V60 D6 met een geurtje

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Plaats reactie
wiva
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 23.05.2010 - 21:47

Ik rijd al enkele jaren met een D6 PHEV (2016, gekocht in 2020), super tevreden ermee (wel in eerste jaar 2 x aircopomp onder waarborg vervangen), maar er is 1 ding dat me stoort, als de standkachel werkt (meestal al bij temperaturen onder de 18 graden of zo) dan krijg ik een sterke halfverbrande-diesel-geur in het interieur. Zolang je aan't rijden bent heb je er geen last van, maar als je even stilstaat (voor het rode licht) dan wordt die geur erg storend. Ik schakel dan meestal even over naar de Pure modus (als de batterij nog niet leeg is tenminste).
Is dit een bekend verschijnsel, komt dat wel meer voor? Of is er iets mis met de auto?
C40 Plus 2023
V60D6 2016
V60D3 2011
V70 2.4D 2007
V50 1.6D 2008
V50 1.6D 2007
V40 1.9D 2001
Emvee60
1st Gear member
Berichten: 44
Lid geworden op: 05.06.2021 - 19:03

Bekend gegeven, hier hetzelfde. Niks mis met je auto.
Het was voor ons een van de redenen om over te stappen naar een V60 van het nieuwe type met T8 benzinemotor.
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6583
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Suggestie: zet die standkachel uit en gebruik hem alleen voor het opwarmen van je auto bij stilstand en niet tijdens het rijden verder.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1563
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

De uitlaat van deze standkachels breekt wel eens waardoor de uitlaatgassen niet netjes onder de auto uitkomen maar ook deels achter de wielkuip....
Emvee60
1st Gear member
Berichten: 44
Lid geworden op: 05.06.2021 - 19:03

Gouwe schreef: 29.09.2024 - 19:55 Suggestie: zet die standkachel uit en gebruik hem alleen voor het opwarmen van je auto bij stilstand en niet tijdens het rijden verder.
En hoe zou je dat willen doen? Gaat automatisch.
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6583
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Ik heb al vier jaar geen D6 meer en weet dus niet meer hoe dat werkt, maar het kan zeker wel (had hem zelf altijd uit). Misschien kan een andere D6 rijder je helpen of anders even het papieren boekje raadplegen of hier digitaal: https://www.gebruikershandleiding.com/V ... 34199.html
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3971
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Emvee60 schreef: 30.09.2024 - 07:41
Gouwe schreef: 29.09.2024 - 19:55 Suggestie: zet die standkachel uit en gebruik hem alleen voor het opwarmen van je auto bij stilstand en niet tijdens het rijden verder.
En hoe zou je dat willen doen? Gaat automatisch.
Er is een optie in het dashboard te kiezen met automatisch verwarmen. Click je dat uit dan gaat de diesel motor aan in hybrid. In pure lukt dat tot bijna 5 graden boven 0.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3971
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Probleem is waarschijnlijk de pakking van de standkachel. Of je hebt een revisie setje nodig. Dat was voor mij ook 2 a 3 jaar geleden.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”