beste mensen,
betreft v70 classic 1999, 10 v, 2.5 comfort line lpg g3.
na de superzonnestorm 2 weken geleden ( zwaarste zonnestorm in 20 jaar), doet mijn achterruit-wisserschakelaar het niet meer.
d.w.z. de wisser draait niet, wissermotor maakt geen geluid, interval doet het niet., ook geen klik ergens onder dashboard ofzo
via de zelfde rechter stuurhandel, doet alles voor de voorruitwisser bediening het wel, incl sproeier en interval, maar
het hele achterruit-wisser gebeuren ligt eruit.
staat wel 12 v spanning op een van de polen van de wissermotor, als ik wisser aanzet.
nou weet ik niet of die zonnestorm er iets mee te maken heeft, maar 20 jaar geleden gebeurde dit ook bij veel elektrische
apparaten hier en daar., dus je weet maar nooit., ik zie geen doorbrandpekken ofzo, alles ziet er als nieuw uit etc.
zekeringen ook nagelopen, zijn goed.
zit er nog ergens een relais, voor de wisser en intervalschakelaar?, ik heb die nog niet gevonden en gechecked, volgens mij
moet daar nog ergens een relais voor zitten maar waar?
anders maar weer opnieuw de hele achterklepbekleding loshalen, om de bedrading te checken ben ik bang.
de sproeierpomp was al langer kapot, moest ik ooit nog eens vervangen, maar ik gebruikte die eigenlijk weinig of nooit, dus
kan het daar niet aan liggen denk ik., die deed dus al niks.
bedankt voor de event suggesties.
gvz
achterruit wisser schakelaar
- Alexander B
- 1st Gear member
Dag,
Ik heb precies het zelfde probleem, en ik weet ook niet waar de relais voor de achter wisser te vinden is. Dus ik hoop dat hier nog reacties op komen.
Ik ga een dezer dagen naar Auto Rima, en hopelijk kunnen ze mij dan antwoord geven op deze vraag. Zodra ik iets meer weet laat ik je weten
Ik heb precies het zelfde probleem, en ik weet ook niet waar de relais voor de achter wisser te vinden is. Dus ik hoop dat hier nog reacties op komen.
Ik ga een dezer dagen naar Auto Rima, en hopelijk kunnen ze mij dan antwoord geven op deze vraag. Zodra ik iets meer weet laat ik je weten
V70 1999 Estade , LPG, een half miljoentje gelopen. Eerste Volvo, en ernstig verkocht
-
- 2nd Gear member
Hallo,
ok, prima. bedankt.
laat me maar weten als je wat meer weet.
ik zoek ook nog even door, ik denk niet echt dat de wissermotor, kapot is. ik denk eerder aan relais en/of interval schakelaar/print etc.
ik ga de elektromotor, eens loskoppelen van de bedrading, dan met ohm meter doormeten. En dan vanaf de accu, gewoon over een losse kabel 12 volt opzetten, kijken of ie dan wel draait.
ok, prima. bedankt.
laat me maar weten als je wat meer weet.
ik zoek ook nog even door, ik denk niet echt dat de wissermotor, kapot is. ik denk eerder aan relais en/of interval schakelaar/print etc.
ik ga de elektromotor, eens loskoppelen van de bedrading, dan met ohm meter doormeten. En dan vanaf de accu, gewoon over een losse kabel 12 volt opzetten, kijken of ie dan wel draait.
- Alexander B
- 1st Gear member
Ik heb nog geen verdere info over de plaats van de relais. Wel ben ik er achter gekomen dat mijn achteruit wisser het wel doet, als de achterklep openstaat!
Als ik de klep weer begin te sluiten, stop de wisser op een bepaald punt.
Dit moet haast wel een kabelbreuk zijn, bij het scharnierpunt v.d. achterklep.
Ik had al eerder problemen met de kentekenplaat verlichting, en heb hier een omleiding voor gemaakt (aangesloten op de achterlichten).
Dus er is een redelijke kans dat iets soortgelijks bij jou (we hebben dezelfde V70 '99) aan de hand is.
Als ik de klep weer begin te sluiten, stop de wisser op een bepaald punt.
Dit moet haast wel een kabelbreuk zijn, bij het scharnierpunt v.d. achterklep.
Ik had al eerder problemen met de kentekenplaat verlichting, en heb hier een omleiding voor gemaakt (aangesloten op de achterlichten).
Dus er is een redelijke kans dat iets soortgelijks bij jou (we hebben dezelfde V70 '99) aan de hand is.
V70 1999 Estade , LPG, een half miljoentje gelopen. Eerste Volvo, en ernstig verkocht
-
- 2nd Gear member
bedankt voor de info, ik ga de achterklep- boel toch maar weer eens loshalen, misschien dat er toch een stekker niet goed contact maakt
ofzo.
vreemd dat ik wel spanning heb op een pool , het zou kunnen dat er iets met de massa niet goed zit.
de min pool, gaat n.l. via de massa van het carrosserie-plaatwerk denk ik. goed, verder op zoek.
ofzo.
vreemd dat ik wel spanning heb op een pool , het zou kunnen dat er iets met de massa niet goed zit.
de min pool, gaat n.l. via de massa van het carrosserie-plaatwerk denk ik. goed, verder op zoek.
-
- 2nd Gear member
hallo,
ik heb de klepbekleding weer losgehaald, en nogmaals op de stekker naar de wissermotor gemeten,
de stekker NAAR de wissermotor, heeft 2 polen die 12 volt meette. ook nog even een 12 volt lampje opgegezet, en die brand gewoon.
maar ook als ik de stuurhandel schakelaar in de 0 stand zet, blijft er spanning op staan, blijft ook het testlampje branden.
dat is merkwaardig, lijkt een mogelijke lekstroom kwestie.
op de stekker VANAF de wissermotor, zitten 3 polen, deze geven aangesloten op de voedingsstekker, ook 12 volt, maar ook
een pool die terugkomt van de motor neem ik aan, geeft 12 volt.
ik hoor bij op contact zetten en de intervalschakelaar AAN ,wel duidelijk een repeterend klikje vanonder het dashboard, dus de interval-
schakelaar doet wel iets.
ik ga volgende week die schakelaar eensl oshalen , en dan kijken wat er gebeurt achteraan.
kan natuurlijk ook gewoon zijn dat de wissermotor stuk is, alleen die loshalen en demonteren lijkt mij
een heidens karwei, kan ik nog niet goed overzien, hoe of wat.
wordt vervolgd
ik heb de klepbekleding weer losgehaald, en nogmaals op de stekker naar de wissermotor gemeten,
de stekker NAAR de wissermotor, heeft 2 polen die 12 volt meette. ook nog even een 12 volt lampje opgegezet, en die brand gewoon.
maar ook als ik de stuurhandel schakelaar in de 0 stand zet, blijft er spanning op staan, blijft ook het testlampje branden.
dat is merkwaardig, lijkt een mogelijke lekstroom kwestie.
op de stekker VANAF de wissermotor, zitten 3 polen, deze geven aangesloten op de voedingsstekker, ook 12 volt, maar ook
een pool die terugkomt van de motor neem ik aan, geeft 12 volt.
ik hoor bij op contact zetten en de intervalschakelaar AAN ,wel duidelijk een repeterend klikje vanonder het dashboard, dus de interval-
schakelaar doet wel iets.
ik ga volgende week die schakelaar eensl oshalen , en dan kijken wat er gebeurt achteraan.
kan natuurlijk ook gewoon zijn dat de wissermotor stuk is, alleen die loshalen en demonteren lijkt mij
een heidens karwei, kan ik nog niet goed overzien, hoe of wat.
wordt vervolgd
- Alexander B
- 1st Gear member
Wat een gedoe is dat altijd met die elektriciteit! Mogen we nog blij zijn dat onze Volvo's nog niet helemaal volgestouwd zijn met computers.
Misschien rechtstreeks stroom op de wissermotor zetten, via extra accu? Of met lange kabels vanuit de eigen accu?
Dan hoeft er nog niks gedemonteerd te worden.
Ik heb het momenteel even druk met de APK, afgekeurd op; niet werkende achteruit rijlichten, en te hoge emissie waardes.
Wat eerste betreft; het is allemaal dus achterin te doen, mogelijk vanwege de vermoedelijke draadboom breuk.
Maar eerst de schakelaar op de versnellingsbak maar ff checken. Wat het 2de betreft; vorig jaar bij de keuring was dat al een dingetje, heb maar een nioeuwe katalysator besteld, in de hoop dat Mn Volvootje nu wel door de keuring komt.
Misschien rechtstreeks stroom op de wissermotor zetten, via extra accu? Of met lange kabels vanuit de eigen accu?
Dan hoeft er nog niks gedemonteerd te worden.
Ik heb het momenteel even druk met de APK, afgekeurd op; niet werkende achteruit rijlichten, en te hoge emissie waardes.
Wat eerste betreft; het is allemaal dus achterin te doen, mogelijk vanwege de vermoedelijke draadboom breuk.
Maar eerst de schakelaar op de versnellingsbak maar ff checken. Wat het 2de betreft; vorig jaar bij de keuring was dat al een dingetje, heb maar een nioeuwe katalysator besteld, in de hoop dat Mn Volvootje nu wel door de keuring komt.
-
- 2nd Gear member
Hallo,
tja al die elektronica probleempjes, zijn natuurlijk ook door de leeftijd van onze volvos veroorzaakt,
zo gingen er al meerdere sensoren de afgelopen jaren een voor een stuk.
ik ben inmiddels met behulp van een goed elektrisch schema, dat ik kreeg,[ [ heel fijn ] op het spoor gekomen van de diverse
relays, of relais. o.a. 205, de interval schakel relais,. zit links onder het stuur./dashboard, bij de moterkap handel/opener.
daar zit onder de zekeringkast [in de motorruimte] een compleet rack met meerdere relais.
ook kun je de klik horen van de achterwisser -intervalschakelrelais daar ter plekke, als het goed stil is.
ik heb ook de massa doorgmeten, tussen massa van de achterklep en ergens anders aan de binnenkant . en die is goed.
op het schema kwam ik wel de massa terminals tegen op diverse locaties, met 2 verschillende benamingen:
namelijk : power ground, en signal ground terminal 31/51 en 31/50., die rails zitten ook daar links onder.
ik neem aan dat de power grond gewoon massa is voor de elektrische motoren, en verlichting etc. en de
signal ground een massa terminal is voor het z.g. CANBUS gebeuren.
maar ik neem aan dat de achterwisser motor geen connectie heeft met CANBUS o.i.d.
ik krijg ook geen DTC code mbt tot een wissermotor storing als ik obd uitlees.
dus ik ga er vanuit dat er geen connectie is met ECM, of andere computer of sensoren etc.
ik was ook van plan, zoals je voorstelde, gewoon direct 12 volt van de accu op de losgekoppelde stekker van de wisser
te zetten.
kijken wat ie doet.
die motortjes zijn trouwens verrekte duur, 130 euro, zag ik. Of eentje van de sloop van 35 euro, maar goed dan weet je niet hoe lang die het doet.
wat betreft je APK, veel succes.
ik ben pas in september weer aan de beurt.
ik rijdt vialle lpi, en ik vervang iedere 30000 km de bougies, met originele volvo bougies, heb dit jaar bobine, verdeelkap, rotor, krukaspositiesensor, de nokkenassensor vervangen. en nog steeds krijg ik af en toe een MIL lampje.
maar ik krijg geen DTC meer bij uitlezen., ik haal de minpoll vn de accu even los, en dan is MIL mapje uit en blijft weg.
ik denk dat de lpgpomp-motor oud is en bij het starten even heel veel stroom trekt en dan storing veroorzaakt, mijn LPGman
maakte daar eens melding van.
dus als ik start, zet ik de sleutel eerst op contact, alle dashlampjes branden, even wachten tot MIL lamp uitgaat en dan starten.
dan is er geen MIl melding daarna.
het wordt zo langzamerhand een auto met gebruiksaanwijzing. ha !
toch zijn er nog wat andere sensoren die binnenkort aan de beurt kunnen zijn.
de zuurstofsensor, en dat soort dingen. .. en ja natuurlijk ook de CAT !!, zoals je voorstelde.
groet gvz.. wordt vervolgd
word vervolgd.
tja al die elektronica probleempjes, zijn natuurlijk ook door de leeftijd van onze volvos veroorzaakt,
zo gingen er al meerdere sensoren de afgelopen jaren een voor een stuk.
ik ben inmiddels met behulp van een goed elektrisch schema, dat ik kreeg,[ [ heel fijn ] op het spoor gekomen van de diverse
relays, of relais. o.a. 205, de interval schakel relais,. zit links onder het stuur./dashboard, bij de moterkap handel/opener.
daar zit onder de zekeringkast [in de motorruimte] een compleet rack met meerdere relais.
ook kun je de klik horen van de achterwisser -intervalschakelrelais daar ter plekke, als het goed stil is.
ik heb ook de massa doorgmeten, tussen massa van de achterklep en ergens anders aan de binnenkant . en die is goed.
op het schema kwam ik wel de massa terminals tegen op diverse locaties, met 2 verschillende benamingen:
namelijk : power ground, en signal ground terminal 31/51 en 31/50., die rails zitten ook daar links onder.
ik neem aan dat de power grond gewoon massa is voor de elektrische motoren, en verlichting etc. en de
signal ground een massa terminal is voor het z.g. CANBUS gebeuren.
maar ik neem aan dat de achterwisser motor geen connectie heeft met CANBUS o.i.d.
ik krijg ook geen DTC code mbt tot een wissermotor storing als ik obd uitlees.
dus ik ga er vanuit dat er geen connectie is met ECM, of andere computer of sensoren etc.
ik was ook van plan, zoals je voorstelde, gewoon direct 12 volt van de accu op de losgekoppelde stekker van de wisser
te zetten.
kijken wat ie doet.
die motortjes zijn trouwens verrekte duur, 130 euro, zag ik. Of eentje van de sloop van 35 euro, maar goed dan weet je niet hoe lang die het doet.
wat betreft je APK, veel succes.
ik ben pas in september weer aan de beurt.
ik rijdt vialle lpi, en ik vervang iedere 30000 km de bougies, met originele volvo bougies, heb dit jaar bobine, verdeelkap, rotor, krukaspositiesensor, de nokkenassensor vervangen. en nog steeds krijg ik af en toe een MIL lampje.
maar ik krijg geen DTC meer bij uitlezen., ik haal de minpoll vn de accu even los, en dan is MIL mapje uit en blijft weg.
ik denk dat de lpgpomp-motor oud is en bij het starten even heel veel stroom trekt en dan storing veroorzaakt, mijn LPGman
maakte daar eens melding van.
dus als ik start, zet ik de sleutel eerst op contact, alle dashlampjes branden, even wachten tot MIL lamp uitgaat en dan starten.
dan is er geen MIl melding daarna.
het wordt zo langzamerhand een auto met gebruiksaanwijzing. ha !
toch zijn er nog wat andere sensoren die binnenkort aan de beurt kunnen zijn.
de zuurstofsensor, en dat soort dingen. .. en ja natuurlijk ook de CAT !!, zoals je voorstelde.
groet gvz.. wordt vervolgd
word vervolgd.
-
- Starter
Dag.
Er zit ook een relais voor de wisser.
Linksachterin op het REM zit linksboven het relais van de wisser. Tweede van boven.
Hopelijk heb je hier wat aan.
Relais kun je controleren door 12v erop te zetten en dan hoor je het klikken.
Grt Ger
Er zit ook een relais voor de wisser.
Linksachterin op het REM zit linksboven het relais van de wisser. Tweede van boven.
Hopelijk heb je hier wat aan.
Relais kun je controleren door 12v erop te zetten en dan hoor je het klikken.
Grt Ger
- snorremans
- 5th Gear member
Draadbreuk in de achterklep ter hoogte van je scharnier ?
V50 Momentum 2.4 140 PK , 170 PK by Rica, Flint Grey Pearl:2004
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch,
Spacers 10 mm ( tussen lager en naaf )
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop
Heden Mercedes B 220 ( 2020 ) 194 PK.
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch,
Spacers 10 mm ( tussen lager en naaf )
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop
Heden Mercedes B 220 ( 2020 ) 194 PK.
-
- 7th Gear member
Was ook het eerste waar ik aan dacht. En simpel te controleren.
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...
"A man without a vision for his future, always returns to his past"
"A man without a vision for his future, always returns to his past"
-
- 2nd Gear member
bedankt weer voor jullie reacties.
ik zie nu wel , dat het een vaker voorkomend probleem is met de v70., na het lezen van veel info op internet etc over
dit onderwerp.
ik ga de kabel, die vanuit de auto, die de klep ingaat nog eens goed nakijken, op draadbreuken, en eens direkt 12v op
de motorstekker ingang zetten.
even nog een vraagje aan Ger, wat bedoel je precies met " REM ", en weet je misschien het nummer van het betreffende achterwisser-
relais ? ik heb een bedradingsschema, maar kan het achterwisserrelais daarop niet vinden, wel het intervalrelais, 205 dacht ik.
gr, gerard
ik zie nu wel , dat het een vaker voorkomend probleem is met de v70., na het lezen van veel info op internet etc over
dit onderwerp.
ik ga de kabel, die vanuit de auto, die de klep ingaat nog eens goed nakijken, op draadbreuken, en eens direkt 12v op
de motorstekker ingang zetten.
even nog een vraagje aan Ger, wat bedoel je precies met " REM ", en weet je misschien het nummer van het betreffende achterwisser-
relais ? ik heb een bedradingsschema, maar kan het achterwisserrelais daarop niet vinden, wel het intervalrelais, 205 dacht ik.
gr, gerard
-
- Starter
REM
Rear Electronic module.
Dat is schakelbord met relais en zekeringen links achter .
Vandaar, rear
Rear Electronic module.
Dat is schakelbord met relais en zekeringen links achter .
Vandaar, rear
-
- 2nd Gear member
ok,
een schakelbord achterin de v70, de REM, daar heb ik nooit van gehoord, ik wist niet dat daar nog iets dergelijks zat.
ik weet wel dat er een grote connector zit voor alle aansluitngen , links achter boven, (achter het hemel paneel zeg maar.) , naar de achterklep., die had ik ook gechecked.
maar die REM zit dus ergens beneden links achter het zijpaneel ofzo, ook bij deze v70 classic dus?
heel bijzonder, weer wat geleerd.
bedankt ik ga er mee aan de slag.
gr. gerard.
een schakelbord achterin de v70, de REM, daar heb ik nooit van gehoord, ik wist niet dat daar nog iets dergelijks zat.
ik weet wel dat er een grote connector zit voor alle aansluitngen , links achter boven, (achter het hemel paneel zeg maar.) , naar de achterklep., die had ik ook gechecked.
maar die REM zit dus ergens beneden links achter het zijpaneel ofzo, ook bij deze v70 classic dus?
heel bijzonder, weer wat geleerd.
bedankt ik ga er mee aan de slag.
gr. gerard.
-
- Starter
Als je links het inzetstuk lostrekken, zie je het half zitten
-
- 2nd Gear member
het heeft even geduurd voor ik dit eindelijk opgelost had.
maar ik had het een beetje laten zitten, tot ik meer tijd had.
onlangs had ik die tijd, en de boel aan de hand van el. schemas nog eens gechecked en doorgemeten.
eerst had ik via een start accu, via 2 losse draden, 12 volt op de pluspool van de wissermotor gezet, en de ander draad op massa, (wel eerst stekker losgekoppeld, uiteraard.)
en ja hoor, de wisser motor draaide gewoon goed..
daarna nog eens de kabelbundel door de klep opengehaald, dat had ik al eens gedaan, maar alles zag er goed uit.
toen via de binneknant van de hemel , nog verder de kabelbundel volgen.
en uiteindelijk vond ik ter hoogte van handgreep achterportier een losse draad, gebroken dus.
draad weer gesoldeerd, en alles doet het weer prima.
draadbreuk zat dus zo'n 80 cm van de klepdoorgang !!
alles nu opgelost.
bedankt nog voor het meedenken.
maar ik had het een beetje laten zitten, tot ik meer tijd had.
onlangs had ik die tijd, en de boel aan de hand van el. schemas nog eens gechecked en doorgemeten.
eerst had ik via een start accu, via 2 losse draden, 12 volt op de pluspool van de wissermotor gezet, en de ander draad op massa, (wel eerst stekker losgekoppeld, uiteraard.)
en ja hoor, de wisser motor draaide gewoon goed..
daarna nog eens de kabelbundel door de klep opengehaald, dat had ik al eens gedaan, maar alles zag er goed uit.
toen via de binneknant van de hemel , nog verder de kabelbundel volgen.
en uiteindelijk vond ik ter hoogte van handgreep achterportier een losse draad, gebroken dus.
draad weer gesoldeerd, en alles doet het weer prima.
draadbreuk zat dus zo'n 80 cm van de klepdoorgang !!
alles nu opgelost.
bedankt nog voor het meedenken.
- kawazxr
- 5th Gear member
Aardig klusje geweest maar uiteindelijk toch kunnen vinden waar de breuk zat, mooi dat je het probleem hebt kunnen oplossen zodat alles weer normaal werkt.
Fijn gevoel en de oplossing eventueel ook voor anderen met deze storing terug gemeld hebt.
Fijn gevoel en de oplossing eventueel ook voor anderen met deze storing terug gemeld hebt.
S60 T8 R-Design Hybride