Goedendag!
Ik ben op zoek naar een jonge V60 B4 mild hybride. Nu zie ik dat het model tot 2022 een Drive Mode heeft met de standen Eco, Comfort en Dynamic. Vanaf 2023 is er geen Drive Mode meer.
De vraag: is het benzineverbruik van een B4 met Eco stand lager wanneer je dit vergelijkt met een B4 zonder Drive Mode?
Hartelijk dank voor jullie reacties,
Martin
Benzine verbruik V60 in ‘Eco’
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1290
- Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45
Mwa....
In eco wordt je gaspedaal wat zwaarder en hij schakeld minder snel terug.
Het rijd vooral fijner. Echt zuiniger ligt vooral aan je rechter en ook je linker voet.
Een B4 kan heel zuinig zijn. Vrijdag rijd ik van schiedam naar Den Haag, Scheveningen vervolgens binnedoor naar de andere kant van den haag en weer naar huis iets van 75km en ik had 6.0/100km. Totaal zit ik op 7.0 per 100km maar dat is wel met 20% vakantie en fietsen achterop en dakkoffer bovenop.
Lange snelweg ritten op zomerbanden en je aan de snelheid houden kom ik echt bij de 5L op 100km.
Alles staat of valt met je rijstijl volgens de lease maatschappij zit ik bij de 40% zuinigste rijders met deze auto.
In eco wordt je gaspedaal wat zwaarder en hij schakeld minder snel terug.
Het rijd vooral fijner. Echt zuiniger ligt vooral aan je rechter en ook je linker voet.
Een B4 kan heel zuinig zijn. Vrijdag rijd ik van schiedam naar Den Haag, Scheveningen vervolgens binnedoor naar de andere kant van den haag en weer naar huis iets van 75km en ik had 6.0/100km. Totaal zit ik op 7.0 per 100km maar dat is wel met 20% vakantie en fietsen achterop en dakkoffer bovenop.
Lange snelweg ritten op zomerbanden en je aan de snelheid houden kom ik echt bij de 5L op 100km.
Alles staat of valt met je rijstijl volgens de lease maatschappij zit ik bij de 40% zuinigste rijders met deze auto.
-V60 B4 7dct R design wit
-
- 1st Gear member
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 12.04.2010 - 19:47
Was het niet zo dat de nieuwe types wel een drive mode hebben, maar niet het scrollwiel?
En dat je dat via het menu moet doen?
En mijn S60 B4 staat op gemiddeld 6L op 100 km.
En in de Eco is hij iets zuiniger. Mede omdat de airco op ECO stand staat. Maar is niet noemenswaardig.
Verschil zit meer in de gas response. Die is wat zwaarder idd en moet je iets verder indrukken om de auto wat te laten doen.
In de zomervakantie was het 5,8 door lange afstanden, maar nu met kleine stukjes gaat het rap omhoog.
De B4 kan op lange afstanden idd 1 op 22 rijden, maar je moet hem niet willen gebruiken in stadsverkeer. Dan is het een olietanker.
Ritjes van een paar kilometer in de stad verbruikt hij zo 13L op 100 km volgens de app.
En woon werk verkeer ongeveer 37km enkele reis: 1/3 daarvan snelweg 2/3 80 met stoplichten gemiddeld tussen de 5,8 en 6,2.
Vind ik erg nette waarden.
En dat je dat via het menu moet doen?
En mijn S60 B4 staat op gemiddeld 6L op 100 km.
En in de Eco is hij iets zuiniger. Mede omdat de airco op ECO stand staat. Maar is niet noemenswaardig.
Verschil zit meer in de gas response. Die is wat zwaarder idd en moet je iets verder indrukken om de auto wat te laten doen.
In de zomervakantie was het 5,8 door lange afstanden, maar nu met kleine stukjes gaat het rap omhoog.
De B4 kan op lange afstanden idd 1 op 22 rijden, maar je moet hem niet willen gebruiken in stadsverkeer. Dan is het een olietanker.
Ritjes van een paar kilometer in de stad verbruikt hij zo 13L op 100 km volgens de app.
En woon werk verkeer ongeveer 37km enkele reis: 1/3 daarvan snelweg 2/3 80 met stoplichten gemiddeld tussen de 5,8 en 6,2.
Vind ik erg nette waarden.
Huidig S60 B4 R-Design 2021
Verleden S40 1.6D 2006, V50 D2 Sport 2010, V40 T3 Momentum 2014, V40 T3 Ocean Race 2015 (obbe tuning)
Verleden S40 1.6D 2006, V50 D2 Sport 2010, V40 T3 Momentum 2014, V40 T3 Ocean Race 2015 (obbe tuning)
- raspaardje
- 6th Gear member
- Berichten: 3697
- Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
- Locatie: Regio Utrecht
De S60/V60 B3 en B4 mildhybrides hebben vanaf MY2023 (introductie AAOS ipv Sensus besturingssysteem) geen Drive Modes meer. Dus geen scroll wheel en ook geen rijmodi die via het display te selecteren zijn.
De PHEVs hebben deze nog wel (rijmodi die via het display te selecteren zijn).
Het vergelijk in verbruik is natuurlijk moeilijk te maken omdat men doorgaans maar met één uitvoering ervaring heeft.
Mijn ervaring met de Eco rijmodus op mijn T5 is dat de auto zuiniger kan zijn omdat de automaat wordt losgekoppeld wanneer je het gaspedaal loslaat. De motor draait dan eigenlijk op stationair toerental en verbruikt op dat moment meer dan wanneer de automaat niet losgekoppeld zou zijn. Het brandstofvoordeel zou kunnen liggen in het feit dat je wel heel lang kan uitrollen wanneer de automaat is losgekoppeld. Dat vraagt ver vooruitkijken, ofwel goed anticiperen. Als je dat niet doet is het voordeel verdwenen.
Verder schakelt de automaat wat lager in de toeren op naar een hogere versnelling én schakelt hij pas met meer gaspedaaldruk terug naar een lagere versnelling.
In mijn ogen is de Eco rijmodus vooral een rijmodus die je uitnodigt om met een fluwelen voet te rijden.
De B3 en B4 zonder rijmodi hebben de 7-traps automaat die sowieso de automaat loskoppelt (of zelfs de motor laat afslaan) bij het lossen van het gaspedaal.
En daarmee is een feature van de Eco rijmodus dus standaard geworden.
De PHEVs hebben deze nog wel (rijmodi die via het display te selecteren zijn).
Het vergelijk in verbruik is natuurlijk moeilijk te maken omdat men doorgaans maar met één uitvoering ervaring heeft.
Mijn ervaring met de Eco rijmodus op mijn T5 is dat de auto zuiniger kan zijn omdat de automaat wordt losgekoppeld wanneer je het gaspedaal loslaat. De motor draait dan eigenlijk op stationair toerental en verbruikt op dat moment meer dan wanneer de automaat niet losgekoppeld zou zijn. Het brandstofvoordeel zou kunnen liggen in het feit dat je wel heel lang kan uitrollen wanneer de automaat is losgekoppeld. Dat vraagt ver vooruitkijken, ofwel goed anticiperen. Als je dat niet doet is het voordeel verdwenen.
Verder schakelt de automaat wat lager in de toeren op naar een hogere versnelling én schakelt hij pas met meer gaspedaaldruk terug naar een lagere versnelling.
In mijn ogen is de Eco rijmodus vooral een rijmodus die je uitnodigt om met een fluwelen voet te rijden.
De B3 en B4 zonder rijmodi hebben de 7-traps automaat die sowieso de automaat loskoppelt (of zelfs de motor laat afslaan) bij het lossen van het gaspedaal.
En daarmee is een feature van de Eco rijmodus dus standaard geworden.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1290
- Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45
De mijne heeft nog net de drivemodes en niet het scroll wieltje. Maar ik vind het wel prettig dat ik de modes heb.
Normaal verkeer rijd ik vaak de eco stand in de individual mode.
Als je slim gebruikt maakt van het uitzetten van de motor kan dat heel veel besparen. Maar dan ben je afhankelijk van andere.
Bij een lange afrit kan ik bv mijn verbruik van 6.5 naar 6,2 laten zakken door ruim 1km met de motor uit te rijden.
De verbruiken van @kuipers82 herken ik. Behalve in de stad, daar zit ik op 10L/100km
Maargoed dat is net zo (on)zuinig als voluit een bergweg nemen. Stad is niet zijn ding en dat zit in het gewicht.
Normaal verkeer rijd ik vaak de eco stand in de individual mode.
Als je slim gebruikt maakt van het uitzetten van de motor kan dat heel veel besparen. Maar dan ben je afhankelijk van andere.
Bij een lange afrit kan ik bv mijn verbruik van 6.5 naar 6,2 laten zakken door ruim 1km met de motor uit te rijden.
De verbruiken van @kuipers82 herken ik. Behalve in de stad, daar zit ik op 10L/100km
Maargoed dat is net zo (on)zuinig als voluit een bergweg nemen. Stad is niet zijn ding en dat zit in het gewicht.
-V60 B4 7dct R design wit
- Philken
- 5th Gear member
- Berichten: 2275
- Lid geworden op: 10.05.2005 - 17:02
- Locatie: Leeuwergem(B)
ik kan min of meer een vergelijk maken tussen 2 diesels:
2021 v60 d3 altijd eco gereden en veel airco uit in de tussenseizoenen
2024 v60 b4 diesel, geen keuze meer in welke rijstand
d3: 197.300km gereden op 42 maanden, 5.81L/100km verbruik
b4: 15.000km gereden op bijna 3 maanden, 5.86l/100km verbruik((is in dalende lijn, eerste 8000km moeilijk onder de 6l/100km te krijgen)
de d3 reed in de winter op 18", zomer op 20", de b4 blijft op 20" zomer & winter(liggen er sinds vrijdag onder)
rijstijl met de b4 is dynamischer dan met de d3(wat wil je met 47pk meer)
dus er is meer te halen door je rijstijl aan te passen dan met aan het wieletje te scrollen
2021 v60 d3 altijd eco gereden en veel airco uit in de tussenseizoenen
2024 v60 b4 diesel, geen keuze meer in welke rijstand
d3: 197.300km gereden op 42 maanden, 5.81L/100km verbruik
b4: 15.000km gereden op bijna 3 maanden, 5.86l/100km verbruik((is in dalende lijn, eerste 8000km moeilijk onder de 6l/100km te krijgen)
de d3 reed in de winter op 18", zomer op 20", de b4 blijft op 20" zomer & winter(liggen er sinds vrijdag onder)
rijstijl met de b4 is dynamischer dan met de d3(wat wil je met 47pk meer)
dus er is meer te halen door je rijstijl aan te passen dan met aan het wieletje te scrollen
the bad parts of my brain seems to work fine, the fine parts of my brain seems to work bad
you've been beaten by a bRick
you've been beaten by a bRick
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1290
- Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45
En een airco kost bijna niets, dat zijn echt broodje aap verhalen. Als die 0.2L per uur kost hoogzomer met 30 graden is het veel.
De ANWB stuurt dan 20 jaar terug weer zo,n bangmaak bericht te wereld in dat het wel 15% brandstof kan schelen en dat praat iedereen na.
Dat klopt als je in dat uur maar 15km aflegt. Maar met een constante snelheid van 100km/h is het hooguit 1 a 2%
De ANWB stuurt dan 20 jaar terug weer zo,n bangmaak bericht te wereld in dat het wel 15% brandstof kan schelen en dat praat iedereen na.
Dat klopt als je in dat uur maar 15km aflegt. Maar met een constante snelheid van 100km/h is het hooguit 1 a 2%
-V60 B4 7dct R design wit
- Philken
- 5th Gear member
- Berichten: 2275
- Lid geworden op: 10.05.2005 - 17:02
- Locatie: Leeuwergem(B)
airco gaat bij mij veel uit omdat ik enorm snel een verkoudheid heb, gevolg van een zeer lage immuniteit(ik ben met iedereen solidair: mankeert jij iets aan je gezondheid en je kan het overdragen, gegarandeerd binnen de 2 dagen heb ik het ook...)wasbeer2006 schreef: ↑22.10.2024 - 13:41 En een airco kost bijna niets, dat zijn echt broodje aap verhalen. Als die 0.2L per uur kost hoogzomer met 30 graden is het veel.
De ANWB stuurt dan 20 jaar terug weer zo,n bangmaak bericht te wereld in dat het wel 15% brandstof kan schelen en dat praat iedereen na.
Dat klopt als je in dat uur maar 15km aflegt. Maar met een constante snelheid van 100km/h is het hooguit 1 a 2%
the bad parts of my brain seems to work fine, the fine parts of my brain seems to work bad
you've been beaten by a bRick
you've been beaten by a bRick
-
- Starter
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 20.10.2024 - 09:58
Superbedankt voor al jullie reacties. Dat helpt!