RZA || XC60 T5 || Electric Silver || MY2018

De Nieuwe XC60
RZA
5th Gear member

Blademanrs schreef: 27.06.2024 - 17:11 Ziet er mooi uit RZA! Wellicht off-topic, maar ben vandaag wezen proefrijden in een XC60 T8 R-design uit 2018 (enkele weken geleden een XC90, maar bij nader inzien toch te groot). Moet zeggen dat ik echt positief verrast ben van het hybridesysteem en het rijgedrag van de auto. Ben nu in het bezit van mijn derde 5-serie (F11 ofwel 528Xi uit 2012) en wil echt eens wat anders. Hoe ervaar jij de XC60 ten opzichte van jouw 5-serie?
Thanks! Heb zowel een F11 als een G31 5 serie gehad, heerlijke auto's. De BMW's vind ik beter sturen en je krijgt meer feedback. Ook een net wat betere automaat (ZF) dan die van Volvo. De XC60 vind ik nóg onspannender rijden, qua formaat erg prettig en goede handling in de stad en helemaal met de T8 heb je natuurlijk een heel snelle wagen. Wil er wel een keer een hobby wagen met de fantastische BMW 6 in lijn bij kopen :-)
- V90 T5 90th Anniversary Edition || Denim Blue || MY 2018 || Polestar Engineered
- Alfa Romeo 916 GTV 2.0 TS || Alfa Rosso || 2001
- Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003
RZA
5th Gear member

Martiniberk schreef: 27.06.2024 - 21:38
RZA schreef: 27.06.2024 - 16:38
Inmiddels ook de ruiten laten tinten. Achter met Johnson 20% folie. Op aanraden van Arnold ook de voorste zijruiten en de voorruit gedaan. Zicht is totaal niet verminderd, kijkt wel relaxter. Heb daarvoor gekozen voor 70% folie.
Ik wil precies die ruiten laten doen. Achter is al gedaan. Ik vind met name dat die ruiten erg veel straling/warmte doorlaten, maar wil het licht en zicht niet beperken. Kleding, dash, etc. warmt erg snel op. Hoe is dat nu bij jou met dat folie?
Ze gaven aan dat deze Johnson folie 99% UV straling tegenhoudt en ook echt veel warmte zou moeten tegenhouden. Heb de auto met dit weer laten staan (en voorste zijruiten mochten 4 dagen niet naar beneden dus was lastig met parkeergarage) maar zal binnenkort even update plaatsen.
- V90 T5 90th Anniversary Edition || Denim Blue || MY 2018 || Polestar Engineered
RZA
5th Gear member

Wil het Volvo logo achter zwart gaan maken. In plaats van het vervangen van de letters ga ik het met Motip glossy black removable coating (soort plastidip) doen. Altijd al eens willen proberen. 12 Eur voor een spuitbus en leuk klusje. Eerste laag zit erop. Let's see...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
RZA
5th Gear member

En het resultaat. Het blijft een laagje rubber dus perfect egaal wordt het niet (als je het helemaal strak wil hebben dan zullen vervangende hoogglans zwarte letters toch het mooist zijn), maar toch een leuk projectje. Het verwijderen van het overtollige materiaal is super eenvoudig en leuk om te doen. Geef het resultaat een 7/10.

Goed ontvetten is heel belangrijk voor de hechting. De binnenkant van de O's en materiaal in de hoekjes heel voorzichtig met een cocktailprikkertje verwijderd. Waar ik wel beetje van baal is dat het erop lijkt dat er wat lijm van het afplaktape in de blanke lak is getrokken (krijg het niet weg, ook niet met bijv. Eulex) door de zon die erop stond, was denk ik te heet.
RZA
5th Gear member

Had nog bijna volle spuitbus glossy plastidip over van de letters achter, dus dacht ga eens kijken hoe het staat om de rand van de Inscription grille hoogglans zwart te maken. Zes dunne laagjes aangebracht, nu twee uurtjes wachten op het resultaat...
RZA
5th Gear member

En zo is het geworden.

Bij verwijderen van het tape gingen paar stukje van de dip op de grillrand los, en als je dat dan gaat herstellen krijg je oneffenheden. Dus net als bij de letters ook nu helaas geen perfectie ;-)

Vind het best ok staan maar ben er ook niet weg van; beetje zoals ik het bij de V90 ook had. Kijk het even aan komende tijd maar denk dat het uiteindelijk toch de glossy zwarte Polestar grille wordt, maar vind Eur 450 ex montage wel prijzig.
kawazxr
5th Gear member

Het ziet er zo wel top uit, jammer dat het niet helemaal 100% is na al je werk.
Toch maar eventjes sparen dan voor de originele ;).
S60 T8 R-Design Hybride
RZA
5th Gear member

Oeps...op krap binnenplaats parkeerterreintje een heel laag paaltje over het hoofd gezien (is dan weer een nadeel van een hogere wagen ;-) )

Met goed reinigen en polijsten inmiddels al wat meer toonbaar gemaakt. Heb lakstift en blanke lak bij de dealer besteld en ga proberen (desnoods met heel klein beetje filler) d.m.v. wetsanding en machinaal polijsten het paneel zelf weer helemaal strak te krijgen. Als m'n skills niet toereikend zijn ga ik alsnog voor spotrepair haha.

Verder heeft de XC60 inmiddels 105K km gelopen, wat mij betreft een perfect moment om de automaat te laten powerflushen. Laat de powerflush gewoon door de dealer (Hedin) doen, ook i.v.m. garantie. Had eigenlijk antwoord van dealer verwacht als 'niet nodig, is long life olie', naar nee, geen probleem. Stuurhuis powerflush kunnen ze helaas niet doen, dus dat laat ik in toekomst keer door GS doen. Verder geen klachten over de automaat, dus is echt preventief voor de volgende 100k km.
jalex_h
6th Gear member

Oepss... Hopelijk lukt het je om dit zelf weer toonbaar te krijgen.
Ooit:
Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996
V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015 zie hier
Een rode V90 T4 Business Sportuit 2019

Huidig: XC60 Essential Fusion Red

Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
kawazxr
5th Gear member

Poeh wel pech met zo'n laag paaltje, succes met het herstel (wel goed dat je het zelf gaat proberen).
S60 T8 R-Design Hybride
RZA
5th Gear member

Thanks! Ik zal een eerlijke foto van het resultaat posten ;-)
Bart
8th Gear member

Altijd balen! Maar goed dat je het gaat proberen!
Volvo: V50 | 850 | V40 | V50 | XC70 | S70 | S80 | S60 | 240 | XC90 | V90 | V60 | C70 | V60 | 240

'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'08 Mini Clubman Cooper S - Dark Silver
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0 Turbo Aero - Midnight Blue

"I'll try being nicer if you try being smarter.."
Quadrantz
2nd Gear member

Mooie XC60 heb je daar en leuk om de aanpassingen te volgen.

Zelf heb ik een redelijk vergelijkbaar auto verleden alleen dan wat ouder volgens mij ;). Eerst een 3 serie (E46), toen een 5 serie (E61 530D) en nu een XC60 D3 uit 2011. Over 3wk de XC60 T5 Inscription (2019) ophalen. Hij wordt ook gedechroomd. Zal tzt een topic openen.
RZA
5th Gear member

Thanks Quadrantz! Succes met wachten ;-) Zal je topic in de gaten houden.

Iets waar ik bij de XC60 (net als de V40 en V90 - misschien ben ik het probleem :-) ) last van had was dat het stuur niet 100% recht stond, maar altijd iets naar links. En daardoor was ik voor m'n gevoel altijd scheef aan het sturen. En als ik het stuur dan wel recht zet tijdens het rijden, dan loopt de auto rechts van de weg af. Behoorlijk irritant. Ik ben dit issue ook al veel vaker tegengekomen op Volvo fora. Vaak wordt er dan enkel uitgelijnd maar daar los je het niet (altijd) mee op. En sommige (veel) wegen lopen natuurlijk schuin af, maar heb het echt over rechte stukken (bij aflopende weg was het schuin sturen nog veel erger).

Net als bij m'n vorige wagens weer naar Van der Wagt banden in Lisse gegaan. Zijn wat mij betreft de absolute top in uitlijnen en banden. Steverink in Apeldoorn is ook heel goed (kwam ik vroeger veel) maar ik kom graag bij Van der Wagt nu omdat ze samen met je de auto naar wens afstellen. Ze doen bijv. ook al het complexe uitlijnwerk en Roadforce balanceren voor de Volvo dealer in de buurt.

Na een nulmeting en het uitlijnen van de achterkant (waarmee cuppen sterk wordt verminderd) is de sporing afgesteld. Ik heb plaatsgenomen in de wagen terwijl ie op de brug stond en het stuur precies zo gezet als ik 'm wilde. Heb 'm drie keer rechtgezet en alle drie de keren stond ie precies op dezelfde manier, dus stuur niet meer aangeraakt, weer van de brug afgeklommen en toen hebben ze die positie (ik denk via de spoorstangen) vastgezet. Nu is het helemaal top. Stuur staat perfect recht, dus heel blij mee.
Bart
8th Gear member

Top! Hoe staat het met de schaaf aan de voorkant?
Volvo: V50 | 850 | V40 | V50 | XC70 | S70 | S80 | S60 | 240 | XC90 | V90 | V60 | C70 | V60 | 240

'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'08 Mini Clubman Cooper S - Dark Silver
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0 Turbo Aero - Midnight Blue

"I'll try being nicer if you try being smarter.."
giso
2nd Gear member

RZA schreef: 02.09.2024 - 19:47 Thanks Quadrantz! Succes met wachten ;-) Zal je topic in de gaten houden.

Iets waar ik bij de XC60 (net als de V40 en V90 - misschien ben ik het probleem :-) ) last van had was dat het stuur niet 100% recht stond, maar altijd iets naar links. En daardoor was ik voor m'n gevoel altijd scheef aan het sturen. En als ik het stuur dan wel recht zet tijdens het rijden, dan loopt de auto rechts van de weg af. Behoorlijk irritant. Ik ben dit issue ook al veel vaker tegengekomen op Volvo fora. Vaak wordt er dan enkel uitgelijnd maar daar los je het niet (altijd) mee op. En sommige (veel) wegen lopen natuurlijk schuin af, maar heb het echt over rechte stukken (bij aflopende weg was het schuin sturen nog veel erger).
Uiteraard heb ik geen twijfels over jouw positieve ervaring en vreugde dat het nu naar je zin is! Maar heb dit zelfde euvel heb ik ook gehad en is (simpel?) opgelost door de auto bij de Volvodealer aan de computer te hangen en het stuur "rechtuit"te programmeren. Want heb je autopilot dan wordt je stuur aangestuurd door de hydrauliek en de software bepaalt dan de mate van stuuruitslag bij een stuurbeweging.
XC60 T8 Recharge, AWD R-Design 2020, Bursting Blue Metallic
XC60 T5 AWD R-Design 2019, Bursting Blue Metallic, Polestar Optimized
VW Tiguan 2.0 TSI 4Motion 2017
Veel Opel Zafira's diesel als lease

't Is altied moar ff
RZA
5th Gear member

Bart schreef: 02.09.2024 - 20:12 Top! Hoe staat het met de schaaf aan de voorkant?
De lak en blanke lak zijn er, nu al het verschillende schuurpapier nog, samen met een mooie dag en tijd ;-)
RZA
5th Gear member

giso schreef: 03.09.2024 - 20:47
RZA schreef: 02.09.2024 - 19:47 Thanks Quadrantz! Succes met wachten ;-) Zal je topic in de gaten houden.

Uiteraard heb ik geen twijfels over jouw positieve ervaring en vreugde dat het nu naar je zin is! Maar heb dit zelfde euvel heb ik ook gehad en is (simpel?) opgelost door de auto bij de Volvodealer aan de computer te hangen en het stuur "rechtuit"te programmeren. Want heb je autopilot dan wordt je stuur aangestuurd door de hydrauliek en de software bepaalt dan de mate van stuuruitslag bij een stuurbeweging.
Hi giso, thanks en heel interessant. Nog niet eerder van gehoord eigenlijk. Maar wat doet de dealer dan precies,? Stuur zelf rechtzetten en dan programmeren als 'dit is rechtuit'? Dus via software ipv onderstel? Ik begrijp het proces nog niet helemaal.
Gouwe
7th Gear member

giso schreef: 03.09.2024 - 20:47 ..... heb dit zelfde euvel heb ik ook gehad en is (simpel?) opgelost door de auto bij de Volvodealer aan de computer te hangen en het stuur "rechtuit"te programmeren. Want heb je autopilot dan wordt je stuur aangestuurd door de hydrauliek en de software bepaalt dan de mate van stuuruitslag bij een stuurbeweging.
Daar ga ik mijn dealer eens naar laten kijken volgende maand en anders even naar Lisse..... Mijn stuur staat ook een tikkie naar links.

@RZA begrijp het ook niet helemaal, maar kan me voorstellen dat als je PA hebt je de elektrohydraulische stuureenheid kunt kalibreren?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
giso
2nd Gear member

RZA schreef: 03.09.2024 - 21:14
giso schreef: 03.09.2024 - 20:47

Hi giso, thanks en heel interessant. Nog niet eerder van gehoord eigenlijk. Maar wat doet de dealer dan precies,? Stuur zelf rechtzetten en dan programmeren als 'dit is rechtuit'? Dus via software ipv onderstel? Ik begrijp het proces nog niet helemaal.
Exact zoals je zegt. Stuur in de rechtuit stand en dan programmeert men in de software dat dit rechtuit is. Wat er dan exact in de stuurinrichting en software gebeurt weet ik ook niet want ik sta er niet bij. Ik vermoed dat de sensoren opnieuw worden gekallibreerd.
XC60 T8 Recharge, AWD R-Design 2020, Bursting Blue Metallic
XC60 T5 AWD R-Design 2019, Bursting Blue Metallic, Polestar Optimized
VW Tiguan 2.0 TSI 4Motion 2017
Veel Opel Zafira's diesel als lease

't Is altied moar ff
Plaats reactie

Terug naar “XC60 vanaf MY 2018”