turboduw of slippende koppeling?

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
olav
3rd Gear member
Berichten: 408
Lid geworden op: 19.02.2007 - 18:58
Locatie: Midden Brabant

Sonds kort rijdens in een V70 D5, jan 2002, 162000 km, handgeschakeld. De koppeling is volgens de onderhoudshistorie bij 60.000 km al een keer vervangen, inclusief dual mass vliegwiel en drukgroep.

Nu valt het me op dat wanneer ik gas geef terwijl ik bijvoorbeeld in de vijfde versnelling rijd met 1700 toeren, dat het toerental dan met de snelheid van de auto mee toeneemt tot 2000 toeren, dan plots even naar de 2500 toeren doorschiet, waarna de auto verder op snelheid komt en het toerental weer naar 2300 terugzakt. Vanaf dat moment loopt het toerental weer met de snelheid van de auto op. Het is alsof je een soort kickdown geluid van een automaat hoort, maar het is een handgeschakelde auto!
Ook in de derde en vierde versnelling is dit merkbaar: laag in de toeren opeens een dot gas geven, het toerental klimt naar 2000, dan plots schiet het toerental door naar 2500 tpm en wanneer de auto verder op snelheid komt sluit het toerental weer bij de snelheid van de auto aan.
Wanneer ik al met ca 2000 toeren rijd en dan gas geef gebeurt dit overigens niet, dan klimt het toerental keurig met de snelheid mee.

Hoort dit zo? Is dit de turbo die inkomt en door elektronica wordt het toerental onafhankelijk van de versnellingsbak even verhoogd? Is in deze range het koppel gewoon zo groot dat de koppeling na 100.000 km te hebben gedraaid al doorslipt?

Ik ben zeer benieuwd naar jullie ervaringen of ideeen hierover.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Ik heb precies hetzelfde gehad. Het bleek een "hangende" koppelingscilinder te zijn. Het vervangen van de remolie en natuurlijk de olie in het koppelingscircuit was de oplossing (is gecombineerd circuit). Rijd er niet te lang mee rond, want je kunt ook de volledige koppeling er mee uitrijden.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
olav
3rd Gear member
Berichten: 408
Lid geworden op: 19.02.2007 - 18:58
Locatie: Midden Brabant

edraket schreef:Ik heb precies hetzelfde gehad. Het bleek een "hangende" koppelingscilinder te zijn. Het vervangen van de remolie en natuurlijk de olie in het koppelingscircuit was de oplossing (is gecombineerd circuit). Rijd er niet te lang mee rond, want je kunt ook de volledige koppeling er mee uitrijden.
Oke, ergens ook wel jammer, ik hoopte al een beetje op een nieuwe koppeling inclusief toebehoren binnen de garantie (dealer gekochte auto met 6 mnd Bovag).
Maar komt natuurlijk de vraag boven: is die koppeling door de vorige eigenaar al een heel eind kapot gereden door dit probleem of is het probleem pas in de laatste twee weken (nu ik in de auto rijd) ontstaan? in dat laatste geval is de koppeling maar een paar keer tot slip gekomen, in het eerste geval rijd ik nu misschien met bijna versleten platen rond. Is de slijtage van de koppeling te controleren? Zelf ben ik niet zo'n hardrijder, vandaar dat ik het probleem ook niet eerder heb opgemerkt. Maar gezien het feit dat de koppeling reeds bij 60.000 al vervangen is (nu staat de teller op ruim 160000) zegt misschien wel wat over mijn voorganger...

Dank voor je reactie, ik ga maar eens langs bij de dealer.
En mocht iemand weten hoe je de slijtage van de koppeling kunt controleren, dan hoor ik het graag!
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Bij mij heeft de koppeling het begeven nadat de remolie was vervangen. Ineens deed hij niets meer. Ze hebben toen een nieuwe koppeling gemonteerd. Deze was ook verbrand.

Je kunt de koppeling testen door in zijn 3, 4 of 5 te rijden met 2000 toeren. Geef nu gas en trap de koppeling even in tot het toerental tot ong 3000 toeren oploopt. Laat de koppeling abrupt opkomen terwijl je vol gas geeft. Het toerental moet direct terugvallen tot 2000 toeren. Als het enigszins vertraagd gaat is de koppeling niet helemaal fris meer.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

60.000 km voor een koppeling is bijzonder weinig. En aangezien hij nu ook versleten lijkt te zijn, zou je inderdaad kunnen concluderen dan het aan de vorige bestuurder ligt. Er zijn mensen die in de stad continu hun voet laten rusten op de koppeling, omdat ze te lui zijn tussen het schakelen door hun voet te verplaatsen. Zie hier het resultaat.

Ik hoop voor je op een nieuwe koppeling van de dealer en daarna kun je er minstens weer 3 ton mee rijden! Bij normaal gebruik natuurlijk...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Ik vermoed dat de D5 geen 3 ton haalt met een koppeling. Als ik zie hoeveel mensen al een nieuwe koppeling hebben laten monteren rond de 2 ton. Kijk maar eens naar de advertenties. Regelmatig is de koppeling al vervangen.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Olav rijdt niet zo hard, zegt ie zelf. Dus met een normale (lees: niet vlotte) rijstijl zou het toch moeten lukken. Mijn koppeling is na 225.000 nog prima. Maar ik heb dan ook geen D5. Mijn Vliegwiel is af. Maar ik vind het wel best. Kan wel geld ik dat ding blijven steken. Blijft een 5 jaar oude barrel dat toch niet als een nieuwe gaat rijden :)
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gast

Oceanracer schreef: Blijft een 5 jaar oude barrel dat toch niet als een nieuwe gaat rijden :)
Klopt het dat je toch niet zo blij meer met je Volvo bent? Is net ingereden!
Dit toch al de 2e (3e?) keer dat je, je eigen auto zo afkat.
Is de liefde over? :P :wink:
Gebruikersavatar
oudegroen
3rd Gear member
Berichten: 486
Lid geworden op: 25.01.2007 - 13:15
Locatie: Soest
Contacteer:

Mijn Vliegwiel is af
Was dat niet het stukje waar de koppeling op aangrijpt. Kennelijk is jouw koppeling sterker dan je vliegwiel :wink:
Joost

V40 1.9D 1999, 240.000km
V70 2.5D 2000, 170.000km
240 GL 1989, 275.000km
C70 2.4 2006, 45.000km
XC90 D5 2007, 200.000km
V70 2.5 1997, 300.000km
V90 T4 Polestar Egineered 2019, 35.000km
XC90 T8 Polestar Engineered 2017, 80.000km
240 GLE 1992, 400.000km
C40 2022, 500km



......... en voor de rally:
240 Turbo 1986, 0km
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

't zit um in die veertjes. Als die slapper worden (lees: minder stijf) kan bij het wegrijden de auto wat gaan trillen. En ja, soms wordt ik wel eens zat van m'n Volvo ja. Degelijk, my a##.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
olav
3rd Gear member
Berichten: 408
Lid geworden op: 19.02.2007 - 18:58
Locatie: Midden Brabant

Morgen even langs bij de dealer waar de chef werkplaats er even mee zal gaan rijden. Ik houd jullie op de hoogte, alvast bedankt voor het meedenken.
En wat rijdt dat lekker, zo'n V70, daar had ik al jaren geleden in moeten stappen...

groet, Olav
Gebruikersavatar
olav
3rd Gear member
Berichten: 408
Lid geworden op: 19.02.2007 - 18:58
Locatie: Midden Brabant

Zoals beloofd een update na bezoekje aan de dealer. De auto is twee dagen in de garage geweest. Wat bleek: de koppeling slipte inderdaad door. Probleem was een oliekeerring tussen versnellingsbak en koppeling: deze lekte wat olie (aan de buitenzijde niet zichtbaar), de olie kwam op de koppelingsplaten die daardoor gaan doorslippen wanneer het vermogen te groot wordt (bij 2000 toeren komt de turbo erbij, en daar slipte het spul ook door), heet worden, verbranden etc. Resultaat: onder garantie een nieuwe koppeling, keerring etc. Verder heeft de dealer meteen de auto opnieuw uitgelijnd (trok ondanks nieuwe banden en uitlijnen licht naar rechts), een paar schroefjes met wat roest vervangen, portierrubber vervangen en de auto ook nog eens keurig gewassen afgeleverd.
Resultaat: de auto met 162000 km gekocht tegen een zeer redelijke prijs bij de dealer (kale uitvoering, dus niet zo courant), waarbij er meteen een 160.000 km beurt is gegeven (distributie riem met spanrollen en waterpomp, draagarmrubbers, nieuwe banden) en nu 3000 km later zonder morren een nieuwe koppeling etc.
Zeer content begin ik met een voor mijn gevoel zo goed als nieuwe V70 D5 jan 2002 aan de volgende 160.000 km. Top!
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Super! Altijd leuk om te lezen dat 't ook zo kan gaan.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gast

Wie is die goeie dealer?
B@rt_d@_M@n
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 02.02.2007 - 00:46
Locatie: Amersfoort

AlexV70 schreef:Wie is die goeie dealer?
Ja, je haalt me de woorden uit de mond!

Daar rij je voor om.
2003 D5 Geartronic Edition II en.... een iMIV iPod multimedia adapter!
Gebruikersavatar
olav
3rd Gear member
Berichten: 408
Lid geworden op: 19.02.2007 - 18:58
Locatie: Midden Brabant

AlexV70 schreef:Wie is die goeie dealer?
Vos in Veghel (met ook vestigingen in Oss en Zaltbommel). Aardige lui, en ze staan ook na de koop achter hun auto en lossen de problemen die je nou eenmaal kunt tegenkomen met een occasion keurig op, zo blijkt (en dan ook tot in detail: een kleine opmerking over een versleten portierrubber of een barst in het glaasje van de kentekenplaatverlichting resulteert zonder morren direct in vervanging). Volgens hun zeggen blijft daarom bij hen het licht branden, en ik moet zeggen dat ik me daar wel in kan vinden. Prima. Het kost in eerste instantie iets meer dan particulier of handelaar, maar in dit geval is het dat meer dan waard. In derdaad voor mij een reden om een stukje om te rijden.
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”