Koelvloeistof gemengd

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
Plaats reactie
bburg
1st Gear member

Bij het afdraaien van een klaverblad lichtte even de melding op dat het koelvloeistofpeil te laag was (de eerste keer sinds ik de V40 heb).
Thuis (bij koude motor) zag ik inderdaad dat het peil iets onder het minimum stond en heb dit bijgevuld met een scheut roze koelvloeistof die ik nog had te staan.
Ik realiseerde mij pas later dat ik ergens gelezen had (op dit forum, zeker 😉) dat je verschillende kleuren niet mag mengen. De originele kleur die er inzit is groen namelijk. Gaat dit relatief kleine scheutje roze mij problemen opleveren? Peil staat nu tussen min en max.
V40 T2 Geartronic Nordic+ (2017)
Volvolof
3rd Gear member

Blauw/ groen bij roze/rood kan problemen opleveren, maar een beetje roze/rood bij blauw/groen is geen probleem. Ziet er alleen vies uit en zie je niet goed of er andere vervuiling in zit. Zou daarom de volgende beurt vragen om de vloeistof te verversen.
Fredhead
Geartronic member

Denk dat de vraag ook moet zijn, hoeveel heb je erbij gemengd?
Als dit minimaal is dan zou ik het mooi laten voor wat het is.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers

'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
lint
Geartronic member

Als het kvs peil niet meer zakt is het goed zo. Anders de oorzaak opsporen.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Msuidgeest
Geartronic member
Contacteer:

Mengen is volgens de geleerden inderdaad niet goed. Maar wat houdt jou tegen om het systeem te spoelen, nieuwe waterpomp en thermostaat te monteren en weer te vullen met originele 1-kleurige koelvloeistof?

Dit soort onderhoud moet toch om de paar jaar gebeuren. Onderhoud is behoud en het is meteen een mogelijkheid de radiator eens te reinigen van blaadjes en andere vervuiling tussen de lamellen.
Mark

Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
bburg
1st Gear member

Ik ben nog eens even in deze materie gedoken en kon er niet goed achterkomen welk type koelvloeistof Volvo nu echt gebruikt, In de technische specificaties staat alleen het motortype en inhoud vermeldt en niet of het nu om G11, G12, G12+ o.i.d. gaat.

G11 heeft altijd een blauwe of groene kleur, maar werd al gebruikt in automotoren van vóór 1996. De koelvloeistof van mijn Volvo (2017) heeft ook een groene kleur, maar kan me niet voorstellen dat dit van de G11-soort is. Het moet een moderner variant zijn. Ik lees namelijk ook dat autofabrikanten er vaak hun eigen kleur aangeven.
Ik denk dat het deze is, maar daar wordt dan wel weer een andere type-aanduiding gehanteerd.

Mijn conclusie:
  1. Het is er met jaren allemaal niet eenvoudiger op gemaakt. 😒
  2. Denk niet dat het nu problemen gaat opleveren.
  3. Zal de dealer (Volvo) bij de volgende beurt vragen om de koelvloeistof te verversen, tenminste als zij dat ook vinden.
V40 T2 Geartronic Nordic+ (2017)
Meteor95
Starter

Het is inderdaad de SP-18, ik kijk altijd even op kroon-oil.com. Daar zie je dit soort zaken altijd meteen op kenteken :).
Mastiff
2nd Gear member

Er is tegenwoordig blanke kvs, die kun je met elke kleur mengen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “V40”