V60 PIH meest populairste Occ op dit moment

Gebruikersavatar
J33Bee
5th Gear member
Berichten: 2165
Lid geworden op: 14.08.2020 - 23:20

And there you go;

Volvo laat ambitie los om in 2030 alleen nog maar elektrische auto's te maken https://www.nu.nl/economie/6327131/volv ... maken.html
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13732
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Zien ze tegenwoordig toch wat realistischer/anders
Gebruikersavatar
EVO500
4th Gear member
Berichten: 666
Lid geworden op: 20.02.2021 - 17:10
Locatie: België

Verstandige keuze, volgen dan toch strategie van meerdere fabrikanten.
Kunnen ze toch van 3 kanten profiteren en dat de klant naar concurrent overstapt word kleiner als je toch gelijkwaardig product kunt aanbieden in pih of brandstof kunt aanbieden.
Wellicht dat over 5 jaar pih 200-250km reikwijdte heeft met iets lager gewicht.
V60 T8 PO Crystal White Pearl (MY2021)
Laguna III GT180 (stage II)
Omega 3000-24V EVO500
Monza 3.0E '78 (handgesch.)
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 3949
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

EVO500 schreef: 05.09.2024 - 16:02 Wellicht dat over 5 jaar pih 200-250km reikwijdte heeft met iets lager gewicht.
Als dat daadwerkelijk het geval is dan heeft een EV inmiddels ook een snel oplaadbare accu met een actieradius van 500-600 ECHTE kilometers...:-)
En zie ik de EV verkoop in Europa dan wel echt snel aantrekken.

Dit loslaten van de ambitie getuigt iig van realiteitszin. Want de techniek is nog niet zover en met de huidige techniek verkoopt de EV minder dan verwacht.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Gebruikersavatar
EVO500
4th Gear member
Berichten: 666
Lid geworden op: 20.02.2021 - 17:10
Locatie: België

Wat je zegt over ev is ook dan reëel te noemen :-D
V60 T8 PO Crystal White Pearl (MY2021)
Laguna III GT180 (stage II)
Omega 3000-24V EVO500
Monza 3.0E '78 (handgesch.)
wasbeer2006
5th Gear member
Berichten: 1331
Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45

Het is een verandering en daar gaan mensen moeilijk mee om tenzij het (veel) geld scheelt. En dat laatste valt nu weg.
Het gros heeft geen enkel probleem met een auto die 300 tot 400 kan rijden op een accu.

Voor misschien 10% is het omslachtig of kost het meer tijd.

Hybrids met 200km zie ik niet snel komen. Veel effectiever is 100km en veel lichter. Echter zal de consument het eerste een beter idee vinden.

Het type V60 hybrid blijft heel lang de sweetspot. Er zou alleen een 4 a 500 kilo af moeten fan kan je dubbele stappen zetten. Maarja dat is veel. Dan kan je bv naar een 1.5 driecilinder met 180pk ipv 250. Daar ben je net zo snel mee.
-V60 B4 7dct R design wit
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 3949
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

wasbeer2006 schreef: 05.09.2024 - 16:43 Het gros heeft geen enkel probleem met een auto die 300 tot 400 kan rijden op een accu.
Jawel dus.
Ook omdat men weet dat de huidige EV's gigantisch afschrijven met de komst van betere accutechniek (sneller te laden, meer energiedichtheid betekent of meer actieradius of veel lichter).

Ga je wat harder of in de kou rijden -> accu wordt snel leeggetrokken
Doe je een box op het dak of neem je een caravan mee -> accu wordt snel leeggetrokken
Met zo weinig actieradius, te lang laden en veel verwachte afschrijving is de stap naar EV voor de particuliere koper simpelweg nog te groot.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Gebruikersavatar
EVO500
4th Gear member
Berichten: 666
Lid geworden op: 20.02.2021 - 17:10
Locatie: België

In mijn geval:
Zonnepanelen en geen laadpaal (niet nodig), en over niet al te lange tijd niet meer de mogelijkheid stroom terug te leveren.
Zou ik met een intelligent stopcontact de auto kunnen laden bij overcapaciteit en in de winter wanneer de zon een stuk minder schijnt deels op benzine kunnen rijden.
Of de motor dan naar 150pk zou gaan met een elektromotor van 200Pk zou ik geen probleem vinden.
Het hoeft niet perse in 10 minuten vol (is voor een ieder anders natuurlijk). Met een 150km actie radius zou ik in principe 95% van mijn ritten kunnen doen (kan natuurlijk ook met een ev)
Gezien de actie radius de afgelopen 3 jaar is zo goed als is verdubbeld (V60 PIH) zie ik 150Km over 5 jaar (met solidstate accu bv) niet ondenkbaar. Gewicht zou hiermee ook wat minder kunnen worden met wat je zegt een 1.5 3 pitter.
-
Het is overigens jammer dat WLTP vaak te rooskleurige bereiken (lees niet reëel) aan geeft.
V60 T8 PO Crystal White Pearl (MY2021)
Laguna III GT180 (stage II)
Omega 3000-24V EVO500
Monza 3.0E '78 (handgesch.)
Gebruikersavatar
EVO500
4th Gear member
Berichten: 666
Lid geworden op: 20.02.2021 - 17:10
Locatie: België

@radpaardje: Denk dat 300-400km (WLTP?) een kritisch punt is, voor mij wel in ev met de argumenten die je noemt daaronder.
V60 T8 PO Crystal White Pearl (MY2021)
Laguna III GT180 (stage II)
Omega 3000-24V EVO500
Monza 3.0E '78 (handgesch.)
Gebruikersavatar
J33Bee
5th Gear member
Berichten: 2165
Lid geworden op: 14.08.2020 - 23:20

De enige drijfveer in dit land is druk en geld. EV gaat sowieso een knal krijgen zodra de MRB normaal dokken wordt.

Verder is het grid niet capabel. Dan ga je straks gekke dingen krijgen dat je alleen mag laden wanneer de roverheid/netbeheer dat wil. Om nog maar te zwijgen over de grondstoffen voor al die accu’s. Complete natuurgebieden gaan naar de balle maar dat zien we hier niet met ons stikstofbeleid…

De PHEV is dan wellicht veel interessanter 2e hands. Degradatie is op een EV ook een ding, want ze verkopen amper 2e hands omdat niemand het goed aandurft. Accu stuk? Jammer joh.
Gebruikersavatar
EVO500
4th Gear member
Berichten: 666
Lid geworden op: 20.02.2021 - 17:10
Locatie: België

Drijfveer in Nederland is zeker hoger (MRB) In BE betaal ik 500euro voor 2ltr diesel per jaar (In NL zit dit volgens mij bijna per/kwartaal), €218 voor de volvo overigens p/j.
Grid is denk ik ook nog wat onder de maat. Is het grootste probleem voor mensen zonder oprit om zo prive te laden. Grondstoffen laat ik me niet over uit heb ik te weinig data van, alleen dat er nieuwe ontwikkelingen zijn zonder de schaarse elementen.
-
Accu blijft wellicht een dingetje hoe dit 2de hands geregeld word. Wellicht dat er partijen opstaan die voor een pak minder geld de accu refurbischen.
Daarvoor heb ik altijd geroepen (maar wie ben ik..) standaard iso maten accu's voor alle fabrikanten van auto's, zodat er altijd een accu (lees: na 5 jaar betere accu die lichter en hogere capaciteit heeft) beschikbaar is, maar zal er wel niet van komen....
Nu maken ze allemaal zijn eigen accu's. Gewoon net als batterijen standaard maten wat tevens recycling makkelijker maakt.
Hiermee ondervang je ook het "probleem" dat bijvoorbeeld over zeg ff over 10jaar dat de accu niet meer leverbaar is en je eigenlijk sowieso een totalloss auto hebt.
Zou dan mooier zijn dat ze een een accu zouden kunnen aan bieden met 2of 3x zo hogen capaciteit en je door kunt.
-
Vorig jaar met mij elektrische fiets meegemaakt (bekende Nederlandse fabrikant). 3 jaar oud, accu kapot. NIET mee leverbaar zoek maar iemand die de accu kan maken.
V60 T8 PO Crystal White Pearl (MY2021)
Laguna III GT180 (stage II)
Omega 3000-24V EVO500
Monza 3.0E '78 (handgesch.)
wasbeer2006
5th Gear member
Berichten: 1331
Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45

De overheid liegt ons voor. Dat is al jaren met heel veel zaken.
Het een bijt het ander en ze zijn er gewoon niet eerlijk over net als metvalle 4/5 grote problemen in nl.

Ik vind ook dat er wat bij ons, de consument vandaag moet komen en je kan niet blijven subsideren wat alleen maar bij de groep rijken, oa dit forum terrecht komt. Maar maak vooraf een goed meer jaren plan met een soort bandbreedte. Dat is echt niet heel moeilijk, maar we maken het moeilijk.

Een M5 "subsideren" is natuurlijk bizar........ maar blijf het wel doen met kleinere/goedkopere auto,s dan hou je een mooie mix van ev /hybrid / brandstof. De tesla model s was in het begin bizar 50k met subsidies en 0% bijtelling en zie je hem nu nog in die getalen?
-V60 B4 7dct R design wit
WillyWortel2
5th Gear member
Berichten: 1296
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Er zijn al bedrijven die accupakketten kunnen herstellen. In de meeste gevallen zijn er maar enkele cellen van het accupakket kapot. Een paar cellen vervangen geeft een heel ander financieel plaatje dan het vervangen van het hele accupakket.
Voor fiets accu's geldt hetzelfde. Accu's kunnen worden hersteld in veel gevallen.

Wat nog wel zou moeten gebeuren is het standaardiseren van accu pakketten zodat er tussen verschillende auto's meer kansen zijn om accupakketten te wisselen. Nu wordt per model een accu ontworpen die precies past in die auto.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13732
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Een refurbished fiets accu is ook zomaar €300,--, een nieuwe was nauwelijks duurder maar is vaak gewoon niet meer leverbaar
Laatst gewijzigd door OGA244 op 05.09.2024 - 19:47, 1 keer totaal gewijzigd.
WillyWortel2
5th Gear member
Berichten: 1296
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

De toekomst van de EV zal in Nederland sterk afhangen van het fiscale plaatje. De minister van financiën mist een aardige brokje vulling voor de schatkist met 500.000 zware auto's die geen houderschapsbelasting in de schatkist storten.
Diesel rijders betalen de hoogste bijdrage. Benzine auto's de laagste. LPG rijders betalen met G3 een gematigde toeslag. Voor EVs zal wel een aparte grondslag ontwikkeld worden voor de houderschapsbelasting. Dat er een heffing komt is vrij zeker.

Zolang er geen duidelijkheid over de financiën is blijft de toekomst van de EV in Nederland onzeker.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Gebruikersavatar
-KJ-
5th Gear member
Berichten: 1221
Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22

Er is al wel duidelijkheid voor EV's:

Wegenbelasting (percentage van het tarief voor benzineauto's):
2024 0%
2025 25%
2026 60%
2027 60%
2028 60%
2029 65%
2030 70%
Vanaf 2031 100%
wasbeer2006
5th Gear member
Berichten: 1331
Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45

En die was ik nog even vergeten "vroeger" was de helft van het zakelijk wagenpark diesel. Dan komt er nogal wat extra wegenbelasting binnen.

Het is gewoon een totaal plaatje en de auto moet een bepaald bedrag opleveren. Logisch ook! Maar maak het wat eerlijker en inzichtelijker voor lange termijn.

De overheid heeft zich in de voet geschoten. EV's promoten, mensen die 30 zonnepanelen op hun dak leggen en gewoon vrijwel gratig rijden met de huidige regeling. Maar nu slaat het weer de andere kant op. Teruglever kosten, gaan mensen weer domme dingen doen en de zonnepanelen uitzetten, klagen ze straks weer dat de omvormer na 2 jaar stuk is etc etc etc.

Maak nou gewoon een duidelijk pakket met regels het is echt niet moeilijk. Anders doe ik het wel 😉
-V60 B4 7dct R design wit
Gebruikersavatar
J33Bee
5th Gear member
Berichten: 2165
Lid geworden op: 14.08.2020 - 23:20

wasbeer2006 schreef: 06.09.2024 - 08:28
Maak nou gewoon een duidelijk pakket met regels het is echt niet moeilijk. Anders doe ik het wel 😉
Nou vooruit, fix jij die gekkigheid in NL eens! Files ben ik ook klaar mee... kun je dat meenemen in je plan? :P

Maar eens, de roverheid gaat steeds een andere kant op, nadat mensen investeringen hebben gedaan. Zorg dat het op voorhand duidelijk is, waardoor je geen gekke constructies hoeft te bedenken nadien. De PHEV is hierdoor eigenlijk alleen maar interessanter geworden, terwijl dat voorheen echt niet zo was. Kan zomaar weer de andere kant op vallen. Er komt gewoon te weinig geld in de la, waardoor ze weer veranderen.
Gebruikersavatar
EVO500
4th Gear member
Berichten: 666
Lid geworden op: 20.02.2021 - 17:10
Locatie: België

Wasbeer for president :)

Vraag me af als je net voor 7 jaar bij de garage komt en is net onder de 70% of men dan alleen een accucel zou vervangen? Dat zou wel slecht zijn. Zelfde als een motor blok met kapotte lager schaal dan alleen die ene schaal vervangen?
Dan doe je toch alles. Kunt anders een jaar later terug voor de volgende cel...
V60 T8 PO Crystal White Pearl (MY2021)
Laguna III GT180 (stage II)
Omega 3000-24V EVO500
Monza 3.0E '78 (handgesch.)
wasbeer2006
5th Gear member
Berichten: 1331
Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45

MBT die files. Ik zeg altijd, als iedereen zo rijd als ik zijn er geen files :-)

1 of een deel van de accucellen vervangen klinkt leuk, maar dan gaan de andere heel snel erna stuk. tenzij je ze goed matched, dus ook oude bruikbare cellen toeveoegd.
Naast de capaciteit gaat ook het voltage achteruit (beetje verbonden met elkaar) Voeg je een nieuwe kractiger cel toe met een hoger voltage, dan krijgen die oude vaak gewoon een optater.

Ik zou me niet teveel zorgen om een accu maken zeker niet van de volvo hybrid. Over het algemeen zijn het auto's waarregelmatig mee gereden wordt en dus de accu geconditioneerd. Er zit een veel groter risico bij EV's die minder gebruikt worden en lui worden en bv lang op een hoge capaciteit stil staan (of laag).

Hitte is een groot probleem voor een auto, voor een NL EV niet zo,n punt maar bv in warmere delen van de wereld wel.
-V60 B4 7dct R design wit
Plaats reactie

Terug naar “V60/S60 vanaf MY 2019”