AC afvoerslangetje

Plaats reactie
djans_01
1st Gear member

Goedemiddag forum,

Al meer dan 10 jaar trotse bezitter van een v70 D5 uit 2008 ( nw model). Al meerdere dingen zelf kunnen doen ook dankzij dit forum.
Ik had laatst last van mist uit de AC openingen en kwam een mogelijke oplossing tegen, namelijk een verstopte afvoer van de AC.

Het slangetje zit aan de passagierszijde van de auto naast de centerconsole achter een paneel en tapijt. Het slangetje is per ongeluk helemaal losgekomen. Het punt op de bodem van de auto is duidelijk zichtbaar, maar waar het andere einde vastzit kon ik niet niet zien/ voelen. Het is nogal onmogelijk om daar iets te vinden, zelfs niet met camera van telefoon. Iemand een suggestie? Heb ook al gegoogled zonder resultaat. Hopelijk hoef ik niet alles uit te bouwen😢.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Danny
djans_01
1st Gear member

Ter verduidelijking: het gaat om het slangetje in de rode cirkel
Groet, Danny
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
didsbiak
1st Gear member

ik heb mij laten wijsmaken dat die mist uit ventilatie openingen veroorzaakt wordt door condensvorming. Dit ontstaat wanneer de ac langdurig en voluit staat te blazen. Mij is ook verteld dat het geen kwaad kan. Dus geen verstopte slang.
2008 VOLVO XC70 3.2 AWD SUMMUM Full options Oister Grey
2004 VOLVO V40 2.0 GREY
1973 Rover P6 2000 TC Brazilian Brown
1972 VOLVO 145DL B20 Bordeau Red
1972 VOLVO 164 E B30 Automatic Green Metallic
waal70
2nd Gear member

Dat diagram geeft dus ook mooi aan waar 'ie vast zit: de evaporator (nr 3 - ik denk condensor in Nederlands) ligt in de behuizing waar ook interieurfilter huist (6). Dat element wordt vochtig bij de juiste omstandigheden en ingeschakelde AC.
Afhankelijk van je precieze MY (je zegt nieuw model dus ik ga uit van 2008-2016 model) vind je dan een opening aan de onderkant van die behuizing/bak - met een rand/kraag-sluiting (oudere MY's hadden 'slechts' een recht buisje en een geklemde slang), mogelijk ook nog met een "knietje" verbonden.
Doorgaans verstopt de boel vanaf het slangetje pas. Als die bij jou helemaal weg is, dan zou je dus ook met de airco vol aan, liefst op een vochtige ochtend of dag, zelf kunnen voelen waar het water de bak verlaat.

Bekende plekken om verstopt te raken zijn overigens dat knietje (indien gemonteerd), en het hitteschild bij je katalysator onder de auto die over de uitvoer-opening verbogen is geraakt.

Een verstopte ac-drain kan inderdaad ook misting veroorzaken - ik verwacht dan wel een behoorlijke hoeveelheid water, dus waarschijnlijk is je bekleding dan ook vochtig.

Mocht je geen succes hebben, laat het dan even weten. Mijn interieurfilter is aan de beurt dus ik ga binnenkort ook 'de tunnel in' - ik kan dan proberen een fotootje te schieten van een aangesloten slang.
djans_01
1st Gear member

Bedankt voor de reacties!
@waal70, als je er in slaagt een fotootje te maken, graag!
Mvg Danny
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”