationair regelaar en/of gasklep.
wat je ook eens zou kunnen controleren zijn alle vacuumslangetjes, valse lucht zorgt ook voor stotteren.
TimH
1st Gear member

Allereerst dankjewel voor de antwoorden!

Hmmm... Op dat eerste antwoord zat ik nou niet echt te wachten :). Is dit echt niet een veel voorkomend gevalletje bij LPG-auto's?
Wat betreft dat tweede: de auto is redelijk onderhouden, maar omdat het een 2ehands is weet ik de onderhoudstatus niet tot in detail.
Wat betreft de kleppen en de vacuümslangetjes: klinkt goed, maar waarom heb ik er dan geen last van als de motor bijvoorbeeld warm is, of als ik op een redelijk toerental rijd? Het is niet zo dat de auto iedere keer stottert...

Groet,

Tim
Ludo
6th Gear member

TimH schreef: klinkt goed, maar waarom heb ik er dan geen last van als de motor bijvoorbeeld warm is, of als ik op een redelijk toerental rijd?
een koude motor heeft iets meer brandstof nodig.
op een redelijk toerental staat de gasklep dus zowiezo al verder open.
malle pietje
2nd Gear member

Ik heb hetzelfde probleem maar dat is vooralsnog even te wijten aan het feit dat de vorige eigenaar 60.000km niet op benzine heeft gereden. Ik heb er een reiniger ingegooid en als dat niet werkt worden de filter vervangen en de injectoren ultra-soon gereinigd. Probeer die reiniger eens, te koop bij iedere auto-speciaalzaak. Je weet maar nooit!
960 2.5l 24V 6cylinder ambassador 1994
v70 D5 2002 Black Sapphire automaat
martin2
3rd Gear member

Is de inlaatlucht voorverwarming in orde?

MvG Martin
Iwema
2nd Gear member
Contacteer:

Hallo Tim,

Dit soort problemen ontstaat vaak als de benzine te lang in de tank blijft zitten.
Vooral de lichte vluchtige delen welke belangrijk zijn tijdens het starten op koude dagen verdwijnen snel uit de benzinetank.
Het belangrijkste is dat je de benzine regelmatig ververst.

Na 3 maande is de kwaliteit van de benzine al ver achteruit gegaan.
Als je niet op benzine wilt rijden zorg er dan voor dat er zo minmogelijk benzine in de tank zit.
Tank nooit meer dan 10 liter.
In dat geval moet je regelmatig tanken en blijft de brandstof van goede kwaliteit.

Let er wel op dat er altijd benzine in de tank zit, anders kan je brandstof pomp kapot gaan.

Voor meer info zie:

www.iwemaenterprise.nl of www.iwemalpg.com.

Groeten,

Hugo
Plaats reactie

Terug naar “Over alle vloeistoffen”