Waar komt het geluid vandaan?

De eerste generatie XC60
Plaats reactie
Ahb
Starter

Beste forumleden,

Betreffende auto;
Xc60 2015 geartronic8 T6 2liter
100.000km

Een aantal dagen en een hoop onderwerpen doorgespit te hebben op o.a. dit forum met inmiddels vierkante ogen, heb ik helaas nog niet een concreet beeld bij mijn vraag/issue. Hopelijk kunnen hier een aantal ervaren mensen het een en ander uitsluiten?

Sinds een paar maanden merk ik een vreemd geluid in de auto. Het is een soort fluit/ tandartsboor geluid.
Dit geluid hoor ik tegenwoordig constand (voorheen niet altijd) merkbaar wanneer de auto gaat opschakelen. touren afhankelijk.
Ook wanneer de versnelling in de D stond het geluid er was en schakelen naar handmatig was t geluid ineens weg.
Vaak is het erg subtiel qua volume en eenmaal toch erg luid. Dit was bij koude start van de 1e naar 2e versnelling. Waardoor ik denk dat dat geluid niet helemaal goed kan zijn.
Maar warm of koud of lange of korte ritten het geluid was niet vast te nagelen op wanneer wat of hoe.
tegenwoordig is het dus constand. Subtiel hoorbaar wanneer er eco gereden word. Duidelijk hoorbaar wanneer er ietsje meer gas gegeven word. Daarbij viel mij vandaag op met het handschakelen (uitproberen waar komt het vandaan) dat het geluid de motor overheerst en tegen de 4000 touren aan gaat het geluid weg...

De garage zegt dat het spruitstuk evt los kan zitten... dit leek mij nogal vreemd dus ik ga natuurlijk op zoek naar andere antwoorden.

Volgens de forum onderwerpen hier en daar kan het evt de pcv/carterventilatie zijn. Tevens 1 met video met het zelfde soort geluid.
Extras aan het blok zoals airco turbo dynamo etc.
Airco is het sowieso niet, uitgeschakelt en geluid bleef aanwezig.
Kan met dit bouwjaar de pcv nog een gevoellig onderdeeltje zijn?
Of heeft er iemand een heel ander geniaal idee?
Vreemd genoeg vind ik erg weinig over de versnellingsbak en ik hoop ook zeker niet dat dit de oorzaak van het geluid zal zijn. En zo wel; wat zal er dan versleten kunnen zijn als het met 4000rt verdwijnt?

Alvast hartelijk bedankt voor het meedenken'
Antonius
Fredhead
Geartronic member

Kan je er ook een filmpje van maken?
Dat maakt het een stuk gemakkelijker om mee te denken.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers

'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Ahb
Starter

fredhead schreef: 13.10.2024 - 20:35 Kan je er ook een filmpje van maken?
Dat maakt het een stuk gemakkelijker om mee te denken.
Hartelijk bedankt voor je reactie,
Ik zat nogal te wurmen met hoe ik hier een filmpje op krijg met een maximaal aan 3mb bestand formaat. Ik heb het nu via youtube gedaan. Hopelijk is dat geen probleem.

Het zijn 2 filmpjes. Filmpje 1 is normaal schakelen en daarna het handachakelen. Filmpje 2 is vooral handschakelen maar dan beter qua geluid.

Na dit opgenomen te hebben, opnieuw een vizie van mijzelf. Ten eerste; Het geluid is er niet als de auto in neutraal staat en dan vervolgens gas te geven.
Verder rij ik natuurlijk ook nooit met 5000 touren in zn 3. Dit enkel om het geluid te benadrukken.
Het geluid wat mij nu (voorheen niet) opvalt is het scherpe fluit geluid bij de 2000 touren wanneer er word opgeschakelt. Soms zacht en soms harder. HELAAS in het filmpje niet erg duidelijk te horen als met eigen oren. Beter te verstaan wanneer je de luidspreker dicht bij je oor houd.
Ik probeerde met het handschakelen het geluid te versterken. Dit geluid komt ook erg overeen. Maar voor het zelfde geld is dit het turbo spul en het geluid wat bedoel word is evt totaal wat anders.
-het viel mij op dat met het handschakelen dat wanneer ik de touren aanhaal van 3000 dat het geluid er niet perse hoeft te zijn. Enkel als je op dat moment wat meer gas geeft. Dan voel je de motor ook kort inhouden en dan is het geluid er. Als je dan een aantal seconden het gas matig houd, dan voel je dat er iets ontkoppelt word en de motor minder afgeremd is en daarmee het geluid ook weg gaat.
-Heeft dit motorblok een turbo en supercharger? Of is dat enkel bij de nieuwere modellen?
Waardoor ik evt ook kan denken, misschien hoor je met handschakelen de supercharger en het geluid waar ik op doel, kan dan eventueel de turbo zijn.

Maargoed. Mijn issue is het geluid rond de 2000 touren met automatisch opschakeelen. Het geluid komt opzich overeen. Maar misschien is het wel gewoon een versnellingsbak lager. Of de turbo.

Nogmaals hartelijk bedankt voor de moeite.
Helaas snap ik niet veel van de nieuwere motoren. Er zit tegenwoordig een overdaad aan kerstversiering in. Bleef alles maar bij het oude. Duidelijk en simpel. Maar hopelijk kunt u mij wel aan een duidelijk beeld helpen.

De video links;

Kick
5th Gear member

Ik heb twee keer geluisterd maar ik hoor het niet wat je bedoeld. Hoor je het ook als je de motorkap open hebt en dan stilstaand gas geeft?
XC60 2017 T5 Luminous Sand Polar+ Luxury Edition Automaat
V70 2016 Seashell Metallic T4 Dynamic Edition Automaat
V70 2006 Magic Pearl Blue 170pk Sport Edition II Automaat
S70 2.5 105 pk LPG/G3 Automaat
940 2.4 LPG/G3 Automaat
740 GL 2.5 diesel
244 LPG Automaat
240 GL 2.4 Automaat
240 superauto! Saved my life!
Jvdm
Starter

Speling op de motorsteunen?
snorrewiets
1st Gear member

Heb je de transmissie vloeistof van de bak al eens ververst of laten verversen?
Plaats reactie

Terug naar “XC60 t/m MY2017”