Twijfel tussen XC60 T5 en T6 (BJ 2017 - 2020

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Gesloten
Gebruikersavatar
Quadrantz
2nd Gear member
Berichten: 198
Lid geworden op: 23.05.2020 - 09:25

Zoals het onderwerp aangeeft twijfel ik tussen de T5 en T6. Momenteel rijd ik een D3 (2011) en wil nog max een jaartje doorrijden.

Verwachting is dat volgend jaar de T6(/T8) wat goedkoper gaan worden ivm de hogere wegenbelasting (wat voor mij geen issue is met m'n diesel :D).

Stukje elektrisch rijden kan handig zijn voor korte afstanden alhoewel ik dit ook niet heel vaak doe (gebruiken dan vooral de kleinere auto of nog beter de fiets). Wellicht handig voor de voetbal ritjes in de omgeving.

Vragen:
- Is de T6 een stuk duurder qua onderhoud?
- Wat is het rijbereik nog van een T6 uit 2018 met zeg 150.000km op de teller?

Op dit moment wel veel meer T5 aanbod maar ik vind het ook prima om in DLD er 1 op te halen.

Thanks :)
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10609
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Quadrantz schreef: 07.08.2024 - 15:23 Zoals het onderwerp aangeeft twijfel ik tussen de T5 en T6. Momenteel rijd ik een D3 (2011) en wil nog max een jaartje doorrijden.

Verwachting is dat volgend jaar de T6(/T8) wat goedkoper gaan worden ivm de hogere wegenbelasting (wat voor mij geen issue is met m'n diesel :D).

Stukje elektrisch rijden kan handig zijn voor korte afstanden alhoewel ik dit ook niet heel vaak doe (gebruiken dan vooral de kleinere auto of nog beter de fiets). Wellicht handig voor de voetbal ritjes in de omgeving.

Vragen:
- Is de T6 een stuk duurder qua onderhoud?
- Wat is het rijbereik nog van een T6 uit 2018 met zeg 150.000km op de teller?

Op dit moment wel veel meer T5 aanbod maar ik vind het ook prima om in DLD er 1 op te halen.

Thanks :)
Wegenbelasting is voor de meesten die hoger dan 50 uitstoot hebben is al volle mep.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
Gebruikersavatar
Quadrantz
2nd Gear member
Berichten: 198
Lid geworden op: 23.05.2020 - 09:25

Hans oet Twent schreef: 07.08.2024 - 15:29
Quadrantz schreef: 07.08.2024 - 15:23 Zoals het onderwerp aangeeft twijfel ik tussen de T5 en T6. Momenteel rijd ik een D3 (2011) en wil nog max een jaartje doorrijden.

Verwachting is dat volgend jaar de T6(/T8) wat goedkoper gaan worden ivm de hogere wegenbelasting (wat voor mij geen issue is met m'n diesel :D).

Stukje elektrisch rijden kan handig zijn voor korte afstanden alhoewel ik dit ook niet heel vaak doe (gebruiken dan vooral de kleinere auto of nog beter de fiets). Wellicht handig voor de voetbal ritjes in de omgeving.

Vragen:
- Is de T6 een stuk duurder qua onderhoud?
- Wat is het rijbereik nog van een T6 uit 2018 met zeg 150.000km op de teller?

Op dit moment wel veel meer T5 aanbod maar ik vind het ook prima om in DLD er 1 op te halen.

Thanks :)
Wegenbelasting is voor de meesten die hoger dan 50 uitstoot hebben is al volle mep.
Ahh ok dat wist ik niet :). Dan zal het toch eerder een T5 gaan worden ivm meer aanbod.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13732
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

T6 van 2020 is toch nog geen plug in? Vanaf 2020 volgens mij pas.
T8 was er wel
Gebruikersavatar
RZA
5th Gear member
Berichten: 1246
Lid geworden op: 10.02.2018 - 08:08

Ik heb een T5 (FWD) met Polestar kuurtje en bevalt erg goed; lekker veel koppel en voelt zeker niet langzaam aan. Verbruik 1 op 11 gemiddeld, zeker niet de meest zuinige wagen. T5 AWD zal iets meer kosten met zich meebrengen voor onderhoud door de vierwielaandrijving.
- V90 T5 90th Anniversary Edition || Denim Blue || MY 2018 || Polestar Engineered
- Alfa Romeo 916 GTV 2.0 TS || Alfa Rosso || 2001
- Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003
Gebruikersavatar
Kick
5th Gear member
Berichten: 1714
Lid geworden op: 23.01.2011 - 15:43
Locatie: Aan boord van de Kasper Ohm

T5 hier; zou nooit meer een andere willen hebben ;-)
XC60 2017 T5 Luminous Sand Polar+ Luxury Edition Automaat
V70 2016 Seashell Metallic T4 Dynamic Edition Automaat
V70 2006 Magic Pearl Blue 170pk Sport Edition II Automaat
S70 2.5 105 pk LPG/G3 Automaat
940 2.4 LPG/G3 Automaat
740 GL 2.5 diesel
244 LPG Automaat
240 GL 2.4 Automaat
240 superauto! Saved my life!
Gebruikersavatar
Quadrantz
2nd Gear member
Berichten: 198
Lid geworden op: 23.05.2020 - 09:25

Thanks voor de reacties!

T8 is overkill voor wat ik nodig heb. Ga ook het liefst voor 1 zonder trekhaak.

T5 is dan idd de beste optie en ook het liefst FWD, AWD zal ik ook niet gebruiken (alleen handig met wintersport wellicht maar dat is ook niet elk jaar).

Kan ik m'n zoekgebied weer wat verkleinen, thanks! :)
Gebruikersavatar
Kick
5th Gear member
Berichten: 1714
Lid geworden op: 23.01.2011 - 15:43
Locatie: Aan boord van de Kasper Ohm

Hier staat er eentje: https://www.autobedrijfwassenaar.nl/occ ... uU1OJkpVoA

Komen ook onze laatste twee Volvo's vandaan.
XC60 2017 T5 Luminous Sand Polar+ Luxury Edition Automaat
V70 2016 Seashell Metallic T4 Dynamic Edition Automaat
V70 2006 Magic Pearl Blue 170pk Sport Edition II Automaat
S70 2.5 105 pk LPG/G3 Automaat
940 2.4 LPG/G3 Automaat
740 GL 2.5 diesel
244 LPG Automaat
240 GL 2.4 Automaat
240 superauto! Saved my life!
Gebruikersavatar
Washy
1st Gear member
Berichten: 26
Lid geworden op: 12.07.2023 - 17:08

OGA244 schreef: 07.08.2024 - 19:29 T6 van 2020 is toch nog geen plug in? Vanaf 2020 volgens mij pas.
T8 was er wel
Jawel, mijn 2020 T6 kan aan de stekker.

Bereik geeft aan, met dit weer, 43km. Dit is in realiteit 30/32 km gok ik.
V60 T6 R Design ‘20 - Onyx Black
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13732
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

My 2017 tot my 2020 was er geen T6 plug in, my21 kwam deze pas, deze was wel beschikbaar eind 2020 maar hoorde niet tot de gevraagde modelreeks 2017/2020.

Ikzelf vind een plug in met zo'n beperkte actieradius trouwens zonde van de meerprijs, zeker met de veranderende mrb, zou een T5 FWD nemen
Rene68
4th Gear member
Berichten: 731
Lid geworden op: 15.02.2006 - 20:49
Locatie: Hilversum

Nou, het gaat niet alleen om de actieradius in de pure mode natuurlijk. Voorbeeld; in Frankrijk geen enkele keer opgeladen maar een gemiddeld verbruik van 1:15 terwijl daar echt goede klimmetjes met 8% dagelijks werden gereden. En als de batterij leeg is kun je nog steeds AWD gebruiken (handig op de camping om de klapkar van de buurman van de camping naar boven te tijden). Als de batterij vol is rij ik ongeveer 47km elektrisch. Met dagelijks gebruik rij ik over de laatste 50000km gemiddeld 1:30 en dan zet ik hem ook nog weleens in de power stand. De benzine motor heeft dezelfde aantal PK's maar icm met de eletro motor dus een systeemvermogen van 350pk en een heerlijk koppel (T5 350 Nm en de T6 659 Nm).

Wat het onderhoud betreft kan ik niet veel zeggen. Heb de auto nu 2.5 jaar maar geen vreemde dingen gehad in de aandrijflijn.
Na 4 jaar Mercedes weer terug naar Volvo! Volvo T6 Recharge Inscription.
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6693
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Ik zou als ik TS was eens gaan rijden met beide modellen en op basis daarvan kijken wat (beter) bevalt. Uiteraard speelt je eisen en wensen pakket ook mee: wat wil je met de auto kunnen doen.
Je vraag over het rijbereik snap ik, maar is niet helemaal relevant in jou situatie. Meeste mensen rijden met een PIH/TE in hybrid mode. Dan rijdt je eerst de accu leeg en daarna verder op benzine. Ik schakel zelf: Pure (elektrisch) als dat het meet efficiënt is en Hold (op benzine) idem.
Naast het extra comfort van de elektrisch aandrijving moet je wat kosten betreft rekening houden met het risico op extra reparaties. Denk aan ERAD en OBC. Mijn accu is 8,5 jaren oud, heeft 300K gelopen en levert nog ca. 80% van de oorspronkelijke waarden.
Ik verbruik 1:18 gemiddeld. T8 kan overkill zijn, maar is m.i. geen argument. Je hoeft het potentieel niet te gebruiken. Kijk ook naar wat het extra oplevert. Met een PIH/TE kun je hele mooie verbruikswaarden bereiken, met een T5 stopt het gewoon bij 1:11 a 12.
Had ik met een benzine motor gereden dan was mijn verbruik 1:11 geweest. Kortom op brandstof heb ik bijna 40% bespaard. In euro's kom je dan in mijn geval over 130K op een bedrag van 9.000 euro aan besparing op benzine (uitgaande van een gemiddelde literprijs van 2 euro). Voor dat geld kun je ook best wat extra reparaties lijden...... Met een PIH/TE hoef je minder te remmen, je remschijven en blokken kunnen dus veel langer meegaan (bij mij achter 270K) en ok dat scheelt kosten in onderhoud.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Rene68
4th Gear member
Berichten: 731
Lid geworden op: 15.02.2006 - 20:49
Locatie: Hilversum

Bovendien is de meerprijs van een T6 tov een T5 iets van €1000 op de nieuwprijs.
Na 4 jaar Mercedes weer terug naar Volvo! Volvo T6 Recharge Inscription.
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10609
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Gouwe schreef: 28.08.2024 - 15:15 Ik zou als ik TS was eens gaan rijden met beide modellen en op basis daarvan kijken wat (beter) bevalt. Uiteraard speelt je eisen en wensen pakket ook mee: wat wil je met de auto kunnen doen.
Je vraag over het rijbereik snap ik, maar is niet helemaal relevant in jou situatie. Meeste mensen rijden met een PIH/TE in hybrid mode. Dan rijdt je eerst de accu leeg en daarna verder op benzine. Ik schakel zelf: Pure (elektrisch) als dat het meet efficiënt is en Hold (op benzine) idem.
Naast het extra comfort van de elektrisch aandrijving moet je wat kosten betreft rekening houden met het risico op extra reparaties. Denk aan ERAD en OBC. Mijn accu is 8,5 jaren oud, heeft 300K gelopen en levert nog ca. 80% van de oorspronkelijke waarden.
Ik verbruik 1:18 gemiddeld. T8 kan overkill zijn, maar is m.i. geen argument. Je hoeft het potentieel niet te gebruiken. Kijk ook naar wat het extra oplevert. Met een PIH/TE kun je hele mooie verbruikswaarden bereiken, met een T5 stopt het gewoon bij 1:11 a 12.
Had ik met een benzine motor gereden dan was mijn verbruik 1:11 geweest. Kortom op brandstof heb ik bijna 40% bespaard. In euro's kom je dan in mijn geval over 130K op een bedrag van 9.000 euro aan besparing op benzine (uitgaande van een gemiddelde literprijs van 2 euro). Voor dat geld kun je ook best wat extra reparaties lijden...... Met een PIH/TE hoef je minder te remmen, je remschijven en blokken kunnen dus veel langer meegaan (bij mij achter 270K) en ok dat scheelt kosten in onderhoud.
Ik ga het spoedig beleven. De overkill snap ik wel, maar voor ons als caravanners is het hoge eigen gewicht een absolute meerwaarde. Dat is overigens ook een kul argument als je in NL 1x per jaar alleen naar de Veluwe stuurt en weer terug op huus an. In die categorie val ik in ieder geval niet.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20757
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

TS heeft inmiddels een T5 aangeschaft.

Topic op verzoek gesloten.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gesloten

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”