Met een stationair draaiende motor staat de EGR klep als deze nog in werking is ook dicht.
Wegschrijven zonder storingen geef ik het je te doen om hier achter te komen.
Afscheid van V70 D5 >> naar een XC70
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27326
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- Chrizzle D5
- 2nd Gear member
- Berichten: 207
- Lid geworden op: 10.10.2008 - 13:30
Aha, thanks voor de info. Dit stelt mij weer iets gerust. Je oude was handbak en de nieuwe een automaat. Ik had eerder wat (autoweek) verbruikscijfers op een rij gezet van handbak vs automaat bij verschillende modellen. Gemiddeld zou handbak ongeveer 15% minder verbruik moeten geven dan een automaat. Als ik dat percentage toepas op jouw 1:17 met nieuwe auto, zou die nieuwe met handbak ongeveer 1:20 moeten kunnen halen. En dat is zuiniger dan je vorige handbak.pbor schreef: ↑23.08.2024 - 13:27 Mijn oude was een door Obbe getunede 2.4d (±220 pk) met 6 versnelling handbak, de huidige een, wederom door Obbe getunede (vooral voor het dichtzetten van de EGR-klep) D5 (±245 pk) 6 versnelling automaat.
Vooral het gegeven dat ik nu met een automaat rijd resulteert in een hoger verbruik vanwege de slip die die bak toelaat. Rijd nu 1 op 17, met de vorige 1 op 18.5. Wel hoofdzakelijk autosnelwegen in spitsverkeer, dus max. een goeie 100 km/h.
Overigens laat ik het tunen dan even buiten beschouwing bij beide.
En ik vind 1:18,5 voor je oude auto ook heel netjes overigens.
Je oude was handbak én getuned en de nieuwe een automaat én ook getuned.
----
Volvo 480 turbo 1989
(opel corsa 1.2 2001)
Volvo S60 D5 2001 - 476.000 km
Volvo V70N D5 sport 2007 - 600.000 km
Volvo XC70NN D5 summum 2014 - 310.000 km
Volvo 480 turbo 1989
(opel corsa 1.2 2001)
Volvo S60 D5 2001 - 476.000 km
Volvo V70N D5 sport 2007 - 600.000 km
Volvo XC70NN D5 summum 2014 - 310.000 km
- pbor
- 3rd Gear member
- Berichten: 321
- Lid geworden op: 12.08.2018 - 10:13
Correct!
En vwb het tunen, dat heb ik voor het betere/hogere koppel over een breder toerenbereik laten doen. Het toegenomen vermogen is leuk voor de statistieken maar vind je pas hoog in de toeren en daar kom ik nooit.
En vwb het tunen, dat heb ik voor het betere/hogere koppel over een breder toerenbereik laten doen. Het toegenomen vermogen is leuk voor de statistieken maar vind je pas hoog in de toeren en daar kom ik nooit.
Mei '25 - Heden: Jaguar XF 2.2d Sportbrake 2014 - 196k km
Mrt.'24 - Heden: V70 D5 6at 2013 - 250k km
Nov.'18 - Mrt.'24:V70 2.4d 6mt 2006 418k km
'96 - Heden: M900 ‘93
"01 - Heden: 900 SL ‘94
Mrt.'24 - Heden: V70 D5 6at 2013 - 250k km
Nov.'18 - Mrt.'24:V70 2.4d 6mt 2006 418k km
'96 - Heden: M900 ‘93
"01 - Heden: 900 SL ‘94
- Volvogo
- 2nd Gear member
- Berichten: 192
- Lid geworden op: 02.10.2022 - 15:01
Mits natuurlijk ook aantoonbaar is dat het gedaan is in het kader van performance. Bij vag auto's wordt de EGR soms in het geheel verwijderd en afgedopt. Ik moet nog ergens vinden dat een auto om die reden is afgekeurd.
Wanneer er een grotere turbo, cold air intake en andere modificaties naar boven komen ligt het iets meer voor de hand
Volvo V70 2.4 140 pk 2001 200.000
Volvo V40 D2 nordic+ 2016 (MY17) 235.000
Volvo V70 exclusive 2.4 aut5 2000/classic 327.000
Volvo S40 exclusive 1.8 aut4 1997 214.000
Skoda fabia 1.4 16v 2009 108.000
Volvo V40 D2 nordic+ 2016 (MY17) 235.000
Volvo V70 exclusive 2.4 aut5 2000/classic 327.000
Volvo S40 exclusive 1.8 aut4 1997 214.000
Skoda fabia 1.4 16v 2009 108.000
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 216
- Lid geworden op: 04.01.2023 - 15:38
Als je zelf de tunes doet dan zie je ook wel dat mensen voor en na de APK de aanpassingen gewoon verwijderen en weer terugzetten. Was in mijn jongere jaren bij die fanatiekelingen ook zo met extreem verlagen en tl-buisjes onder de auto. Alles voor de APK er af en erna er weer op.
2022 S60, 2012 C30
- Volvogo
- 2nd Gear member
- Berichten: 192
- Lid geworden op: 02.10.2022 - 15:01
Doen genoeg (ik meen) Duitsers ook met de tüv, volgens mij moesten ze daar jaarlijks/eens per zoveel jaar ook op keuring. Ik ben fanatiek motorrijder en volgde vroeger enkele motovloggers die dan hun ombouw voor de keuring en terugbouw na de keuring lieten zien. Ook dan met handigheidjes hoe je zo makkelijk mogelijk bepaalde onderdelen kan swappen. Bij moderne auto's iets lastiger, but the spirit lives on!Erwin_002 schreef: ↑23.08.2024 - 23:10 Als je zelf de tunes doet dan zie je ook wel dat mensen voor en na de APK de aanpassingen gewoon verwijderen en weer terugzetten. Was in mijn jongere jaren bij die fanatiekelingen ook zo met extreem verlagen en tl-buisjes onder de auto. Alles voor de APK er af en erna er weer op.
Volvo V70 2.4 140 pk 2001 200.000
Volvo V40 D2 nordic+ 2016 (MY17) 235.000
Volvo V70 exclusive 2.4 aut5 2000/classic 327.000
Volvo S40 exclusive 1.8 aut4 1997 214.000
Skoda fabia 1.4 16v 2009 108.000
Volvo V40 D2 nordic+ 2016 (MY17) 235.000
Volvo V70 exclusive 2.4 aut5 2000/classic 327.000
Volvo S40 exclusive 1.8 aut4 1997 214.000
Skoda fabia 1.4 16v 2009 108.000