Hallo allemaal,
Ik heb onlangs wat problemen ondervonden met mijn Volvo XC60 (modeljaar 2019, Momentum, ingeschreven december 2018) met ongeveer 143.000 km op de teller. Het is een full option wagen en ik heb er altijd met veel plezier in gereden.
Helaas heb ik sinds kort (eind augustus) het gevoel dat er iets niet helemaal lekker zit met de aandrijving. Er zijn geen waarschuwingslampjes of rare geluiden, het was puur een gevoel dat er iets niet helemaal lekker zit.
De timing is zeer vervelend, want ik was net van plan om deze wagen te verkopen (Polestar 3 was al besteld en levering voorzien eind september).
Na levering van de Polestar 3 heb ik mijn XC60 achtergelaten bij de garage voor verdere diagnose.
Na de diagnose dat de ERAD transmissie effectief problemen geeft hebben ze mij 3 opties gegeven:
* Vervanging ERAD transmissie én ERAD motor: €8500 (voorkeursoptie van Volvo)
* Vervanging enkel ERAD transmissie: €3500 (onder voorbehoud, motor mogelijk ook defect, maar dat kunnen ze enkel zien tijdens de demontage, en dan zou de prijs voor de herstelling alsnog oplopen)
* Verkopen in huidige staat aan hun opkoper: €12500...
Op een tussenkomst van Volvo moet ik niet rekenen gezien de leeftijd & het aantal kilometers.
Ik ben dus op zoek naar advies, aangezien het hier over veel geld gaat en de ERAD problemen blijkbaar helemaal geen uitzondering zijn. Wat zouden jullie doen in mijn situatie? Alle tips en suggesties zijn welkom.
Mvg
Tijs
ERAD problemen Volvo XC60 (2019)
- mees
- 6th Gear member
- Berichten: 3905
- Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
- Locatie: Zuid-Holland
- Contacteer:
Wat zou de inkoopsprijs in goede staat zijn bij de dealer waar je die Polestar betaald hebt?
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20659
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Polestar ruilt niet in volgens mij.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 88
- Lid geworden op: 13.08.2013 - 21:37
Allereerst natuurlijk bijzonder vervelend.
Vervanging van enkel de transmissie is "slechts" 3500, wat 5000 euro scheelt met volledige vervanging. Wat zijn de extra kosten, wanneer je initieel kiest alleen de transmissie te vervangen en indien nodig de ERAD eventueel daarna?
Wat waren de symptomen, die je eind augustus opviel? Op basis daarvan kun je misschien ook een idee krijgen wat het probleem is. Mogelijk kun je ook wat vinden op swedespeed.com?
Vervanging van enkel de transmissie is "slechts" 3500, wat 5000 euro scheelt met volledige vervanging. Wat zijn de extra kosten, wanneer je initieel kiest alleen de transmissie te vervangen en indien nodig de ERAD eventueel daarna?
Wat waren de symptomen, die je eind augustus opviel? Op basis daarvan kun je misschien ook een idee krijgen wat het probleem is. Mogelijk kun je ook wat vinden op swedespeed.com?
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1196
- Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02
Volgens mij gaat het een rekensom.
Wat brengt de XC60 meer op wanneer de Erad transmissie in orde is?
Wanneer dat bedrag rond de 4000 euro ligt dan is het verstandiger het bod van 12.500 te accepteren.
Je hebt het gevoel dat er iets met de aandrijving is.
De auto geeft niet aan dat er iets fout zit bij de aandrijving.
Hoe ziet die diagnose eruit?
Afgaande op de informatie over mogelijke kosten lijkt afscheid nemen zonder de reparatie uit te voeren de beste optie.
VIDA geeft meestal wat uitgebreidere informatie.
De kans bestaat nog steeds dat het slechts om een gevoel gaat.
Laat de auto bij een dealer uitlezen en vraag offerte voor de reparatie van eventueel geconstateerde gebreken.
Wat brengt de XC60 meer op wanneer de Erad transmissie in orde is?
Wanneer dat bedrag rond de 4000 euro ligt dan is het verstandiger het bod van 12.500 te accepteren.
Je hebt het gevoel dat er iets met de aandrijving is.
De auto geeft niet aan dat er iets fout zit bij de aandrijving.
Hoe ziet die diagnose eruit?
Afgaande op de informatie over mogelijke kosten lijkt afscheid nemen zonder de reparatie uit te voeren de beste optie.
VIDA geeft meestal wat uitgebreidere informatie.
De kans bestaat nog steeds dat het slechts om een gevoel gaat.
Laat de auto bij een dealer uitlezen en vraag offerte voor de reparatie van eventueel geconstateerde gebreken.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 88
- Lid geworden op: 13.08.2013 - 21:37
In zijn eerste bijdrage staat dat hij bij de dealer reeds diagnose heeft laten stellen, echter is niet eenduidig gebleken wat de oorzaak is. Als dit is wat de dealer nu kan diagnosticeren is het inderdaad een rekensom, maar is het wel raadzaam om inzicht te krijgen in het financiële plaatje van iedere mogelijkheid en die heb je nu blijkbaar nog niet voor alle mogelijkheden.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1196
- Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02
Er staat niet dat de dealer de diagnose heeft gesteld.
Algemene regel bij auto's is dat het altijd tegen valt.
Ga maar uit van 8500 euro.
Misschien toch eens een tweede opinie vragen bij een andere dealer.
Er is ook een bedrijf dat gespecialiseerd is in ERAD reparaties..
Volvo specialisten zijn ook een optie.
Die kunnen gebruikte onderdelen monteren.
Algemene regel bij auto's is dat het altijd tegen valt.
Ga maar uit van 8500 euro.
Misschien toch eens een tweede opinie vragen bij een andere dealer.
Er is ook een bedrijf dat gespecialiseerd is in ERAD reparaties..
Volvo specialisten zijn ook een optie.
Die kunnen gebruikte onderdelen monteren.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6568
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Die vraagt inmiddels ook de prijs die de dealer rekent begreep ik afgelopen week van mijn compagnon die na 160K ook zijn transmissie kapot heeft (1 maand na afloop van de garantie).....WillyWortel2 schreef: ↑29.09.2024 - 07:28 Er is ook een bedrijf dat gespecialiseerd is in ERAD reparaties..
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 88
- Lid geworden op: 13.08.2013 - 21:37
Er staat bij de mogelijke scenario's aangegeven wat de voorkeursoptie van "Volvo" is, dus Volvo is hierin geraadpleegd en heeft hierover advies uitgebracht. Ik denk ook wat Gouwe stelt dat een specialist niet per definitie (veel) goedkoper is.
Ik gok dat je inruilprijs, wanneer de auto technisch in orde is boven de 25.000 euro geschat wordt (ik zie op occasionsites vraagprijzen van bedrijven voor een T8 boven 30K) en daarmee valt de optie van die opkoper alvast af (immers 12.500 + 8.500 reparatie = 21.000).
Repareren lijkt dan de juiste route en met gebruikte onderdelen financieel wellicht aantrekkelijk. Vaak krijg je op de gebruikte onderdelen nog wel garantie, maar doorgaans niet op de uren. Dat is dus een risico, want als blijkt dat het gebruikte onderdeel defect is, krijg je wel je geld terug van het onderdeel, maar dus niet van de uren. Hoe ligt de verhouding van de kosten van in uren en onderdelen en wat is het prijsverschil met nieuwe onderdelen en hoe groot is het financiële voordeel ten opzichte van nieuwe onderdelen, is dan de vraag.
Daarnaast is er nog het dilemma: vervang je in eerste instantie alleen de transmissie of ook de ERAD?
Ik zou dan wat meer zicht willen hebben op die "gok":
1. Wat is het risico dat hiermee het probleem opgelost wordt (op basis van symptomen cq eerdere ervaringen)
2. Wat zijn dan de additionele kosten als je alsnog de ERAD-motor moet vervangen.
3. In hoeverre is de diagnose van de ERAD-motor te stellen, na uitbouwen hiervan. Immers, indien je de ERAD transmissie toch moet uitbouwen, hoeveel extra werk is het dan nog om de ERAD-motor uit te bouwen en deze dan verder te diagnosticeren/controleren?
Het gevoel dat je had dat er Iets niet lekker zat, maar er geen alarmlampjes en dergelijke waren, geeft mij het gevoel dat er een mechanisch probleem is. Kun je iets meer zeggen wat je waarnam? Voelde je speling op de aandrijflijn en/of een bonkend geluid bij optrekken), een merkwaardig geluid bij elektrisch rijden, trillingen of iets dergelijks? Op basis van de symptomen kan een specialist je misschien ook een betere indicatie geven waar de oorzaak vermoedelijk gevonden kan worden en welke scenario's er het meest voor de hand liggen. Op welke wijze de transmissie/differentieel gekoppeld is aan de ERAD-motor is mij niet bekend, maar een dealer/specialist weet dit en moet hierin met je mee kunnen denken, lijkt me.
Ik gok dat je inruilprijs, wanneer de auto technisch in orde is boven de 25.000 euro geschat wordt (ik zie op occasionsites vraagprijzen van bedrijven voor een T8 boven 30K) en daarmee valt de optie van die opkoper alvast af (immers 12.500 + 8.500 reparatie = 21.000).
Repareren lijkt dan de juiste route en met gebruikte onderdelen financieel wellicht aantrekkelijk. Vaak krijg je op de gebruikte onderdelen nog wel garantie, maar doorgaans niet op de uren. Dat is dus een risico, want als blijkt dat het gebruikte onderdeel defect is, krijg je wel je geld terug van het onderdeel, maar dus niet van de uren. Hoe ligt de verhouding van de kosten van in uren en onderdelen en wat is het prijsverschil met nieuwe onderdelen en hoe groot is het financiële voordeel ten opzichte van nieuwe onderdelen, is dan de vraag.
Daarnaast is er nog het dilemma: vervang je in eerste instantie alleen de transmissie of ook de ERAD?
Ik zou dan wat meer zicht willen hebben op die "gok":
1. Wat is het risico dat hiermee het probleem opgelost wordt (op basis van symptomen cq eerdere ervaringen)
2. Wat zijn dan de additionele kosten als je alsnog de ERAD-motor moet vervangen.
3. In hoeverre is de diagnose van de ERAD-motor te stellen, na uitbouwen hiervan. Immers, indien je de ERAD transmissie toch moet uitbouwen, hoeveel extra werk is het dan nog om de ERAD-motor uit te bouwen en deze dan verder te diagnosticeren/controleren?
Het gevoel dat je had dat er Iets niet lekker zat, maar er geen alarmlampjes en dergelijke waren, geeft mij het gevoel dat er een mechanisch probleem is. Kun je iets meer zeggen wat je waarnam? Voelde je speling op de aandrijflijn en/of een bonkend geluid bij optrekken), een merkwaardig geluid bij elektrisch rijden, trillingen of iets dergelijks? Op basis van de symptomen kan een specialist je misschien ook een betere indicatie geven waar de oorzaak vermoedelijk gevonden kan worden en welke scenario's er het meest voor de hand liggen. Op welke wijze de transmissie/differentieel gekoppeld is aan de ERAD-motor is mij niet bekend, maar een dealer/specialist weet dit en moet hierin met je mee kunnen denken, lijkt me.
- The Mechanic
- 5th Gear member
- Berichten: 1563
- Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53
Bij 9 van de 10 auto's is er met de ERAD niets mis, soms breekt er iets in de koppeling wat de tandwielen en/of het huis van de ERAD beschadigd.
Vaak gaat de ERAD dan ook lawaai maken.
Vaak gaat de ERAD dan ook lawaai maken.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1196
- Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02
De aanbeveling van Edwin28 is gebaseerd op een vage waardebepaling van de auto.
Een inruilprijs is geen inkoopprijs van de handel.
Er is geen sprake van inruil. Polestar ruilt niet in.
Voeg dat bij de weinig concrete beschrijving van de klacht.
Op basis van deze beperkte gegevens is het niet mogelijk de TS te adviseren.
De mechanic geeft uit ervaring de kans dat de ERAD compleet vervangen moet worden 10% is.
Dat geeft nog enige zekerheid.
Een inruilprijs is geen inkoopprijs van de handel.
Er is geen sprake van inruil. Polestar ruilt niet in.
Voeg dat bij de weinig concrete beschrijving van de klacht.
Op basis van deze beperkte gegevens is het niet mogelijk de TS te adviseren.
De mechanic geeft uit ervaring de kans dat de ERAD compleet vervangen moet worden 10% is.
Dat geeft nog enige zekerheid.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 88
- Lid geworden op: 13.08.2013 - 21:37
De gegeven info is inderdaad summier, maar in ieder geval was er voor Volvo voldoende info om oplossingsrichtingen aan te geven en geven zij hun voorkeur aan. Ik ben het met je eens dat wanneer er meer info over de problematiek gegeven kan worden (waar ik om vraag), je specifieker kunt worden in een advies, maar ook zonder dat kun je, hoewel minder gericht, wel meedenken en dat is ook wat TijsvdB vraagt. Iedere bijdrage hierin kan helpen, zo ook die van Mechanic. Volvo heeft aan TijdvdB aangegeven wel de voorkeur te geven om de motor te vervangen: blijkbaar verdenkt Volvo wel de motor en valt deze mogelijk in de 10% groep, die Mechanic aangeeft. Het is in ieder geval iets waar ThijsvdB een vraag over zou kunnen stellen of mee te nemen in zijn afwegingen voor een te volgen route.
Wat betreft inruilprijzen: Richting de consument wordt eventuele korting/marge op de aan te schaffen auto nogal eens op de inruilprijs gezet, waardoor het geheel er wat vriendelijker uitziet en de kopende partij sneller over de streep is te trekken, maar feitelijk wordt een auto tegen een bepaalde waarde ingekocht, ongeacht of hier een verkoop van een ander voertuig tegenover staat. Uiteraard is geen exacte waardebepaling te geven op basis van de beperkte gegevens en zullen er normaliter tussen geraadpleegde autobedrijven onderling ook prijsverschillen optreden. Met behulp van bijvoorbeeld autotelex of ANWB koerslijst kan de eigenaar echter wel met redelijk getrouwe indicatie krijgen. Op basis van de mij bekende gegevens kwam hier ook een prijs van minimaal 25K uit en dan valt het € 12.500 bod normaliter af.
Wat betreft inruilprijzen: Richting de consument wordt eventuele korting/marge op de aan te schaffen auto nogal eens op de inruilprijs gezet, waardoor het geheel er wat vriendelijker uitziet en de kopende partij sneller over de streep is te trekken, maar feitelijk wordt een auto tegen een bepaalde waarde ingekocht, ongeacht of hier een verkoop van een ander voertuig tegenover staat. Uiteraard is geen exacte waardebepaling te geven op basis van de beperkte gegevens en zullen er normaliter tussen geraadpleegde autobedrijven onderling ook prijsverschillen optreden. Met behulp van bijvoorbeeld autotelex of ANWB koerslijst kan de eigenaar echter wel met redelijk getrouwe indicatie krijgen. Op basis van de mij bekende gegevens kwam hier ook een prijs van minimaal 25K uit en dan valt het € 12.500 bod normaliter af.
-
- Starter
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 04.10.2024 - 06:27
Hoi Tijs,
Ik lees al een tijdje mee op dit forum omdat ik oriënterend ben over de aanschaf van een gebruikte XC60 en dit forum een goede bron van vaker voorkomende issues is om te checken bij de aanschaf. Volgens mij is de ERAD wel het meest kostbare dus daar ben je lekker mee. Zelf zou ik de transmissie laten vervangen en als blijkt dat de motor ook mee moet, die dan ook. Zo niet, heb je een meevaller. Maar dat is ook een berg gedoe en uiteindelijk moet je maar afwachten of alles verholpen is. De prijs van de opkoper vind ik mager. Het is inderdaad een rekensommetje waarin de opkoper zo’n 5k-10k kan verdienen mits er geen andere gebreken aan het licht komen, dat risico is dan voor de opkoper.
Zelf ben ik bijna geneigd om voor te stellen om te verkennen of ik de rol van opkoper kan overnemen, tegen voor jou, iets gunstigere voorwaarden. Maar met deze prijs vermoed ik bijna dat de opkoper nog wel iets incalculeert
Ik lees al een tijdje mee op dit forum omdat ik oriënterend ben over de aanschaf van een gebruikte XC60 en dit forum een goede bron van vaker voorkomende issues is om te checken bij de aanschaf. Volgens mij is de ERAD wel het meest kostbare dus daar ben je lekker mee. Zelf zou ik de transmissie laten vervangen en als blijkt dat de motor ook mee moet, die dan ook. Zo niet, heb je een meevaller. Maar dat is ook een berg gedoe en uiteindelijk moet je maar afwachten of alles verholpen is. De prijs van de opkoper vind ik mager. Het is inderdaad een rekensommetje waarin de opkoper zo’n 5k-10k kan verdienen mits er geen andere gebreken aan het licht komen, dat risico is dan voor de opkoper.
Zelf ben ik bijna geneigd om voor te stellen om te verkennen of ik de rol van opkoper kan overnemen, tegen voor jou, iets gunstigere voorwaarden. Maar met deze prijs vermoed ik bijna dat de opkoper nog wel iets incalculeert
- DB200
- 6th Gear member
- Berichten: 3702
- Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00
TijsVdB heeft niet meer gereageerd jammer genoeg. 12,5k is natuurlijk een belachelijk bod. Misschien is verkoop op marktplaats met een eerlijke omschrijving misschien wel een beter idee. Ben wel benieuwd of het nog een BTW auto is.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 253
- Lid geworden op: 26.03.2014 - 20:59
Moet dit topic niet naar de XC60 hoek?
Ikzelf heb deze reparatie ook net gehad. Kostte mij 3.100 EUR bij de Volvo dealer met levenslange garantie. Heb heel wat onderzoek gedaan. Ben ook bij DTS in Lopik geweest, die vraagt 2.950 EUR. Zij zijn specialist. Maar gezien het geringe prijsverschil heb ik het bij de dealer laten doen, vooral vanwege de garantie. Zowel DTS als de dealer waren voorzichtig met de prognose, maar in bijna alle gevallen is het alleen de ERAD koppeling die vervangen moet worden. Zeker als je er vroeg bij bent. Laat je het gaan, dan is er kans dat ook de elektramotor schade oploopt. Vooral deze is zeer kostbaar.
Die 12.500 EUR is een belachelijk bod. Ik neem aan dat je een T8 hebt? Ik zou de reparatie laten doen. Zelfs als het tegenvalt en je moet de koppeling en motor beide vervangen, dan nog kan het zeker uit. Een dergelijk wagen brengt particulier zeker 30K op. Plugins zijn op dit moment zeer in trek, en de XC60 helemaal!! Helemaal als dit zwakke punt opgelost is, dan is de reparatie een verkoopargument. De volgende eigenaar kan er dan weer ruime tijd mee vooruit.
Ikzelf heb deze reparatie ook net gehad. Kostte mij 3.100 EUR bij de Volvo dealer met levenslange garantie. Heb heel wat onderzoek gedaan. Ben ook bij DTS in Lopik geweest, die vraagt 2.950 EUR. Zij zijn specialist. Maar gezien het geringe prijsverschil heb ik het bij de dealer laten doen, vooral vanwege de garantie. Zowel DTS als de dealer waren voorzichtig met de prognose, maar in bijna alle gevallen is het alleen de ERAD koppeling die vervangen moet worden. Zeker als je er vroeg bij bent. Laat je het gaan, dan is er kans dat ook de elektramotor schade oploopt. Vooral deze is zeer kostbaar.
Die 12.500 EUR is een belachelijk bod. Ik neem aan dat je een T8 hebt? Ik zou de reparatie laten doen. Zelfs als het tegenvalt en je moet de koppeling en motor beide vervangen, dan nog kan het zeker uit. Een dergelijk wagen brengt particulier zeker 30K op. Plugins zijn op dit moment zeer in trek, en de XC60 helemaal!! Helemaal als dit zwakke punt opgelost is, dan is de reparatie een verkoopargument. De volgende eigenaar kan er dan weer ruime tijd mee vooruit.