V 70 2001 op 3 Cylinders ??

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
AeroSales
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 22.08.2024 - 14:10

Sinds een jaar een tweede V 70 20V 2001 op LPI in bezit . met 590000km
Auto heeft het tot een 2 maanden geleden perfect gedaan .
Toen een motormanagement service waarschuwing gehad , ging ook weer weg na hernieuwd starten , geen "limp mode " gehad .
Een maand geleden onderweg begon de motor op 4 Cylinders te lopen , daar mee thuis gekomen
Thuis geconstateerd dat de bobine cel 2 het niet deed. Deze vervangen voor een nieuwe en toen :

Starte de auto amper meer , alleen met 1/3 gas en slaat af en toe terug ( backfire ?) en loopt dat maar op 3 cilinders ....
Alles bougies losgenomen en met bobine eraan later vonken , alle 5 doen het ..

Met draaiende motor alle bobines een voor een losgenomen , bij Cyl 1 & 2 geen verschil bij de andere Cylinders wel. Dus 1 & 2 doen niet mee, compressie gemeten , alle 11 ATo en hoger .
Gedacht aan valse lucht cylinder 1 & 2. , spruitstuk pakking gewisseld en PCV separator vervangen , oude volledig dicht gekoekt

ECU gewisseld met een unit van Riman en gekloond door Obbe , ook geen verbetering , Alle bedrading van de ECU naar bobines gemeten op weerstand en evt naar massa , geen bijzonderheden gevonden

VIDA aan gesloten geeft misfiring Cyl 2 aan ,
Een andere tester FOXwell aangesloten deze geeft aan : CEM 1A5D verbinden met ETM signaal ontbreekt and Cem 1A62 verbinden met ECM apparaat sturing , signaal ontbreekt

Ik kan niet plaatsen dat de ETM en CEM communicatie invloed hebben op 2 cilinders die niet mee willen doen ..

Iemand suggesties of tips

Thank
Aero Salas
Gebruikersavatar
fmulders
2nd Gear member
Berichten: 76
Lid geworden op: 21.07.2021 - 10:20

Leeftijd bougies?
Wellicht doorslag? Dan zie je wel de boel vonken als je de bougie eruit haalt, maar komt die vonk nooit in de verbrandingskamer. Soms is dit duidelijk te zien doordat de bougie een bruine vlek in het ceramisch materiaal laat zien.
V60 D6 uit 2014 V90 T6 Inscription MY22
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21357
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Aansluitingen van 1 en 2 misschien omgedraaid?
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
AeroSales
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 22.08.2024 - 14:10

Daar heb ik ook aan gedacht ,ook onderling de bougies op een andere positie gemonteerd, helaas ...het blijft hetzelfde . Bougies zien er goed uit
Startmotor heeft ook met het starten dat ie stokt , net of de ontsteking te vroeg is voor de compressie slag ..
Net weer gecheckt krijg nu er met de FOXwell er nog een code bij ...NYS-NV. ECM 9160 Eenheid gasklep fout intern onjuist signaal ..
Mogelijk toch de ETM die een verkeerd signaal afgeeft ..?
Gebruikersavatar
Volvogo
2nd Gear member
Berichten: 192
Lid geworden op: 02.10.2022 - 15:01

AeroSales schreef: 29.08.2024 - 12:21 Daar heb ik ook aan gedacht ,ook onderling de bougies op een andere positie gemonteerd, helaas ...het blijft hetzelfde . Bougies zien er goed uit
Startmotor heeft ook met het starten dat ie stokt , net of de ontsteking te vroeg is voor de compressie slag ..
Net weer gecheckt krijg nu er met de FOXwell er nog een code bij ...NYS-NV. ECM 9160 Eenheid gasklep fout intern onjuist signaal ..
Mogelijk toch de ETM die een verkeerd signaal afgeeft ..?
Ik heb niet de auto specifieke kennis over die foutcode, maar bij stationair draaien/aanslaan lijkt me niet dat het gasklephuis veel doet. Ik zou inderdaad aan bobines/kabels van/naar de bobines/bougies denken. Heb je de bobines allemaal al doorgemeten? Is het gedrag gelijk op gas en benzine?
Krijg je ook een motorstoringslampje, of blijft die uit?
Volvo V70 2.4 140 pk 2001 200.000
Volvo V40 D2 nordic+ 2016 (MY17) 235.000
Volvo V70 exclusive 2.4 aut5 2000/classic 327.000
Volvo S40 exclusive 1.8 aut4 1997 214.000
Skoda fabia 1.4 16v 2009 108.000
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”