XC60 proefrit

De eerste generatie XC60
Plaats reactie
Gebruikersavatar
hvt
5th Gear member
Berichten: 1361
Lid geworden op: 06.01.2008 - 14:44
Locatie: Westerkwartier (gr)

Vanwege dat mijn vriendin slecht uit de V70 kan komen (post covid), gaan kijken naar een XC60.
Een mooie in de buurt gevonden en zaterdag een proefrit gemaakt.
Zelfs thuis geweest om te passen of de hond (Berner) er een beetje goed in past. Hebben er ook regelmatig 2.
Was voor hem even wennen dat hij hoger moest, loopbrug stond nogal steiler. Wel veel minder ruimte dan in de V70.
Maar de in en uitstap voor ons heerlijk. :]

Wat ons alleen opviel, eigenlijk tegenviel, was de wegligging.
Wij weten niet hoe we het moeten benoemen, maar vonden het slap.
Vriendin begon erover en werd er zelfs wagenziek van. En snapte zelf ook wat ze bedoelde.
Toen we onze 12 jaar geleden onze V70 uit 2004 aanschaften, had ze er ook regelmatig last van.
Hier heb ik toen eerst progressieve veren onder gezet van Eibach en later ook de schokbrekers vervangen door Monroe reflex schokdempers.
Daarna was het wagenziek worden over en vonden we het een heerlijke (reis)auto.
Tevens heb ik hier altijd banden (17 inch) onder met stevige zijwangen.
Moet er wel bijzeggen dat ik wel liefhebber ben van een wat stuggere auto. Rij dagelijks in een maximaal beladen Expert, heb hier ook hulpveren onder. Ligt ook lekker stevig op de weg.

Vandaag wat aan het zoeken geweest op het forum, kom ik daar alleen maar verhalen tegen van forumleden die de XC60 te stug vinden. O)
Viel mij op dat de proefritauto op vrij hoge banden stond. 18 inch velgen. Bij bewegen van de auto zag ik hem wel wat bewegen op de banden, maar ook op de ophanging.

Iemand die hetzelfde gevoel heeft met een XC60?
En een oplossing hiervoor gevonden heeft?
Zou 20 inch wielen wat hierin doen?

Wij vonden het wel erg jammer, is verder wel een hele mooie auto.

Het gaat over een XC60 uit 2017. Polar+ uitvoering. <100.000km
V40 1997(MY1998), 1.8, 320000km, summergreen, LPG, ecc, cc, half leer, verlaagd, heldere donkere koplampen.
V70 2004, 2.4 (140pk), Black Sapphire, Thor 17", Eibach pro-kit -30, Xenon, vol leer, ecc, cc, schuif-kanteldak, spoiler, mistlampen, HP-speakers, CFE.
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=50941
Gebruikersavatar
Rogier64
5th Gear member
Berichten: 1269
Lid geworden op: 10.04.2006 - 21:57
Locatie: Achterhoek

Niet direct een ervaringsdeskundige maar ik had een tijdje geleden een XC40 SMER Ultimate EV als leenauto mee voor een beurt aan mijn V60. Doordat het zwaartepunt van de auto hoger ligt, had ik het idee dat de koets meer overheld in bochten. Of dat werkelijk zo is of een gevoel weet ik niet, doordat je zelf ook hoger zit wordt mijn inziens dat gevoel wel versterkt. Of 20" of een R-Design met sportchassis veel uit gaat maken weet ik niet.
2020 Volvo V60 T4 Inscription Polestar Engineered Alderbastend compleet
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
adderoos
3rd Gear member
Berichten: 256
Lid geworden op: 28.04.2023 - 20:44

Misschien een stukje rijden met een andere XC60 ?
Wij rijden een XC60 van 2020 met 19" met daarop All Season banden, wij ervaren de slappe vering niet, althans niet in het rijden op de weg.
Als je een drempel pakt dan is de auto wel wat zweverig, lijkt dan wat dieper de vering in te duiken, maar wordt niet als hinderlijk ervaren.
XC60 T6 Ultra Black Edition
XC60 T8 R-design
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27275
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Het is ook maar net wat je vergelijkingsmateriaal is.
Een XC60 is geen sportieve auto dus qua demping zal je dat ook niet vinden.

Je kan nog kijken naar een R-Design of een exemplaar met een FourC onderstel met instelbare dempers.
Kijken of die voor je gevoel stug genoeg is.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29290
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Wij hebben de V70 en de XC60 gehad. Zijn twee heel verschillende auto's qua rijden.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33118
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Ik vond mijn XC60 (2020) een stuk sportiever rijden (en zitten) dan mijn V70 hoor.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10565
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Ik had de eerste keer proefrijden met de XC60 exact hetzelfde. Een 2e keer rijden gaf een totaal ander beeld. 2 Verschillende auto's met het zelfde onderstel. Auto 1 stond op 21" en auto 2 stond op 19" wielen. De laatste is het geworden.
Auto heeft een totaal ander karakter dan de V70, de V90 en de V60. Staat hoger op de 'poten' en zou wat qua gewicht meer kunnen overhellen... Maar of dat het verschil maakt? Geen idee.....
Je kan ook een XC70 of een V60CC of een V90CC zoeken. Hogere instap maar een ander karakter qua auto.

Blijkbaar gaat het over het vorige model XC60 en niet over het huidige model. Bovenstaande bijdrage is niet van toepassing op het vorige model maar voor de huidige generatie.
Laatst gewijzigd door Hans oet Twent op 02.09.2024 - 09:02, 1 keer totaal gewijzigd.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6647
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Een XC60 van de generatie vanaf 2017 is volgens mij niet te vergelijken met de XC60 van daarvoor. Oude versies zijn naar mijn ervaring ook gewoon slap. De nieuwe versie is veel stugger en zou ik persoonlijk alleen met luchtvering willen hebben.
Je zou kunnen overwegen om er weer een andere set schokdempers/veren onder te zetten, en dan liefst één die je volledig in kunt stellen op in en uitgaande slag. Kost wat maar dan heb je ook wel wat.
Set grotere velgen met plat rubber veert ook minder.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Kick
5th Gear member
Berichten: 1703
Lid geworden op: 23.01.2011 - 15:43
Locatie: Aan boord van de Kasper Ohm

Hier ook T5 uit 2017 en daarvoor een V70 uit 2016; twee verschillende autos' kwa wegligging. Maar ik herken niet de klacht die TS beschrijft. Ik vind de XC60 lekkerder rijden dan de V70. De V70 reed heerlijk, meer klevend aan de weg terwijl de XC60 'ruimer en vrijer' aanvoelt.

Ik denk dat het heel persoonlijk is hoe je dit ervaart en ik zou nog een keer een proefrit maken. En misschien de stoel ook iets verzetten? Meer achterover of juist voorover?
XC60 2017 T5 Luminous Sand Polar+ Luxury Edition Automaat
V70 2016 Seashell Metallic T4 Dynamic Edition Automaat
V70 2006 Magic Pearl Blue 170pk Sport Edition II Automaat
S70 2.5 105 pk LPG/G3 Automaat
940 2.4 LPG/G3 Automaat
740 GL 2.5 diesel
244 LPG Automaat
240 GL 2.4 Automaat
240 superauto! Saved my life!
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10565
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Gouwe schreef: 02.09.2024 - 08:25 Een XC60 van de generatie vanaf 2017 is volgens mij niet te vergelijken met de XC60 van daarvoor. Oude versies zijn naar mijn ervaring ook gewoon slap. De nieuwe versie is veel stugger en zou ik persoonlijk alleen met luchtvering willen hebben.
Je zou kunnen overwegen om er weer een andere set schokdempers/veren onder te zetten, en dan liefst één die je volledig in kunt stellen op in en uitgaande slag. Kost wat maar dan heb je ook wel wat.
Set grotere velgen met plat rubber veert ook minder.
Oké de Topic starter praat over het vorige model XC60?
Zo ja dan is mijn bijdrage waardeloos. Ik dacht dat de huidige in 2017 geïntroduceerd was.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6647
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Huidige is inderdaad in 2017 geïntroduceerd Han, maar TS stelt de vraag in het topic van XC60 2010-2017, dus is mijn aanname dat hij het heeft over het oude model.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10565
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Gouwe schreef: 02.09.2024 - 09:15 Huidige is inderdaad in 2017 geïntroduceerd Han, maar TS stelt de vraag in het topic van XC60 2010-2017, dus is mijn aanname dat hij het heeft over het oude model.
Check.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
Gebruikersavatar
wikky
2nd Gear member
Berichten: 103
Lid geworden op: 12.05.2010 - 22:47

Gouwe schreef: 02.09.2024 - 09:15 Huidige is inderdaad in 2017 geïntroduceerd Han, maar TS stelt de vraag in het topic van XC60 2010-2017, dus is mijn aanname dat hij het heeft over het oude model.
Helemaal correct, polar plus uitvoering zit op het laatste jaar van de vorige generatie (t/m 2017)
Volvo 440 GLE 87 pk 5v 1990
Volvo V70 D3 163 pk 6v. LIMITED EDITION 2012
Volvo XC60 D4 163 pk 6v. SUMMUM 2013
Volvo XC60 D4 181 pk 8v. SUMMUM 2015
Volvo XC60 D4 190 pk 8v. SUMMUM 2016
Volvo XC60 T5 250 pk 8v. R-Design 2019
!! Leven en laten leven !!
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20710
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Ik kan me er niets bij voorstellen dat een XC60 van de vorige generatie "deint" op 18" wielen. Ik rij zelf een XC60 T6 met standaard 18" en heb er geen last van.
Ik verdenk, ondanks de lage km-stand toch de veren, dempers en de bussen.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
CaseHill
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 18.02.2024 - 10:38

Hebben een xc60 T5 (2016) R-design met 18 inch Michelin primacy 4. 2.5 atmosfeer. Mijn vrouw klaagt af en toe dat ie hard is afgeveerd. Ik niet. Ligt als een blok op de weg. Goed contact dus. Prettig stuur. Maar eigenlijk geen vergelijkings ervaring met andere typen xc60. Lijkt me wel interessant.
XC60 T5 R-design 2016
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21166
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Kijk naar een Rdesign, dat is echt een stevig afgesteld onderstel vergelijkbaar met een B6 demper van Bilstein.
Anders op zoek naar een auto met fourC, die heb ik gehad op een XC60 my09 en dat is echt keihard in advance.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
hvt
5th Gear member
Berichten: 1361
Lid geworden op: 06.01.2008 - 14:44
Locatie: Westerkwartier (gr)

Het gaat inderdaad om het vorige model XC60.

Mijn zoektocht was specifiek naar één uit 2017.
Dit vanwege de VEA motor en geartronic automaat. Ik begreep dat de VEA motoren in 2017 al de verbeterde olieschraapveren hebben.
Wat mij bij de zoektocht opviel, was dat het bijna allemaal Polar uitvoeringen waren. Maar ik kwam erachter dat dit toen een actiemodel was.
Zijn eigenlijk geen R-designs van dat jaar te vinden.

Het was de eerste XC60 waar we in reden, dus we schrokken nogal van het rijgedrag.
Vanavond er nog over gesproken, het gevoel hadden we zelfs op de snelweg rechtdoor.
Eigenlijk erg tegenstrijdig met de meeste reacties op mijn bericht.
Ik snap dat dit een heel andere auto is dan mijn V70. Vooral vanwege die Eibach veren en reflex dempers.
En doordat deze auto hoger en dus een hoger zwaartepunt heeft, anders door de bochten gaat lijkt mij ook logisch.
Maar dat het rijgedrag rechtdoor zo anders is, had ik niet verwacht.

Zou dus het meest logisch zijn dat er iets met de schokdempers zou zijn bij deze XC60.
Er is gesproken met de vorige eigenaar, die hem nieuw gekocht heeft, en kon zich niet vinden in mijn rijervaring.
Probleem met schokdemper is natuurlijk dat dit meestal langzaam slechter wordt.

Ook al zitten kijken naar een Eibach B12 Pro-Kit. Dit is met Bilstein dempers. Volgens mij de B8.
Is dan volgens de beschrijving met 25 mm verlaging, maar dat is wel acceptabel.
Maar weet nog niet of ik deze gok aandurf.
Iemand ervaring met z’n set onder een XC60?
V40 1997(MY1998), 1.8, 320000km, summergreen, LPG, ecc, cc, half leer, verlaagd, heldere donkere koplampen.
V70 2004, 2.4 (140pk), Black Sapphire, Thor 17", Eibach pro-kit -30, Xenon, vol leer, ecc, cc, schuif-kanteldak, spoiler, mistlampen, HP-speakers, CFE.
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=50941
Gebruikersavatar
wikky
2nd Gear member
Berichten: 103
Lid geworden op: 12.05.2010 - 22:47

ik zou zeggen, ga eens rijden in een/meerdere andere XC60 (ook al wil je die specifieke niet hebben) en kijk of die hetzelfde weggedrag hebben. pak anders ook een R-design uit 2016 mee voor een proefrit.
Dan heb je vergeleken en weet je beter waar je het over hebt.
Volvo 440 GLE 87 pk 5v 1990
Volvo V70 D3 163 pk 6v. LIMITED EDITION 2012
Volvo XC60 D4 163 pk 6v. SUMMUM 2013
Volvo XC60 D4 181 pk 8v. SUMMUM 2015
Volvo XC60 D4 190 pk 8v. SUMMUM 2016
Volvo XC60 T5 250 pk 8v. R-Design 2019
!! Leven en laten leven !!
Plaats reactie

Terug naar “XC60 t/m MY2017”