Dat dus. En geef de fabrikanten eens ongelijk.Rogier64 schreef: ↑11.06.2024 - 19:09 Niet alleen Volvo heeft last van uitfaseren van 2G/3G. Reken maar dat de autofabrikanten alles in het werk stellen om onder aansprakelijkheid uit te komen mbt e-Call, te beginnen met het feit dat de technologie die communicatie mogelijk maakt met deze oudere systemen niet op hun verzoek worden uitgeschakeld. Iets van overmacht zal het zijn, ten tijde van typegoedkeur en in het verkeer brengen van de auto werkte alles naar behoren. Als ze daar niet mee wegkomen zal het juridisch wel vertraagd worden. Hoe langer dat duurt, de minder auto's die overblijven met het probleem.
Ik verbaas mij echt over de ongemene felheid waarmee sommige mensen hier tegen de fabrikanten (en Volvo in het bijzonder) tekeergaan. Dat zij hun verantwoordelijkheid moeten nemen enzovoort. Dat is gewoonweg niet zo. Dat de "spelregels" tijdens "het spel" veranderen is nooit de verantwoording van de fabrikant. Maar van degenen die de "spelregels" maken.
Dat er meer communicatie (en vooral duidelijker) van de fabrikanten verwacht kan worden is wel zeker een punt van aandacht. Ook al omdat het al een tijd speelt. Maar totdat de "spelregels" nog niet volledig duidelijk waren konden ze alleen maar gissen. (Nog niet van kracht zijnde regels wijzigen nog wel eens voordat ze echt van kracht zijn.)
En voor wat betreft het effectief verwijderen en/of APK afkeur daar is het laatste nog niet over gezegd want dat is juridisch niet houdbaar (principe van onevenredig nadeel en zelfs mogelijk onbehoorlijk bestuur).
Let Op, ik vind ook dat Volvo hier beter op zou kunnen anticiperen en dat ze hier een hoop goodwill mee verliezen. Maar nogmaals Volvo is niet de hoofdschuldige.