XC90 trilt tijden rijden

Plaats reactie
mojo377
1st Gear member

Ik heb een Volvo XC90 D5 uit 2011. Vorig jaar, bij de aanschaf, merkte ik dat de auto trilde bij stationair draaien en tijdens het rijden. De sleutelbos trilde hevig wanneer de auto stationair draaide en bij het optrekken voelde ik de trillingen door het stuur naar binnen komen. Mijn monteur vermoedde al snel dat de motorsteunen de boosdoener waren. Daarom liet ik alle vijf motorsteunen vervangen door goede aftermarket onderdelen, maar het probleem bleef bestaan.

Daarop besloot ik naar een Volvo-expert te gaan. Die vertelde me dat het probleem waarschijnlijk te wijten was aan het gebruik van niet-originele motorsteunen. Vervolgens heb ik alle vijf motorsteunen opnieuw laten vervangen, dit keer door originele Volvo-onderdelen, en het probleem verdween als sneeuw voor de zon.

Twee maanden later begaven mijn achterste schokdempers het. Ik besloot toen om gelijk alle vier de schokdempers te laten vervangen, uiteraard weer met originele onderdelen. Alles leek weer perfect te werken, maar na enige tijd begon ik toch weer trillingen in de auto te voelen. Dit keer was het niet de sleutelbos die trilde of trillingen die via de stuurkolom binnenkwamen, maar ik voelde de trillingen meer in de stoelen. Zo zie ik bijvoorbeeld dat de hoofdsteun van de bijrijdersstoel trilt. De banden zijn vrij nieuw en ik heb ze recent allemaal perfect laten balanceren. Ook lijken de rubbers van de draagarmen allemaal in orde.

Ik overweeg nu om de auto te laten uitlijnen. Misschien dat het daar door komt, aangezien de auto minimaal naar rechts neigt te trekken. Heeft iemand hier ervaring mee?

Heb je zelf een XC90 en stoei je ook met dit soort problemen? Of wil je gewoon eens uit nieuwsgierigheid een proefrit maken om te vergelijken? Ik ben bereid om binnen een straal van 50 km rondom 's-Hertogenbosch bij je langs te komen. Laat het me weten!
Gouwe
7th Gear member

Als je geen trilling in het stuur hebt lijkt mij de oorzaak van achter te komen. Als eerste zou ik daarom de banden (achter) laten controleren op hoogteslag en cuppen. Tweede mogelijke oorzaak is speling op de achterophanging. Derde mogelijke oorzaak die ik zou kunnen bedenken is de haakse overbrenging, die is niet van het beste soort en als er speling op komt te zitten kan dat ook trillingen veroorzaken. Laatste oorzaak die ik kan bedenken zijn de velgen. Zijn dat originele of imitatie? Ik heb een V70 D5 AWD gehad en daar zaten imitatie velgen onder. Velgen vervangen voor origineel een trilling was weg. Ik zelf zie niet direct een link tussen uitlijnen en trillingen.
Succes en de moed niet opgeven, komt goed, je moet er alleen nog iets meer liefde (en geld ) in steken.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
mojo377
1st Gear member

Ik heb hem gisteren uit laten lijnen. Iets van verbetering want er zat toch wat correctie in maar het probleem is niet geheel opgelost. Je kan pech hebben want trillen kan door meerdere dingen veroorzaakt worden. Ik merk wanneer ik op een weg met 50km per uur plots naar rechts een straat in sla een licht krakend van rechtsvoor hoor komen. Zouden het misschien de draagarmrubbers kunnen zijn?
Gouwe
7th Gear member

Heb je de andere zaken al laten controleren?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
sbv
6th Gear member

Trilling bij AWD in de stoel zou heel goed lagers in het achterdif kunnen zijn dat die versleten zijn. Komt best wel vaak voor. Rond de 100-120 voel je het beste denk ik.
Ander punt wat nog kan zijn pasringen zijn bij de velgen

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
Urbexpeditie
7th Gear member

Zou heel even afwachten en banden opnieuw laten inslijten. Als je namelijk met verkeerde uitlijning hebt gereden bestaat ook de kans dat de banden iets verkeerd afgesleten zijn.
Corrigeer je de uitlijning dan zijn de banden niet volledig. Deze moeten zich eerst weer zetelen.
Ik zou er dus eerst een paar honderd km mee rijden. Heb je er daarna nog last van, dan even verder kijken....
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...

"A man without a vision for his future, always returns to his past"
mojo377
1st Gear member

Is er iemand die in de buurt van den Bosch woont en een keer wil proefrijden? Uiteraard met ervaring met de xc90? Ik verdenk ook draagarmen omdat deze bij het rechts indraaien een krakend geluid maken. En bij het verlaten van een parkeerplek hoor ik voorin ook een knak.
mojo377
1st Gear member

sbv schreef: 02.07.2024 - 11:58 Trilling bij AWD in de stoel zou heel goed lagers in het achterdif kunnen zijn dat die versleten zijn. Komt best wel vaak voor. Rond de 100-120 voel je het beste denk ik.
Ander punt wat nog kan zijn pasringen zijn bij de velgen
Enig idee hoveel werk dit is en een schatting van kosten?
Stijnd
1st Gear member

Werkt de handrem nog goed? Miss loopt er iets aan. Wat is bandenspanning? Ik merkte bij hard opgepompte banden ook wat meer trilling.
volvo440special
5th Gear member

Klauwen komen los? (velgen koel na ritje)
mojo377
1st Gear member

De banden waren veel te hard opgepompt. Jammer dat ik die tijd verloren ben want met de juiste spanning rijdt de auto nu als nieuw. Wat een genot om erin te rijden. Jammer dat ik er binnenkort afscheid van moet nemen. Mijn kinderen zitten in een fase dat ze zelfstandig op vakantie willen en dan is de auto echt te groot voor alleen ik en mijn vrouw. Ik gun hem aan een echte xc90 liefhebber die op zoek is naar een perfecte xc90 met net 180k op de teller.
Bart
8th Gear member

Tja, achteraf altijd makkelijk om te zeggen maar dat is het eerste dat ik check als een auto trilt ;-). Fijn dat je er achter bent gekomen, jammer dat hij weg gaat/moet. Zet wel even voor jezelf de kosten goed op een rijtje van inruilen (en bijbetalen) vs. lagere maandelijkse kosten van een andere auto...
Volvo: V50 | 850 | V40 | V50 | XC70 | S70 | S80 | S60 | 240 | XC90 | V90 | V60 | C70 | V60 | 240

'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'08 Mini Clubman Cooper S - Dark Silver
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0 Turbo Aero - Midnight Blue

"I'll try being nicer if you try being smarter.."
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”