De eerste updates voor de Volvo EX30

Hij is aangekondigd. Introductie op 7 juni 2023
C30BlackStone
4th Gear member

App versie 1.6 inmiddels…
| Volvo S80 D5 | Volvo V70 2.5T | Volvo C30 1.6D | Volvo V70 2.4 | Volvo C30 D5 | Volvo S80 D5 | Volvo C30 2.0D | Volvo V40 D4 | Volvo V70 2.5 | Volvo S80 D5 | Volvo C30 D2 R-Design | Volvo S80 3.2 Kinetic | Volvo V70 D2 (VEA) Dynamic | Volvo V90 Inscrip Metallic D4 Full Option | Volvo S90 D3 Momentum | Volvo S60 T6 (8) Summum Red | Volvo S90 T5 Inscr | Volvo XC40 Recharge ER Ultra 2024 | Volvo EX30 Ultra ER | Volvo EX40 Ultra | Volvo EX30 Ultra Performance Pine Crystal White |
Breezer
2nd Gear member

Bron: https://www.harriearendsen.nl/kennisban ... e-carplay/

Volvo EX30 Apple Carplay

De Volvo EX30 is voorbereid op Apple CarPlay, een draadloze functie waarmee je jouw iPhone draadloos verbind met jouw Volvo. Met Apple CarPlay heb je toegang tot een breed scala aan iPhone-apps (telefoon, navigatie, muziek, Flitsmeister etc.) direct op het middendisplay. Deze functie biedt je de mogelijkheid om je favoriete apps en functies te gebruiken zonder je telefoon in de hand te hoeven houden, wat zorgt voor meer verkeersveiligheid.

Apple CarPlay zal beschikbaar komen in een toekomstige software-update die over-the-air (OTA) wordt uitgerold. Dit betekent dat je deze nieuwe functionaliteit kunt ontvangen zonder een bezoek aan de dealer. Een exacte datum is nog niet bekend, eigenaren van een EX30 ontvangen vanzelf bericht wanneer er een nieuwe update beschikbaar komt.

Apple CarPlay, CarPlay en iPhone zijn handelsmerken van Apple Inc.
tedkroon
1st Gear member

Kreeg vandaag van Volvo NL dat medio september update 1.4.2 er aan komt OTA!
Ik hoop dat mijn ACC dan beter wordt die ik vaak moet aanzetten en de radio stabieler wordt.
Verder rijdt hij super fijn.
HSteD
Starter

Het blijft wonderlijk. Elke release wordt de radio-ontvangst verbeterd maar is nog steeds niet echt goed.

Ook zeer verwonderlijk dat de releases vrij ver uit elkaar (in tijd) liggen. Nu hebben we een auto die via OTA snel gerepareerd kan worden maar nu is het wachten op software die supersnel digitaal verspreid kan worden. Zelfs als de release aangekondigd wordt, duurt het nog zeker 3 weken !! Digitaal is m.i. supersnel te verspreiden en aan te brengen. Door de releases kleiner te maken, kunnen ze nog steeds goed getest worden want we zitten natuurlijk niet op nog meer irritatie-puntjes te wachten. Zo'n relatief simpele zaak als Apple-carplay zou natuurlijk voor het op de markt brengen al in de software aangebracht moeten worden en niet pas 6 maanden na de eerste uitlevering.

In de hele lancering van de EX30 zijn er veel te veel dingen die er ooit nog aankomen, maar niemand weet wanneer. Dat zou veel sneller moeten en veel transparanter. Wanneer komt wat. De EX30 is een prima auto, maar wordt m.i. in de tijd gezien softwarematig nog steeds ontwikkeld. Ik krijg echter sterk de indruk dat dat niet de primaire focus van Volvo is. Zij willen natuurlijk snel veel auto's verkopen. Wij willen graag weten wanneer we welke ontwikkeling kunnen verwachten en daarnaast de aanpassingen die er zijn veel sneller ontvangen.

Voor mij zijn hot-items om je mobiele telefoon als echte digitale sleutel te kunnen gebruiken, het bi-directioneel gebruiken van de accu (je auto als thuisbatterij), de actuele status van je batterij op je hoofdscherm inzichtelijk maken (als je een keer flink gas geeft gaat hij dan flink in het rood, maar wanneer is dat gebruik "optimaal", etc. etc)
iHansz
3rd Gear member

1. Of de radio ontvangst nu is verbeterd weet je pas als je de nwe software hebt ontvangen. ;-) In tussentijd zou je de App van Tuneln kunnen downloaden. Kun je radio luisteren via internet.
2. Daar was al eens een discussie over op Tweakers. Een software engineer (niet van Volvo) gaf toen aan dat het niet zo makkelijk is als het lijkt. Als je iets in de software van zo'n digitale auto als de EX30 aanpast, dan moet iets basaals als de verlichting of ruitenwissers wel blijven werken. Daarbij is Volvo een "ouderwetse" fabrikant die in een transitie zit naar een meer software matige / digitale fabrikant. Zoals Tesla b.v. Daarbij zal het hele softwareteam zich de afgelopen periode bezig hebben gehouden met de EX90. (Is geen excuus)
3. Eens, ze kunnen in sommige dingen transparanter zijn, maar dan kom je ook weer bij punt 2. Als ze nu b.v. aangegeven dat de Digital Key op 10 oktober komt en lukt toch niet, is het ook weer niet goed. Aan de andere kant, mijn auto is afgeleverd met versie 1.4 en dat draait als een zonnetje. Geen bugs kunnen ontdekken. Af en toe een glitch, maar dat hebben m'n iPhone, AppleTV, Apple Watch, iPad, MacBook, iMac & HomePods en m'n HP laptop en Samsung telefoon van het werk ook.
4. Die Digital Key zit al op de EX90, zie testreviews, en dat werkt nog niet naar behoren. Dus liever dan even wachten. De EX90 is de eerste Volvo geschikt voor V2H, onze EX30's niet. Weet niet of dat via software is te regelen. Zo'n gebruikersadvies monitor is een goed idee! Kun je via de App, via het spreekballonnetje, contact opnemen, indienen als idee.
| Volvo EX30 Ultra 2024| Honda e Advance 2020 | Honda CR-Z 2013 | Honda Civic 1.8 Sport 2009 | Renault Mégane | Renault Twingo Easy | Renault Twingo | Renault Mégane Coupé | Renault Clio RN | Peugeot 205 XR | Fiat Panda 45 | Renault R5 GT Turbo | Renault R5 GTS | Renault R5 SL | Renault R4 TL |
dimitripb
4th Gear member

iHansz schreef: 04.09.2024 - 16:34 dan moet iets basaals als de verlichting of ruitenwissers wel blijven werken.
Zover ik weet is de software van het infotainmentsysteem gescheiden van de software voor de basale werking van de auto. Het kan wel in één update verspreid worden, maar de programmacode van de radio kan de richtingaanwijzer niet beïnvloeden.
iHansz
3rd Gear member

dimitripb schreef: 04.09.2024 - 19:14
iHansz schreef: 04.09.2024 - 16:34 dan moet iets basaals als de verlichting of ruitenwissers wel blijven werken.
Zover ik weet is de software van het infotainmentsysteem gescheiden van de software voor de basale werking van de auto. Het kan wel in één update verspreid worden, maar de programmacode van de radio kan de richtingaanwijzer niet beïnvloeden.
Was ook gechargeerd bedoeld. Om de complexiteit van software te duiden. 😇
| Volvo EX30 Ultra 2024| Honda e Advance 2020 | Honda CR-Z 2013 | Honda Civic 1.8 Sport 2009 | Renault Mégane | Renault Twingo Easy | Renault Twingo | Renault Mégane Coupé | Renault Clio RN | Peugeot 205 XR | Fiat Panda 45 | Renault R5 GT Turbo | Renault R5 GTS | Renault R5 SL | Renault R4 TL |
VolvoRijder81
2nd Gear member

Ik heb versie 1.4.2 bij de dealer laten installeren. Duurde dit keer ongeveer een uur. Het ging om circa 2 GB en circa 15 verschillende packages/modules. De monteur wist niet zeker of al deze updates ook OTA beschikbaar worden gesteld.

Nog niet echt kunnen met CarPlay kunnen en de verkeersbordherkenning (inclusief het aanpassen van de gereden snelheid) kunnen testen, maar het radio issue lijkt wel opgelost!
V40 | S80 | S90 | XC40 | EX30 (16,0 kWh/100 km)
WillyWortel2
5th Gear member

Opvallend dat goede radio ontvangst in het digitale autotijdperk afhankelijk is van meerdere software updates.
Dat moet toch beter kunnen.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
iHansz
3rd Gear member

WillyWortel2 schreef: 06.09.2024 - 08:34 Opvallend dat goede radio ontvangst in het digitale autotijdperk afhankelijk is van meerdere software updates.
Wie luistert er dan nog naar de radio? 😇
Ben
Executive Member
Contacteer:

Ik :-)
Gewoon via de ether.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
dimitripb
4th Gear member

WillyWortel2 schreef: 06.09.2024 - 08:34 Opvallend dat goede radio ontvangst in het digitale autotijdperk afhankelijk is van meerdere software updates.
DAB is digitale radio en dus komt er software bij kijken om het signaal te verwerken. Mogelijk heeft men een matige kwaliteit chip gebruikt en probeert men dat nu op te lossen door aanpassingen in de software. Bijv. de foutcorrectie stringenter te zetten of het algoritme van de foutcorrectie aanpassen zodat er wel een bruikbaar radiosignaal overblijft.
Hans Eilander
7th Gear member

iHansz schreef: 06.09.2024 - 09:02 Wie luistert er dan nog naar de radio? 😇
En ik. Elke autorit, (dat is 3x per week) heb ik de radio aan, (DAB+) en geniet van de oude vertrouwde muziek, die zuiver binnen komt zonder storing. bv Radio 10 60&70,s of 80,s. Helder en zuiver. Geen gekloot met Handy, Smartphone, en weet ik het al wat niet meer. Gewoon en alleen de radio. Prima zo. :)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
WillyWortel2
5th Gear member

Voor veel mensen is radio een betrouwbare bron voor informatie.
Radio biedt hen snel het laatste nieuws plus actuele verkeersinformatie.
Best handig wanneer je files wilt vermijden.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
mga1600
6th Gear member

WillyWortel2 schreef: 06.09.2024 - 10:12 Voor veel mensen is radio een betrouwbare bron voor informatie.
Radio biedt hen snel het laatste nieuws plus actuele verkeersinformatie.
Best handig wanneer je files wilt vermijden.
Om die files word je in de Google auto’s ( en dus ook de EX30) al keurig heen genavigeerd. Dat werkt (bijna) prefect. In de Google auto’s kun je roepen ‘geef me het laatste nieuws’ en dan wordt het laatste nieuwsbericht ‘afgedraaid’. Idem voor het ‘ wat is het weerbericht op locatie xxxxx’ . Voor muziek heb je Spotify als vaste app.
Theoretisch I zou je denken is radio daarmee overbodig geworden, maar praktisch heb ik ‘m toch ook regelmatig aan staan in de Google-C40.
In de leen-EX30 was het inderdaad vreemd dat de radio wegviel bij gebruik van de rem. Ook als je al stilstond. Rem los…muziek….bizar…., maar het is goed te lezen dat het opgelost is met die update. Heerlijk rijdend autootje overigens die EX30: vlot, wendbaar, stil, soepel. Ik vond alleen de zitting een beetje kort -ik miste de zitting verlenging. De stoelen waren wel elektrisch verstelbaar, ook de passagiersstoel.
Als de EX30 nou 25 cm langer was, wat grotere stoelen had en een beetje mooier/echter dashboard en interieur zou hebben , dan zou ik ‘m zeker t.z.t. overwegen……maar ik denk dat ik zojuist misschien de EX60 heb omschreven…haha
XC60 T6 Ultimate Dark my24
WillyWortel2
5th Gear member

Vooruitziende blik van MGA 1600.
Volvo heeft bewust nog wat wensen niet vervuld.
Er moet ook wat overblijven voor een model tussen de EX30 en de EX90.
OGA244
8th Gear member

Zijn ze goed in geslaagd
RPJ Koning
Starter

Hallo allemaal,
Opeens geeft Google maps van lichte modus overdag een donkere modus. Inmiddels weet ik hoe dit kan veranderen terug naar lichte modus (overdag) maar blijkbaar wordt dit niet opgeslagen. Elke keer als we instappen moet dit overdag weer aangepast worden naar lichte modus. Weet iemand hoe je dit (bij instellingen?) definitief kunt oplossen? Dank voor je reply.
puccini
2nd Gear member

Zie handleiding daar staat het allemaal in moet op automatisch staan.
EX30 SMER plus Onyx
RSN84
1st Gear member

Iemand al de nieuwste update met CarPlay kunnen installeren?
Ik kan nergens afbeeldingen vinden van de lay-out.
#nieuwsgierig
Plaats reactie

Terug naar “EX30”