Systeem update probleem

De Nieuwe XC60
Plaats reactie
Overtoom
2nd Gear member

Ik kreeg vorige week een melding dat de software moest worden vernieuwd. Na akkoord kreeg ik het bevel om de auto uit te zetten, te verlaten en op slot te laten. Na een uur of vier kreeg ik het goede nieuws: "De systeemsoftware moet worden vernieuwd. Zet de auto af, verlaat de auto en sluit hem af." Kortom: de update was mislukt. Dit feest herhaalde zich een keer of vijf, daarna bedacht de auto zich en meldde dat service nodig was en dat ik naar mijn dealer moest.

Ik mét de auto naar de dealer. Hij zou de update wel met een touwtje regelen, kostte wel een ochtend. Die middag werd ik gebeld dat de update niet was gelukt en dat het "uitlezen" van de auto ook niet was gelukt. Dus nu een nieuwe afspraak gemaakt in Augustus.

Ik vraag me af wat dit nou weer is. Kent iemand dit?
Na 30 jaar weer een Volvo. Toen een 345GL (een oudje), sinds 2016 een XC90 en vanaf januari 2024 een XC60. Kan niet wachten op de EX60 ...
WillyWortel2
5th Gear member

Teken van de tijd. In een lang vervlogen verleden werden auto's uitontwikkeld tot de fabrikant overtuigd was dat de auto voor 98% voldeed aan de eisen die aan een nieuwe auto gesteld mochten worden.

In deze tijd zijn auto's gecompliceerder en moeilijker helemaal uit te ontwikkelen. De fabrikant is tevreden wanneer de auto
de 90 procent haalt. Problemen zullen zich mogelijk voordoen wanneer de klant met de auto gaat rijden.
De klant is onbezoldigd testrijder geworden zonder dat hem dat verteld is. Er kunnen zich ernstige problemen voordoen zoals
nu het geval is met het laden van nieuwe software. In het ergste geval moet de auto stil gezet worden tot het software probleem is opgelost. Erg onaangenaam maar een niet te vermijden risico bij de aanschaf van een nieuwe auto.

De enige fabrikant die kans ziet auto's beter uitontwikkeld aan klanten af te leveren is Porsche. Daar hangt dan wel een ander prijskaartje aan.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Timmy89
1st Gear member

Ik heb hetzelfde meegemaakt.

Na 3 a 4x een niet gestarte update, vorige week de update nog 1x geprobeerd en toen gaf de wagen de melding dat de update niet meer beschikbaar was.
Momenteel is 3.0.3 de laatste versie dewelke beschikbaar is.
Volvo V40 D2 MY 2018 Black Edition
Volvo X60 T6 Recharge MY 2024 Black Edition
lint
Geartronic member

Volvo en software is geen gelukkige combinatie. Is bij veel andere merken niet veel beter.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Risrael
5th Gear member

Timmy89 schreef: 06.08.2024 - 13:38 Ik heb hetzelfde meegemaakt.

Na 3 a 4x een niet gestarte update, vorige week de update nog 1x geprobeerd en toen gaf de wagen de melding dat de update niet meer beschikbaar was.
We zitten inmiddels op 3.1.9
Nu: V60 T6 MY2024 Plus Dark, platinum grey, nappa leder/open grid textiel.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
Timmy89
1st Gear member

Risrael schreef: 09.08.2024 - 08:25
Timmy89 schreef: 06.08.2024 - 13:38 Ik heb hetzelfde meegemaakt.

We zitten inmiddels op 3.1.9
I know.
Ik kreeg de update voor 3.1.9 binnen na 5x te falen zegt de wagen dat er geen nieuwe update beschikbaar is.
vorige week kreeg ik terug melding voor 3.1.9 maar wilt de update nog steeds niet opstarten.
Hij gaat komende maandag binnen voor dit probleem..
Volvo V40 D2 MY 2018 Black Edition
Volvo X60 T6 Recharge MY 2024 Black Edition
Corsat
2nd Gear member

Ik heb tot nu toe geen enkel probleem met updaten ervaren zelfs niet in mijn "orbit" modes. Ga de volgende keer wel eerst terug naar origineel en dan de update laten uitvoeren om geen risico te lopen. Na de update moest ik overigens de aanpassingen weer invoeren want die waren door de sw update eruit gehaald.
Volvo XC60 T6 Thunder grey
Overtoom
2nd Gear member

Mijn puzzel is inmiddels opgelost door de dealer. Dat bleek nog niet zo simpel omdat de auto ook niet meer "uit te lezen" was (iets met een stekker).
Uiteindelijk kwamen ze erachter dat er een unit stoorde die bij de levering is toegevoegd om de sleutels te beveiligen. Of zo. Die storing zou dus ook de inkomende Volvo-info (o.a. de updates) hebben geblokkeerd.
Na herstel van die storing werkte alles weer naar behoefte.
Mijn 2CV begreep ik nog (die onderhield ik zelf), maar nu durf ik niet eens meer onder de motorkap te kijken.
Na 30 jaar weer een Volvo. Toen een 345GL (een oudje), sinds 2016 een XC90 en vanaf januari 2024 een XC60. Kan niet wachten op de EX60 ...
Risrael
5th Gear member

Overtoom schreef: 20.08.2024 - 15:57 Mijn puzzel is inmiddels opgelost door de dealer. Dat bleek nog niet zo simpel omdat de auto ook niet meer "uit te lezen" was (iets met een stekker).
Uiteindelijk kwamen ze erachter dat er een unit stoorde die bij de levering is toegevoegd om de sleutels te beveiligen. Of zo. Die storing zou dus ook de inkomende Volvo-info (o.a. de updates) hebben geblokkeerd.
Na herstel van die storing werkte alles weer naar behoefte.
Mijn 2CV begreep ik nog (die onderhield ik zelf), maar nu durf ik niet eens meer onder de motorkap te kijken.
Dat zijn die K01 keyprotectors die de sleutel na 3 minuten in slaapstand zetten. Tegen relay attacks. Wat een drama dingen zijn dat. Heb ze eruit gesloopt omdat de verzekering het niet vereiste.
Nu: V60 T6 MY2024 Plus Dark, platinum grey, nappa leder/open grid textiel.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
Plaats reactie

Terug naar “XC60 vanaf MY 2018”