Ludo schreef:Bart, niet iedereen koopt een auto voor de garantie of inruilwaarde.
Dat verwacht ik ook niet, alleen zou een correcte voorstelling van de feiten waarop je die tuning overweegt handig zijn alvorens je de beslissing neemt.
Het blijft natuurlijk je eigen keuze, het tenslotte ook (vaak) je eigen auto, behalve als je hem leased natuurlijk.
Marinus, ik heb geen bal verstand van autotechniek, desalniettemin: 'c'est le ton qui fait la musique', m.a.w. je sympathieke [technische] uiteenzettingen zijn op zichzelf genomen al boeiend en leuk om te lezen... duszzzz..... :blob3:
Marinus schreef:@ Bart:
Ik had beloofd te stoppen met de discussie dus dat doe ik, ook al jeukt het om te blijven reageren, maar dan stopt deze wellis-nietus discussie nooit. Dus ik stop.
Marinus wat maak je me nou! Wordt het een keer gezellig :roll: op het forum stop je ermee. Als buitenstaanders valt er veel te genieten. Vooral als mensen zich vastbijten in zin en onzin. :twisted:
@ Bart: Ga zo door, het is al moeilijk genoeg om een standpunt te hebben wat de gemiddelde lezer niet wil horen, maar waar vaak wel een grote/kleine :? kern van waarheid inzit.
Tunen:
Wie wil er nou niet voor "weinig" een smak meer vermogen hebben?
Negatieve kanten wil men dan niet graag horen, maar gelukkig Bart heb jij een excellente schrijfstijl om tot mensen door te dringen :evil: .
Alleen moet je ze niet aan het huilen maken. [-X
Hierbij nog een paar feitjes over dit onderwerp. Over de juistheid van deze "feiten" kan ik helaas niet instaan. Misschien zijn er nog meer onafhankelijke bronnen. Zie echter wel de verschillen bij welke toerentallen het max. vermogen vrijkomt.
Als eerste Web-info van Rica:
Info uit de Volvo folder: (zie ook het verschil tussen de 140 en 170 pk versies)
We zien hier ook dat de Rica curves (niet getuned) niet gelijk zijn aan de Volvo folder curves.
Nu is de vraag wie te geloven, de veel geprezen specialist of gewoon Volvo? :roll:
@Henrip
zie in de Volvo folder dat de 170 pk versie bij de eerste ± 4000 toeren vrijwel gelijk is aan de 140 pk versie. Naar mijn menig zal chippen voor jouw doel, beter trekken, relatief weinig zin hebben.
Ik moet zeggen dat ik toch geneigd ben de Volvo informatie over de koppelkromme serieus te nemen. Daarmee tekent zich een situatie af dat rica wellicht niet de juiste info hanteert. Laten we het ze eens vragen. Ik zal de twee grafieken naar ze sturen en om commentaar vragen.
Lucien schreef:Ik moet zeggen dat ik toch geneigd ben de Volvo informatie over de koppelkromme serieus te nemen. Daarmee tekent zich een situatie af dat rica wellicht niet de juiste info hanteert. Laten we het ze eens vragen. Ik zal de twee grafieken naar ze sturen en om commentaar vragen.
Wordt vervolgd
Stel dan meteen de vraag over de genoemde garantie die ze niet willen geven op auto's ouder dan 2 jaar en met meer dan 80.000km op de teller, het kan allemaal maar duidelijk zijn.
Het is nu een weekje verder en Rica heeft niet gereageerd op onderstaande vraag waarbij de twee verschillende grafieken waren bijgevoegd. Trek je eigen conclusie uit het uitblijven van antwoord.
Zoals uit dit forum blijkt zijn er verschillende meningen over tunen. Laten we er eens vanuit gaan dat tuning wel een winst op levert dan blijft alleen de vraag over hoe je met de risicos omgaat. Dat is een afweging die afhangt van vele persoonlijke factoren.
In het onderhavige geval is mijn bescheiden inzicht dat er waarschijnlijk weinig winst te halen is op het gebied van koppel terwijl de risicos er nog steeds zijn.
In het geval van een turbodiesel is de winst waarschijnlijk veel hoger en kan ik me er iets bij voorstellen, zeker als het belasting-technisch een groot verschil maakt zoals in Belgie.
Beste Rica,
We overwegen een Volvo 140PK uit 2001 met 170.000km door jullie te laten tunen tot 180PK zoals op jullie site aangegeven
We zien echter ook dat de origineel door Volvo getoonde koppel en vermogenskromme duidelijk anders ligt dan in jullie plaatje weergegeven. (zie attachment)
Graag jullie reactie op deze onduidlijkheid van jullie zijde. We zullen deze vraag ook aan Volvo voorleggen.
Concrete vragen zijn:
1) Welke koppel/vermogenskromme horen er nu echt bij de niet tuned motor?
2) Wat is het te verwachten resultaat na tuning?
3) Waar wordt de winst in vermogen uit gehaald, hoger toerental of (zoals jullie tekening suggereert) wezenlijk hoger koppel bij gelijk toerental?
4) Waaruit bestaat de garantie die jullie na tunen kunnen geven voor deze wagen?
Soms denk ik dat tuning een placebo-effect heeft. Het helpt vooral voor je gevoel.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Er staat me bij dat iemand op het 850-forum ook ooit een mailtje naar rica gestuurd heeft met wat vragen en wat begon te mopperen over het uitblijven van antwoord. Daar werd toen op gereageerd door mensen die wel vaker bij Rica komen dat je ze beter kan bellen als je antwoord wilt. Ze schijnen er wel redelijk druk te zijn Ik kan me persoonlijk ook wel voorstellen dat je rond een uur of 6 ofzo ook wel naar huis wil en geen zin hebt om nog een heel epistel te schrijven over wel of niet kloppende koppelkrommes en wat wel of niet haalbaar is. Zeker als je in acht neemt dat ze de basisinfo gewoon op de site zetten.
Overigens kan ik me voorstellen dat de krommes van Rica voortkomen uit eigen metingen. Een 2.4 op de bank zetten, meting 1. Chip implanteren, auto weer op de bank, meting 2. Verschil tussen die twee is de winst.
Zo zou ik het wel doen tenminste, ik geloof de krommes van fabrikanten niet zo erg. Ze zullen wel waar zijn maar alleen onder bepaalde omstandigheden die je in het gewone leven niet zo snel tegen zult komen. Vergelijk het met wetenschappelijk onderzoek, wat waar is in een laboratorium is in basis ook wel waar in het echte leven alleen spelen daar zo vreselijk veel andere factoren mee dat je hetzelfde resultaat in de buitenwereld niet zal behalen, hoe graag je als onderzoeker ook wilt.
If you are, then continue to be and don't even think of stopping (Stephen Fry)
Als je een email adres op je website zet, hoor je ook te reageren...
Het zijn precies dit soort dingen die het verschil maken. Ik mag hopen dat de reden niet is zoals je die schrijft.
dat je rond een uur of 6 ofzo ook wel naar huis wil en geen zin hebt om nog een heel epistel te schrijven over wel of niet kloppende koppelkrommes en wat wel of niet haalbaar is.
Als de vraag te moeilijk is leg je hem niet naast je neer maar vraag je om extra tijd of geeft bijvoorbeeld aan dat er geen verdere info is dan wat op de website staat.
Als je serieus wat wilt weten moet je langsrijden en er naar vragen.
Die mensen kunnen amperaan de vraag aan, zitten de hele dag software te bakken en auto's te chippen en kleine of grotere probleempjes op te lossen, zoals de laatste extra 5 pk voor een auto van de zomeravond competitie of een ecu voor Porsche Nederland die x pk's en x Nm's uit een posche raceblok willen.
Maar als jij denkt dat jouw emailtje met een kritische vraag belangrijk genoeg is om hun core business stil te leggen, omdat dit zou bepalen of ze wel of geen klanten krijgen.........dan vermoed ik dat je je vergist.
Overigens, ik heb hem er naar gevraagd en toen begon hij keihard te lachen.
Ja stel je voor zeg, zo'n "specialist" kan zich toch niet verlagen om gewone mensen te woord te staan die misschien ook wel eens klant kunnen worden. Daar kan je als specialist tegenwoordig niet meer aan beginnen...
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Marinus schreef:Als je serieus wat wilt weten moet je langsrijden en er naar vragen
Ergo, we lullen dus gewoon maar wat op onze site?
En mocht iemand een keer om uitleg vragen dan gaan we gewoon hard lachen, dat is inderdaad een heel byzonder specialisme.
Marinus schreef:
Maar als jij denkt dat jouw emailtje met een kritische vraag belangrijk genoeg is om hun core business stil te leggen, omdat dit zou bepalen of ze wel of geen klanten krijgen.........dan vermoed ik dat je je vergist.
Overigens, ik heb hem er naar gevraagd en toen begon hij keihard te lachen.
Marinus je hebt geen aandelen etc. bij Rica.
En ik geloof ook echt wel dat ze je heel goed helpen.
Maar aan de manier van zakendoen, niet reageren op een serieuze mail en het in lachen uitbarsten van een medewerker als jij de vraag stelt, kan ik niet ontkomen aan het gevoel dat kritische vragen onwelkom zijn.
Dat dit hun aanzien zal schaden geloof ik niet, er zijn genoeg mensen die toch hun auto willen tunen.
Ikzelf zit er bijvoorbeeld ook nog steeds aan te denken mijn 115 pk 260 Nm Diesel op te tunen naar 143 pk 305 Nm.
Ik ben daar echter zeer kritisch op en ga niet zomaar met een bedrijf in zee. Het kost per slot van rekening een paar centen.
Het beantwoorden van een mail is toch het minste wat ze kunnen doen.
Zoals ik al eerder zei, bel of ga langs. Je wil niet weten hoeveel mailtjes die mensen per dag te verwerken krijgen en daarin krijgen de dealers van chiptuning waar ze dagelijks voor produceren (over de hele wereld) natuurlijk voorrang.
Dat hier een aantal mensen zitten die blij olie op het vuur gooien om negatieve dingen te roepen, is inmiddels dusdanig herkenbaar dat ik er maar niet op reageer.
Als je info wilt, neem contact met ze op. En als je geen zaken met ze wilt doen, dan ga je toch gewoon naar een andere dealer (die vervolgens dezelfde RICA-software op je ECU zet). Ga niet huilen dat ze niet op je mailtje gereageerd hebben, je bent gewaarschuwd, ze hebben genoeg te doen.
Nee als je belt of langsgaat, dan zitten daar een dame en/of heer die je telefoontje aanpakt en eventueel snel iets bij een van de heren kan checken en je verder te woord staat.
De mailtjes echter worden alleen door de heren tunerts beantwoord en die hebben wel iets beters te doen &(*#)-mailtjes te beantwoorden. Heel gek natuurlijk.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.