Radio aanlaten zonder contactsleutel

In deze rubriek alle vragen en opmerkingen die met beeld en geluid te maken hebben voor alle modellen.
Plaats reactie
tonyvwie
Starter

Het is mij opgevallen dat de radio / cd speler van mijn V50 (juni '06) alleen speelt als het het contactsleutel in het contact zit (stand 0 of I)

Dit is lastig als je met kinderen op stap bent en even de auto uit wil voor een boodschapje en hun muziekje even aan wil laten. Of je kinderen starten je auto of iemand ziet de sleutels in het contact en rijdt met auto en kinderen weg....

Volgens de dealer is rectstreeks aansluiten op de accu niet mogelijk. (ingewikkelde glasvezelkabel constructies)
Ook zou ik de eerste zijn die erover klaagt (?)

Iemand een oplossing?
paQ
4th Gear member

ik denk dat het in 90% van de auto's (standaard dan) niet mogelijk is.
toch een te groot risico misschien dat je niet meer weg kunt rijden. Alhoewel moderne dubbel-accu uitgevoerde auto's daar een beveiliging voor in de radio hebben zitten.
Zo hebben de Mercedes COMAND radio's sinds jaar en dag al een automatische uitschakel regeling mocht de spanning in de batterij te laag worden om nog te kunnen starten.
tonyvwie
Starter

Waarom "vroeger" dan wel?

In mijn vorige auto (Astra '99) kon het wel. Nooit problemen met een te lage accuspanning gehad (ja, als ik mijn lampen liet branden, maar nooit met radio, gebruikt nauwelijks stroom)
Was vroeger dan toch alles beter?
Jannock
2nd Gear member

Naast mijn Volvo heb ik een simpele Renault Clio, maar daar kun je gerust de (Renault-)radio aanzetten zonder sleutel in het contactslot. Na enige tijd (ik dacht 15 minuten) wordt de radio netjes uitgezet om te voorkomen dat de accu leeg raakt.
Het lijkt mij dat de glasvezelkabel in de Volvo niet het probleem zal zijn, deze worden nimmer voor voedingspanning gebruikt, maar alleen voor data-overdracht.
C 30 T5
4th Gear member

Nieuwe S80 aanschaffen daar kan het wel bij #-o
Ben
Executive Member
Contacteer:

Is daar geen software instelling voor?
BartSimpson weet dat vast wel :lol:
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
tonyvwie
Starter

Ik hoor het antwoord graag van Bart.

Mogelijk is de sleutel ook te programmeren dat hij wel werkt in stand I (nodig voor stroom) maar niet in II en III. Dan zou de oplossing het aanschaffen van een extra sleutel zijn. Maar of het kan??.... Ik hoor het graag.
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Stand 2 is de "accessoirestand", daarop werkt "alles" zonder sleutel werkt er idd niets, de enige S40/V50 waar de radio zonder sleutel werkt is er een met keyless drive.
tonyvwie
Starter

Het is toch triest voor zo'n merk....

Ik denk dat ik maar een contactsleutel ga opofferen / bewerken voor gewenst genruik van de raido.
de sleutel deelbaar maken:Afzagen achter de chip (voorste deel van de sleutel) thv de insteekopening van het contact en alleen dit deel gebruiken voor alleen gebruik van de radio (dan wel uit peuteren als je meer wol met je V50 dan alleen radio luisteren).... :laughing6: :laughing6: ](*,)
paQ
4th Gear member

of je neemt een draagbaar radiootje mee
menjo
7th Gear member

Gewoon inruilen voor een echte Ford Focus :D
Oceanracer
Geartronic member

menjo schreef:Gewoon inruilen voor een echte Ford Focus :D
Feel the difference
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
C 30 T5
4th Gear member

Oceanracer schreef:
menjo schreef:Gewoon inruilen voor een echte Ford Focus :D
Feel the difference

:pottytrain2: :pottytrain1: :pottytrain2: :pottytrain1: :pottytrain2: :pottytrain1: :pottytrain2: :pottytrain1: :pottytrain2: :pottytrain1: :pottytrain2: :pottytrain1: :pottytrain2: :pottytrain1: :pottytrain2: :pottytrain1: :pottytrain2: :pottytrain1: :pottytrain2: :pottytrain1: :pottytrain2: :pottytrain1: :pottytrain2: :pottytrain1: :pottytrain2: :pottytrain1:
Daanh78
3rd Gear member

bart simpson schreef:Stand 2 is de "accessoirestand", daarop werkt "alles" zonder sleutel werkt er idd niets, de enige S40/V50 waar de radio zonder sleutel werkt is er een met keyless drive.
Hoi Bart,

zou je mij dat kunnen uitleggen? Ik heb keyless drive in mijn MY07 V50, maar als ik radio wil luisteren moet ik de knop ook op positie I zetten én de sleutel in de auto laten omdat anders de auto gaat piepen. Dat is zo ongezellig als ik sta te tanken en mijn vrouw in de auto blijft zitten namelijk.

Alvast bedankt!
Volvo V50 1,6D
Barentz Blue, Edition II, 17inch Sagitta, Keyless-Drive, Aluminium inleg, Sportstuur en sportpook met alu, S40 Grille, Spoiler, Sunblinds, Parrot 3400 GPS, afneembare trekhaak, etc...
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

@daanh78, je hoeft alleen bij een keyless drive de sleutel niet in het contact te laten, natuurlijk moet de startknop wel op 1 staan (anders is er geen stroom) maar je kunt naast de auto gaan staan met de sleutel in je zak...
Volvo for life
Daanh78
3rd Gear member

@Bart: okee bedankt. Dus zoals ik het nu ook doe. Maar gooi ik de deur dicht, gaat hij piepen omdat er geen sleutel aanwezig is. Blijft lastig.

Graag had ik gezien dat er bijvoorbeeld een "1 hour mode" zou zijn, zoals bij bovengenoemde Focus.
Volvo V50 1,6D
Barentz Blue, Edition II, 17inch Sagitta, Keyless-Drive, Aluminium inleg, Sportstuur en sportpook met alu, S40 Grille, Spoiler, Sunblinds, Parrot 3400 GPS, afneembare trekhaak, etc...
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen A-V-N”