Keuzestress XC70 T6 of een 3.2

Plaats reactie
Eddy K
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 20.08.2024 - 17:09

Goedenavond,

Ik rij nu een V70 2.5 diesel en wil graag naar een benzine i.v.m. milieuzones en de looks van de XC70
Ik ben voornemens een youngtimer te kopen alleen vraag ik mij af welke motor ik moet nemen, heeft iemand hier ervaring met de volgende motoren, de T6 of de 3,2 het verschil i.o. vermogen is aanzienlijk, ik weet niet of er verschil in de versnellingsbak zit, graag wil ik een automaat.

Ik zie de reacties graag tegemoet.
Gebruikersavatar
Jiska
4th Gear member
Berichten: 964
Lid geworden op: 11.08.2022 - 14:23

Hoi Eddy,

Welkom op het forum! Ik heb alleen beide motoren in een XC90 gehad en weet eerlijk gezegd niet of die te vergelijken zijn met degene in een xc70.
Van de 2.9 t6 en de 3.2 in een xc90 kan ik je wel wat over vertellen.

De T6 is een matige ´dorstige´ motor die net als de 4 versnellingen automaat onbetrouwbaar zijn. Ik heb er zeer slechte ervaringen mee.
De 3.2 motor is gewoon een goede motor die de wagen zeer goed kan verplaatsen. Zeker in een xc70 ;)
Een echte Volvo-man :)

Huidige wagen:

Volvo V70 2.5 T AWD Summum 2006 - Kleurcode 019 zwart.
Aanschaf 330.000km | 8 April 2024
Bi Xenon, Leder, Geartronic, PDC, HU850, High Performance Audio, 17'' Orestes velgen, klepspoiler, dakrails etc etc..
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 26874
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

De T6 in de XC70 is een andere motor en een andere versnellingsbak.
Dit is een 3 liter met een 6traps in plaats van de oude GM bak die jij had.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20522
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Wat Fredhead zegt. De T6 in de XC70 is gelijk aan die in de XC60. De T6 in de XC90 is een drama. Echt heel anders dan die in de gewenste XC70.

Je zoekt een youngtimer dan kom je nu nog uit op de 286 pk versie met 400 Nm.
Helaas is die in NL zeer dun gezaaid in zowel de XC70 als de V70. De 3.2 is meer verkocht.(en let op, dit geldt voor de XC70 vanaf 2007. Alleen de laatste serie V70 en XC70 is met de 6 cilinders geleverd.

Mijn ervaring met de T6 286 pk is in de 6 jaar dat wij deze nu hebben dat het een sterke motor is en gewoon heerlijk rijdt. Wij hebben, met nu 255.000 km op de teller nog geen enkele motor gerelateerde storing gehad en het verbruik is gemiddeld 1:8,3. Met caravan van 1600 kg wordt dat 1:7 en op de autoweg met 110 op de CC is dat 1:11 let wel dat is voor een XC60.
Over de 3.2 weet ik niet veel te vertellen behalve dan dat ook dat een heerlijke cruiser is en een kleine fractie zuiniger. En ook dat is een betrouwbare motor.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Dahhri
2nd Gear member
Berichten: 138
Lid geworden op: 21.01.2010 - 16:26
Locatie: Nijmegen

Ik heb de 3.2 in mijn XC60, en ik vind het een heerlijke motor, loopt fijn rustig. Dat het een turbo-loze motor is vind ik persoonlijk prettig, het is een motor met een rustig karakter en méér dan voldoende pit.
Volvo XC60 3.2 AWD Summum MY12
lease VAG product
Volvo V70 D2 MY14
Volvo V70 2.4 MY00
Alfa Romeo 159 SW
Alfa Romeo 164 Super 2.0 TwinSpark
Gebruikersavatar
Tjenare!
2nd Gear member
Berichten: 181
Lid geworden op: 04.03.2020 - 20:58
Locatie: Duitsland

Rij nu 4,5 jaar met een T6 en kan hem zeer aanbevelen. Heerlijke motor die je nauwelijks hoort en altijd voldoende kracht heeft als het nodig is. Qua verbruik valt ie mij alleszins mee. Kan met rustige rijstijl München-Utrecht op 1 tank doen, dat is niet slecht voor een 3.0 zescilinder met een koets als een baksteen eromheen;-)

@Eddy K: Heb je al een keuze gemaakt?
XC70 T6 Summum MJ2012 Flamenco Rojo
Gebruikersavatar
Edwin
5th Gear member
Berichten: 1908
Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
Locatie: Gelderland

Hier ook goede ervaring met de T6.
Snel, relatief zuinig op snelweg (met gemak 1 op 12) en zeer comfortabel.

Deze maand 7 jaar gelden aangeschaft met 199.000 km, nu op 274.000.

Wel wat kosten gehad. Nivomat schokdempers, radio display, Haldex revisie en volledige revisie automaatbak.

Schokdempers en Haldex was slijtage/ouderdom. Display domme elektroniche pech.
Automaatbak heb ik zelf opgeblazen op de autobahn. Kickdown bij 240 was denk ik net teveel op dat moment. Polestar tuning is wrs. ook net teveel voor de bak.
Was een dure grap, maar de bak, omvormer, etc. alles is weer als nieuw en hij schakelt dan ook weer zijdezacht en zonder enige schok.

Al met al zou ik er zo weer een kopen. Als het onderhoud er altijd aan is gedaan en bekend is m.i. een betrouwbare keuze.

3.2 heb ik geen ervaring mee.

Gr. Edwin.
V70 T6 AWD Summum Polestar+
C70 T5 Summum


Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
Gebruikersavatar
EefV
1st Gear member
Berichten: 45
Lid geworden op: 17.06.2022 - 19:24
Locatie: Utrecht

Ik heb de 3.2ltr 6cyl in de XC70 uit 2008. Inmiddels 362k gelopen. Veel koppel onderin. 1 op 8 a 8,5 ongeveer. Die van mij lust een aardige slok olie, maar dat is de pech die ik heb. Een kennis heeft dezelfde auto en blok en hoeft nooit olie bij te vullen.
Verder zit ik te denken om de torque limiters van de automaat bak re laten opschroeven. Als je nu op de snelweg rijdt en je geeft een dotje gas dan schakeld die gelijk terug. Anyway de 3.2 (op lpg) is een heerlijk stil blok die je laag intoeren moet rijden.
XC70 Summum 3.2 LPG 6cil, 2008, 375.000 km
V70n 2.4 LPG Vialle, 170pk, 2001, 410.000 km
V70n bi-fuel LPG 2.4, 140pk 2003, 440.000 km
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20876
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Drie weken geleden voor t laatst gekeken.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
Dahhri
2nd Gear member
Berichten: 138
Lid geworden op: 21.01.2010 - 16:26
Locatie: Nijmegen

Msuidgeest schreef:Drie weken geleden voor t laatst gekeken.
Ja .. en de enige post is deze vraag. Ik vind het wel gaaf om te zien dat mensen hun reactie geven en een mening over deze vraag. Jammer dat OP dat dan niet ziet
Volvo XC60 3.2 AWD Summum MY12
lease VAG product
Volvo V70 D2 MY14
Volvo V70 2.4 MY00
Alfa Romeo 159 SW
Alfa Romeo 164 Super 2.0 TwinSpark
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20876
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Voor het zelfde geld staat deze vraag ook ergens anders.

Voorheen kon je op caravantrekker.nl ook vragen stellen. En wat zie je dan? Het antwoord bevalt niet en die zelfde vraag komt vervolgens op caravan-forum.nl. Maar antwoorden of reacties lezen is er dan niet meer bij.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Eddy K
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 20.08.2024 - 17:09

Excuses, ik was even niet in de gelegenheid om de laatste reacties te lezen!

Als ik het goed begrijp is de T6 een betere keuze voor een xc70 dan de 3.2?
Gebruikersavatar
Dahhri
2nd Gear member
Berichten: 138
Lid geworden op: 21.01.2010 - 16:26
Locatie: Nijmegen

Eddy K schreef:Excuses, ik was even niet in de gelegenheid om de laatste reacties te lezen!

Als ik het goed begrijp is de T6 een betere keuze voor een xc70 dan de 3.2?
Nee, dat zegt volgens mij niemand. Je kunt verschillende ervaringen lezen en dan je eigen keuze maken. Ik zou bijvoorbeeld zelf niet kiezen voor de T6, maar juist voor de 3.2 AWD. Maar, nogmaals, dat is puur persoonlijke voorkeur. Beide motoren zijn goede betrouwbare motoren gebleken.

Ga met beide rijden en bepaal wat je fijn vindt.
Volvo XC60 3.2 AWD Summum MY12
lease VAG product
Volvo V70 D2 MY14
Volvo V70 2.4 MY00
Alfa Romeo 159 SW
Alfa Romeo 164 Super 2.0 TwinSpark
Gebruikersavatar
didsbiak
1st Gear member
Berichten: 46
Lid geworden op: 26.09.2018 - 13:14

Mijn 3.2 uit 2008 heeft inmiddels 288K gelopen zonder enige motorische problemen. Het is een heerlijke stille cruiser die wanneer je haar op haar staart trapt, met een ruig geluid uit de dempers, de rugleuning in je rug duwt. Ik kan mij voorstellen dat met een T6 de turbo jou op dat soort momenten nog iets meer power geeft. Dit moet je natuurlijk niet te vaak doen want deze 6 cilinders lusten dan wel een aardige slok. En net wat Dahhri zegt, het is een persoonlijke keuze en ga met beide een proefrit maken om een keuze te kunnen maken.
Veel succes en we horen graag wat het uiteindelijk is geworden.
2008 VOLVO XC70 3.2 AWD SUMMUM Full options Oister Grey
2004 VOLVO V40 2.0 GREY
1973 Rover P6 2000 TC Brazilian Brown
1972 VOLVO 145DL B20 Bordeau Red
1972 VOLVO 164 E B30 Automatic Green Metallic
Gebruikersavatar
EefV
1st Gear member
Berichten: 45
Lid geworden op: 17.06.2022 - 19:24
Locatie: Utrecht

EefV schreef: 16.09.2024 - 23:18 Ik heb de 3.2ltr 6cyl in de XC70 uit 2008. Inmiddels 362k gelopen. Veel koppel onderin. 1 op 8 a 8,5 ongeveer. Die van mij lust een aardige slok olie, maar dat is de pech die ik heb. Een kennis heeft dezelfde auto en blok en hoeft nooit olie bij te vullen.
Verder zit ik te denken om de torque limiters van de automaat bak re laten opschroeven. Als je nu op de snelweg rijdt en je geeft een dotje gas dan schakeld die gelijk terug. Anyway de 3.2 (op lpg) is een heerlijk stil blok die je laag intoeren moet rijden.
Inmiddels de XC70 bij Obbe laten tuning. Klein beetje meer vermogen en iets hoger koppel van de motor. En we hebben de koppel begrenzers van de "diesel" automaat omhoog geschroefd. Oooh dat had ik veel eerder moeten doen! Nu 3 maanden later loopt de auto toch zo onwijs soepel. Schakelen gaat stukken beter, blijft laag in toeren. Twee maanden geleden zijn we nog in de Franse Alpen geweest. Ooh wat een genot om in de bergen te rijden. Mijn vorige V70 p2 5cyl 2.4 moest je constant hoog in de toeren houden. Nu rijdt ik met de XC70 zo heerlijk rustig en stil door de bergen. Echt een genot! :D :D
XC70 Summum 3.2 LPG 6cil, 2008, 375.000 km
V70n 2.4 LPG Vialle, 170pk, 2001, 410.000 km
V70n bi-fuel LPG 2.4, 140pk 2003, 440.000 km
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”