Welke banden voor mijn 2007 V70 summum?

Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14315
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Banden moeten een indicatie hebben dat deze de max snelheid van de Volvo aankunnen. Bij een V70 is dat mogelijk 210 km dus een H band. ( even in je boekje kijken) Anders ga je naar de V
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Arjandg
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 03.10.2022 - 20:32

Maakt een 235/40 of 245/45 veel verschil?
De 45 is wel in een lagere rating te krijgen.
Denk dat ik de achterbanden die nog zomer zijn nog laat zitten, zit nog heel veel profiel op.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo V70NN 2007 model jan 2008 2.5T Geartronic 6, Momentum
chassisnummer, 002404
Omgebouwd naar R-design (alleen niet verlaagd)
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 26885
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Dan zou ik voor ook zomerbanden nemen en geen all season.
Anders heb je op de voor en achteras banden met hele andere eigenschappen.

Will je voor de Cross Climates gaan gewoon per 4 en dan de zomerbanden eventueel nog verkopen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Arjandg
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 03.10.2022 - 20:32

Dat ik achter laat zitten is omdat ik voorwiel aandrijving heb. Dus achter voegt niet veel toe voor nieuwe banden. Dat het ander type is maakt me niet uit. Volgende winter voor naar achter en weer nieuwe voor.
Volvo V70NN 2007 model jan 2008 2.5T Geartronic 6, Momentum
chassisnummer, 002404
Omgebouwd naar R-design (alleen niet verlaagd)
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 26885
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Nieuwe banden altijd naar achteren toe.
Zeker met een voorwielaandrijver, zodra je gaat glijden ben je de achterkant kwijt. Voor heb je een keertje onderstuur en glijd je rechtdoor de bocht uit.
Als de achterkant gaat dan sta je direct dwars of achterstevoren.
Vandaar dus ook mijn opmerking dat je nu 2 types banden gaat combineren met elkaar en dit niet moet doen.

Op een mooie droge dag zal je het verschil niet merken maar zeker in het najaar/in de winter heeft de voorkant dan veel meer grip en is het de achterkant die gaat glijden.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Arjandg
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 03.10.2022 - 20:32

Ah, duidelijk, dus dan 4.

Maar dan 235/40r18 of 45 of 50
Volvo V70NN 2007 model jan 2008 2.5T Geartronic 6, Momentum
chassisnummer, 002404
Omgebouwd naar R-design (alleen niet verlaagd)
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 26885
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Zou me persoonlijk aan de maat houden die je nu ook al hebt.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Volvolof
3rd Gear member
Berichten: 412
Lid geworden op: 16.01.2007 - 22:45
Locatie: Best

Hier een ervaringsdeskundige met 4 seizoenen banden voor en zomerbanden achter op onze Mini. Met een vochtige weg bij temperaturen vlak boven het vriespunt brak in een haakse bocht ineens de achterkant uit. Met flink tegensturen en vooral esp de boel gered. Wel schrikken want je voelt geen gladheid in het stuur. Ik zorg nu altijd voor gelijke banden voor en achter.

Wat betreft de maat: waarom anders doen dan de fabrikant voorschrijft?

50 serie is sowieso een no-go. Veel te groot. 45 serie zou kunnen als je dat graag wil. Wordt ook toegepast op de v60 D6. Omtrek is gelijk aan de 235/40x19. Wel dezelfde sw aanpasing doen als voor 19” is voorgeschreven, anders geeft de teller te weinig aan.
Arjandg
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 03.10.2022 - 20:32

Thx allen, dan houd ik het gewoon bij wat er al op zit en worden het 4 nieuwe banden.
De gedachte was uit kosten besparing maar wil wat langer leven dan dit jaar 😁

Wel de crossclimate 2 natuurlijk
Volvo V70NN 2007 model jan 2008 2.5T Geartronic 6, Momentum
chassisnummer, 002404
Omgebouwd naar R-design (alleen niet verlaagd)
Gebruikersavatar
Doc R
2nd Gear member
Berichten: 142
Lid geworden op: 23.04.2017 - 23:05

Ik heb Michelin primacy 4 235/45 R18 98W extra load. Zuinig en weinig slijtage. 100km/h teller = 100km/h GPS.
2sets eerder Michelin pilot sport 235/40 R18 echter slijtage en verbruik hoger. Het verschil hoogte 40 naar 45 ook duidelijk merkbaar in comfort.
235 is minder spoorzoekend tov 245.

Winter sloffen 205/60 R16, is smalst toegelaten voor V70 ten behoeve van maximale druk/cm2 en ruimte voor sneeuwkettingen.
Rekeningrijden??? Doe ik al jaren...

V70 D3 OceanRace MY2012, oa sportcassis+niveau, Brembo ho-houders, Sleipner black chrome
Hers; V60 D6 Summum MY2016, Inscription Ember Black, Offblack/Toscana, Titania
406 break GT HDI 110 329.000km probleemloos
205 tD 392.000km probleemloos
Volvolof
3rd Gear member
Berichten: 412
Lid geworden op: 16.01.2007 - 22:45
Locatie: Best

Doc R schreef: 12.10.2024 - 16:31 Winter sloffen 205/60 R16, is smalst toegelaten voor V70 ten behoeve van maximale druk/cm2 en ruimte voor sneeuwkettingen.
Ff muggenziften: helemaal gelijk dat smalle banden beter in de sneeuw zijn, maar om een andere reden. Bij gelijke bandenspanning is de druk/cm2 namelijk gelijk (2.5 bar = 2.5kg/cm2, met 500kg per band bijvoorbeeld 200cm2 aan contact oppervlak). Het contact oppervlak met smalle banden is gewoon langer. Voordeel van smalle banden is dat sneeuw die nog niet plat gereden is makkelijker opzij gedrukt wordt. Het moet gewoon een kortere weg afleggen.
Gebruikersavatar
Doc R
2nd Gear member
Berichten: 142
Lid geworden op: 23.04.2017 - 23:05

Volvolof schreef: 12.10.2024 - 18:33
Doc R schreef: 12.10.2024 - 16:31 Winter sloffen 205/60 R16, is smalst toegelaten voor V70 ten behoeve van maximale druk/cm2 en ruimte voor sneeuwkettingen.
Ff muggenziften: helemaal gelijk dat smalle banden beter in de sneeuw zijn, maar om een andere reden. Bij gelijke bandenspanning is de druk/cm2 namelijk gelijk (2.5 bar = 2.5kg/cm2, met 500kg per band bijvoorbeeld 200cm2 aan contact oppervlak). Het contact oppervlak met smalle banden is gewoon langer. Voordeel van smalle banden is dat sneeuw die nog niet plat gereden is makkelijker opzij gedrukt wordt. Het moet gewoon een kortere weg afleggen.
Thx, weer wat geleerd.
Rekeningrijden??? Doe ik al jaren...

V70 D3 OceanRace MY2012, oa sportcassis+niveau, Brembo ho-houders, Sleipner black chrome
Hers; V60 D6 Summum MY2016, Inscription Ember Black, Offblack/Toscana, Titania
406 break GT HDI 110 329.000km probleemloos
205 tD 392.000km probleemloos
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”