Hoi!
Ik wissel geregeld tussen een xc40 2020 T3 en xc40 2019 T4. Beide zijn bijna identiek aan opties, zo ook de pilot assist.
Maar het valt mij op dat de 2020 T3 veel trefzekerder is. Hij houdt strakkere lijnen aan, waar de 2019 T4 soms echt de hele tijd kleine S-jes maakt (van links naar rechts, beetje zoekende.
Ook vind ik dat de T4 te veel naar rechts aan houdt, soms eng dichtbij een auto plakt die ik in haal (waarbij ik dus moet tegensturen).
Is dit te verklaren door verschil in software? Of is het ook hardware gerelateerd (minder krachtigere CPU? Lagere resolutie camera? ...?).
Of zou ik met een software update op de 2019 T4 ook een betere ervaring kunnen krijgen?
Pilot Assist verschil tussen 2 xc40, jaren/software versie?
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 166
- Lid geworden op: 09.06.2024 - 20:46
Volgens mij ben ik in mijn XC40 van eind 2020 ergens een "gevoeligheids" instelling tegengekomen. Maar weet het niet zeker. Mijn vorige auto Toyota deed precies hetzelfde als jij beschrijft. Hier kon je de reactie gevoeligheid voor instellen. Deze stond op dat moment op "laag".
Hierdoor kwam de correctie te laat als de auto al te dicht bij de streep was, andersom na het corrigeren reageerde hij te laat wanneer hij aan de andere kant van de rijbaan op de streep zat en zo over en weer. Heb hem toen op medium gezet waardoor die op tijd reageerde, dat was toen de oplossing. Mijn XC40 blijft keurig bijna in midden van de baan. Met een gewichtje eraan stuur ik helemaal niet en volgt hij zelfs met bochten de weg geheel zelf.
Hierdoor kwam de correctie te laat als de auto al te dicht bij de streep was, andersom na het corrigeren reageerde hij te laat wanneer hij aan de andere kant van de rijbaan op de streep zat en zo over en weer. Heb hem toen op medium gezet waardoor die op tijd reageerde, dat was toen de oplossing. Mijn XC40 blijft keurig bijna in midden van de baan. Met een gewichtje eraan stuur ik helemaal niet en volgt hij zelfs met bochten de weg geheel zelf.
Volvo XC40 Momentum pro.T2 bjr.2020, Leder, Harmon Kardon.
Toyota Yaris Dynamic Brons groen bjr.2022.
Volvo S60 D3 5cil.aut.bjr.2012 Momentum.
Volvo C30 Summum 2.0D bjr.2007, Leder, navigatie etc.
Toyota Yaris Dynamic Brons groen bjr.2022.
Volvo S60 D3 5cil.aut.bjr.2012 Momentum.
Volvo C30 Summum 2.0D bjr.2007, Leder, navigatie etc.
- Hans Eilander
- 7th Gear member
- Berichten: 6605
- Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
- Locatie: G - O
Afgezien van het feit dat ik Pilot Assist zelden gebruik, doe ik het wel eens voor de lol. En hij loopt dan precies in het midden tussen de lijntjes.
Dat werkt bij mij prima. Maar ik stuur tóch liever zelf...
Dat werkt bij mij prima. Maar ik stuur tóch liever zelf...
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 301
- Lid geworden op: 26.06.2024 - 10:31
Ik word kriegel van dat gepiep en dat oranje stuurtje, als je 3 tellen je handen iets te los op het stuur hebt.Hans Eilander schreef: ↑18.09.2024 - 22:12 Afgezien van het feit dat ik Pilot Assist zelden gebruik, doe ik het wel eens voor de lol. En hij loopt dan precies in het midden tussen de lijntjes.
Dat werkt bij mij prima. Maar ik stuur tóch liever zelf...
Dat is voor mij al een reden om het niet te gebruiken.
- Hans Eilander
- 7th Gear member
- Berichten: 6605
- Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
- Locatie: G - O
Bij mij valt het wel mee, en hoor ik geen piepjes als ik een beetje tegenstuur. Bij mij is dat stuurtje trouwens groen.

Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)