Wij zijn ons aan het orienteren op een hybride, voorwaarde is dan wel woonwerkverkeer bijna geheel elektrisch te kunnen rijden iedere dag. Op de panelen. Anders doen we liever gewoon benzine.
De long range V60 vanaf 2022 geeft een actieradius WLTP 88km, de XC60 geeft 77 km. Wij overwegen dan ook voor het eerst een Volvo.
Ons doel is een plugin hybride aanschaf die woonwerk-verkeer (30 km enkele rit) heen en weer te kunnen rijden (totaal 60 km).
Deze route is mogelijk door: 30km snelweg bij rustig verkeer, of 10km binnendoor + 20km snelweg (vaak in de spits).
De vraag is, gaan wij dit redden in de winter en zomer puur elektrisch?
Wat is gemiddeld jullie ervaring in de praktijk met de Long Range versie (of standaard range)? Hoeveel km en dat bij welk percentage snelweg (niet kinderachtig rijden) en welk percentage 50-80 wegen?
Dank alvast.
Actieradius V60 / XC60 Long Range
- TomAmazon
- 2nd Gear member
- Berichten: 67
- Lid geworden op: 21.11.2021 - 13:20
- Locatie: Aalbeke
Alles hangt af van hoe je rijdt, temperatuur buiten,.... Doe je graag stoplichtsprintjes, dan gaat de batterij snel naar beneden. Airco of verwarming opzetten zonder preconditioning, knabbelt ook aan de accu (systeem moet heel de cabine opwarmen of afkoelen, terwijl met preconditioning dit reeds gedaan werd). Op de snelweg zie je de kms zo naar beneden gaan (luchtwaarstand).
De batterij werkt het best op secundaire wegen, omdat je dan in 'B' ook regeneratief kan remmen en 'stroom' terugwinnen. Mijn XC60 ER heb ik gemiddeld 75km in de zomer (na 2,5 jaar eigenaar) en in de winter een dikke 60km. Mijn maximum was 91,2km deze zomer, maar dat was echt 'voorziend' rijden zonder snelweg met airco op.
Woon-werk is 36km snelweg en 12km secundaire wegen en ik kom aan met een rest capaciteit van ongeveer 14km in de zomer. Als ik alles langs secundaire wegen doe heb ik 55km te doen en ik kom aan op kantoor met nog 11km resterend (ook in de zomer).
Veel hangt dus af van andere factoren dan van batterij alleen. De V60 heeft betere stroomlijn, en kan dus verder met dezelfde batterij.
De batterij werkt het best op secundaire wegen, omdat je dan in 'B' ook regeneratief kan remmen en 'stroom' terugwinnen. Mijn XC60 ER heb ik gemiddeld 75km in de zomer (na 2,5 jaar eigenaar) en in de winter een dikke 60km. Mijn maximum was 91,2km deze zomer, maar dat was echt 'voorziend' rijden zonder snelweg met airco op.
Woon-werk is 36km snelweg en 12km secundaire wegen en ik kom aan met een rest capaciteit van ongeveer 14km in de zomer. Als ik alles langs secundaire wegen doe heb ik 55km te doen en ik kom aan op kantoor met nog 11km resterend (ook in de zomer).
Veel hangt dus af van andere factoren dan van batterij alleen. De V60 heeft betere stroomlijn, en kan dus verder met dezelfde batterij.
2009 C70 2.0D Summum
1969 P121 Amazon B18B Weber Downdraft OD
2009 XC90 2.4D AWD Momentum Shadow Blue Metallic
2022 XC60 T6 PHEV Inscription Expr. Platinum Grey, Blond Moritz leder
1969 P121 Amazon B18B Weber Downdraft OD
2009 XC90 2.4D AWD Momentum Shadow Blue Metallic
2022 XC60 T6 PHEV Inscription Expr. Platinum Grey, Blond Moritz leder
- Bart
- 8th Gear member
- Berichten: 12804
- Lid geworden op: 07.11.2006 - 12:50
- Locatie: Nijmegen
Ik denk dat de 77 km zoals door TS opgegeven de WLTP is. Ik heb met mijn V60 ooit eens 82 km gezien als actieradius, maar bleef bij gewoon gebruik rond de 70 km steken. Ik reed regelmatig (rustig) over de A73 van Sevenum terug naar Nijmegen op de accu, haalde ik net (in Pure).
Volvo: V50 | 850 | V40 | V50 | XC70 | S70 | S80 | S60 | 240 | XC90 | V90 | V60 | C70 | V60 | 240
'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'08 Mini Clubman Cooper S - Dark Silver
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0 Turbo Aero - Midnight Blue
"I'll try being nicer if you try being smarter.."
'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'08 Mini Clubman Cooper S - Dark Silver
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0 Turbo Aero - Midnight Blue
"I'll try being nicer if you try being smarter.."
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 99
- Lid geworden op: 27.02.2022 - 02:12
- Locatie: Regio Noord-Holland
Ik heb hetzelfde krijg niet meer dan sporadisch 68km te zien als range. Maar meestal onder de 65km. In de winter richting de 50km.
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6568
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Ben benieuwd naar de overweging?
Ik heb een T8 met een range van maar 20-25 km. Rijdt 1:18 met en 1:11 zonder laden van de accu. Jij haalt denk ik de 1:15 (zonder) en 1:25 met.
Dus ook al moet de benzine motor af en toe aan, dan is het financieel gezien nog steeds een no brainer.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- TJJD6
- 1st Gear member
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 17.10.2017 - 21:42
Hier mijn ervaring: Vandaag nog 75.5km (Landsmeer-Alkmaar vv = deels 50/80 en deels snelweg) gereden, accu was net niet vol bij wegrijden en ook (net) nog niet leeg bij aankomst. Wij halen gemiddeld met vakantie (Italië) en geregeld een ritje van Amsterdam naar Friesland (paar keer in de maand) ca 1:45 gemiddeld en tanken meestal zo eens in de 2000/2500 km (behalve op vakantie). Op de snelweg moet je niet harder gaan dan 95-100km/h anders gaat het een stuk sneller leeg allemaal maar ik vind dat ind randstad niet zo'n probleem. Op lange snelweg ritten (tot zo'n 120km/h) is 1:15/16 op beziene haalbaar. Al met al is de LR (T6) volgens mij zo gek nog niet.
Volvo V60 II MY2022 T6 R-Design long range
Volvo 480ES, Volvo V40, Volvo V60 D6
Volvo 480ES, Volvo V40, Volvo V60 D6
- Tukker999
- 4th Gear member
- Berichten: 783
- Lid geworden op: 26.02.2014 - 18:48
Ik zat zo even te denken.
De accu heeft zo'n 18 kWh van vol naar leeg en het rijdt 75 km?
18/0,75 = 24 kWh/100km
Dan verbruikt de elektromotor best wel veel.
De accu heeft zo'n 18 kWh van vol naar leeg en het rijdt 75 km?
18/0,75 = 24 kWh/100km
Dan verbruikt de elektromotor best wel veel.
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus 
Volvo V60 PIH 2013:
Honda Civic Hybride 2010:

Volvo V60 PIH 2013:

Honda Civic Hybride 2010:

- mga1600
- 6th Gear member
- Berichten: 3130
- Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
- Locatie: nhn
Nee, niet helemaal leeg. Er blijft altijd 3 kWh als gevulde buffer achter voor hybride modus. Dat is de grap, want als je 200 km hebt gereden en de accu dus al lang leeg is wordt je nog steeds elektrisch op gang gebracht na een stop. En juist in dat op gang brengen van een massa van 2 ton gaat veel energie zitten.- daarom is een hybride relatief zuinig.
Dus je moet niet met 18 maar met 15 rekenen. Dan is het verbruik dus 20kwh/100 km afhankelijk van rijstijl. Dat is het met een kleinere EV (;zoals mijn C40) ook gauw als het wat kouder of natter is en de verwarming dus ook stroom verbruikt.
Maar kijk eens naar de video van bijvoorbeeld Thom löv op YouTube of naar video’s van Cars Made Simple. Die halen de opgegeven range wel zo ongeveer. En dat is best bijzonder want met een EV wordt nooit de wltp gehaald…ook al doe je nog zo je best. Maar net als met EV’s zal ook hier de omgevingstemperatuur, de snelheid, de wind etc. een flinke rol spelen. Op mijn ( nu nog) C40 is de range in de winter 50 km minder dan inde zomer.
XC60 T6 Ultimate Dark my24
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 99
- Lid geworden op: 27.02.2022 - 02:12
- Locatie: Regio Noord-Holland
Mijn ervaring (sinds januari dit jaar een XC60 MY24) is dat het volladen tussen de 16,5 en 17 kWh kost. En daar kan ik rond de 50km in de winter en rond de 65km in de zomer mee rijden. Komt dus in de zomer op ongeveer 27 kWh/100km uit. Dat is duur tov een EV en goedkoop tov een benzine auto. Een PHEV is zwaarder door de motor en dus minder efficiënt.
Voor een zware XC60 van 2150 kg met niet zo’n aerodynamisch vorm valt me dit mee. EV is efficiënter maar heeft voor mij persoonlijk nadelen qua actieradius en laadstress in het buitenland.
- Almerev70
- 4th Gear member
- Berichten: 844
- Lid geworden op: 26.07.2017 - 13:02
- Locatie: Almere
Ik heb geen LR maar de voorganger.
Ben de laatste weken beetje een het spelen met de kachel, wel voorverwarmen aan de stekker en dan met wegrijden kachel op low en ventilator op stand 1. Dat scheelt enorm veel stroom, dus km's! Vergis je daar niet in.
Ben de laatste weken beetje een het spelen met de kachel, wel voorverwarmen aan de stekker en dan met wegrijden kachel op low en ventilator op stand 1. Dat scheelt enorm veel stroom, dus km's! Vergis je daar niet in.
Volvo V60 T8 Twin Engine AWD Inscription 12-2019, Ice White.
Motortype B4204T34 - Bak TG-81SD. 8-2023 --> 77000km
Volvo V70 III D3/D4 2012 Limited Edition, Twilight Bronze Metallic
motortype D5204T3, --> 07/2017 127.000km
05/2018 146.000km --> 07/2023 248.000km
Motortype B4204T34 - Bak TG-81SD. 8-2023 --> 77000km
Volvo V70 III D3/D4 2012 Limited Edition, Twilight Bronze Metallic
motortype D5204T3, --> 07/2017 127.000km
05/2018 146.000km --> 07/2023 248.000km
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21135
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Ik heb een Long Range V90, gister met normaal gebruik en met verkeer mee 60km snelweg met 108 in het uur, secundair 12km met 80 per uur, àlles elektrisch en nog 4km over.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- mga1600
- 6th Gear member
- Berichten: 3130
- Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
- Locatie: nhn
Nog maar 2 weken ervaring met mijn LR XC60T6, maar ik denk dat ik aardig in de buurt ga komen van de wltp van 78 km. Iedere keer dat ik de accu helemaal leeg reed ( in pure of hybrid) en wer opgeladen heb geeft hij 1 of 2 km meer aan dan de vorige keer. Toen ik hem ‘kreeg’ stond hij op 66, inmiddels op 73. Ik weet dat dat een voorspelling is op basis van het historische verbruik, dus het hangt helemaal af van je rijstijl, wind, temperatuur, belading etc. Mijn electrische kilometers met deze auto speelden zich grotendeels af tijdens ritten over 80 en 100 kmh wegen, maar weinig snelweg.
XC60 T6 Ultimate Dark my24