V70 D5 loopt warm

Plaats reactie
Kingcoder
Starter

Mijn normaal gesproken oersterke V70 D5, 136 kW versie, loopt warm.
Het is een auto uit 2009, en ik heb 'm sinds 2014. Kenteken 42-HKP-7
Km stand: 480.000
altijd spik-en-span onderhouden; wat er stuk is word altijd gemaakt. Hij Loopt als een jonge hinde en laat nog mening petje-in-een-golf bij de stoplichten lachend achter zich!

Normaal gesproken lach ik iedereen uit, berg op met caravan, en stoom zo die berg op. die motor is fantastisch! Vorig jaar echter liep de motor warm. Natuurlijk hebben we geen temperatuurmeter maar wel uiteindelijk die text van de boordcomputer die je paniekerig zegt dat 'ie warm is en je langzamer moet gaan rijden (ofzoiets). Opvallend was eigenlijk al eerder, zonder caravan, dat de auto na een gewone rit als'ie weer stil stond, stond na te blazen. Warm dus.
Enfin na de vakantie is de auto naar de dealer geweest en die waren er zeker van dat het probleem in "vervuilde radiateur" zat. Ze zouden om schoonmaken. Prima.

Voor de zekerheid kocht ik een odb2 adapter zodat ik de temperatuur kan zien.

Zonder caravan, 100 constant op de snelweg: 94 graden
Met caravan, vlakke weg, 80 km/h: 99 graden
Met caravan, lichte helling, 80 km/h: 112 graden (en nog steeds die waarschuwing niet; wanneer komt die dan?)

Ik denk dat dat echt te warm is. Een kennis heeft ongeveer dezelfde auto en die zit op de snelweg, zonder last en 100 km/h op de 87 graden. Dat lijkt me normaal.

Ik heb bij dit issue een lichte deja-vu naar een geval met een Opel Omega 6cyl diesel die ik ooit had; die liep ook ineens warm en toen bleek dat de plastic schoepen van de waterpomp afgebroken waren. Dus dat legde ik mijn Volvo garage voor en die wisten zeker dat dat niet het geval kon zijn.

Toch denk ik aan deze oorzaken:
- waterpomp pompt te weinig; weinig flow = weinig koeling
- verstopt koelsysteem (?)
- Thermostaat gaat niet helemaal open waardoor niet allle koelwater door het "buitencircuit" gaat.

Wat denken jullie? en hoe zou ik dat kunnen controletoren? Zelf denk ik; fuck it, zet er maar een nieuwe waterpomp op en ook een nieuwe thermostaat! Natuurlijk is dat duur maar op zich is de auto me dat wel waard hoor.
Urbexpeditie
7th Gear member

Die 94° is normaal. En als de motor hard moet werken loopt inderdaad de temperatuur op. Dit kan gerust oplopen tot 110/120° Niets om ongerust over te zijn.
Neemt niet weg dat een waterpomp met kunstof schoepen niet het meest betrouwbare is. Deze willen wel een sneuvelen.
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...

"A man without a vision for his future, always returns to his past"
Kingcoder
Starter

Urbexpeditie schreef: 18.07.2024 - 10:06 Die 94° is normaal. En als de motor hard moet werken loopt inderdaad de temperatuur op. Dit kan gerust oplopen tot 110/120° Niets om ongerust over te zijn.
Neemt niet weg dat een waterpomp met kunstof schoepen niet het meest betrouwbare is. Deze willen wel een sneuvelen.
Mijn Omega uit 2000 had plastic schoepen op de waterpomp, maar van deze Volvo weet ik het eigenlijk niet. Is dat zo?

Maar deze temperatuurwaarden zijn dus niet zo heel gek?
JeroenSpock
7th Gear member
Contacteer:

Zie foto, dit was mijn S60 vorige maand in Noorwegen door de bergen met aanhanger, 24 graden buiten.
Olie 112 graden, koelwater 89 maar die zat ook regelmatig richting 100 of net er boven. ATF 96 graden. Deze temperaturen hield hij constant vrij stabiel.

De S60 heeft wel een koelwater temperatuur meter, die staat recht omhoog tussen 75 en 110 graden. Hoger dan 110 komt hij naar rechts richting rood gebied.

Plastic schoepen op waterpomp moet je vermijden, altijd eentje kopen met metalen schoepen.
Oh en een versnelling lager geeft meer toeren voor de motor, minder interne belasting, en meer circulatie door de waterpomp ;)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Urbexpeditie
7th Gear member

Ietwat in de toeren klimmen scheelt inderdaad.
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...

"A man without a vision for his future, always returns to his past"
Kingcoder
Starter

Jazeker; als er gweerkt word dan stappen we snel van "het nieuwe rijden" af. Ik hou 'm helling-op met last echt boven de 3k rpm
GregR
Starter

Hallo " kingcoder,
Is jouw probleem inmiddels opgelost?
Ik heb 3 jaar geleden hetzelfde gehad, D5, AWD , BJ 2008, KM 330.000 en caravan de melding!!!.
Op advies van een vriend samen een nieuwe radiateur geplaatst, zat voor 25 % aan de buitenkant met stof en smurrie dicht.
Daarna geen centje pijn.
Afgelopen weekend met caravan 1600 kg richting zuid Frankrijk met 32 graden op de buitentemperatuur meter. Odb gaf max 105 aan. Wel af en toe handmatig terugschakelen naar 4 bij een klim.
Gr GregR
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”