Hoi allen,
Nieuwforumlid hier. Nieuwe aspirant Volvorijder, zelfs.
Binnenkort begin ik met een nieuwe baan. Eind rijden. Vooral snelweg. Dus ik overweeg een auto aan te schaffen. Ook al heb ik er nooit eerder een gehad en is mijn portemonnee niet bodemloos, weet ik dat het een S60 of S90 moet gaan worden, want wat een prachtige carrosserie. Mijn vrouw noemt me verliefd. T6 of T8, want ik wil (minstens) hybride rijden. Ik heb in beide modellen proefgereden, en er is nog geen absolute voorkeur. Ja, de 90 is wat groter en merkbaar zwaarder bij het rijden. Maar beide gaan - indien gewenst - als de brandweer (ook al zal ik vooral "pure" rijden). Ik vond ze beide fijn stil. En heel mooi. En wat past de Volvo-sedan-jas mij goed. Ik zal er vooral alleen in rijden. (Ja, dat is luxe, maar ik wil in comfort rijden).
Met mijn gebrek aan ervaring en kennis, wend ik me graag tot de kenners. Alle hulp wordt zeer gewaardeerd.
1. Zijn er bijvoorbeeld bekende gebreken/zwakke plekken waar ik op moet letten?
2. Is er iets bekend over welke (60 of 90) een verstandigere aankoop zou zijn?
3. Behalve wat vermogen, is er nog ander verschil tussen de T6 en de T8?
4. Ik ben bekend met de "Long Range" modellen vanaf 2e helft 22.
Dank.
90 vs 60?
- Hans oet Twent
- 8th Gear member
- Berichten: 10522
- Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
- Locatie: Twente
Ik zou voor de ultieme reiswagen gaan, de S/V90. Ga je blij van worden!
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 92
- Lid geworden op: 04.12.2013 - 20:37
Het is denk ik voor een kwestie van smaak welke te kiezen. De S90 is net wat ruimer en comfortabeler, de S60 een beetje sportiever en scherper. Scheelt allemaal niet zo heel veel. Verschil tussen T6 en T8 vond ik niet zo groot, in alle gevallen heb je vermogen zat. Het is verder dezelfde aandrijflijn dacht ik?
Ik vind de S60 een stuk mooier - de kont van de S90 klopt wat mij betreft niet - en waarschijnlijk is die ook iets couranter. Heeft misschien iets effect op de prijs?
Maar uiteindelijk is het een kwestie van het vinden van de juiste auto met de specificatie naar je smaak. Veel plezier met de zoektocht.
Ik vind de S60 een stuk mooier - de kont van de S90 klopt wat mij betreft niet - en waarschijnlijk is die ook iets couranter. Heeft misschien iets effect op de prijs?
Maar uiteindelijk is het een kwestie van het vinden van de juiste auto met de specificatie naar je smaak. Veel plezier met de zoektocht.
2024 Volvo V90 T6 (350pk) – Onyx black (717)
2006 Volvo V70 2.4 (170pk) – Thunder grey (455)
2019 Volvo V60 T6 (340pk) – Savile grey (492)
1999 Volvo V40 1.8 (115pk) – Forest green (240)
2006 Volvo V70 2.4 (170pk) – Thunder grey (455)
2019 Volvo V60 T6 (340pk) – Savile grey (492)
1999 Volvo V40 1.8 (115pk) – Forest green (240)
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 72
- Lid geworden op: 24.09.2016 - 20:54
Ik rijd sinds 2016 een 90. De eerste nieuw gekocht, een S90 D4 (2016)en de tweede (huidige) een V90 T4 (bj.2018) gebruikt gekocht nadat ik veel minder ging rijden. Beiden inscription uitvoering en met luchtvering. Beide auto's hebben buiten het normale onderhoud nooit enig ander mankement gehad. Je begrijpt dat ik overtuigd liefhebber van deze auto's ben. Qua formaat is de 90 wel groot. Fantastisch op de lange ritten, soms uitkijken in krappe parkeergarages. Over de 60 kan ik niet oordelen, die ken ik niet buiten een paar proefritjes uit het verleden. Maar aan de royale binnenruimte ( met name voor de achterpassagiers) en de grote kofferbak wen je erg snel. Qua looks aan de buitenkant vind ik de 60 wel zeker zo mooi maar qua afwerking met name het interieur zie je toch verschil en is de 90 duidelijk de duurdere auto. Neem er in ieder geval een met luchtvering. Dat rijdt echt een stuk fijner. En 60 of 90, het is ook een kwestie van persoonlijke voorkeur. Maar ik zweer bij de 90.Tot nu toe de twee beste Volvo's die ik heb gereden en ik heb er inmiddels zo'n 16 gehad in de loop van de jaren van alle typen en soorten. Laat onverlet dat ik ook nog steeds mijn oude 945 uit 1998 koester met inmiddels bijna 6 ton op de teller. Maar dat is iets voor een ander draadje
.
Veel succes met je keuze.

Veel succes met je keuze.
-
- Starter
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 13.10.2024 - 12:37
Dank voor de reacties tot nu toe. En zijn er nog zwakke plekken waar ik bij aanschaf op moet letten? Of is er al iets te zeggen over mogelijke waardevastheidverschillen tussen de twee modellen? Het is nogal een aanschaf voor een baan "met uitzicht op vast"...
- raspaardje
- 6th Gear member
- Berichten: 3890
- Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
- Locatie: Regio Utrecht
De vroege S60's met panoramadak hebben last van veroudering van kunststof waarmee de windgeleider bediend wordt.
Verder hebben de zwaardere XC60 en X90 T6/T8 soms last van issues met de ERAD; wellicht gaan die ook een keer spelen bij de lichtere sedans maar komt dat issue bij een hogere km stand pas aan het licht.
Vwb financiën: maak voor jezelf het plaatje wat je aan een auto zou willen uitgeven. Het zijn geen goedkope auto's dus onderhoud is ook niet goedkoop. Een S90 schrijft harder af want minder courant.
De financiën van mijn eerste auto zagen er iig heel anders uit...
Verder hebben de zwaardere XC60 en X90 T6/T8 soms last van issues met de ERAD; wellicht gaan die ook een keer spelen bij de lichtere sedans maar komt dat issue bij een hogere km stand pas aan het licht.
Vwb financiën: maak voor jezelf het plaatje wat je aan een auto zou willen uitgeven. Het zijn geen goedkope auto's dus onderhoud is ook niet goedkoop. Een S90 schrijft harder af want minder courant.
De financiën van mijn eerste auto zagen er iig heel anders uit...

2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
-
- Starter
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 13.10.2024 - 12:37
Ik ben de 40 ruim gepasseerd, dat scheelt wellicht? En heb hiervoor wel een Yaris gereden, maar dat was 10000km/jaar inclusief vakanties, ipv 25000km/jaar exclusiefraspaardje schreef: ↑14.10.2024 - 09:15 De vroege S60's met panoramadak hebben last van veroudering van kunststof waarmee de windgeleider bediend wordt.
Verder hebben de zwaardere XC60 en X90 T6/T8 soms last van issues met de ERAD; wellicht gaan die ook een keer spelen bij de lichtere sedans maar komt dat issue bij een hogere km stand pas aan het licht.
Vwb financiën: maak voor jezelf het plaatje wat je aan een auto zou willen uitgeven. Het zijn geen goedkope auto's dus onderhoud is ook niet goedkoop. Een S90 schrijft harder af want minder courant.
De financiën van mijn eerste auto zagen er iig heel anders uit...![]()

Dank voor beide malen extra inbreng!
- raspaardje
- 6th Gear member
- Berichten: 3890
- Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
- Locatie: Regio Utrecht
Ik las in je openingspost dat dit wellicht je eerste auto ging worden maar dat heb ik blijkbaar verkeerd geïnterpreteerd...
Zoek de oude Volvo prijslijsten eens op en je kan je een beeld vormen van wat er mogelijk was vwb uitrusting. En hoe het zit met het verschil in afschrijving tussen S90 en S60.
Tussen de T6 en T8 zit naar mijn weten geen verschil behalve vermogen; in de T8 is de 4-cilinder brandstofmotor zonder supercharger maar met een turbo krachtiger dan in welke andere Volvo motorversie dan ook.

Zoek de oude Volvo prijslijsten eens op en je kan je een beeld vormen van wat er mogelijk was vwb uitrusting. En hoe het zit met het verschil in afschrijving tussen S90 en S60.
Tussen de T6 en T8 zit naar mijn weten geen verschil behalve vermogen; in de T8 is de 4-cilinder brandstofmotor zonder supercharger maar met een turbo krachtiger dan in welke andere Volvo motorversie dan ook.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
- OGA244
- 8th Gear member
- Berichten: 13654
- Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
- Locatie: Skåne
klopt proportioneel beter, beenruimte achter is geen groot verschil, goedkoper te verzekeren, mooier ..
Heb 2x n S90 D4 gehad, een V90B4, V90T6 short range, V90T6 long range, S60 T5, S60T6 sr en V60T4
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21134
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Ik heb juist naar de aanschafprijs gekeken en tot inzicht gekomen dat er nauwelijks verschil is en daarom dus voor de 90 gegaan.
Zelfs in Rdesign heerlijk afgeveerde auto waarin het heerlijk sturen is, ik heb met de T6 LR niet echt de indruk dat ik vermogen te kort kom na 6 jaar in een V90 D5 te hebben gereden.
Zelfs in Rdesign heerlijk afgeveerde auto waarin het heerlijk sturen is, ik heb met de T6 LR niet echt de indruk dat ik vermogen te kort kom na 6 jaar in een V90 D5 te hebben gereden.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]