Stekker (Schuko) wordt te heet, laden stopt.

De Nieuwe XC60
Plaats reactie
RobV60
1st Gear member

In toenemende mate heb ik het volgende probleem: ik laad mijn auto op met een standaard Volvo lader (10A, zie bijlage) via een wandcontactdoos (Schuko) aan de buitenzijde van de gevel, welke speciaal door een elektricien op een aparte groep is aangelegd. Perfecte oplossing, ik hoef niet razendsnel te laden en kan op die plek ook goed een stopcontact gebruiken. Nu krijg ik steeds vaker (soms meerdere keren per uur) tijdens het laden de foutmelding via de app dat het laden is gepauzeerd. Als ik dan naar de lader ga zie ik de lamp rood branden en voelt de stekker in het stopcontact behoorlijk heet aan. Daar gaat dus iets niet goed. De elektroman is komen kijken en ziet geen oververhittingsverschijnselen in de wandcontactdoos, alles is goed aangelegd en de beveiliging springt dus tijdig in voordat de boel verkeerd gaat. Maar dan zou het probleem dus in de kabel moeten zitten? Alles is gegoten dus die kan niet open, het wordt niet ongebruikelijk behandeld, maar toch zo langzamerhand aan het stuk gaan? Meer mensen met deze ervaring bij deze specifieke kabel?

Qua alternatief (ik zat al even te neuzen natuurlijk), kwam ik dit tegen en vroeg mij af of iemand ervaring hiermee heeft: Voldt laadkabel.

[i
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo XC60 T8 Twin Engine Inscription ('20)
Almerev70
4th Gear member

De stekker in het wcd voelt heet aan, dan zit daar het probleem.
Misschien is het contact oppervlak van de wcd met je stekker te klein (de metalen delen van wcd met de pennen van je stekker).
Is het een goed merk wcd?

Heb je een zware bouwlamp (halogeen) of iets anders wat flink stroom trekt, probeer dat op die wcd, voelen of die stekker heet wordt.
En probeer je lader eens op een ander wcd voor de auto, indien mogelijk.
Volvo V60 T8 Twin Engine AWD Inscription 12-2019, Ice White.
Motortype B4204T34 - Bak TG-81SD. 8-2023 --> 77000km, 7-2025 --> 119.000km

Volvo V70 III D3/D4 2012 Limited Edition, Twilight Bronze Metallic
motortype D5204T3, --> 07/2017 127.000km
05/2018 146.000km --> 07/2023 248.000km
NielsPHEV
7th Gear member

Op kantoor laad ik ook via een schuko WCD ik vervang elk jaar de WCD, die dingen kunnen gewoon niet goed tegen continu 10 of 13 amp. Zoals de V70 uit Almere al suggereerd, het zal gewoon het stopcontactje zijn wat iets minder goed contact maakt en de lader die netjes voorkomt dat het het gaat smeulen. WCD vervangen, contact van de kabels schuren en probleem opgelost
RobV60
1st Gear member

Dank. Het is idd wellicht nog eens goed alles langs te lopen m.b.t. de wandcontactdoos zelf. Die is overigens van Busch-Jaeger, dus ja dat is een goed merk volgens mij. Ding zou 16A / 250V aan moeten kunnen, dus in mijn optiek zou een langdurige belasting met 'slechts' 10A toch moeten kunnen? Maar ik zal de contacten eens nader bekijken, misschien even testen met een andere zware stroomvreter of juist de lader eens creatief door een raam in een ander stopcontact. Het vervangen van de WCD (al is ie nog geen jaar oud) is ook een goedkopere eerste optie dan gelijk een nieuwe kabel (want die is dus misschien gewoon ok).
Volvo XC60 T8 Twin Engine Inscription ('20)
nielsvo
2nd Gear member

Ik heb ook steeds vaker hetzelfde probleem in toenemende mate, gebruik dezelfde originele Volvo 10A kabel. Na een korte pauze gaat het laden wel weer verder. Omdat het in eerste instantie een paar keer gebeurde tijdens de periode dat het 30+ graden was en de kabel in de zon lag, dacht ik dat het gewoon oververhitting was vanwege de buitentemperatuur en opwarming van de kabel zelf, maar het gebeurt nu ook nu de temperaturen naar rond de 20 graden zijn gedaald.
Overigens gebeurt hetzelfde ook regelmatig wanneer ik de auto aan een laadpaal hang met de type 2 laadkabel op werk. Ook dan krijg ik via de Volvo app regelmatig een melding dat het laden is onderbroken, waarna die na een tijdje gewoon weer verder laadt.
De maximum range die wordt aangegeven na laden is overigens ook wel iets lager dan in het begin, toen gaf ie 34-35 km aan, nu meestal zo'n 29 km (kom eigenlijk nooit meer boven de 30 uit). Er staat nu 98K op de teller.
Volvo XC60 T8 Twin Engine R-Design 2020, Polestar Engineered
David_O
2nd Gear member

Ik krijg geen meldingen van het onderbreken van het (op dezelfde wijze) laden. Heb wel eens dat die ring op de oplader rood oplicht op het moment dat ik m uit de wcd haal. Begrijp tot op heden niet waar dat vandaan komt.
wasbeer2006
5th Gear member

Het zou allemaal moeten kunnen mogen.
Maar ik vind continu en zo lang vooral 10A uit een WCD veel te veel.

Een airfrayer of oven pakt maar heel cortstondig dit soort vermogens, dat gaat wel.

persoonlijk vind ik dit ook een incidentele lader en niet om constant te gebruiken. Zit ook veel verlies in zo,n lader vaak.

En ondaks dat het niet zo moeten zijn er echt veel slechte WCD,s in omloop, vooral bij bv de hornbach hun eigen merk/onbekend voor NL merk is echt dramatisch!!! Ik en meerdere hebben in de reveiws melding van gemaakt maar het ligt er nog steeds. Nu heb ik er wat kennis van en heb hem gewoon weggegooid, maar heb je die kennis niet, dus is brand niet zo ondenkbaar.
-V60 B4 7dct R design wit
nielsvo
2nd Gear member

De (dubbele) buiten wcd is merk Niko, door elektricien aangelegd, deze zit ook vrijwel direct naast de groepenkast (echter niet op een aparte groep).
Volvo XC60 T8 Twin Engine R-Design 2020, Polestar Engineered
Plaats reactie

Terug naar “XC60 vanaf MY 2018”