Hallo allemaal, heb een achterklep die je kan openen door met je voet onder de bumper te bewegen.
Nu probeer ik eigenlijk al vanaf begin een juiste manier te vinden omdat het vaak niet lijkt te werken. Je gaat dan al snel met je voet van links naar rechts terwijl in de beschrijving staat dat je juist alleen in de lengte richting moet bewegen. Gaat de klep met voet bediening bij jullie ook zo "moeilijk" open soms wel en soms niet. Ik voel me onderhand vaak voor lul staan, sta je te schoppen onder de bumper met handen vol maar niks wat open gaat. Doe ik dan iets verkeerd?
Heb ook gekeken of ik de sensor zie om te kijken of er wellicht vuil voor zit. Maar ik zie hem nergens.
Achterklep voet bediening
- mees
- 6th Gear member
- Contacteer:
Lengterichting, halverwege de bakboordzijde.
Lijkt wel 'snelheid' afhankelijk. Niet snel (kost je je scheenbeen) / niet langzaam (dan kukel je om).
Heb je daar een zichtbare sensor voor achteruit-rij piepers? Precies daar ja.
Succes met oefenen zonder boodschappen.
Uh, weet je zeker dat jij die 'schop'-functie hebt?
Lijkt wel 'snelheid' afhankelijk. Niet snel (kost je je scheenbeen) / niet langzaam (dan kukel je om).
Heb je daar een zichtbare sensor voor achteruit-rij piepers? Precies daar ja.
Succes met oefenen zonder boodschappen.
Uh, weet je zeker dat jij die 'schop'-functie hebt?
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
-
- 4th Gear member
Ik heb precies hetzelfde en heb een keer onderzocht hoe het zit. Het is niet zozeer dat je de sensor niet triggert, maar de boordcomputer ontwaakt te langzaam als de sensor getriggerd wordt. Ga maar eens met de sleutel in je zak eerst vlak bij de achterklep staan en wacht dan 10 seconden. Maak dan de schopbeweging onder de eerste letter van je nummerplaat. Dan zal je zien dat hij eigenlijk altijd opengaat.
In die tien seconde heeft de computer tijd gehad om te ontwaken en op de sensor te reageren.
De dealer probeerde mij wijs te maken dat het te maken had met het niet op de juiste plek schoppen. Dat leek mij sterk aangezien je met volle handen en eventueel zware spullen in je armen niet afhankelijk mag zijn van een schopbeweging die op de millimeter goed geplaatst is. Het bleek dus inderdaad niet met de positie te maken te hebben maar met de te trage computer.
In die tien seconde heeft de computer tijd gehad om te ontwaken en op de sensor te reageren.
De dealer probeerde mij wijs te maken dat het te maken had met het niet op de juiste plek schoppen. Dat leek mij sterk aangezien je met volle handen en eventueel zware spullen in je armen niet afhankelijk mag zijn van een schopbeweging die op de millimeter goed geplaatst is. Het bleek dus inderdaad niet met de positie te maken te hebben maar met de te trage computer.
-
- 2nd Gear member
Dank! Ik denk dat ik toch ook op de verkeerde plek schopte. Ik schopte precies in het midden.
Mees geeft aan halverwege Bakboord.
(Gezien ik ook graag vaar) weet ik dat dit links is.
Heb ook eens op youtube gekeken naar instructie filmpjes. Idd ik zie daar steeds wat links van het midden. Dat heb ik nog niet geprobeerd.
Maar ik kan me ook wel vinden in het misschien net te traag opstarten, maar moet wel zeggen dat zelfs als ik het meerdere keren probeer de 10 sec.wel voorbij zijn. Ook lijkt het me dat (als) de pc moet gaan opstarten hij dit al gaat doen wanneer ik binnen bereik ben? Dus niet pas als ik bij de bumper sta maar bv 1 a 2 mtr er vandaan begint. Ik ga het morgen nog eens uitgebreid proberen. Als je het andere ziet doen lijkt het zo makkelijk.
Mees geeft aan halverwege Bakboord.
(Gezien ik ook graag vaar) weet ik dat dit links is.
Heb ook eens op youtube gekeken naar instructie filmpjes. Idd ik zie daar steeds wat links van het midden. Dat heb ik nog niet geprobeerd.
Maar ik kan me ook wel vinden in het misschien net te traag opstarten, maar moet wel zeggen dat zelfs als ik het meerdere keren probeer de 10 sec.wel voorbij zijn. Ook lijkt het me dat (als) de pc moet gaan opstarten hij dit al gaat doen wanneer ik binnen bereik ben? Dus niet pas als ik bij de bumper sta maar bv 1 a 2 mtr er vandaan begint. Ik ga het morgen nog eens uitgebreid proberen. Als je het andere ziet doen lijkt het zo makkelijk.
Volvo XC40 Momentum pro.T2 bjr.2020, Leder, Harmon Kardon.
Toyota Yaris Dynamic Brons groen bjr.2022.
Volvo S60 D3 5cil.aut.bjr.2012 Momentum.
Volvo C30 Summum 2.0D bjr.2007, Leder, navigatie etc.
-
- 4th Gear member
Heb je ook gelezen dat na het schoppen met je voet je een stap achteruit moet gaan staan ? Staat ook duidelijk in de beschrijving nl .
Dit dus,,,,,Maak een schopbeweging naar voren toe in het sensorgebied onder de achterbumper. Doe daarna een stap terug. U mag de bumper daarbij niet aanraken.
Dit dus,,,,,Maak een schopbeweging naar voren toe in het sensorgebied onder de achterbumper. Doe daarna een stap terug. U mag de bumper daarbij niet aanraken.
Laatst gewijzigd door slagschip-s60 op 07.09.2024 - 19:09, 2 keer totaal gewijzigd.
V60 cross country 2023 Silver Dawn
- mees
- 6th Gear member
- Contacteer:
Dat traject duurde wel twee maanden ja.
Maar vertraging heb ik nooit gemerkt.
Maar vertraging heb ik nooit gemerkt.
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
-
- 3rd Gear member
Een gewone beweging in de lengterichting onder de eerste letter van het Volvo embleem en dan idd een stapje naar achteren. Werkt feilloos! Uiteraard moet de sleutel dan maximaal 1,5 van de achterklep zijn. Anders zou iedere onverlaat bij bijvoorbeeld een verkeerslicht je klep kunnen openen (of in de wasstraat…….hihihi)
164 GLE > 264 GLE > 240 > 740 GL > S80 V8 > 760 GLE > XC90 V8 > XC40 T4 R design
- Johans60850
- 1st Gear member
Ik heb bij mijn V90 wel eens gemerktdat als de telefoon te dicht bij de sleutel zithet reactie vermogen en bereik drestisch minder worden. Test dat ook eens.
Volvo V90 T5 Saville Grey; Volvo 850R black stone; Volvo S60 vibrant copper sold; Volvo 850 Champagne sold.
- raspaardje
- 6th Gear member
Idd een beweging in de lengterichting van de auto.
Kan eigenlijk niet fout gaan als je het juist doet...
Overigens gebruik in het nauwelijks, in 99% van de gevallen raak ik even de knop op de klep aan.
Kan eigenlijk niet fout gaan als je het juist doet...

Overigens gebruik in het nauwelijks, in 99% van de gevallen raak ik even de knop op de klep aan.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
-
- 2nd Gear member
Dank allemaal!
Ik heb het idd getest op de beschreven manier.
Heb het sinds ik de XC40 heb totaal verkeerd gedaan. Moet zeggen dat in de gebruiksaanwijzing dit niet goed en duidelijk te lezen is. Zoals het hier beschreven is "met je voet onder de eerste letter van de Volvo letters op de achterklep" is wel duidelijk idd! En de stap terug idd klopt helemaal! Het werkt dus nu wel!!!
Ik heb van begin af aan precies in het midden onder de trekhaak de schop beweging gemaakt. En nooit een stap terug gezet wanneer ik de beweging gemaakt had. Als je de beweging op de juiste plaat maakt en geen stap terug doet blijft de klep ook dicht. Heb nu ook ondervonden dat wanneer je de kap laat sluiten via de toetsen en je te dichtbij staat je een piep hoort van 2 a 3 seconden. Hij sluit pas als je op het knopje gedrukt hebt en ook dan een stap achteruit zet. Dank jullie wel! Nu een nog gelukkiger Volvo rijder dan hiervoor!
Ik heb het idd getest op de beschreven manier.
Heb het sinds ik de XC40 heb totaal verkeerd gedaan. Moet zeggen dat in de gebruiksaanwijzing dit niet goed en duidelijk te lezen is. Zoals het hier beschreven is "met je voet onder de eerste letter van de Volvo letters op de achterklep" is wel duidelijk idd! En de stap terug idd klopt helemaal! Het werkt dus nu wel!!!
Ik heb van begin af aan precies in het midden onder de trekhaak de schop beweging gemaakt. En nooit een stap terug gezet wanneer ik de beweging gemaakt had. Als je de beweging op de juiste plaat maakt en geen stap terug doet blijft de klep ook dicht. Heb nu ook ondervonden dat wanneer je de kap laat sluiten via de toetsen en je te dichtbij staat je een piep hoort van 2 a 3 seconden. Hij sluit pas als je op het knopje gedrukt hebt en ook dan een stap achteruit zet. Dank jullie wel! Nu een nog gelukkiger Volvo rijder dan hiervoor!
Volvo XC40 Momentum pro.T2 bjr.2020, Leder, Harmon Kardon.
-
- Starter
Ik heb nu alle adviezen doorgenomen en uitgeprobeerd, maar de achterdeur wil na de schop beweging en een stap achteruit nog steeds niet open.
Rest nu de vraag, lukt het alleen met maat 47?
Ik draag maat 38.
Of moet ik ergens nog op een knopje drukken of iets instellen; aan- of uitzetten, zodat deze functie met de schop beweging het doet.
Het zou ook kunnen dan de sensor het niet doet omdat er vuil of zo op zit…
Ik weet het ook niet meer.
Volvo XC 40 1.5 T5 Recharge Inscription
Pebble Grey - 2021
Pebble Grey - 2021
-
- 4th Gear member
- Hans Eilander
- 7th Gear member
Op mijn XC40 kun je op verschillende manieren de achterklep openen. 1. op afstand met de sleutel. 2. via de handgreep op de achterklep. 3. op de knop drukken in het dashboard. 4. Schopbeweging. Al gebruik ik deze laatst genoemde methode nooit. Misschien dat een Momentum, deze optie mogelijk mist?
Met de optie elektrische achterklepbediening* :
Houd de P5-1507 Open tailgate - interior button-knop op het dashboard enkele seconden ingedrukt.
De achterklep wordt geopend.
Met de optie elektrische achterklepbediening* :
Houd de P5-1507 Open tailgate - interior button-knop op het dashboard enkele seconden ingedrukt.
De achterklep wordt geopend.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
-
- 3rd Gear member
Mijn XC40 heeft sinds vorige week 2 nieuwe gasveren voor de achterklep. Opeens hoor ik nu piepjes als ik de schopbeweging doe. Maar open gaat die niet. Misschien doe ik iets fout, misschien is er iets gereset...E.mine schreef: ↑07.03.2025 - 15:01Ik heb nu alle adviezen doorgenomen en uitgeprobeerd, maar de achterdeur wil na de schop beweging en een stap achteruit nog steeds niet open.
Rest nu de vraag, lukt het alleen met maat 47?
Ik draag maat 38.
Of moet ik ergens nog op een knopje drukken of iets instellen; aan- of uitzetten, zodat deze functie met de schop beweging het doet.
Het zou ook kunnen dan de sensor het niet doet omdat er vuil of zo op zit…
Ik weet het ook niet meer.
Anayway. Ik zal het alten weten als ik de swing weer te pakken heb.
Antwoord op je vraag:
Je moet ongeveer bij de sensor in de achterbumper gaan staan en met je voet onder de letter "V" van Volvo een beweging met je voet maken van rechts naar links, en dan een stap naar achteren doen.
Dan zou he moeten werken....
- Hans Eilander
- 7th Gear member
Het is me ook al opgevallen, wanneer je de achterklep opent terwijl je er direct bij staat, dan hoor je niks. Maar open of sluit je hem van binnenuit, dan hoor je een geluidsignaal, net als bij een bestelwagen die achteruit rijd. Daar is toch wel goed over nagedacht door Volvo.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)