Radiatorprobleem 940 2.3 1998

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Plaats reactie
V70Lex
Starter

Hallo allemaal,

Een paar maanden geleden heb ik een Volvo 940 uit 1998 aangeschaft, mijn eerste, met het idee ermee naar Sicilië te rijden. Inmiddels ben ik 10.000 kilometer verder en is mijn reis volbracht. Ondanks dat de auto zich voortreffelijk heeft gehouden, zijn er een paar punten die ik zou willen aanpakken.

• Mijn voornaamste punt van aandacht heeft te maken met het radiatorsysteem. Direct na aanschaf van de auto vulde ik enkele liters koelvloeistof bij aangezien het peil ruim onder het minimum lag. Eenmaal in Bretagne aangekomen was het peil weer gedaald tot onder het minimum. In Saint-Malo heb ik de auto naar de garage gebracht, waar ze de leiding van de verwarming hebben afgesloten, om het zogenaamde lek te omzeilen. Echter bleek dit niet de oplossing, waarna ik tijdens het vervolg van mijn reis het peil steeds heb bijgevuld. Hebben jullie misschien een idee wat het probleem is, en wat ik hiertegen zou kunnen doen? Ook is de koelvloeistof roestbruin van kleur.

• Verder werkt de elektrische raambediening aan de bestuurderszijde alleen als je de contactpunten in de unit handmatig aanduwt (zie foto). Is er een manier waarop ik het contact op de juiste manier kan herstellen? Nota bene, het raam gaat wel zonder enig morrelen met de unit omlaag.

• Tot slot werkt de claxon niet meer. Toen ik de auto net had aangeschaft, maakte de claxon een vrij schril en zielig geluid, zoals je weleens hoort bij de claxons van heel erg oude auto’s in tekenfilms. Nu echter, klinkt er helemaal geen geluid meer bij het indrukken van de claxon.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Hartelijke groet,
Lex
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Dutchy940FK
Starter

Hallo Lex,

je hebt een B230FK of FT blok (heb ik ook en ken dat ding uitwendig). Ik weet niet hoe handig je bent maar hier een paar stappen:

Wat betreft het koelsystem; enkele liters verlies is nog al wat. Als bij het afdrukken van het systeem geen leckage is vastgesteld, is nog een CO2-meting met vloeistof, die verteld of er een koppakking lek is. Kan elke vakgarage. Echter bij zoveel koelvloeistof-verlies moet de auto, bij warme motor en lagere buitentemperaturen (<15 °C) , witte rook (damp) uit de uitlaat vertonen.

Ook een dingetje: De deksel van het expansievat bij oudere Volvo wil ook vaak een leckage tonen. Het ventieltje erin sluit niet meer goed af en het koelwater wordt er dan uitgedrukt --> Motor warmrijden , (kachel op koud) daarna motorkap open, stationair laten draaien tot de koelventilator aanspringt. Daarbij blijven letten op het expansievat. Wordt er water uitgedrukt? (is de groene deksel op het reservoir (expansievat) achter het luchtfilter). Als ik lees dat het koelvloestof roestbruine kleur heeft dan wordt het tijd dat het koelsysteem eens doorgespoeld wordt en deze sap eens vervangen wordt. En dat gaat simpel bij deze auto's:
1) rechts (rijrichting) naast het carter / Oliefilter is een aftap-kraantje. Expansievatdeksel eraf, opvangbak onder het kraantje en kraantje (met ringsleutel 13?) openen.
2) Aan der rechter onderkant vd radiator zit ook een aftapplug. Ook deze losdraaien / iets openen. Opletten want dit is kunststof en kan breken.
3) Via het expansievat (met tuinslang ?) het systeem doorspoelen. Ontkalkingsmiddel erin, wat je ook in je waterkoker koffiezetapparaat gebruikt, goed warmrijden, alles weer eruit en goed doerspoelen. Dan uiteindelijk een goede koelvoelstof erin.

Tip: vervang gelijk je thermostaat

Raambediening: klinkt naar een slecht contact in de bediening. Insprayen met contactspray eventueel. Kabels in stecker goed checken.

Claxon: waarschijnlijk ist de stekker / massacontact verroest. Ding zit links voor onder de bumper. Kijk gelijk naar de buitentemperatuursensor (zit ernaast). Vaak is deze stecker ook doorgegeroest. Het beste is het vervangen van de claxon. Via marktplaats vindj je goeie gebruikte van o.a. het merk VW/Audi of BMW. Die klinken tenminste fatsoenlijk. Moet je eventueel de bevestiging aanpassen.

Groet

Martijn

Bij warme motor de deksel er niet afhalen ivm kokendhete koelvoeistof!
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”