Ik ben Hugo, 23 zomers oud en woon met mijn (soort van) mede-volvo fan/fantastische vriendin in Oss. Ze is geïmporteerd uit Drenthe, niet al te ver van waar de V70 vandaan komt.
Zo, nu hebben we saaiste gehad. Op naar waar iedereen voor komt.... de auto en het verhaal achter de auto!
Ik ga even beginnen met de reden om weer een V70 te kopen. Mijn vriendin heb ik via internet leren kennen. Tegen de tijd dat het moment daar was om als een jochie die weer naar de efteling mocht haar kant op te rijden had ik aardig wat dingen aan mijn V70 classic gedaan en dat bijgehouden op social media. Andere velgen, grille en nog iets, maar dat ben ik even kwijt. Toevallig kwam ik de straat in gereden toen ze net terugkwam van werk. Het fietspad is tegenover de normale weg daar, dus we reden op elkaar af. Het was pikkedonker, maar ze begon al te zwaaien. "Heeee hoooiii jaa ik heb niks met auto's, maar die van jou herkende ik meteen!" 100 punten!!!!!!! Helaas mocht ze er later weer 50 inleveren: "Net zo'n auto als bij american dad!"........
Ik heb het haar toch maar vergeven uiteindelijk. Alles wat ik nog aan de volvo wilde doen gingen WE namelijk aan de volvo doen. Was het te koud? Dekentje mee en op het krukje, mij zien schelden en lekker mee schelden. We reden veel rond, we gingen naar veel plekken toe, ik leerde haar aan auto's sleutelen, allemaal met die ene V70.
Gênante reden zul je misschien denken, en dat ben ik ergens helemaal met je eens. Gelukkig denk ik ook wel eens met mijn hoofd na

-Zo'n V70 is een stukkie groter. We wonen nu nog in Oss, maar hebben een nieuwbouwhuis gekocht en gaan binnen 1.5 jaar verhuizen. De V70 is ruimer dan de V40 EN heeft een origineel geleverde afneembare trekhaak.
-Sleutelen doe ik graag zo veel mogelijk zelf. Probeer buiten een reguliere beurt maar iets aan een moderne auto te doen. Natuurlijk kan het, maar vroeger was dat toch makkelijker.
-Ik ben ook wel een beetje een autoliefhebber...... 5 cilinders.............
Nu het verhaal bekend is het nóg belangrijkere. Deze V70. Het is geen classic zoals de voorganger en daar heb ik bewust voor gekozen. Ik zie ze niet veel meer voorbijkomen in een technisch goede staat en bepaalde onderdelen worden steeds slechter leverbaar. Daar liep ik 2 jaar geleden al tegen aan.
Naast de eis dat het een V70N moest zijn had ik nog meer op mijn lijstje. Zo moest er stoelverwarming in zitten. Mijn vriendin is een gigantische koukleum en ik heb door een brommerongeluk (neeeee, écht niet mijn schuld) van 5 jaar geleden helaas voor altijd rugpijn als ik deze net verkeerd belast, een slechte stoel heb, het te koud is, verkeerd lig, noem maar op. Ook moest er een automaatje onder liggen. Die AW55-50SN bakken staan niet per se bekend als tanks, maar die gok wilde ik wel nemen. Alle extra opties waren mooi meegenomen. Oja, en het moest een pre-facelift zijn.
Zo kwamen we na even zoeken en 2 mislukte kijkpogingen uit op deze V70. Geïmporteerd uit Duitsland, 191.000 aantoonbare kilometers (de originele matten liggen er nog in. Wat een dingen), een bakrevisie ondergaan, dakraam, 2x elektrische stoelen, automaatje en houtinleg in de deurpanelen. Verder nog elektrische spiegels, kontverwarming, getinte ramen, afneembare trekhaak en een spoilertje. Niet het optiepakket wat je per se nodig hebt, maar hoe meer ik er over nadacht toch wel mijn ideale optiepakket. Bericht gestuurd, wat onderhandeld en 3 dagen later stonden we daar. Auto goed bekeken, totaal roestvrij, sporen van oude olielekkage rond de versnellingsbak (het subframe was nog iets glimmend, maar geen druppels), her en der wat puntjes, maar algeheel in erg nette staat. Het interieur is bijna door een ringetje te halen. De linker wang van de bestuurdersstoel begint wat zwak stiksel te krijgen, maar mijn moeder heeft nog een mooie ouderwetse naaidoos thuis staan. Proefritje gemaakt en er zat een geluid in het koppelomvormergebied. "Ja, daar is ie' al voor terug geweest, maar de Boer zei dat de bak in orde is dus dat is een bijgeluidje wat bij de bak hoort haha!" Een bijgeluidje uit de bak wat er bij hoort..... dat hoor ik voor het eerst. Na wat gemaakte afspraken over de minimale duur van de garantie en wat voorwaarden hebben we toch besloten de auto aan te betalen mits de garantie nog lang mee zou gaan. Bij thuiskomst hier even een draadje geopend en wat (terecht) wisselende opmerkingen gezien. Na wat dagen kreeg ik de factuur. Nog 7 maanden in de garantie. Met mijn rijstijl is dat +-30.000km en eventuele bakproblemen zijn tegen die tijd wel naar boven gekomen. Wel ben ik nog verder blijven speuren naar mogelijke problemen. Oja, had ik al verteld dat ze dezelfde kleur heeft als mijn V70 classic?!
Vandaag was dé dag dan aangebroken, we konden haar eindelijk ophalen! Eerst met vriendinlief drieënhalf uur in het OV overleven. We werken beide bij verschillende spoorondernemingen. Gelukkig gunden ze ons deze reis kosteloos (net als elke andere reis met de trein). De man waar we de auto kwamen halen was zo vriendelijk om ons ook nog bij het station op te halen. Daar aangekomen wilde ik toch voor de zekerheid even het oliepeil van de bak checken. Ondanks dat die niet koud of 90 graden was wilde ik toch een indicatie. Zo'n bijgeluid kan ook van een drooglopende oliepomp zijn en daar gaat zo'n revisiebedrijf terecht geen garantie op geven. Op de peilstok leek de bak boven normaal peil te zijn, maar de olie zal ook zo'n 50 graden zijn geweest. De omstandigheden waren zeker niet juist en de peilstok in ieder geval niet leeg. Nou, geld overmaken, auto overschrijven, verzekeringsmeneer bellen en 2.5 uur terug naar huis. Joepiiieeeee!
Deze trip verliep natuurlijk vloeiend. Wel heb ik aan de benzinepomp keihard moeten huilen door de prijs per tank, maar daar komt binnenkort een lpg installatie in. Nog even doorbijten dus. Onderweg bleek mijn vriendin gefascineerd door een slecht verlichte, donkerrode maan. Bijzonder aanzicht. Na 10 minuten in geuren en kleuren vertellen over de oorzaak erachter en hoe mooi ze het vond was ze toch érg moe zo laat op de avond. De 100 minuten daarna was ik in complete stilte van mijn nieuwe aankoop aan het genieten. Zwevend over alle snelweghobbels met de heerlijke 5 cilinder klanken kwamen de kilometers erbij. Toen we haar parkeerden (de auto, niet mijn vriendin

Onderweg alvast een to-do list gemaakt. "Ik ga hem dit keer echt origineel laten" werkte ongeveer 5 minuten in mijn hoofd. Tja die velgjes hebben ingekoekt remstof... en toch veel schade...... tja kan ik dan niet meteen kijken of ik er de 300mm remadapters op kan zetten.....
Jullie horen het al. Optisch gaat er het een en ander veranderd/verbeterd worden. Technisch natuurlijk ook:
-LPG/G3 systeem in laten bouwen. Ik las veel goeds over een vialle lpi systeem, maar die zijn failliet sinds wat jaren. Als jullie nog andere tips hebben hoor ik die graag, anders neig ik naar een prins systeem met valvecare systeem.
-Carter o-ringen vervangen. Liever dat dan zonder oliedruk langs de snelweg stranden
-Carterventilatie vervangen
-Stabilisatorstangen, wat rubbers her en der, een oliebeurt met een goede cleaner vooraf en alle filters.
En het mooiste? Los van de LPG installatie kan dat allemaal zelf gedaan worden op de oprit van mijn ouders. Met de vriendin er bij... op het krukje... met het dekentje... heerlijk!
Alles wat er de komende tijd aan gedaan wordt ga ik met jullie delen. Naast het voorstelstukje wordt dit dus ook mijn blog/dagboek. Tot de volgende!