V70 P3 2011 - Elektrische achterklep problemen

Plaats reactie
Scaniafan
2nd Gear member

Goedemiddag,

Sinds enige dagen geeft mijn elektrische achterklep problemen. Gaat om een V70 P3 bouwjaar 12-2010, MY2011.
Ik heb een aantal maanden terug de gasveren vervangen door nieuwe omdat de klep wat naar beneden bleef zakken. Sindsdien geen problemen meer daarmee.

Enkele dagen terug gaat de klep 's avonds nog normaal open en dicht, de volgende ochtend niet.
Klep opent op alle manieren (afstandsbediening, greep bij kenteken en knop op dashboard) op de volgende manier:

- Ontgrendelt
- Gaat 1/3e open
- Nogmaals openen gaat de klep nog 1/3e open
- Nogmaals openen gaat de klep nog 1/3e open

- Binnenverlichting gaat niet aan
- Klep sluit niet elektrisch, geen reactie op de knop in de klep
- Knop in de klep is niet verlicht als de klep open is

Foutmeldingen uitgelezen met VDASH:

- POT-C112767 Position Sensor. Algorithm Based Failures. Signal incorrect after event.
- POT-U210000 Control Module Not Configured. General Failure Information

Alles wat ik vind op Google wijst naar de elektromotor om de klep te openen, die heb ik (gebruikt) besteld en van de week gewisseld, zonder succes. Zelfde problemen.
Ruitenwisser, kentekenverlichting werkt allemaal prima zonder storingen. Geen kabelbreuk zichtbaar, alle connectoren al los gehad, contactspray gebruikt.

Ik heb nog 2 verdachten:

- Slot in klep zelf. Zit daar de schakelaar in die moet detecteren dat die open gaat?
- Knop om te sluiten

Wie kan raad geven, voor ik nog onderdelen ga bestellen om te vervangen. Vond de motor gebruikt al geld genoeg ... Slot zou gebruikt nog eens € 150,- kosten.
waal70
2nd Gear member

Heb je de position reset al eens geprobeerd? Even uit mijn hoofd: handmatig de klep naar de volledig open positie brengen en dan de 'sluit'-knop op de achterklep 10 secondes ingedrukt houden.

Overigens stel je hiermee de maximale opening in, dus het is niet verplicht om maximaal te gaan - je stelt in tot hoever de motor de achterklep zal openen. In jouw geval is die setting wellicht kwijt of ontregeld, misschien gebeurd tijdens het vervangen van de gasveren.

Zou ook overeen kunnen komen met je DTC's.
Scaniafan
2nd Gear member

Heb ik geprobeerd, maar aangezien er geen stroom op de knop lijkt te staan (gaat geen lampje branden) gaat dit niet werken helaas. Verder zou die los van de maximale opening, wel gewoon moeten sluiten verwacht ik.
Ik ga vrijdag denk ik het slot maar weer eens helemaal los halen, kijken of er iets van een microswitch in zit die kapot zou kunnen zijn.

Logisch redeneren lijkt mij dat de haak waarmee de klep fysiek sluit, een switch indrukt als deze helemaal open is. Dat geeft vervolgens het signaal dat de klep "open" is en alles wat met een open klep te maken heeft gaat werken (binnenverlichting, sluitfunctie, ...)
waal70
2nd Gear member

Geen stroom op de knop? Denk dan ook aan het gekende massaprobleem?
Er is een snelle check voorhanden (massadraad tussen achterruitverwarming en carrosserie)

Kijk bijvoorbeeld eens hier: https://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=295625
V50-Beestje
1st Gear member

Nagenoeg exact hetzelfde gehad. In het slot zitten twee microswitches waarvan 1 defect was. DTC op de position sensor bleef hardnekkig terugkomen, massa was goed.

Openen ging steeds prima, sluiten op geen enkele manier. Inderdaad geen verlichting ook. Uiteindelijk een gebruikt slot geplaatst en alle problemen direct over.

viewtopic.php?t=93130
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”