Mijn nieuwe xc60

De Nieuwe XC60
Freakin
1st Gear member

hidiho,

Zoals in viewtopic.php?t=95211 te lezen was, zat ik in de zoekfase naar een mooie 2e hands xc60. Nou, die is er inmiddels en ik rij er inmiddels al 3 weken naar tevredenheid in.

Zo ziet ie er uit:
Afbeelding

Het gaat om een T8 R-design uit 2020 ~ 46000km

Inmiddels ben ik al aardig aan het wennen aan de auto, maar er zijn toch wat zaken opgevallen, en ik ben reuze benieuwd wat jullie hierin herkennen, en wellicht zelfs een oplossing hebben voor sommige zaken:

1) wat me opviel was dat het geluid van de carkit nogal zacht is. Ik kan het geluid wat harder zetten met de draaiknop van de audio, maar dan nog is ie niet luid genoeg. Is hier een foefje voor?

2) 2 dagen terug, tijd om naar het werk te gaan, ging de auto niet van het slot. De keyless optie werkte niet, maar ook beide afstandsbedieningen werkten niet. Via de app ging ie ook niet open. Uiteindelijk heb ik de deur geopend met de noodsleutel en toen ik in de auto zat, deed alles wat het moest doen. Toen ik 1 min later uitstapte, ontgrendelde de auto opeens alsnog (spiegels klapte uit, knipperlichten ging aan etc.) Heel raar. Nu al weer 10 keer unlocked zonder problemen. Iemand een idee?

3) ik dacht verder dat het dashboard kastje gekoeld zou zijn, maar ik zie nergens een draaiknop voor de uitstroom in het kastje. Is dit geen standaard optie?

Wat er verder nog op de wensenlijst staat:
- achter 20% tinten (maandag afspraak)
- afneembare trekhaak laten plaatsen
- dashcam (besteld)

Thanks!!
Jiska
4th Gear member

Welkom op het forum en wat een mooie xc60.
Helaas weet ik niet zoveel over de nieuwere volvo modellen, maar ik vind het een ontzettend mooie wagen!

Veel plezier ermee :)
Een echte Volvo-man :)

Huidige wagen:

Volvo V70 2.5 T AWD Summum 2006 - Kleurcode 019 zwart.
Aanschaf 330.000km | 8 April 2024
Bi Xenon, Leder, Geartronic, PDC, HU850, High Performance Audio, 17'' Orestes velgen, klepspoiler, dakrails etc etc..
RZA
5th Gear member

Weer een prachtige XC60 erbij op het forum, veel mooie km's gewenst!

Ik heb m'n ramen achter ook met 20% folie laten tinten, en heb voorruit en zijramen voor ook laten doen, met 70% folie, waardoor je een minder harde overgang krijgt. In de zomer ook echt minder warm. En erg tevreden over de looks. Zie m'n topic viewtopic.php?t=94278
- V90 T5 90th Anniversary Edition || Denim Blue || MY 2018 || Polestar Engineered
- Alfa Romeo 916 GTV 2.0 TS || Alfa Rosso || 2001
- Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003
kawazxr
5th Gear member

Hele mooie XC60 hij staat er blinkend bij, goede updates in planning.
S60 T8 R-Design Hybride
Arnold
5th Gear member
Contacteer:

Welkom, weer een mooie XC60 erbij.

1). Carkit volume herken ik. Het volume op de telefoon ook verhogen.
2023: XC60 T8-AWD-Recharge / 2020: XC60 T8 / 2019: V90 Cross Country D5 / 2018-8: Tesla Model S 100D
2013-2018: V60 D6 PIH / 2013: XC90 D5 AWD / 2009-2013: V70 D5 / 2001-2009: meerdere V70's.
Hans oet Twent
8th Gear member

Beste….. welkom!
1 & 3 herken en erken ik. 1 Zou ook met de volumeknop van de telefoon te maken kunnen hebben. Ook ik moet dat even uitzoeken. Gekoeld dashboard kastje heb ik nog niet ontdekt.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
Bart
8th Gear member

Welkom, mooie XC60!

Voor het koelen van het dashboardkastje staat in het S/V90 deel wel een DIY… is inderdaad niet standaard.
Volvo: V50 | 850 | V40 | V50 | XC70 | S70 | S80 | S60 | 240 | XC90 | V90 | V60 | C70 | V60 | 240

'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0 Turbo Aero - Midnight Blue

"I'll try being nicer if you try being smarter.."
Kick
5th Gear member

Welkom! XC60-ers rules!!! :-)

Dat tinten staat ook op mijn verlanglijstje!
XC60 2017 T5 Luminous Sand Polar+ Luxury Edition Automaat
V70 2016 Seashell Metallic T4 Dynamic Edition Automaat
V70 2006 Magic Pearl Blue 170pk Sport Edition II Automaat
S70 2.5 105 pk LPG/G3 Automaat
940 2.4 LPG/G3 Automaat
740 GL 2.5 diesel
244 LPG Automaat
240 GL 2.4 Automaat
240 superauto! Saved my life!
kawaman
5th Gear member

Wat betreft keyless, toevallig de telefoon dicht bij de afstandsbediening gehad?
Ik heb dit ook weleens dat de deuren niet ontgrendelen, maar vaak heb ik dan de sleutel en mobiel in dezelfde hand of broekzak.
Erik

S60 T5 R-design
marsman
3rd Gear member

Van harte met je nieuwe auto!

Gebruik je bluetooth of Carplay / Android Auto? Het geluid van de carkit in mijn XC60 is ook zachter via Bluetooth maar normaal via Carplay. Naast het volume is het geluid ook veel mooier en voller via Carplay. Ik gebruik de bluetoothverbinding eigenlijk nooit meer.

Laat de batterij van je AB's even checken of gewoon gelijk vervangen voor nieuwe. Dat is meestal het euvel als keyless entry niet goed werkt.

En helaas, gekoeld dashboardkastje is een optie: https://www.volvocars.com/nl/support/ca ... 5134755500
Freakin
1st Gear member

Hi, en allen bedankt voor de reacties.

- Het carkit geluid werkt nu goed. Ik moest gewoon het volume op de telefoon verhogen :). ik heb nog niet getest of ik dit elke keer moet doen of eenmalig.
- Jammer van het dashboard koelen. Kleine moeite om een kort buisje aan te sluiten. Maar voor de ~80k nieuwprijs moet je natuurlijk niet te veel verwachten...
- Betreffende het keyless probleem: beide afstandsbedieningen had ik geprobeerd, maar ook de app. Het leek wel of de auto even geen ontvangst had op welk signaal dan ook. Momenteel werkt t nog steeds prima, maar raar was het wel.

Oh nog eentje dan:
Hoe zit het met dat waarschuwingssysteem voor botsingen? Ik heb mijn VW ingeruild en die gaf al aan wanneer je te weinig afstand hield, maar gaf foutloos aan wanneer er een botsing dreigde. In de XC60 heb ik inmiddels in de instellingen de optie aangevinkt dat ie vroeg moet waarschuwen, en dat heeft ie inmiddels 1 keer gedaan, maar wanneer ik mijn best doe om dit te forceren (snel op iemands achterkant afrijden bijv) dan geeft ie geen krimp...
adderoos
3rd Gear member

Mooie XC60 , ga je veel plezier van hebben, spreek uit ervaring.

Het waarschuwingsysteem werkt inderdaad wat vreemd. Ik vertrouw er ook niet op, soms wat raar gedrag in flauwe bochten. Staat er dan een auto begint het opeens te werken.

Met de toegang tot de auto nooit problemen gehad, ik vermoed iets van een verstoord signaal in de omgeving van de auto. Maar wat ???
XC60 T6 Ultra Black Edition
XC60 T8 R-design
giso
2nd Gear member

Gefeliciteerd met je XC60. Het probleem met de keyless herken ik. Als het niet werkte dan kneep ik een keer hard op de platte zijkanten van de sleutel. Maar dat was dus niet normaai. Bij het verwisselen van de batterij vielen de kunststof onderdelen van de sleutel helemaal uit elkaar. Na veel gepruts alles weer in elkaar gezet en de onderdelen met secondenlijm weer vastgezet. Vanaf toen geen poblemen meer. Kortom, bij mij dus een probleem tussen batterij en contacten.
Bij warm weer weigert mijn achteruitrij camera soms. maar dat herstelt zich dan weer vanzelf.
XC60 T8 Recharge, AWD R-Design 2020, Bursting Blue Metallic
XC60 T5 AWD R-Design 2019, Bursting Blue Metallic, Polestar Optimized
VW Tiguan 2.0 TSI 4Motion 2017
Veel Opel Zafira's diesel als lease

't Is altied moar ff
Freakin
1st Gear member

Nou ik toch bezig ben, nog enkele vragen :-) :

- De verbruiksmeting staat nu op bijv 7.0l/100km. Is er ook een optie om deze te veranderen in bijv 14km/l ? Zodat ie dus de '1 op 14' aangeeft?
- Hoeveel verbruik je meer als je ervoor kiest om de motor tijdens het rijden de accu te laten opladen? Welke stand gebruiken jullie het meest? Ik rij naar het werk 25 km (en dus terug nogmaals) en ik zou het liefst beide ritten met hulp van de accu willen uitvoeren (zodat het benzineverbruik laag is) ipv de heenweg volledig accu en terug bijna helemaal op benzine. Is daar een handigheidje voor?

Bedankt weerrrr
raspaardje
6th Gear member

Heb je er zelf al naar gezocht?
Iets met Hybrid, Pure en Hold...
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
marsman
3rd Gear member

Ok, beetje input maar als je even zoekt in dit forum zul je veel meer info vinden.

De auto rijdt het meest zuinig in de Pure stand. Hij schakelt dan grootverbruikers (klimaatsysteem) af op het minimale en ook de gasrespons wordt minder zodat je minder acculading of benzine verbruikt. Je krijgt er een kilometer of 2 tot 3 extra door, zelf proefondervindelijk uitgevonden. In de zomer rij ik bijna altijd wel in Pure, maar in de winter zet ik hem op Hybrid. Dit omdat het klimaatsysteem niet goed genoeg werkt in Pure om de autoruiten vochtvrij te krijgen.

Ik heb een XC60 van hetzelfde bouwjaar. Ga er maar vanuit dat je met normale buitentemperaturen max 35 kilometer op een volle accu kan doen. In de zomer soms een beetje meer, mijn max is 39km op een warme zomerdag en gunstige rijomstandigheden. In de winter zit je meestal ruim onder de 30 kilometer range. Als het echt koud is, dan zit je al snel op max 25 km range. Soms zelfs minder als je zaken zoals stoelverwarming ed aanzet.

Ik denk dat je altijd met een volle accu op je werk kan komen. Kun je daar weer laden? Dan kun je waarschijnlijk volledig elektrisch heen en weer.

Laat je niet verleiden tot het onderweg bijladen van de accu met behulp van de motor. Dat kost alleen maar extra benzine en slaat nergens op als je kosten wilt besparen. Als je op plaats van bestemming niet kunt bijladen, dan kun je het beste de accu gebruiken in stadsverkeer en de motor boven de 80 km/uur. Dan zet je beide in waar ze het meest efficient zijn. Je moet een beetje vogelen waar je omschakelt op de heen en terugweg.

In het menu (naar rechts swipen) zit een knop 'acculading behouden' (ik ben niet zeker van de exacte benaming). Als je deze inschakelt dan gaat de XC60 over op de motor. Alleen in de file of heel lage snelheid gebruikt hij dan nog wel de accu. Speel er maar eens mee!

Op dit moment is mijn verbruik gemiddeld 3,2 l / 100 km. Ik laad regelmatig. Mijn woon werk is 50 kilometer, maar ik kan laden op bestemming. Daar ga ik nu max 1 keer per week heen. Ik heb daarnaast veel korte ritten om het huis, die ik bijna allemaal elektrisch kan doen. Als je een vergelijkbaar patroon hebt, dan moet zo'n verbruik moet prima haalbaar zijn. Rij je vaak langere stukken, dan zal het verbruik omhoog schieten. Ik rij gemiddeld 1 op 10 tot 12 zonder de accu. Ga je boenderen, dan zie je de naald van de brandstofmeter spreekwoordelijk naar beneden bewegen.....
T8Kabouter
1st Gear member

Mooie XC60 Freakin. En dank voor het delen van je vragen. Voor mij ook interessant als volvo starter :happy:
Freakin
1st Gear member

Dank voor de terugkoppeling betreffende het elektra verbruik etc. Uiteraard was ik al op de hoogte van de verschillende instellingen, maar waar ik vooral benieuwd naar was, is de ervaring van anderen (wat werkt voor jou het best in de praktijk met welke optimale instellingen). Dank @marsman voor de uitgebreide samenvatting van jouw dagelijkse rit :). En sorry mocht mijn vraag toch te veel overlap hebben met antwoorden op eerdere forumvragen.

Ik doe het nu ongeveer hetzelfde. Alleen kan ik, ondanks de laadpalen, niet opladen op het werk, vooral door het feit dat ik een 220v mennekes stekker heb... O.O

Nogmaals bedankt!
adderoos
3rd Gear member

Misschien ook een laadkabel aanschaffen voor kunnen laden onderweg. Nog wel even een laadpas of app aanschaffen of installeren.
XC60 T6 Ultra Black Edition
XC60 T8 R-design
Freakin
1st Gear member

Zo, tijd voor een update-tje

- inmiddels zijn de achterste ruiten getint (zal binnenkort een foto posten)
- de spatschermen op de achterwielen zitten er ook op (even offroad gegaan tijdens de vakantie en de blubber lag bijna binnen....). Fluitje van een cent om ze te plaatsen.
- rubberen mattenset is besteld bij involve
- Fitcamx geplaatst (topding!)

Tijdens mijn vakantie (Duitsland) zo'n 400 km (enkele rit) mogen rijden met dit beest. Op de autobahn voor het eerst eens even lekker door kunnen trekken. Sportstand aan en je hebt letterlijk een raket. Ik heb 220km/u aangetikt, er zat nog meer in maar de drukte liet het niet toe. Maar wat hangt dat ding idioot lekker aan het gas in de sportstand zeg. Zo zouden eigenlijk auto's altijd moeten aanvoelen, heerlijk..

In de bergen lekker even door het bos gereden, lekker over blubberpaadjes. Auto geeft geen krimp. Geen AWD of Offroad stand nodig gehad. Het enige wat me dus zwaar opviel is dat de blubber onder de achterdeuren heen was gegaan en dat er zelfs spetters in de auto lagen. Maar dat is dus inmiddels opgelost (hoop ik) door de spatschermen. Wel een flater zeg van Volvo (dat test je toch lijkt mij...)

Verder leer ik de auto steeds beter kennen. Ook de nukken dus. Soms nogal fanatiek met waarschuwen, en soms juist weer wat laat...
De standkachel/airco is fantastisch

Opladen voor de deur met een 220v kabel, gaat eigenlijk wel prima zo..
Geen last meer gehad van het niet ontgrendelen, houden zo hopelijk :)

Over enkele weken afspraak voor 2 nieuwe voorbanden.

Km stand bijna 50.000

That's it for now!
Plaats reactie

Terug naar “XC60 vanaf MY 2018”