Groter EV bereik bij laden op 400v?

Sebastiaan11
2nd Gear member
Berichten: 94
Lid geworden op: 09.03.2024 - 17:10

Momenteel 2 weekjes op de camping in Frankrijk met de T8 en tevens de eerste rit het land uit. Wat een fantastische reis auto.

Normaal krijg ik thuis zo’n 70-75 km aan EV range, ik laad de accu altijd ‘s nachts door tot 100% op 220v. Maar ik ervaar hier met het laden aan de laadpaal dat de range bij elke oplaad beurt toeneemt. Momenteel zit op op 82km (pure) voor een volle accu. Thuis rijd ik alleen korte ritten (5km) woon werk en slaat de benzine motor nooit aan. Zal deze stijging zijn toe te wijden aan de langere ritten die ik hier in de omgeving rijdt? Dus dat de computer zelf lerend is aan de zuinigere, langere afstanden (provinciale wegen)

Als andere mensen ook meer bereik ervaren met het laden op 400v zou dat een reden zijn voor mij om een laadpaal te installeren.
V60 PE Black Stone ‘23
Emmevi
5th Gear member
Berichten: 1190
Lid geworden op: 24.10.2009 - 20:19

Geen antwoord op je vraag, maar waarom zou je geld uitgeven aan een 400V laadpaal terwijl je maar 10km op een dag rijdt, en je de auto dus maar 1x in de week ‘s nachts aan de 230V hoeft te laden?
V60 B3 Pebble Grey '22
V50 2.0 Electric Silver '10
V40 1.8i Lavasvart Metallic '04
Suzuki Baleno 1.6 ‘00
Suzuki Vitara 1.6 Metal Top ‘90
Honda Integra 1.5 ‘86
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13732
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Volgens mij laadt je een T8 steeds met 230 volt, , ook aan laadpalen
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 8311
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

OGA244 schreef: 09.09.2024 - 19:47 Volgens mij laadt je een T8 steeds met 230 volt, , ook aan laadpalen
Geheel correct.
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...

"A man without a vision for his future, always returns to his past"
rogek
2nd Gear member
Berichten: 60
Lid geworden op: 10.07.2024 - 22:02

vanaf 2023 hebben ze toch de 6.8kw 2-fasen lader? ik denk dat dat is wat de TS bedoelt.
- 2025 Volvo V60 T6 Essential Edition - Onyx Black - Moritz Leder - Driver Assist - Climate - Park Assist
- 1999 Audi S4 Avant - 2.7 V6 Bi-Turbo - 450pk/600nm
- 1999 Audi S4 Sedan - 2.7 V6 Bi-Turbo - 360pk/560nm
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13732
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

2 fase is nog steeds op 230volt
redracer
4th Gear member
Berichten: 775
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

Gokje;
Door het warmere klimaat zet je accu uit en passen er meer km's in .
Sebastiaan11
2nd Gear member
Berichten: 94
Lid geworden op: 09.03.2024 - 17:10

redracer schreef: 09.09.2024 - 20:49 Gokje;
Door het warmere klimaat zet je accu uit en passen er meer km's in .
De temperatuur is hier lager als de afgelopen tijd in Nederland.
V60 PE Black Stone ‘23
Sebastiaan11
2nd Gear member
Berichten: 94
Lid geworden op: 09.03.2024 - 17:10

Emmevi schreef: 09.09.2024 - 19:17 Geen antwoord op je vraag, maar waarom zou je geld uitgeven aan een 400V laadpaal terwijl je maar 10km op een dag rijdt, en je de auto dus maar 1x in de week ‘s nachts aan de 230V hoeft te laden?
Een volledige laad cyclus duurt aan de thuis stekker minimaal 9 uur, bij mijn vader thuis (die heeft een laadpaal) 5 uur

Wel een goed punt maak je. Ik heb nog meer ritjes dan woon-werk en in de realiteit laad ik 2-3x in de week.
V60 PE Black Stone ‘23
Gebruikersavatar
Philken
5th Gear member
Berichten: 2311
Lid geworden op: 10.05.2005 - 17:02
Locatie: Leeuwergem(B)

ik dacht dat een batterij minder afziet als ze traag geladen wordt? klopt dit of is dat een broodje aap? idem met hogere voltages om op te laden?
the bad parts of my brain seems to work fine, the fine parts of my brain seems to work bad

you've been beaten by a bRick
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6697
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Philken schreef: 09.09.2024 - 22:13 ik dacht dat een batterij minder afziet als ze traag geladen wordt? klopt dit of is dat een broodje aap? idem met hogere voltages om op te laden?
Snelladen leidt tot meer accu degradatie is het verhaal. Maar 3,7 of 11 kWh dat zal het verschil niet zijn. 11kWh valt niet onder de noemen snelladen.
Maar 2 fase laden en dan meer range dan 1 fase kan niet daardoor verklaard worden m.i. Vol=vol. Er moeten dus andere factoren zijn.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 8311
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Gouwe schreef: 10.09.2024 - 07:05
Maar 2 fase laden en dan meer range dan 1 fase kan niet daardoor verklaard worden m.i. Vol=vol. Er moeten dus andere factoren zijn.
Rijgedrag, andere infrastructuur, luchtkwaliteit, enz
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...

"A man without a vision for his future, always returns to his past"
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6697
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

I know, (rij zelf een PIH) maar TS kennelijk niet. Dus voor TS: viewtopic.php?p=1865185#p1865185
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
wasbeer2006
5th Gear member
Berichten: 1331
Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45

Als je de accu niet veel gebruikt wordt ie ook lui. regelmatiger opladen kan de spanning iets doen verhogen. (niet te vaak).
Ook kan er dan mogelijk wat meer capaciteit in. Dan moet je wel weten waar het optimun ligt bij deze acuu.

In Theorie zou 2 fase wel iets op kunnen leveren, maar waarschijnlijk laad de auto twee of meerdere pakketten waardoor dat ook niet opgaat.
Ook hier tot een bepaalde stroom sneller laden kan een hogere spanning met zich meebrengen wat positief is voor de afstand.

Echter dan moet je precies weten hoe dit afgeregeld is in de auto. Ik zou het zoeken in de manier van rijden en omgeving.
Verwarmen kost veel meer energie dan koelen in de meeste gevallen. dat kan ook een reden zijn.
-V60 B4 7dct R design wit
Sebastiaan11
2nd Gear member
Berichten: 94
Lid geworden op: 09.03.2024 - 17:10

Even een update; vanochtend kreeg ik zelfs 85km zonder pure. Ik kan nu wel vast stellen dat de infrastructuur hier (m.a.w. alleen maar op 80 wegen en af en toe een stukje 110) dus veel doet voor het afgegeven bereik. Ben nu met een trip reset aan het kijken of ik ook aan 85 kom maar normaal haal ik de opgegeven waardes altijd netjes. Dit komt gewoon in de buurt van de 92km die ze op de Volvo website afgeven, niet slecht. Ik ben erg tevreden!

Al doende leert men :)
V60 PE Black Stone ‘23
Gebruikersavatar
Almerev70
4th Gear member
Berichten: 884
Lid geworden op: 26.07.2017 - 13:02
Locatie: Almere

Ik had gisteren ook zoiets, auto stond bij de dealer voor nieuwe benzinetank en toen ze klaar waren hebben ze de auto aan de lader gehangen. Ik reed weg en accu was vol en gaf 43km in Pure aan.
Als ik hem thuis oplaad kom ik niet verder dan 40km in Pure.
Vreemde is de auto kan alleen maar 1 fase aan, thuis laad ik met 14A, mss de dealer hoger amperage dat de auto dat prettiger vindt? Dus zou het dan deels aan een wandlader kunnen liggen dat deze misschien sneller/eerder stopt met laden?

Bedenk nu dat ik hem in mijn woonwijk een paar keer ga laden om te kijken wat er dan gebeurt.
Volvo V60 T8 Twin Engine AWD Inscription 12-2019, Ice White.
Motortype B4204T34 - Bak TG-81SD. 8-2023 --> 77000km, 7-2025 --> 119.000km

Volvo V70 III D3/D4 2012 Limited Edition, Twilight Bronze Metallic
motortype D5204T3, --> 07/2017 127.000km
05/2018 146.000km --> 07/2023 248.000km
wasbeer2006
5th Gear member
Berichten: 1331
Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45

Er zijn nogal wat variabele die verschillen tot een 10% kunnen geven. Zoals ik hierboven ook al schreef.
Ik zou het inderdaad eens testen.

Bij een hogere laadstroom kan het voltage en dus ook capaciteit iets toenemen. Daar zit ook wel een grens aan.
Waar die ligt is per type accu(cel) verschillend
-V60 B4 7dct R design wit
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5300
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Amperage maakt niet uit voor hoe vol de accu wordt. Wat was het probleem met de benzine tank?
Gebruikersavatar
Almerev70
4th Gear member
Berichten: 884
Lid geworden op: 26.07.2017 - 13:02
Locatie: Almere

NielsPHEV schreef: 13.09.2024 - 06:59 Wat was het probleem met de benzine tank?
Er zitten meerdere aansluitingen op, waaronder 2 pijpjes op gelast, een van de lassen was niet goed, zat klein gaatje in en zweette wat benzine geur uit.
Niet prettig om continu stank rond je auto te hebben.
Het is een aluminium tank vermoed ik, mss rvs maar geen kunststof.
Gelukkig garantie werk....
Volvo V60 T8 Twin Engine AWD Inscription 12-2019, Ice White.
Motortype B4204T34 - Bak TG-81SD. 8-2023 --> 77000km, 7-2025 --> 119.000km

Volvo V70 III D3/D4 2012 Limited Edition, Twilight Bronze Metallic
motortype D5204T3, --> 07/2017 127.000km
05/2018 146.000km --> 07/2023 248.000km
wasbeer2006
5th Gear member
Berichten: 1331
Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45

NielsPHEV schreef: 13.09.2024 - 06:59 Amperage maakt niet uit voor hoe vol de accu wordt. Wat was het probleem met de benzine tank?
Nou..... dat weet je niet. Dat zou je moeten testen. Dat zou wel kunnen namelijk.
Hoe hoger je amperage hoe hoger je spanning oploopt ten tijde van het laden en dan gaat je accu uiteindelijk ietsje voller.

Maargoed, dan moet je echt realtime gaan meten.

Als je hem heel snel leegtrekt, met vol optrekken, daalt de spanning ook door de belasting.
-V60 B4 7dct R design wit
Plaats reactie

Terug naar “V60/S60 vanaf MY 2019”