Over een kleine 2 weken ga ik met vakantie naar Zuid Frankrijk.
Met de Volvo V60 3.0 T6 awd (2011) , erachter de Dethleffs caravan van ongeveer 1500 kg.
Nog niet eerder met deze combinatie zo'n end op stap geweest.
Op een eerder 'uitprobeer' stukje werd de motor heel erg warm, al na een uur.
Na bezoek van ANWB bleek er bijna geen olie meer in de motor te zitten. Ik weet het, ik weet het, schaam me diep.
Overigens geen meldingen op display gehad.
Hoe zit het ook alweer?
Met caravan erachter altijd de automaat in S stand ?
Of kan op de snelweg in D ook?
Toeren boven de 2000 zien te houden?
Zoveel mogelijk op de Cruise control rijden?
Handmatig schakelen bij klimmen en afdalingen?
De Volvo is net met glans en zonder gebreken APK goedgekeurd.
Grote beurt gehad. 4 nieuwe banden Michelin CrossClimate 2.
Dit is de allerfijnste auto die je je maar kan voorstellen.
Maar op reis met de caravan vind ik best wel spannend, zo de eerste keer.
Alle tips erg welkom!
Tips voor V60 3.0 T6 awd met caravan
- mees
- 6th Gear member
- Contacteer:
Je schreef:
Hoe zit het ook alweer?
V. Met caravan erachter altijd de automaat in S stand ?
A. Ja, want je wilt/moet hogere toeren (=koeling) houden bij doorschakelen en bij terugschakelen beter afremmen op de motor ipv te remmen.
V. Of kan op de snelweg in D ook?
A. Niet doen, hou 'em op toeren ivm betere koeling van je automaat, motor en turbo. Zet 'em vast in M.
V. Toeren boven de 2000 zien te houden?
A. Liefst 2500. Dat is nog niet de helft van de max (ook al denk je: ik heb power zat) en je pompen draaien dan sneller voor betere koeling.
V. Zoveel mogelijk op de Cruise control rijden?
A. Hoeft niet ('slaap verwekkend'), tenzij je je laat verleiden tot lagere toeren. In M, dan schakelt de automaat ook niet 'per ongeluk' door naar te lage toeren.
M houdt de lock-up ook beter vast. Geen slippende koppelomvormer dan, dus geen extra warmte en slijtage.
V. Handmatig schakelen bij klimmen en afdalingen?
A. Klimmen hoeft niet persé, tenzij de bak te vroeg naar te lage toeren gaat. Houdt 'em dan op 3 tot 3500 rpm.
Dalen in M ivm lock-up er constant in en dat betekent dus: afremmen op motor.
-- Ik heb niet dezelfde motor als jij. Ik heb met een lichter machientje bij steile bergpassen wel zo'n 5000rpm nodig om af te kunnen remmen op de motor.
......Bij jou zal hij bij lagere toeren 3,5 <> 4 al genoeg afremmen.
-- En: ga niet te snel, ook al heb je genoeg vermogen.
-- Ingehaald worden is beter, dan zelf inhalen.
-- Tijdwinst is nooit belangrijk. Je moet toch weer ergens wachten bij een verkeerslicht, rotonde of poortje.
-- Je zal niet de eerste zijn die verrast gaat worden door 'onverwachte winden' bij lichte afdalingen op de autosnelwegen
of een slingerende caravan bij te hoge snelheden. Stevig afremmen dan en niet willen 'strekken met meer gas geven', als 'instinctmatige reactie'.
een middenmaat caravan van 1500kg (zal wel zwaarder zijn, bijna iedereen vergist zich daarmee) als 'windvangend kaartenhuis' rijdt moeilijker dan een aanhanger van 2500 kg met zand op zaterdagochtend.
-- Gelukkig heb je AllWheelDrive. Je achteras is op op vakantie zwaarder beladen, zeker gezien de bijkomende kogeldruk: houdt die hoog! Niet onder de 85kg komen.
Tja.... en anderen zullen andere ervaringen en meningen hebben.
Veel rijplezier met je "kr/machtige-motor", een fijne vakantie en veilig weer thuis, met veel stops om je benen (van iedereen) te strekken en je hersens even te 'resetten'.
Oh ja, als je stopt en de motor af wil zetten: laat 'em een minuut (of 2) stationair nog even draaien. Dat krijgt de turbo nog even langere tijd om te koelen door rondpompende olie. (voor smering én koeling)
Enne, radiator en condensor etc in je neus schoon? (is vaker/eerder vervuild met straat en ander vuil dan menigeen denkt.....)
Hoe zit het ook alweer?
V. Met caravan erachter altijd de automaat in S stand ?
A. Ja, want je wilt/moet hogere toeren (=koeling) houden bij doorschakelen en bij terugschakelen beter afremmen op de motor ipv te remmen.
V. Of kan op de snelweg in D ook?
A. Niet doen, hou 'em op toeren ivm betere koeling van je automaat, motor en turbo. Zet 'em vast in M.
V. Toeren boven de 2000 zien te houden?
A. Liefst 2500. Dat is nog niet de helft van de max (ook al denk je: ik heb power zat) en je pompen draaien dan sneller voor betere koeling.
V. Zoveel mogelijk op de Cruise control rijden?
A. Hoeft niet ('slaap verwekkend'), tenzij je je laat verleiden tot lagere toeren. In M, dan schakelt de automaat ook niet 'per ongeluk' door naar te lage toeren.
M houdt de lock-up ook beter vast. Geen slippende koppelomvormer dan, dus geen extra warmte en slijtage.
V. Handmatig schakelen bij klimmen en afdalingen?
A. Klimmen hoeft niet persé, tenzij de bak te vroeg naar te lage toeren gaat. Houdt 'em dan op 3 tot 3500 rpm.
Dalen in M ivm lock-up er constant in en dat betekent dus: afremmen op motor.
-- Ik heb niet dezelfde motor als jij. Ik heb met een lichter machientje bij steile bergpassen wel zo'n 5000rpm nodig om af te kunnen remmen op de motor.
......Bij jou zal hij bij lagere toeren 3,5 <> 4 al genoeg afremmen.
-- En: ga niet te snel, ook al heb je genoeg vermogen.
-- Ingehaald worden is beter, dan zelf inhalen.
-- Tijdwinst is nooit belangrijk. Je moet toch weer ergens wachten bij een verkeerslicht, rotonde of poortje.
-- Je zal niet de eerste zijn die verrast gaat worden door 'onverwachte winden' bij lichte afdalingen op de autosnelwegen
of een slingerende caravan bij te hoge snelheden. Stevig afremmen dan en niet willen 'strekken met meer gas geven', als 'instinctmatige reactie'.
een middenmaat caravan van 1500kg (zal wel zwaarder zijn, bijna iedereen vergist zich daarmee) als 'windvangend kaartenhuis' rijdt moeilijker dan een aanhanger van 2500 kg met zand op zaterdagochtend.
-- Gelukkig heb je AllWheelDrive. Je achteras is op op vakantie zwaarder beladen, zeker gezien de bijkomende kogeldruk: houdt die hoog! Niet onder de 85kg komen.
Tja.... en anderen zullen andere ervaringen en meningen hebben.
Veel rijplezier met je "kr/machtige-motor", een fijne vakantie en veilig weer thuis, met veel stops om je benen (van iedereen) te strekken en je hersens even te 'resetten'.
Oh ja, als je stopt en de motor af wil zetten: laat 'em een minuut (of 2) stationair nog even draaien. Dat krijgt de turbo nog even langere tijd om te koelen door rondpompende olie. (voor smering én koeling)
Enne, radiator en condensor etc in je neus schoon? (is vaker/eerder vervuild met straat en ander vuil dan menigeen denkt.....)
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
- Hans oet Twent
- 8th Gear member
Op bovenstaand niet veel aan toe te voegen. Met dien verstande dat als je in de bergen rijdt je net als een handbak gaat rijden. Dus handmatig op en terug schakelen. IN 2 naar boven houdt in dat je in 2 ook naar beneden gaat. Cruise control zou ik ver weg van blijven en zorgen dat je geen slippende bak krijgt. EN dat voorkom je om met de caravan altijd handmatig te schakelen en altijd een hogere versnelling aan houden. Met als resultaat dat de motor meer toeren draait en dus minder warm wordt.
Moet je voor de gein eens jouw auto flauw bergop op de cruise in D laten staan. Probeer dan eens gas bij te geven. je moet F..ing ver het gas in trappen om respons te krijgen. JIJ moet de teugels in handen houden en niet de cruise control. Mijn advies ver van weg blijven de bak genereert te veel slip en dus hitte en dus..... vul zelf maar in.
Stel dat de temperatuur te hoog oploopt met een automaat + caravan erachter dan moet je ervoor zorgen dat je je in een schakelauto verplaatst. Dat wil zeggen bergop en bergaf meer toeren laten draaien. Bergaf in de automatische stand is killing voor de remvoeringen van de caravan. Zorg dat je de keus van de versnelling, de klim en de snelheid op elkaar afmeet. Niet als een idioot de bergop maar gewoon geeft het de tijd immers je hebt vakantie en die paar minuten doen het hem echt niet hoor. Jaag nix, dus ook jezelf niet, over de kop maar schakel altijd handmatig en met verstand + onderbuikgevoel. Dan is de kans groot dat je niets overkomt, dat de motor niet warm draait, dat de bak niet teveel slip genereerd. Voor alles en iedereen beter toch?
Let niet op het verbruik! Een litertje extra brandstof vindt jouw auto gewoon lekker.
Moet je voor de gein eens jouw auto flauw bergop op de cruise in D laten staan. Probeer dan eens gas bij te geven. je moet F..ing ver het gas in trappen om respons te krijgen. JIJ moet de teugels in handen houden en niet de cruise control. Mijn advies ver van weg blijven de bak genereert te veel slip en dus hitte en dus..... vul zelf maar in.
Stel dat de temperatuur te hoog oploopt met een automaat + caravan erachter dan moet je ervoor zorgen dat je je in een schakelauto verplaatst. Dat wil zeggen bergop en bergaf meer toeren laten draaien. Bergaf in de automatische stand is killing voor de remvoeringen van de caravan. Zorg dat je de keus van de versnelling, de klim en de snelheid op elkaar afmeet. Niet als een idioot de bergop maar gewoon geeft het de tijd immers je hebt vakantie en die paar minuten doen het hem echt niet hoor. Jaag nix, dus ook jezelf niet, over de kop maar schakel altijd handmatig en met verstand + onderbuikgevoel. Dan is de kans groot dat je niets overkomt, dat de motor niet warm draait, dat de bak niet teveel slip genereerd. Voor alles en iedereen beter toch?
Let niet op het verbruik! Een litertje extra brandstof vindt jouw auto gewoon lekker.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
- Gouwe
- 7th Gear member
Mees en Han zijn de experts hier, dus ik heb bijna niets toe te voegen. Anders dan dat je zelf ook al aangaf: controleer je vloeistoffen (olie en koelwater). Minder vloeistof is minder capaciteit om warmte af te geven. Verder is een visuele controle van je koelpakket aan de voorkant (condensor, radiator, etc) en deze voordat je op reis gaat goed afspuiten ook geen slecht idee. Tot slot is mijn mening dat je je gedrag altijd moet aanpassen aan de omstandigheden. Of je nu rijdt met 15 graden buitentemperatuur op een vlakke weg of 35 graden bergachtig lijkt mij wezenlijk een andere belasting voor je auto. Han noemt dat hierboven denk ik je verstand gebruiken. Hele fijne vakantie en vooral ontspannen tijdens het rijden!
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- V480-S60
- Geartronic member
Ik heb dezelfde motor in mijn XC60 en trek 1600 kg.
Ik ben het eens met de uitleg van Mees en Han. Ik rij al jaren zo.
Wel kan je met deze motor de cruisecontrol gebruiken. Wel in de M stand.
Ik ben het eens met de uitleg van Mees en Han. Ik rij al jaren zo.
Wel kan je met deze motor de cruisecontrol gebruiken. Wel in de M stand.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
- Peet&Il
- 2nd Gear member
Kijk mannen, daar heb ik wat aan!
Geweldig! Dank voor de zeer leerzame reakties.
Ik ga aanhouden wat geadviseerd is door jullie, en ben erg benieuwd, ook wat gespannen. Het is de eerste keer.
Uiteraard zal ik laten weten hoe e.e.a. verlopen is!
Dank!
Geweldig! Dank voor de zeer leerzame reakties.
Ik ga aanhouden wat geadviseerd is door jullie, en ben erg benieuwd, ook wat gespannen. Het is de eerste keer.
Uiteraard zal ik laten weten hoe e.e.a. verlopen is!
Dank!
nu: BMW 430i Gran Coupé Centennial High Executive M Performance
nu: Volvo C30 2.4 Momentum
-
- 4th Gear member
De bandjes nog even op standje zwaar beladen zou zeggen minimaal 2.6 bar .
Radiator ff uitspuiten met de hogedruk , scheelt zo 10C .
Koelvin controleren op werking .
Let op met autotransporters ( vrachtwagens ) , die veroorzaken een bepaalde zuiging naar hun toe.
Losbreekinrichting goed aansluiten ( ff googlen )
octaan 102 tanken

Voor de rest heb je alle ingredienten voor een perfecte trekauto . hoog eigen (over) (ge)wicht en comfortabel veel power .
Bon voyage!
Radiator ff uitspuiten met de hogedruk , scheelt zo 10C .
Koelvin controleren op werking .
Let op met autotransporters ( vrachtwagens ) , die veroorzaken een bepaalde zuiging naar hun toe.
Losbreekinrichting goed aansluiten ( ff googlen )
octaan 102 tanken
Voor de rest heb je alle ingredienten voor een perfecte trekauto . hoog eigen (over) (ge)wicht en comfortabel veel power .
Bon voyage!
- Peet&Il
- 2nd Gear member
De vakantie van ruim 5 weken zit erop. Weer veilig thuis.
En heb jullie tips ter harte genomen hoor.
4800 km gereden, en de teller nu net over de 200k .
Mijn Volvo V60 3.0 T6 AWD (305 pk, 2011) heeft naar volle tevredenheid de best wel zware caravan van 1500 kg getrokken.
En echt, gewoon lachend inhalen bergje op , wat een power, deze wagen!
Daarbij moet ik zeggen, dat zelfs met caravan erachter het benzine verbruik heel erg meeviel!! 850 km op een tank ongeveer. Das toch helemaal niet slecht!
Ik heb de hele rit heen en terug in manual (dus handmatig schakelen) gereden. Dit om de toeren boven 2000 te houden. Bij eerdere ritten heb ik ervaren dat de motor heel heet word als je gewoon in D of S rijd. (Ook zonder bergje op en af) Moet zeggen dat in de onvermijdelijke files (uitraard Brussel en Antwerpen) de temperatuur alsnog oploopt.
Ik vind dat niet fijn, moet ik zeggen. Ik zit dan niet lekker.
Zijn er anderen die hier ervaring mee hebben?
Overigens geen meldingen gehad van te hete motor of iets dergelijks hoor.
Daar van afgezien een TOP wagen voor een lange rit. Wat een heerlijk genieten in deze Volvo!
Mijn Volvo V60 3.0 T6 AWD (305 pk, 2011) heeft naar volle tevredenheid de best wel zware caravan van 1500 kg getrokken.
Daarbij moet ik zeggen, dat zelfs met caravan erachter het benzine verbruik heel erg meeviel!! 850 km op een tank ongeveer. Das toch helemaal niet slecht!
Ik heb de hele rit heen en terug in manual (dus handmatig schakelen) gereden. Dit om de toeren boven 2000 te houden. Bij eerdere ritten heb ik ervaren dat de motor heel heet word als je gewoon in D of S rijd. (Ook zonder bergje op en af) Moet zeggen dat in de onvermijdelijke files (uitraard Brussel en Antwerpen) de temperatuur alsnog oploopt.
Daar van afgezien een TOP wagen voor een lange rit. Wat een heerlijk genieten in deze Volvo!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Contacteer:
Kun je op enige wijze de motortemperatuur lezen? Wijzer? OBD-dongel? Volvo-app?
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- Peet&Il
- 2nd Gear member
Nee, niet zover ik weet. Zit ook geen meter in. Het enige is waarschuwing meldingen op dashboard. Maar deze heb ik niet gekregen.Msuidgeest schreef: ↑07.10.2024 - 21:36 Kun je op enige wijze de motortemperatuur lezen? Wijzer? OBD-dongel? Volvo-app?
Toch word motor erg warm bij file, bijvoorbeeld. Ik vind dat naar.
- Fredhead
- Geartronic member
Via de OBD is deze wel live uit te lezen.
Heb je nadat de motor de vorige keer zo heet is geworden al nagedacht over de bakolie te laten vervangen?
Deze zal flink geslipt hebben waardoor de olie ook flink heet is geworden en daarmee z'n smerende eigenschappen snel verliest.
Heb je nadat de motor de vorige keer zo heet is geworden al nagedacht over de bakolie te laten vervangen?
Deze zal flink geslipt hebben waardoor de olie ook flink heet is geworden en daarmee z'n smerende eigenschappen snel verliest.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
- Peet&Il
- 2nd Gear member
De Volvo heeft recent een grote beurt gehad, waarbij alle olie is vervangen.
Niet de olie van de automaat. Maar dat is het probleem ook niet. Het is de motor, die warm word.
(Sommigen zeggen ddat ik me geen zorgen hoef te maken zolang ik geen meldingen krijg op dashboard. Maar toch zit ik niet lekker hoor)
Niet de olie van de automaat. Maar dat is het probleem ook niet. Het is de motor, die warm word.
(Sommigen zeggen ddat ik me geen zorgen hoef te maken zolang ik geen meldingen krijg op dashboard. Maar toch zit ik niet lekker hoor)
- mees
- 6th Gear member
- Contacteer:
Je hebt het over 'temperatuur' en 'motor, die warm wordt' maar je kan het niet zien/uitlezen; ook niet een melding gekregen.
Hoe weet je dan dat de motor warm(er) wordt? Wat ervaarde je in de file (Antwerpen etc)?
Hoe weet je dan dat de motor warm(er) wordt? Wat ervaarde je in de file (Antwerpen etc)?
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
- BraboFrits
- 5th Gear member
Duidelijke uitleg van Mees en Han. De temperatuur kan ik uitlezen met een ODB2 dongle en Car Scanner Pro. Toeren hou ik tussen de 2200 en 2500. Bij een vlakke weg is 2200 voor mijn beest voldoende. Gaan we flink klimmen dan schakel ik gewoon handmatig terug. En inderdaad niet in D rijden, de motor heeft zoveel koppel dat de bak gewoon wil doorschakelen en dan te weinig koeling heeft door te weinig toeren...
Voorheen FritsieV70
Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
- Hans oet Twent
- 8th Gear member
Mooi zo! Goed te lezen!Peet&Il schreef: ↑07.10.2024 - 21:28 De vakantie van ruim 5 weken zit erop. Weer veilig thuis.
“Carpe Diem”
- Fredhead
- Geartronic member
Niet helemaal mee eens.Peet&Il schreef: ↑08.10.2024 - 11:13 De Volvo heeft recent een grote beurt gehad, waarbij alle olie is vervangen.
De motor is warm geworden doordat de automaat naar te lage toerentallen is gegaan waarschijnlijk en het moment dat ie dat doet gaat hij ook uit de lock-up met als gevolg dat ook de bakolie veel warmer wordt.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
- Peet&Il
- 2nd Gear member
Dat klinkt logisch inderdaad, Fredhead.
Ik zal op termijn dan ook de olie in de automaat moeten gaan vervangen.
Ik zal op termijn dan ook de olie in de automaat moeten gaan vervangen.
- Lupo Volvo
- 2nd Gear member
Met deze kilometerstand is een automaatflush misschien wel een betere optie. En je bent echt van alle rotzooi af, er zit maximaal nieuwe olie in en, indien van toepassing, een nieuw filterpatroon/cartridge/plaat.
Mijn auto gaat met na 15.000 (dan staat er 150.000 op de teller) in ieder geval even naar d'n flusher.
Mijn auto gaat met na 15.000 (dan staat er 150.000 op de teller) in ieder geval even naar d'n flusher.
XC60 T8
C30 D2
V70n D5
245T
440 1.6
66
C30 D2
V70n D5
245T
440 1.6
66